Slaapperikelen
maandag 24 juni 2019 om 23:44
Ik moet even klagen.. en ik hoop op herkenning en tips.
Onze dreumes is geen slaapkop, nooit geweest. Regelmatig wil ze niet slapen overdag en slaapt ze wel overdag, dan slaapt ze niet 's avonds.
Ik vraag me elke dag af of ik haar moet proberen te laten slapen overdag of dat ik haar moet proberen wakker te houden tot de avond. Beide is meestal ellende eigenlijk.
Even een schets
Ze wordt wakker om 7:30
Dutje van 13 tot 14:30
Slaapt om 23
Wakker 8:30
Dutje overslaan
Slaapt om 17:30 (oververmoeid)
Wakker om 19:30
Slaapt om 00:30
We zijn vaak uren bezig haar te laten slapen. Erbij liggen, laten huilen, maakt allemaal niet uit.
Het lastige vind ik dat ik op de dag zelf niet weet of ze het redt zonder slaap tot na half 7 's avonds. Dat is dan vaak weer te lang zonder slaap. En als ze dan toch echt instort voor die tijd, dan slaapt ze niet door tot de nacht.
Ohja, het dutje inkorten naar een uur helpt ook al niet. Of flink lang naar de speeltuin in de middag doet ook geen wonderen helaas.
Herkenbaar? Zeg me alsjeblieft van wel want de moeders met de 'oh die van mij slaapt van 7 tot 7 en slaapt 's middags nog 2 tot 3 uur' uitspraken kan ik nu wel zo'n beetje schieten.
Onze dreumes is geen slaapkop, nooit geweest. Regelmatig wil ze niet slapen overdag en slaapt ze wel overdag, dan slaapt ze niet 's avonds.
Ik vraag me elke dag af of ik haar moet proberen te laten slapen overdag of dat ik haar moet proberen wakker te houden tot de avond. Beide is meestal ellende eigenlijk.
Even een schets
Ze wordt wakker om 7:30
Dutje van 13 tot 14:30
Slaapt om 23
Wakker 8:30
Dutje overslaan
Slaapt om 17:30 (oververmoeid)
Wakker om 19:30
Slaapt om 00:30
We zijn vaak uren bezig haar te laten slapen. Erbij liggen, laten huilen, maakt allemaal niet uit.
Het lastige vind ik dat ik op de dag zelf niet weet of ze het redt zonder slaap tot na half 7 's avonds. Dat is dan vaak weer te lang zonder slaap. En als ze dan toch echt instort voor die tijd, dan slaapt ze niet door tot de nacht.
Ohja, het dutje inkorten naar een uur helpt ook al niet. Of flink lang naar de speeltuin in de middag doet ook geen wonderen helaas.
Herkenbaar? Zeg me alsjeblieft van wel want de moeders met de 'oh die van mij slaapt van 7 tot 7 en slaapt 's middags nog 2 tot 3 uur' uitspraken kan ik nu wel zo'n beetje schieten.
maandag 24 juni 2019 om 23:49
Waarom laat je haar op dag 2 tot 8:30 slapen?
Je kan een kind dat niet wil niet dwingen te slapen maar je kan ze wel wakker maken zodat ze op tijd weer moe zijn. Elke dag om 7:30 op dus.p en als ze op een afwijkende tijd overdag instort omdat ze haar middagslaapje niet wilde, dan na 20 minuten (effectieve powernap) weer wakker maken. Anders slapen ze idd in de avond niet meer.
Dan zal ze vanzelf in het ritme vallen. Jij bepaalt het schema, niet zij! Moet je wel een schema hebben natuurlijk... en elke dag, ook in het weekend volhouden.
Je kan een kind dat niet wil niet dwingen te slapen maar je kan ze wel wakker maken zodat ze op tijd weer moe zijn. Elke dag om 7:30 op dus.p en als ze op een afwijkende tijd overdag instort omdat ze haar middagslaapje niet wilde, dan na 20 minuten (effectieve powernap) weer wakker maken. Anders slapen ze idd in de avond niet meer.
Dan zal ze vanzelf in het ritme vallen. Jij bepaalt het schema, niet zij! Moet je wel een schema hebben natuurlijk... en elke dag, ook in het weekend volhouden.
maandag 24 juni 2019 om 23:51
Ja hoor.Bedjeindezon schreef: ↑24-06-2019 23:49Waarom laat je haar op dag 2 tot 8:30 slapen?
maandag 24 juni 2019 om 23:51
Wat een illusie.
maandag 24 juni 2019 om 23:52
Ja. Wel eens gedaan met je kinderen, of was dat niet nodig?
maandag 24 juni 2019 om 23:53
Ja hoor. Ik kon op mijn kop staan, mooi dat ik weinig af te dwingen had.
maandag 24 juni 2019 om 23:54
Ja hoor, niet zo druk om maken.
maandag 24 juni 2019 om 23:55
Afdwingen? Je kon je kind niet elke dag op dezelfde tijd wakker maken?
En een instorting buiten middagslaapjestijd inperken door je kind wakker te maken na 20 minuten? Is dat ‘afdwingen’?
Dat is het enige wat ik zeg namelijk. De rest volgt vanzelf.
maandag 24 juni 2019 om 23:58
En dan zit je een hele avond + tijdens de avondmaaltijd met een huilend kind dat midden in haar dut bruut wakker gemaakt is?Bedjeindezon schreef: ↑24-06-2019 23:55Afdwingen? Je kon je kind niet elke dag op dezelfde tijd wakker maken?
En een instorting buiten middagslaapjestijd inperken door je kind wakker te maken na 20 minuten? Is dat ‘afdwingen’?
Ook gezellig. Not.
Is er een reden dat ze een ritme moet hebben?
Opvang, PSZ, ...?
Schema regelt zichzelf wel tegen dat ze naar school moet.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:07
Geloof me, aan schema's doet ze niet! Wakker maken op een vast tijdstip in de ochtend is absoluut geen garantie op eerder slapen. Ik laat haar dan ook zelf wakker worden, starten we allebei de dag met een goed humeur.
Ik zou d'r wel kunnen wekken na 20 minuten. Bedankt voor die tip.
Niet druk om maken pas ik al lang toe, maar ik wil graag een keer op tijd naar bed
Dreumes is trouwens 15 maanden.
Maar als ik het goed begrijp zijn er meer met kleine kinderen die standaard tot laat in de avond wakker zijn of waren?
Ik hoor namelijk altijd alleen maar dat al die kleine spruitjes voor 8 uur slapen. Het doet me goed te horen dat dat dus niet zo is.
Ik zou d'r wel kunnen wekken na 20 minuten. Bedankt voor die tip.
Niet druk om maken pas ik al lang toe, maar ik wil graag een keer op tijd naar bed
Dreumes is trouwens 15 maanden.
Maar als ik het goed begrijp zijn er meer met kleine kinderen die standaard tot laat in de avond wakker zijn of waren?
Ik hoor namelijk altijd alleen maar dat al die kleine spruitjes voor 8 uur slapen. Het doet me goed te horen dat dat dus niet zo is.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 00:13
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
23.67% gewijzigd
dinsdag 25 juni 2019 om 00:10
Dat is helemaal niet waar. Kon ik allemaal doen, was ik nog tot 23 bezig met een gillend kind in bed te krijgen, dan nog een paar keer per nacht er uit en dan gewoon weer tussen 5 en 6 wakker. Het was een drama, niets werkte. Behalve het loslaten.Bedjeindezon schreef: ↑24-06-2019 23:55Afdwingen? Je kon je kind niet elke dag op dezelfde tijd wakker maken?
dinsdag 25 juni 2019 om 00:16
Haha dat deed ik van meet af aan en deed ook de truc niet. Pas sinds hij echt z’n dutje niet meer nodig heeft gaat het beter. Alhoewel ie nu alweer 3x wakker is geweest met allerlei gekke dromen, en sowieso nooit een nacht doorslaapt.
Ik heb me daar nooit druk om gemaakt.
•
dinsdag 25 juni 2019 om 00:17
Belg007 schreef: ↑24-06-2019 23:58En dan zit je een hele avond + tijdens de avondmaaltijd met een huilend kind dat midden in haar dut bruut wakker gemaakt is?
Ook gezellig. Not.
Is er een reden dat ze een ritme moet hebben?
Opvang, PSZ, ...?
Schema regelt zichzelf wel tegen dat ze naar school moet.
Daarom na 20 minuten, zit een reden achter.
En waarom denk jij dat een schema zich ‘wel vanzelf regelt” als een kind naar school gaat? Juistem, omdat het dan een vast ritme krijgt, elke dag om dezelfde tijd op en geen willekeurige dutjes maar slapen op slaaptijden. Dat kan je al vanaf 3 maanden introduceren.
Maar ik lees al dat TO zelf niet elke dag vroeg op wil staan dus dan houdt mijn tip al op
dinsdag 25 juni 2019 om 00:20
O, de truc was dan wel dat ik lepeltje lepeltje met hem moest liggenFrizz schreef: ↑25-06-2019 00:16Haha dat deed ik van meet af aan en deed ook de truc niet. Pas sinds hij echt z’n dutje niet meer nodig heeft gaat het beter. Alhoewel ie nu alweer 3x wakker is geweest met allerlei gekke dromen, en sowieso nooit een nacht doorslaapt.
Ik heb me daar nooit druk om gemaakt.
Voordeel van in mijn bed was dat ik zelf gewoon kon slapen/verder slapen.
Echt zelf inslapen en doorslapen gebeurde pas jaren verder. Inmiddels gaat hij liggen, doet zijn ogen dicht en slaapt.
Oja, het eerste jaar sliep hij ook nog vaak na school.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:21
Bedjeindezon schreef: ↑25-06-2019 00:17Maar ik lees al dat TO zelf niet elke dag vroeg op wil staan dus dan houdt mijn tip al op![]()
Tja, ik heb ook slaap nodig hè.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:22
Even een maandje doorbijten voor de lange termijn.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:28
Het goede nieuws: Op haar 15de zal ze dat waarschijnlijk niet / nauwelijks meer willen.wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:26Ze slaapt ook bij mij in bed. Het ledikant voor niks gekocht. Laatst weer geprobeerd maar ze werd hysterisch..
Nog 14 jaar aftellen dus
In quasi elk land van de wereld behalve in West-Europa en Amerika slapen kinderen en ouders samen.
Niet zo gek dat zij ook die natuurlijke reflex heeft.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 00:29
20.10% gewijzigd
dinsdag 25 juni 2019 om 00:29
Lekker samen even lepeltje lepeltje liggen. Ik viel zelf vaak ook voor een half uur (of wat langerwittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:26Ze slaapt ook bij mij in bed. Het ledikant voor niks gekocht. Laatst weer geprobeerd maar ze werd hysterisch..