Slaapperikelen
maandag 24 juni 2019 om 23:44
Ik moet even klagen.. en ik hoop op herkenning en tips.
Onze dreumes is geen slaapkop, nooit geweest. Regelmatig wil ze niet slapen overdag en slaapt ze wel overdag, dan slaapt ze niet 's avonds.
Ik vraag me elke dag af of ik haar moet proberen te laten slapen overdag of dat ik haar moet proberen wakker te houden tot de avond. Beide is meestal ellende eigenlijk.
Even een schets
Ze wordt wakker om 7:30
Dutje van 13 tot 14:30
Slaapt om 23
Wakker 8:30
Dutje overslaan
Slaapt om 17:30 (oververmoeid)
Wakker om 19:30
Slaapt om 00:30
We zijn vaak uren bezig haar te laten slapen. Erbij liggen, laten huilen, maakt allemaal niet uit.
Het lastige vind ik dat ik op de dag zelf niet weet of ze het redt zonder slaap tot na half 7 's avonds. Dat is dan vaak weer te lang zonder slaap. En als ze dan toch echt instort voor die tijd, dan slaapt ze niet door tot de nacht.
Ohja, het dutje inkorten naar een uur helpt ook al niet. Of flink lang naar de speeltuin in de middag doet ook geen wonderen helaas.
Herkenbaar? Zeg me alsjeblieft van wel want de moeders met de 'oh die van mij slaapt van 7 tot 7 en slaapt 's middags nog 2 tot 3 uur' uitspraken kan ik nu wel zo'n beetje schieten.
Onze dreumes is geen slaapkop, nooit geweest. Regelmatig wil ze niet slapen overdag en slaapt ze wel overdag, dan slaapt ze niet 's avonds.
Ik vraag me elke dag af of ik haar moet proberen te laten slapen overdag of dat ik haar moet proberen wakker te houden tot de avond. Beide is meestal ellende eigenlijk.
Even een schets
Ze wordt wakker om 7:30
Dutje van 13 tot 14:30
Slaapt om 23
Wakker 8:30
Dutje overslaan
Slaapt om 17:30 (oververmoeid)
Wakker om 19:30
Slaapt om 00:30
We zijn vaak uren bezig haar te laten slapen. Erbij liggen, laten huilen, maakt allemaal niet uit.
Het lastige vind ik dat ik op de dag zelf niet weet of ze het redt zonder slaap tot na half 7 's avonds. Dat is dan vaak weer te lang zonder slaap. En als ze dan toch echt instort voor die tijd, dan slaapt ze niet door tot de nacht.
Ohja, het dutje inkorten naar een uur helpt ook al niet. Of flink lang naar de speeltuin in de middag doet ook geen wonderen helaas.
Herkenbaar? Zeg me alsjeblieft van wel want de moeders met de 'oh die van mij slaapt van 7 tot 7 en slaapt 's middags nog 2 tot 3 uur' uitspraken kan ik nu wel zo'n beetje schieten.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:30
Ik vond het heerlijk. Was voor mij geen aftellen. En idd, uiteindelijk sliep hij gewoon 7/7 in zijn eigen bed. Beetje van hem uit en een beetje van mij uit.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:30
Nee hoor, er bestaan genoeg afwijkende baby’s, dreumesen en peuters. Onze oudste sliep ook een stuk later dan ‘normaal’. Ik kon ertegenin gaan, met als gevolg een chagrijnige dreumes (en dus ook mama) of waar het kon meegaan in het ‘schema’ van onze muppet. Dat laatste was beter voor onze algehele (gemoeds)rust.wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:07
Maar als ik het goed begrijp zijn er meer met kleine kinderen die standaard tot laat in de avond wakker zijn of waren?
Ik hoor namelijk altijd alleen maar dat al die kleine spruitjes voor 8 uur slapen. Het doet me goed te horen dat dat dus niet zo is.
dinsdag 25 juni 2019 om 00:31
Mijn kinderen sliepen nooit op die leeftijd. Troost je: het gaat voorbij. Ik zou niets doen. Het is even snot, maar met een paar maanden is het weer voorbij, als je mazzel hebt een paar weken. En het scheelt een hoop energie en gepruts als je het gewoon accepteert. Sterkte!
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 00:34
0.18% gewijzigd
dinsdag 25 juni 2019 om 00:36
Groter bed kopen?Roffatientje schreef: ↑25-06-2019 00:33En dit
(alleen nu nog tips om m er weer uit te krijgen met het oog op nr 2)
Maar ik sliep daardoor stukken beter dan daarvoor, vooral doordat we veel minder gespook hadden.
Co-sleeper?
Uitleggen dat hij intussen een grote jongen is die in een groot eigen bed mag slapen?
Dat alleen babytjes en heel kleine kinderen bij mama's en papa's slapen?
Echt doorslapen gebeurde hier ook pas vanaf tweeeneenhalf jaar, maar door hem in bed te nemen was het wel met een aai in halfslaap te doen. Dus ik hoefde niet met mijn slaapdronken hoofd het halve huis door om hem te troosten. Het ging zo een stuk sneller, ook doordat we sneller konden reageren op nachtmerries, huiltjes, honger/dorst etcFrizz schreef: ↑25-06-2019 00:16Haha dat deed ik van meet af aan en deed ook de truc niet. Pas sinds hij echt z’n dutje niet meer nodig heeft gaat het beter. Alhoewel ie nu alweer 3x wakker is geweest met allerlei gekke dromen, en sowieso nooit een nacht doorslaapt.
Ik heb me daar nooit druk om gemaakt.
Ik heb een avondkind en een ochtendkind. En dat was al heel vroeg zeer duidelijk.Bedjeindezon schreef: ↑25-06-2019 00:17Daarom na 20 minuten, zit een reden achter.
En waarom denk jij dat een schema zich ‘wel vanzelf regelt” als een kind naar school gaat? Juistem, omdat het dan een vast ritme krijgt, elke dag om dezelfde tijd op en geen willekeurige dutjes maar slapen op slaaptijden. Dat kan je al vanaf 3 maanden introduceren.
Maar ik lees al dat TO zelf niet elke dag vroeg op wil staan dus dan houdt mijn tip al op![]()
Het avondkind heeft echt een hel gehad met school, want idd, je kunt iemand niet dwingen om in slaap te vallen en ook bij het strakke schoolse regime lukte het niet om hem bijtijds in slaap te krijgen.
En ik heb hem altijd wakker gemaakt 's middags, anders sliep ie zo 3 uur. En 's ochtends niet te lang laten slapen.
Het enige wat hielp was idd loslaten.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 25 juni 2019 om 00:40
Ik vind het stiekem ook nog heerlijk, mijn kleine knuffel. Maar met twee wordt het straks wel wat lastig..
Met welke leeftijd is je zoon ‘verhuisd’? En was dat uit eigen beweging of met (zachte) dwang? Of nog anders?
dinsdag 25 juni 2019 om 00:41
dinsdag 25 juni 2019 om 00:42
Ah een kleine spartelkont dus.. dat is minder. Is ze een onrustige slaper?wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:38Bedankt voor jullie bijdragen, doet me echt goed.
Ik vind het knap dat jullie lepeltje lepeltje kunnen liggen. Bij ons is het gezicht voeten.![]()
Heeft het evt zin om haar ledikant om te bouwen tot een co-sleeper? Dat je wel ieder je eigen ruimte hebt, maar je wel makkelijk je hand op haar buik of bolletje kunt leggen voor geruststelling in de nacht?
dinsdag 25 juni 2019 om 01:18
Dat weet ik niet meer precies. Vanaf een jaar of 6 begon hij in eigen bed (moest ik wel eerst lepelen) en kwam hij in de loop van de nacht bij mij en sliep hij de weekenden sowieso bij mij.Roffatientje schreef: ↑25-06-2019 00:40Ik vind het stiekem ook nog heerlijk, mijn kleine knuffel. Maar met twee wordt het straks wel wat lastig..![]()
Met welke leeftijd is je zoon ‘verhuisd’? En was dat uit eigen beweging of met (zachte) dwang? Of nog anders?
Door de weeks werd het overlopen steeds minder en sliep hij van een jaar of 9 zelf in denk ik. Met een jaar of 10/11 werd hij fysiek te groot, waardoor ik veel wakker lag door hem en heb ik gezegd dat het nu ook echt in de weekenden eigen bed was.
Nu laatst een paar nachten nachtmerries en lag hij voor het eerst weer naast me met zijn bijna 1.90.
dinsdag 25 juni 2019 om 04:33
Ik begrijp je frustratie TO, ik heb dit ook heel lang al (gehad), ik probeer het los te laten nu.
Ons kind is 1,5 jaar oud nu, sliep als baby al weinig. Ging toen altijd rond 23.00 uur pas naar bed, sliep gelukkig wel door.
Inmiddels is dit 22.00 uur geworden en slaapt ze overdag 1 of 2 slaapjes, afwisselend van 1 tot 2,5 uur in totaal. Of het nu 1 slaapje of 2 slaapjes is, en hoe lang ze geslapen heeft in totaal, heeft gek genoeg geen invloed op haar bedtijd ‘s avonds. Ook intensief spelen niet of een dagje dierentuin o.i.d. Nooit een avond voor mij en man alleen, mensen die het niet snapten en het kind om 20.00 uur in bed wilden hebben. Is oma ooit eens gelukt ja, maar dan was kind ook klaarwakker om 4.00 uur. Dan liever om 22.00 naar bed.
Gelukkig is ze nooit chagrijnig dat ze te moe is, dus ze heeft voldoende slaap. Ik hoef nooit halsoverkop weg om 19.00 uur als we ergens zijn vanwege bedtijd. En we kunnen haar meenemen als we uit eten gaan. Dat zijn kleine voordeeltjes, zo benader ik het maar
Het zal hoop ik nog wel beter worden, ik schijn het vroeger ook te hebben gehad en ik ben ergens ook bijgetrokken.
Ons kind is 1,5 jaar oud nu, sliep als baby al weinig. Ging toen altijd rond 23.00 uur pas naar bed, sliep gelukkig wel door.
Inmiddels is dit 22.00 uur geworden en slaapt ze overdag 1 of 2 slaapjes, afwisselend van 1 tot 2,5 uur in totaal. Of het nu 1 slaapje of 2 slaapjes is, en hoe lang ze geslapen heeft in totaal, heeft gek genoeg geen invloed op haar bedtijd ‘s avonds. Ook intensief spelen niet of een dagje dierentuin o.i.d. Nooit een avond voor mij en man alleen, mensen die het niet snapten en het kind om 20.00 uur in bed wilden hebben. Is oma ooit eens gelukt ja, maar dan was kind ook klaarwakker om 4.00 uur. Dan liever om 22.00 naar bed.
Gelukkig is ze nooit chagrijnig dat ze te moe is, dus ze heeft voldoende slaap. Ik hoef nooit halsoverkop weg om 19.00 uur als we ergens zijn vanwege bedtijd. En we kunnen haar meenemen als we uit eten gaan. Dat zijn kleine voordeeltjes, zo benader ik het maar
Het zal hoop ik nog wel beter worden, ik schijn het vroeger ook te hebben gehad en ik ben ergens ook bijgetrokken.
dinsdag 25 juni 2019 om 05:44
Hoe onaardig dat ook klinkt... ik snap dat gevoel wel.wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:07Geloof me, aan schema's doet ze niet! Wakker maken op een vast tijdstip in de ochtend is absoluut geen garantie op eerder slapen. Ik laat haar dan ook zelf wakker worden, starten we allebei de dag met een goed humeur.
Ik zou d'r wel kunnen wekken na 20 minuten. Bedankt voor die tip.
Niet druk om maken pas ik al lang toe, maar ik wil graag een keer op tijd naar bed![]()
Dreumes is trouwens 15 maanden.
Maar als ik het goed begrijp zijn er meer met kleine kinderen die standaard tot laat in de avond wakker zijn of waren?
Ik hoor namelijk altijd alleen maar dat al die kleine spruitjes voor 8 uur slapen. Het doet me goed te horen dat dat dus niet zo is.
dinsdag 25 juni 2019 om 05:47
Ja, die had ik ook.wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:38Bedankt voor jullie bijdragen, doet me echt goed.
Ik vind het knap dat jullie lepeltje lepeltje kunnen liggen. Bij ons is het gezicht voeten.![]()
Wij hebben een veel breder bed gekocht bij de 2e en toen ben ik afgestapt van het vele proberen. Dat had ik bij mijn oudste al moeten doen. Had ik meer slaap en minder frustatie gehad.
En af en toe kind aan partner geven en zelf op zolder gaan slapen ofzo.
Als dat kan.
dinsdag 25 juni 2019 om 07:22
Met bijna 1.90 ook leuk zo’n jonge knappe vent in je bedOrișa schreef: ↑25-06-2019 01:18Dat weet ik niet meer precies. Vanaf een jaar of 6 begon hij in eigen bed (moest ik wel eerst lepelen) en kwam hij in de loop van de nacht bij mij en sliep hij de weekenden sowieso bij mij.
Door de weeks werd het overlopen steeds minder en sliep hij van een jaar of 9 zelf in denk ik. Met een jaar of 10/11 werd hij fysiek te groot, waardoor ik veel wakker lag door hem en heb ik gezegd dat het nu ook echt in de weekenden eigen bed was.
Nu laatst een paar nachten nachtmerries en lag hij voor het eerst weer naast me met zijn bijna 1.90.
Dus ik denk dat het wel vergelijkbaar gaat zijn...
leuk om je ervaring te lezen!
dinsdag 25 juni 2019 om 08:08
Die van mij waren ook niet van die slapers. Met 2 jaar was het slapen overdag er helemaal af. Oudste sliep 's morgens wat langer, maar jongste moest wel wakker gemaakt worden, want oudste moest naar school. Jongste had dan ook meer last van instorten rond 17.00 uur. Meer dan 10 minuten slapen was dan al te lang en een recept voor een niet slapend kind in de avond. Maar ik bracht hem wel altijd op tijd naar bed, hij hoefde niet te slapen, mocht gewoon spelen in zijn bedje (wel iets zonder geluid, hij wilde het liefst een autootje). Nog steeds komt hij door met een autootje te spelen tot rust (hij is nu 7)wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:07Geloof me, aan schema's doet ze niet! Wakker maken op een vast tijdstip in de ochtend is absoluut geen garantie op eerder slapen. Ik laat haar dan ook zelf wakker worden, starten we allebei de dag met een goed humeur.
Niet druk om maken pas ik al lang toe, maar ik wil graag een keer op tijd naar bed![]()
dinsdag 25 juni 2019 om 08:33
dinsdag 25 juni 2019 om 08:40
Hier hetzelfde. Oudste lag bij ons en toen kwam nr 2. In voorbereiding daarop zijn we het om gaan draaien: wij bij peuter erbij i.p.v. zij bij ons. Na de bevalling kon haar vader dus bij haar gaan liggen (en nog steeds zon 1 a 2 nachten per week). Vlak nadat jongste geboren was hebben we eerst nog een paar gekke weken gehad met dat peuter op haar matras bij ons kwam maar dat werkte niet, ze wilde lepeltje lepeltje met mij liggen (en baby ook). Wat wel hielp; een broertje krijgen was zo vermoeiend dat naar bed gaan rond19.00u ineens geen probleem meer wasRoffatientje schreef: ↑25-06-2019 00:40Ik vind het stiekem ook nog heerlijk, mijn kleine knuffel. Maar met twee wordt het straks wel wat lastig..![]()
Inmiddels rommelen we hier soms ook met slaapjes hoor, dus het is een herkenbaar probleem TO. Heel veel dagen geen middagslaap is een oververmoeid kind. Paar dagen wel middagslaap (max 3 kwartier) is weer veel te laat slapen (gisteren 21.30) en vanochtend dus weer vermoeid want op tijd op voor kdv. Achja, zo blijven we bezig
dinsdag 25 juni 2019 om 10:07
Mijn kinderen sliepen tot hun tweede 's avonds altijd heel laat. Ik vond het vermoeiend, want mijn avonden werden zo lang. Het werd vanzelf beter, toen ze ouder werden, al zijn het nooit langslapers geworden. Ik was ook weleens jaloers op ouders van wie de kinderen gewoon om 20 uur in bed lagen.wittereiger schreef: ↑25-06-2019 00:07Geloof me, aan schema's doet ze niet! Wakker maken op een vast tijdstip in de ochtend is absoluut geen garantie op eerder slapen. Ik laat haar dan ook zelf wakker worden, starten we allebei de dag met een goed humeur.
dinsdag 25 juni 2019 om 10:28
Ze is erg onrustig. Rolt alle kanten op. Ik ben extra alert in m'n slaap, want ik word denk ik wel 10 keer wakker. Ze rolt ook soms naar me toe om even aan de borst te gaan. Haar ledikant ombouwen hebben we wel aan gedacht maar niet uitgevoerd. Ik denk dat ze er zo uitgerold is eigenlijk.Roffatientje schreef: ↑25-06-2019 00:42Ah een kleine spartelkont dus.. dat is minder. Is ze een onrustige slaper?
Heeft het evt zin om haar ledikant om te bouwen tot een co-sleeper? Dat je wel ieder je eigen ruimte hebt, maar je wel makkelijk je hand op haar buik of bolletje kunt leggen voor geruststelling in de nacht?
Af en toe ga ik op het logeerbed liggen en ligt m'n man naast haar. Hij wordt veel minder snel wakker van haar gedraai. Misschien dat we wat vaker kunnen wisselen. Of een heel breed bed kopen. Als ik het zo lees hier van sommigen, kan het nog lang duren voordat ze naar een eigen bed verhuisd.