plusmama en pluspapa
vrijdag 14 juni 2019 om 09:11
Schoonbroer heeft ongeveer 1,5 jaar vriendin. Langs beide kanten zijn er kinderen. De vriendin noemt zichzelf plusmama en mijn schoonbroer pluspapa. Weet niet of mijn schoonbroer dat goed vindt.
Eerlijk gezegd zou ik het niet leuk vinden moest iemand over mijn kind na nog geen 1,5 jaar zich plusmama of pluspapa noemen. Tenslotte ben je geen tweede mama of papa van een ander zijn kind.
Waarschijnlijk zijn dat de nieuwe termen maar toch hoor ik liever gewoon de naam of stiefmoeder en stiefvader.
Ben ik de enige die daar zo over denkt?
Eerlijk gezegd zou ik het niet leuk vinden moest iemand over mijn kind na nog geen 1,5 jaar zich plusmama of pluspapa noemen. Tenslotte ben je geen tweede mama of papa van een ander zijn kind.
Waarschijnlijk zijn dat de nieuwe termen maar toch hoor ik liever gewoon de naam of stiefmoeder en stiefvader.
Ben ik de enige die daar zo over denkt?
vrijdag 14 juni 2019 om 09:17
vrijdag 14 juni 2019 om 09:18
Ik snap wel dat mensen er een andere naam aangeven. ‘Stief’ is best wel negatief geladen. Kijk alleen al naar de Disney sprookjes, het zijn altijd gemene stiefmoeders en stiefzussen.
Mijn nichtje zei het ook, ik wil geen stiefvader of stiefmoeder. Die zijn niet lief en ik vind dat eng. Bedankt Disney. En dan is er dus nog geen sprake van nieuwe partners.
Ik zou het ook geen plusmama of pluspapa noemen of bonus of weet ik veel. Het beestje heeft een naam en die kan je gewoon benoemen en verder hoeft er geen titel aan te hangen toch?
Mijn nichtje zei het ook, ik wil geen stiefvader of stiefmoeder. Die zijn niet lief en ik vind dat eng. Bedankt Disney. En dan is er dus nog geen sprake van nieuwe partners.
Ik zou het ook geen plusmama of pluspapa noemen of bonus of weet ik veel. Het beestje heeft een naam en die kan je gewoon benoemen en verder hoeft er geen titel aan te hangen toch?
I told you walking was idiotic.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:24
Alleen spijtig dat die vriendin de kinderen van mijn schoonbroer geen warm hart toedraagt. Wel naar de buitenwereld. Ik weet van de kinderen dat ze anders is als ze alleen met hen is._Doortje_ schreef: ↑14-06-2019 09:17Waar maak je je druk om? Het klinkt vriendelijk en er spreekt acceptatie uit naar alle kinderen die er binnen het gezin zijn. Als moeder zou ik het fijn dat als er een andere vrouw in het leven van mijn kinderen komt, het in ieder geval een vrouw is die ze een warm hart toedraagt.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:24
ReginaMills schreef: ↑14-06-2019 09:18Ik snap wel dat mensen er een andere naam aangeven. ‘Stief’ is best wel negatief geladen. Kijk alleen al naar de Disney sprookjes, het zijn altijd gemene stiefmoeders en stiefzussen.
Dat heeft Disney niet verzonnen he
Verder denk ik ook dat 'stief' door de sprookjes een nogal negatieve lading heeft. Daarnaast: je wilt niet nóg een mama voor je kinderen, maar in stiefmoeder zit toch net zo goed 'moeder' als in plusmoeder?
Later is nu
vrijdag 14 juni 2019 om 09:27
Ja heeft toch gelijk een andere betekenis voor mij
vrijdag 14 juni 2019 om 09:28
Klopt, ik weet waar de sprookjes vandaan komen. Maar Disney is wel het meest bekend bij kinderen. Ik vind het wat.ver gaan om de originele sprookjes voor te lezen haha. Die zijn wel gruwelijk vaak.
Ik heb twee jaar een relatie gehad met iemand met twee dochters uit een eerder huwelijk. Zij noemden mij bij mijn voornaam en ik hen, en wij hebben inderdaad nooit termen als bonuskinderen of plus mama gebruikt.. Ik vond dat sowieso rare termen, en ook een beetje ongemakkelijk naar hun echte moeder toe.
Snap dus je opmerking wel.
Anderzijds; beter een plusmoeder die haar pluskinderen behandeld als haar eigen kinderen, dan iemand die het maar lastig vindt..
Anderzijds; beter een plusmoeder die haar pluskinderen behandeld als haar eigen kinderen, dan iemand die het maar lastig vindt..
Maar maakt het uit wat wij denken? Jouw schoonbroer en zijn vriendin en hun ex-en gaan hierover toch?
Ik heb een kennis die het continu over haar kinderen heeft (waarvan 2 van haar man zijn uit een eerdere relatie) en zich heel de tijd bonusmama noemt. Ik krijg er soms even de kriebels van en vooral toen ik het voor het eerst hoorde, maar dat is gewoon hoe zij het noemen en dat is ook hun zaak. Dus ik oordeel er verder niet over, het is gewoon een andere voorkeur dan ik zelf heb. En dat is helemaal prima. Overigens is hun band met de moeder van die kinderen onwijs goed, komen bij elkaar over de vloer, de ex van die man past ook op op de nieuwe kinderen van haar ex en de 'bonusmama', haalt ze op als het nodig is enz. enz. Nee, dan vind ik helemaal niks van hoe zij zichzelf noemen, blijkbaar is het voor hun oké.
Ik heb een kennis die het continu over haar kinderen heeft (waarvan 2 van haar man zijn uit een eerdere relatie) en zich heel de tijd bonusmama noemt. Ik krijg er soms even de kriebels van en vooral toen ik het voor het eerst hoorde, maar dat is gewoon hoe zij het noemen en dat is ook hun zaak. Dus ik oordeel er verder niet over, het is gewoon een andere voorkeur dan ik zelf heb. En dat is helemaal prima. Overigens is hun band met de moeder van die kinderen onwijs goed, komen bij elkaar over de vloer, de ex van die man past ook op op de nieuwe kinderen van haar ex en de 'bonusmama', haalt ze op als het nodig is enz. enz. Nee, dan vind ik helemaal niks van hoe zij zichzelf noemen, blijkbaar is het voor hun oké.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 09:30
28.59% gewijzigd
Dat zeg ik niet. Ik zou mezelf geen plusmama noemen. Tenzij de kinderen en de vader ervan dat zelf willen.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:29
Ik houd ook niet zo van die "titels". Mijn man heeft kinderen, en ik noem ze dan "de kinderen van mijn man". En zij noemen mij de vriendin van papa naar anderen (ook al ben ik inmiddels zijn vrouw, haha) en thuis gewoon bij mijn naam. Het klinkt misschien afstandelijk, maar het is gelukkig verre van dat.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 14-06-2019 09:30
7.94% gewijzigd
vrijdag 14 juni 2019 om 09:29
Dat doet ze dus niet.Vieww schreef: ↑14-06-2019 09:28Ik heb twee jaar een relatie gehad met iemand met twee dochters uit een eerder huwelijk. Zij noemden mij bij mijn voornaam en ik hen, en wij hebben inderdaad nooit termen als bonuskinderen of plus mama gebruikt.. Ik vond dat sowieso rare termen, en ook een beetje ongemakkelijk naar hun echte moeder toe.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:31
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑14-06-2019 09:29Ik houd ook niet zo van die "titels". Mijn man heeft kinderen, en ik noem ze dan "de kinderen van mijn man". En zij noemen mij de vriendin van papa (ook al ben ik inmiddels zijn vrouw, haha.) Het klinkt misschien afstandelijk, maar het is gelukkig verre van dat.
Het gaat inderdaad niet om de titel die je krijgt of hebt of geeft. Het gaat uiteindelijk om de band die je samen hebt.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:31
Maar dit is jouw zaak toch helemaal niet?poezewoefje schreef: ↑14-06-2019 09:24Alleen spijtig dat die vriendin de kinderen van mijn schoonbroer geen warm hart toedraagt. Wel naar de buitenwereld. Ik weet van de kinderen dat ze anders is als ze alleen met hen is.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:35
Ik vind het een stomme benaming. De zoon van mijn vriend noemt mij gewoon Felice maar als hij het tegen anderen over ons samen heeft, heeft hij het over `mijn ouders`. Ik moet daar dan ook bij melden dat zijn echte moeder is overleden toen hij heel klein was.
Mijn dochter noemt mijn vriend gewoon bij de voornaam en soms heeft ze het over "mijn stiefvader en stiefbroer".
Hoe de vriendin van mijn ex zich laat noemen weet ik niet, volgens mij ook bij de voornaam. Ondanks al onze meningsverschillen is het wel gelukt om af te spreken dat termen als mama en papa alleen voor ons zijn.
Bonus klinkt voor mij een beetje als aanbieding.
Mijn dochter noemt mijn vriend gewoon bij de voornaam en soms heeft ze het over "mijn stiefvader en stiefbroer".
Hoe de vriendin van mijn ex zich laat noemen weet ik niet, volgens mij ook bij de voornaam. Ondanks al onze meningsverschillen is het wel gelukt om af te spreken dat termen als mama en papa alleen voor ons zijn.
Bonus klinkt voor mij een beetje als aanbieding.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
vrijdag 14 juni 2019 om 09:35
vrijdag 14 juni 2019 om 09:36
Dan is het toch aan je broer om daar wel of niet in mee te gaan?
vrijdag 14 juni 2019 om 09:37
Zoalng het niet jouw eigen gezin betreft zou ik me er lekker buiten houden. Wat belangrijk is is hoe zij zich er bij voelen, wat voor hun werkt. Een samengesteld gezin is lastig genoeg, en al helemaal omdat iedereen die er omheen staat denkt er een mening over te moeten hebben en er lekker op los oordeelt. Zoals jij dus nu doet. Wat heel fijn is als je een samengesteld gezin hebt, is als je eigen familie en omgeving je tenminste steunt.
Mijn stiefkind mag mij gewoon stiefmoeder noemen, ik vind het voor kind makkelijk dat direct duidelijk is wie er wordt bedoelt en kind niet van alles hoeft uit te leggen. Plusmoeder, bonusmoeder, leasemoeder...kan ook over een pleegmoeder, schoonmoeder, moeder van je beste vriendinnetje gaan.
Dat stiefmoeder een negatieve lading heeft boeit me niet, zolang het hier thuis maar niet negatief geladen is.
Mijn stiefkind mag mij gewoon stiefmoeder noemen, ik vind het voor kind makkelijk dat direct duidelijk is wie er wordt bedoelt en kind niet van alles hoeft uit te leggen. Plusmoeder, bonusmoeder, leasemoeder...kan ook over een pleegmoeder, schoonmoeder, moeder van je beste vriendinnetje gaan.
Dat stiefmoeder een negatieve lading heeft boeit me niet, zolang het hier thuis maar niet negatief geladen is.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:37
.poezewoefje schreef: ↑14-06-2019 09:35Dat niet. Had het over dat ik het niet leuk zou vinden moest iemand zich plusmama of pluspapa over mijn kind zou noemen. Zou inderdaad misschien anders zijn als ze mijn kind heel goed zouden behandelen.
Dan zou je dat bespreken met je ex. Maar nu gaat het over een ander...
vrijdag 14 juni 2019 om 09:39
Alsof stief het alternatief is. Helemaal eens met TO. Ik krijg er ook rillingen van. En vind het ook ongepast. Kind heeft maar 1 moeder en vader.
Ik noem dochter van mijn vriend bij haar naam of 'de dochter van mijn vriend'.
Toen ze klein was, jaar of 4, heeft ze wel eens gevraagd of ze mij mama mocht noemen. Ik heb gezegd dat ik dat geen goed idee vond, omdat ze al een mama heeft. En dat haar mama het ook niet leuk zou vinden als ze mij zo zou noemen. Ik ben gewoon impala of de vriendin van haar vader.
Overigens vind ik het een wat ander verhaal als kind geadopteerd is of voorgoed en fulltime bij ons zou wonen. Snap dat kind mij dan op school en tegen vriendjes haar moeder zou noemen. In dat geval zou ik ook meer een opvoedkundige taak hebben.
impala wijzigde dit bericht op 14-06-2019 09:47
20.17% gewijzigd
.
vrijdag 14 juni 2019 om 09:42
Mijn vriend heeft kinderen, ik heb kinderen en toen we een relatie kregen hebben we met de kinderen bespreken hoe zij graag wilden dat het genoemd werd.
Wij zijn voor de buitenwereld de bonusmoeder en -vader. Maar ze noemen ons bij de voornaam.
Dus ze zeggen tegen een ander: “mijn bonusmoeder heeft mijn brood gesmeerd”. Maar spreken mij aan met Suzy.
Hoewel de laatste tijd toch steeds vaker, nu ze ouder worden, het woord stiefvader of -moeder gebruikt wordt.
Het maakt mij niet uit.
Wij zijn voor de buitenwereld de bonusmoeder en -vader. Maar ze noemen ons bij de voornaam.
Dus ze zeggen tegen een ander: “mijn bonusmoeder heeft mijn brood gesmeerd”. Maar spreken mij aan met Suzy.
Hoewel de laatste tijd toch steeds vaker, nu ze ouder worden, het woord stiefvader of -moeder gebruikt wordt.
Het maakt mij niet uit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.