Slaapperikelen

24-06-2019 23:44 70 berichten
Ik moet even klagen.. en ik hoop op herkenning en tips.

Onze dreumes is geen slaapkop, nooit geweest. Regelmatig wil ze niet slapen overdag en slaapt ze wel overdag, dan slaapt ze niet 's avonds.
Ik vraag me elke dag af of ik haar moet proberen te laten slapen overdag of dat ik haar moet proberen wakker te houden tot de avond. Beide is meestal ellende eigenlijk.

Even een schets
Ze wordt wakker om 7:30
Dutje van 13 tot 14:30
Slaapt om 23
Wakker 8:30
Dutje overslaan
Slaapt om 17:30 (oververmoeid)
Wakker om 19:30 :-D
Slaapt om 00:30

We zijn vaak uren bezig haar te laten slapen. Erbij liggen, laten huilen, maakt allemaal niet uit.

Het lastige vind ik dat ik op de dag zelf niet weet of ze het redt zonder slaap tot na half 7 's avonds. Dat is dan vaak weer te lang zonder slaap. En als ze dan toch echt instort voor die tijd, dan slaapt ze niet door tot de nacht.

Ohja, het dutje inkorten naar een uur helpt ook al niet. Of flink lang naar de speeltuin in de middag doet ook geen wonderen helaas.

Herkenbaar? Zeg me alsjeblieft van wel want de moeders met de 'oh die van mij slaapt van 7 tot 7 en slaapt 's middags nog 2 tot 3 uur' uitspraken kan ik nu wel zo'n beetje schieten. :)
Shiitake schreef:
25-06-2019 04:33
Ik begrijp je frustratie TO, ik heb dit ook heel lang al (gehad), ik probeer het los te laten nu.

Ons kind is 1,5 jaar oud nu, sliep als baby al weinig. Ging toen altijd rond 23.00 uur pas naar bed, sliep gelukkig wel door.
Inmiddels is dit 22.00 uur geworden en slaapt ze overdag 1 of 2 slaapjes, afwisselend van 1 tot 2,5 uur in totaal. Of het nu 1 slaapje of 2 slaapjes is, en hoe lang ze geslapen heeft in totaal, heeft gek genoeg geen invloed op haar bedtijd ‘s avonds. Ook intensief spelen niet of een dagje dierentuin o.i.d. Nooit een avond voor mij en man alleen, mensen die het niet snapten en het kind om 20.00 uur in bed wilden hebben. Is oma ooit eens gelukt ja, maar dan was kind ook klaarwakker om 4.00 uur. Dan liever om 22.00 naar bed.

Gelukkig is ze nooit chagrijnig dat ze te moe is, dus ze heeft voldoende slaap. Ik hoef nooit halsoverkop weg om 19.00 uur als we ergens zijn vanwege bedtijd. En we kunnen haar meenemen als we uit eten gaan. Dat zijn kleine voordeeltjes, zo benader ik het maar :P

Het zal hoop ik nog wel beter worden, ik schijn het vroeger ook te hebben gehad en ik ben ergens ook bijgetrokken.
Herkenbaar ja! Als kersverse baby was ze zo 6 uur achter elkaar wakker en vanaf 7 maanden deed ze nog maar 1 dutje.

Voordeel is inderdaad dat we gewoon weg kunnen. Laatst zijn we naar de dierentuin geweest. Lange dag vol pret, nergens vermoeidheid te bekennen, in de auto terug 20 minuten geslapen en daarna wakker tot 22 uur. Soms denk ik dat ik meer slaap nodig heb dan zij. :-D

Als kind was ik in de ochtend ook een uitslaper en 's avonds lag ik uren wakker weet ik nog. Misschien heeft ze het dan niet van een vreemde..
Lucifer2018 schreef:
25-06-2019 05:47
Ja, die had ik ook. :-D

Wij hebben een veel breder bed gekocht bij de 2e en toen ben ik afgestapt van het vele proberen. Dat had ik bij mijn oudste al moeten doen. Had ik meer slaap en minder frustatie gehad.

En af en toe kind aan partner geven en zelf op zolder gaan slapen ofzo. ;-)
Als dat kan.
Hoe breed was jullie bed en lagen jullie er dan met z'n vieren in?

Afgelopen week heb ik inderdaad een paar nachten op het logeerbed gelegen omdat ik ziek was en echt even moest slapen. Dat ging prima en eigenlijk genoot ik van die vrijheid, maar ik ging samen slapen toch ook wel een beetje missen. Het is gezellig maar ook vermoeiend.
wittereiger schreef:
25-06-2019 10:37
Herkenbaar ja! Als kersverse baby was ze zo 6 uur achter elkaar wakker en vanaf 7 maanden deed ze nog maar 1 dutje.

Voordeel is inderdaad dat we gewoon weg kunnen. Laatst zijn we naar de dierentuin geweest. Lange dag vol pret, nergens vermoeidheid te bekennen, in de auto terug 20 minuten geslapen en daarna wakker tot 22 uur. Soms denk ik dat ik meer slaap nodig heb dan zij. :-D

Als kind was ik in de ochtend ook een uitslaper en 's avonds lag ik uren wakker weet ik nog. Misschien heeft ze het dan niet van een vreemde..

Waarschijnlijk niet. Ik had nl als kind ook hetzelfde. ‘s Avonds nog uren liggen spoken en toen ik eenmaal mijn ledikantje uit was, stond ik bovenaan de trap te roepen: ‘mama, papa, ik kan niet slaaaaaaaaaapen!!’
Later mocht ik daarom boekjes lezen in bed, want dat gaf iedereen meer rust.

Onze kleuter heeft hetzelfde ;-D dus ja, de appel valt niet ver van de boom
Onze spruit slaapt inderdaad altijd voor 20u maar heeft een tijd gehad (langer dan een half jaar) dat ze 's ochtends al tussen 5 en half 6 wakker was... En wat we ook deden, ze ging niet weer slapen of in een 'ritme'. Op een gegeven moment ben ik zelf maar vroeg naar bed gegaan om dan in ieder geval 's ochtends uitgerust met haar naar beneden te gaan. En dan had ik om half 7 het avondeten al klaar ;-)

Als onze dochter trouwens in slaap valt 's middags (ze is nu 5 en het gebeurt soms nog wel eens) kan ik haar met geen tien paarden wakker krijgen. Niet na 10 minuten, niet na 20, niet na drie kwartier. Ze wordt wakker als ze uitgeslapen is. En dan gaat ze 's avonds inderdaad nooit meer slapen.

Geen tips dus, helaas, maar dat je weet dat ieder kind zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft!
wittereiger schreef:
25-06-2019 10:37

Dit is wel herkenbaar. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik heel lang ouders, die alles om de middagslaap heen plande, niet zo begreep. Mijn kinderen liet ik gewoon de middagslaap overslaan als het niet uit kwam en dan merkte ik niets aan ze. Ik dacht in mijn naïviteit dat dat voor alle kinderen zo gold.
Ik leerde ook pas bij kind nummer 3 dat een baby tussen elke voeding hoort te slapen en maar kort wakker kan zijn. Die van ons waren heel jong al makkelijk 8 uur wakker (bij mijn jongste nog even geprobeerd deze wetenschap toe te passen, maar teveergeefs 🙂)
Alecta schreef:
25-06-2019 12:02
Dit is wel herkenbaar. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik heel lang ouders, die alles om de middagslaap heen plande, niet zo begreep. Mijn kinderen liet ik gewoon de middagslaap overslaan als het niet uit kwam en dan merkte ik niets aan ze. Ik dacht in mijn naïviteit dat dat voor alle kinderen zo gold.
Ik leerde ook pas bij kind nummer 3 dat een baby tussen elke voeding hoort te slapen en maar kort wakker kan zijn. Die van ons waren heel jong al makkelijk 8 uur wakker (bij mijn jongste nog even geprobeerd deze wetenschap toe te passen, maar teveergeefs 🙂)
Ik denk dat die 'naïviteit' juist kan zorgen voor relaxter ermee omgaan. Een ik wou dat ik dat had haha. Vanaf het begin werd mij gezegd dat een baby écht aan z'n slaap moet komen en tussen elke voeding moet slapen. Bij de eerste signalen, hup in bed. Ik dacht dat ze steeds moe was want ze gaapte soms. We zijn er nu wel achter dat gapen helemaal niks betekent. Al die uren wandelen in de brandende zon in de hoop dat ze zou slapen.. :-?
Laatst op het cb werd nog gezegd dat ik toch echt wel elke dag haar een dutje moet proberen te laten doen, want slaap is zo belangrijk..

Vannacht heeft ze 9 uren geslapen en ik ben vandaag al een paar keer met d'r naar boven gelopen maar ze wil dus echt niet naar bed. Stampij met tranen. Dus tja..
zussel schreef:
25-06-2019 08:40
Hier hetzelfde. Oudste lag bij ons en toen kwam nr 2. In voorbereiding daarop zijn we het om gaan draaien: wij bij peuter erbij i.p.v. zij bij ons. Na de bevalling kon haar vader dus bij haar gaan liggen (en nog steeds zon 1 a 2 nachten per week). Vlak nadat jongste geboren was hebben we eerst nog een paar gekke weken gehad met dat peuter op haar matras bij ons kwam maar dat werkte niet, ze wilde lepeltje lepeltje met mij liggen (en baby ook). Wat wel hielp; een broertje krijgen was zo vermoeiend dat naar bed gaan rond19.00u ineens geen probleem meer was :) .

Inmiddels rommelen we hier soms ook met slaapjes hoor, dus het is een herkenbaar probleem TO. Heel veel dagen geen middagslaap is een oververmoeid kind. Paar dagen wel middagslaap (max 3 kwartier) is weer veel te laat slapen (gisteren 21.30) en vanochtend dus weer vermoeid want op tijd op voor kdv. Achja, zo blijven we bezig :lol:
Dat is iig gunstig!
wittereiger schreef:
25-06-2019 14:08

Vannacht heeft ze 9 uren geslapen en ik ben vandaag al een paar keer met d'r naar boven gelopen maar ze wil dus echt niet naar bed. Stampij met tranen. Dus tja..
Gewoon op de bank? Dat deed ik eigenlijk wel altijd, lakentje of dekentje en even liggen. Meestal viel hij gewoon in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben precies het zelfde schema als TO. Mijn dochter is 2,5 jaar.
Wij slapen samen en tussen 2230 en 2300 ( soms later) slapen we. Ze wordt tussen 0730 en 0830 wakker. Voor ons werkt het. Op de opvang laat ik haar wekken na uurtje, anders worden haar slaaptijden voor mij te laat.
Orișa schreef:
25-06-2019 15:44
Gewoon op de bank? Dat deed ik eigenlijk wel altijd, lakentje of dekentje en even liggen. Meestal viel hij gewoon in slaap.
Liggen wil ze dan niet maar zoals vandaag hebben we wel een poos samen gezeten en wat gekeken.

We zullen wel zien hoe het zich ontwikkeld. Wie weet haalt ze alle slaap in als ze een puber is. :-D
Tisookwat schreef:
25-06-2019 19:26
Wij hebben precies het zelfde schema als TO. Mijn dochter is 2,5 jaar.
Wij slapen samen en tussen 2230 en 2300 ( soms later) slapen we. Ze wordt tussen 0730 en 0830 wakker. Voor ons werkt het. Op de opvang laat ik haar wekken na uurtje, anders worden haar slaaptijden voor mij te laat.
Mis je het dan niet dat je nooit een paar uur samen of voor jezelf hebt 's avonds? Nooit even Netflixen of een romantisch avondje ofzo.
wittereiger schreef:
25-06-2019 20:20
Mis je het dan niet dat je nooit een paar uur samen of voor jezelf hebt 's avonds? Nooit even Netflixen of een romantisch avondje ofzo.
Dat hebben wij ook nooit, maar we kunnen wel vaak uitslapen.
Het is niet anders
Roffatientje schreef:
25-06-2019 20:46
Dat hebben wij ook nooit, maar we kunnen wel vaak uitslapen.
Het is niet anders
Kijk dat is al iets. :cheer2:

Ik had beide niet.
Lucifer2018 schreef:
25-06-2019 20:48

Ik had beide niet.
Ik zie het ook als een luxe alternatief voor romantische avondjes of het kijken van het nieuws, dat ik nu slechts zijdelings volg.
wittereiger schreef:
25-06-2019 00:07
Geloof me, aan schema's doet ze niet! Wakker maken op een vast tijdstip in de ochtend is absoluut geen garantie op eerder slapen. Ik laat haar dan ook zelf wakker worden, starten we allebei de dag met een goed humeur.

Ik zou d'r wel kunnen wekken na 20 minuten. Bedankt voor die tip.

Niet druk om maken pas ik al lang toe, maar ik wil graag een keer op tijd naar bed :-D

Dreumes is trouwens 15 maanden.

Maar als ik het goed begrijp zijn er meer met kleine kinderen die standaard tot laat in de avond wakker zijn of waren?
Ik hoor namelijk altijd alleen maar dat al die kleine spruitjes voor 8 uur slapen. Het doet me goed te horen dat dat dus niet zo is.
Bij mijn kinderen was dat het moment om middagslaapjes eruit te gooien, ook al waren ze nog jong. Twee van de drie hebben nog steeds weinig slaap nodig, maar tegenwoordig vinden ze het leuk om ‘s avonds in bed nog te lezen.
Frizz schreef:
25-06-2019 07:04
Ouders die kinderen hebben die niet doorslapen praten daar gewoon niet zo vaak over, om ongevraagd advies te voorkomen.
Olifantenhuid kweken en wel doen. Lotgenoten tegenkomen die ook rondlopen met een hoofd vol watten is best prettig.
Eze schreef:
26-06-2019 12:03
Bij mijn kinderen was dat het moment om middagslaapjes eruit te gooien, ook al waren ze nog jong. Twee van de drie hebben nog steeds weinig slaap nodig, maar tegenwoordig vinden ze het leuk om ‘s avonds in bed nog te lezen.
Dat maakte hier geen verschil, behalve dan dat ik er een strontchagrijnig kind voor terugkreeg.
Zou ik dus eerst even testen en niet meteen vol voor gaan.
Eze schreef:
26-06-2019 12:11
Olifantenhuid kweken en wel doen. Lotgenoten tegenkomen die ook rondlopen met een hoofd vol watten is best prettig.
Nooit behoefte gehad aan lotgenoten en ik heb er zelden een hoofd vol watten van. Ik heb altijd geaccepteerd dat mijn kind geen doorslaper is.
Lucifer2018 schreef:
25-06-2019 20:48

Ik had beide niet.
Oef! Medelijden met terugwerkende kracht. o_o
Frizz schreef:
26-06-2019 14:37
Nooit behoefte gehad aan lotgenoten en ik heb er zelden een hoofd vol watten van. Ik heb altijd geaccepteerd dat mijn kind geen doorslaper is.
Als accepteren dat je kind geen doorslaper is nou eens een remedie was tegen watten...
Acceptatie scheelt heel veel frustratie, maar het slaaptekort blijft. Na een jaar of acht gebroken nachten (drie kinderen zonder uit-knop) slapen we nu alweer een tijd vaker wel dan niet allemaal door, en dat scheelt echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven