Reisapotheek
donderdag 27 juni 2019 om 14:20
Hebben jullie een standaard tasje/doosje/verbandtrommel met verbandmiddel en medicijnen voor een vakantie? Wat doe je dan met bijv ORS, diarreeremmers, pijnstillers, etc waar een houdbaarheidsdatum op zit, vul je die weer aan?
Ik heb normaal gesproken alleen pijnstillers, een tekentang en pleisters mee. Toen ik echter gewoon thuis mijn vinger er bijna af sneed was ik wel blij dat ik ook nog een rolletje verband en gaas in huis had. Dat kan ik dus beter niet midden in de rimboe doen
Hoe verstandig zijn jullie?
Ik heb normaal gesproken alleen pijnstillers, een tekentang en pleisters mee. Toen ik echter gewoon thuis mijn vinger er bijna af sneed was ik wel blij dat ik ook nog een rolletje verband en gaas in huis had. Dat kan ik dus beter niet midden in de rimboe doen
Hoe verstandig zijn jullie?
donderdag 27 juni 2019 om 15:06
Oh. Oke.
Mijn reisapotheek:
Berg eigen medicatie
paracetamol
diarreeremmer (darmproblemen)
doosje pleisters
compeed
zalfje om te ontsmetten en voor lichte brandwonden
Als ik naar een bosrijk gebied ga tekentang en wespending
donderdag 27 juni 2019 om 15:06
Ik was op groepsrondreis, dus ja dan moet je wel mee, en kun je niet overal stoppen.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-06-2019 14:40Diarreeremmers kun je het best alleen in uiterste noodgevallen gebruiken in dit soort landen, bijv voor je terugvlucht naar huis.
Het is heel vervelend om de hele tijd op de pot te zitten, maar een virus of bacterie langer in je lijf houden door de diarree te stoppen is op lange termijn vaak beroerder.
De tip om cola met zout te drinken i.p.v. van ORS komt van Indiase artsen, die daar bij “Delhi Belly” betere ervaringen mee hebben.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 27 juni 2019 om 15:08
Ja, inderdaad, dan moet je wel. Soms is het ook gewoon uit kwaden kiezen.
Ik heb ze zelf trouwens ook altijd mee, maar gebruik ze dus ook alleen als het echt even niet anders kan.
Maar ik wilde het toch even roepen omdat ik het veel voorbij zie komen.
donderdag 27 juni 2019 om 15:12
been there - done itNummer*Zoveel schreef: ↑27-06-2019 14:40Diarreeremmers kun je het best alleen in uiterste noodgevallen gebruiken in dit soort landen, bijv voor je terugvlucht naar huis.
Het is heel vervelend om de hele tijd op de pot te zitten, maar een virus of bacterie langer in je lijf houden door de diarree te stoppen is op lange termijn vaak beroerder.
Wat wordt je daar beroerd van!
donderdag 27 juni 2019 om 15:14
Deet neem ik mee, en antihistamine slik ik dagelijks dus heb ik ook mee (ook voor kind met allergie voor insectenbeten). Diarreeremmer en ORS twijfel ik over. In het verleden heb ik dat wel gekocht, maar nog nooit gebruikt. Ik zou willen dat ik eens diarree had, meestal loop ik met het tegenovergesteldeRosalind schreef: ↑27-06-2019 14:34Het ligt er helemaal aan waar ik heen ga.
Normaal gesproken gaan er wat pleisters, paracetamol, compeed en jodium mee. De rest koop ik ter plekke, indien nodig.
Echter toen we naar Japan gingen nam ik ook diarreeremmers, neusspray etc mee omdat het misschien wat lastiger te vinden zou zijn (ivm mogelijke communicatiemoeilijkheden).
In jouw geval zou ik ook denken aan deet, iets tegen de jeuk, diarreeremmers, norit etc.
donderdag 27 juni 2019 om 15:14
donderdag 27 juni 2019 om 15:15
In beide auto's hebben wij zo'n kant en klaar ehbo doos. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit naar de houdbaarheids datum kijk .....
In huis heb ik twee medicijn bakken. 1 voor de kinderen en 1 voor volwassenen. Afhankelijk waar de vakantie naar toe gaat en hoe wij reizen, neem ik spullen mee.
In tegenstelling tot de dozen in de auto, check ik deze bakken wél regelmatig en zet ik de datum van het openen erop.
Maar als bijvoorbeeld de paracetamol een maand over de datum is, dan neem ik die rustig mee en gebruik ik die. Maar een geopende neusspray of hoestdrank gooi ik na gebruik weg. Vaak zijn dat soort dingen maar beperkt houdbaar.
En de dingen die wij op dat moment gebruiken, gaan natuurlijk ook mee.
In huis heb ik twee medicijn bakken. 1 voor de kinderen en 1 voor volwassenen. Afhankelijk waar de vakantie naar toe gaat en hoe wij reizen, neem ik spullen mee.
In tegenstelling tot de dozen in de auto, check ik deze bakken wél regelmatig en zet ik de datum van het openen erop.
Maar als bijvoorbeeld de paracetamol een maand over de datum is, dan neem ik die rustig mee en gebruik ik die. Maar een geopende neusspray of hoestdrank gooi ik na gebruik weg. Vaak zijn dat soort dingen maar beperkt houdbaar.
En de dingen die wij op dat moment gebruiken, gaan natuurlijk ook mee.
donderdag 27 juni 2019 om 15:21
Ik heb een klein tasje wat propvol zit met alles wat tot nu toe genoemd is. Pakketje is zo groot als je hand, maar dan dikker. Ik gooi het altijd in mijn bagage als ik op reis ga, of inijn fietstas of rugzak bij lange wandel- of fietstochten. Neemt weinig ruimte in, en hoe fijn het ook is als de receptie een pleister voor me heeft, op een landweggetjes, berg of in een huisje zijn net de momenten waarop je iets nodig hebt. Diarreeremmers hebben ons al eens gered op lange treinreizen, steriel verband tijdens een klauterpartij, paracetamol midden in de nacht in een huisje in the middle of nowhere. Eens in de paar jaar vervang ik alles wat over datum is.
donderdag 27 juni 2019 om 15:26
Mijn ervaring is dat ook: je hebt het nodig als er niets is. Of, in mijn geval, anderen hebben het nodig als er niets isCommonSense schreef: ↑27-06-2019 15:21Ik heb een klein tasje wat propvol zit met alles wat tot nu toe genoemd is. Pakketje is zo groot als je hand, maar dan dikker. Ik gooi het altijd in mijn bagage als ik op reis ga, of inijn fietstas of rugzak bij lange wandel- of fietstochten. Neemt weinig ruimte in, en hoe fijn het ook is als de receptie een pleister voor me heeft, op een landweggetjes, berg of in een huisje zijn net de momenten waarop je iets nodig hebt. Diarreeremmers hebben ons al eens gered op lange treinreizen, steriel verband tijdens een klauterpartij, paracetamol midden in de nacht in een huisje in the middle of nowhere. Eens in de paar jaar vervang ik alles wat over datum is.
donderdag 27 juni 2019 om 15:35
Omdat wij regelmatig in gebieden zitten waar geen artsen of uberhaupt winkels in de buurt zijn nemen wij vrij uitgebreid mee.
- paracetamol-advil
- diaree remmers voor als het een reisdag is
- ors (je kunt ook een scoop kopen en die vullen dan zit je niet met zakjes die over de datum gaan).
- laxeermiddelen (de een gaat aan de diaree bij ons de ander stopt het op)
- pleister (incl waterbestendige)
- gaas
- zwachtel
- blarenpleisters
- ontsmettingsmiddel
- thermometer
- latex handschoenen
- pincet
- tekentang
- malariapillen
- verkoelende doekjes
- neusspray (oa voor vliegen)
En dat allemaal in 2 EHBO kits.
- paracetamol-advil
- diaree remmers voor als het een reisdag is
- ors (je kunt ook een scoop kopen en die vullen dan zit je niet met zakjes die over de datum gaan).
- laxeermiddelen (de een gaat aan de diaree bij ons de ander stopt het op)
- pleister (incl waterbestendige)
- gaas
- zwachtel
- blarenpleisters
- ontsmettingsmiddel
- thermometer
- latex handschoenen
- pincet
- tekentang
- malariapillen
- verkoelende doekjes
- neusspray (oa voor vliegen)
En dat allemaal in 2 EHBO kits.
donderdag 27 juni 2019 om 15:45
Je gaat naar Afrika toch? Neem het nou maar gewoon mee.MinkeDeWit schreef: ↑27-06-2019 15:14Deet neem ik mee, en antihistamine slik ik dagelijks dus heb ik ook mee (ook voor kind met allergie voor insectenbeten). Diarreeremmer en ORS twijfel ik over. In het verleden heb ik dat wel gekocht, maar nog nooit gebruikt. Ik zou willen dat ik eens diarree had, meestal loop ik met het tegenovergesteldeOok dochter heeft al sinds haar kleutertijd geen diarree meer gehad.
Better safe than sorry.
donderdag 27 juni 2019 om 16:10
Sowieso ruim spullen om te ontsmetten en te verbinden. Daarnaast afhankelijk van waar ik heen ga ook antibiotica (van te voren hier via arts of in Azië gewoon zonder recept bij de apotheek), pijnstiller, woundclot (voor verbinden en stelpen van heftige bloedingen) en Sam splints (een rolletje spul waarmee je als je het buigt lichaamsdelen kan spalken).
Maar ik ga dan ook nogal eens de bergen in en als er dan iets fout gaat, gaat het heftig fout en ben je niet zomaar bij een arts. Voor een weekendje Barcelona laat ik al die dingen gewoon thuis en breng ik hooguit een stripje paracetamol.
Maar ik ga dan ook nogal eens de bergen in en als er dan iets fout gaat, gaat het heftig fout en ben je niet zomaar bij een arts. Voor een weekendje Barcelona laat ik al die dingen gewoon thuis en breng ik hooguit een stripje paracetamol.
donderdag 27 juni 2019 om 16:19
Ik kan wel vet gaas en zo meenemen maar heb geen idee hoe ik het moet gebruiken...
Wat ik standaard bij me heb:
diarreeremmers
paracetamol, gewone tabletten voor man
panadol voor kinderen en mezelf (die kunnen we tenminste doorslikken dat lukt ons met die ronde paracetamol niet)
zetpillen paracetamol voor de jongste
otalgan
Primatour voor de oudste
supramil incl pillensnijder voor de jongste (daar maal ik de pil mee tot poeder en meng het door het drinken, smaakt minder vies dan Primatour)
strepfan
metoclopramide (tegen de misselijkheid als ik migraine krijg)
hooikoortspillen
tekentang
pleisters
In de auto ligt ook nog standaard een ehbo kitje dus daar zitten wel zwachtels ed in.
Wat ik standaard bij me heb:
diarreeremmers
paracetamol, gewone tabletten voor man
panadol voor kinderen en mezelf (die kunnen we tenminste doorslikken dat lukt ons met die ronde paracetamol niet)
zetpillen paracetamol voor de jongste
otalgan
Primatour voor de oudste
supramil incl pillensnijder voor de jongste (daar maal ik de pil mee tot poeder en meng het door het drinken, smaakt minder vies dan Primatour)
strepfan
metoclopramide (tegen de misselijkheid als ik migraine krijg)
hooikoortspillen
tekentang
pleisters
In de auto ligt ook nog standaard een ehbo kitje dus daar zitten wel zwachtels ed in.
donderdag 27 juni 2019 om 17:05
Dit ongeveer. Ik haal het uit de linnenkast en doe alles in een oude koektrommel. En die trommel gaat de vouwwagen in.
Aangevuld met tabletjes tegen wormpjes en iets tegen vaginale schimmelinfectie. Dat heb ik zelf nogal eens nodig.
donderdag 27 juni 2019 om 17:09
Daar maak ik gewoon een foto van en vergelijk het dan.
Ik heb een vrij uitgebreide reisapotheek bij
EHBO-box in de caravan met verbandmiddelen
Paracetamol (vloeibaar en tabletten)
Ibuprofen (vloeibaar en tabletten)
Neusspray
Mentholgel
Azaron
nestosyl
Hoestdrank
Diarreeremmers
ORS
Fucidinecreme
Keeltabletten
Oordruppels
Allerlei soorten en maten pleisters
Ontsmettingsmiddel
In de winter gaat er ook nog vicks vaporub mee
Vroeger had ik ook nog een fles antibiotica mee voor als dochter oorontsteking kreeg, maar dat is gelukkig niet meer nodig.
Verder verschillende pincetten en een tekenkaart (de tekentang heb ik weggemikt, daarmee heb je kans dat er pootjes blijven zitten. Kaart werkt beter).
donderdag 27 juni 2019 om 17:11
Mijn ervaring is helaas dat ik het vrijwel altijd wel een keer nodig heb.JonathanStrange schreef: ↑27-06-2019 15:26Mijn ervaring is dat ook: je hebt het nodig als er niets is. Of, in mijn geval, anderen hebben het nodig als er niets is![]()
Ik ga altijd doodmoe op vakantie, en haal dan de stomste dingen uit. De laatste vakantie had ik een keer helemaal niets, en mijn man maakte er zelfs een opmerking over
donderdag 27 juni 2019 om 17:16
Wel even checken of de bestemming zich daarvoor leent. Naar de Malediven neem je bijvoorbeeld liever teveel mee dan te weinig. Mr Zoveel kreeg daar ooit kiespijn, en pas een dag later kon er iets geregeld worden. Dan duurt zo’n dag (en nacht) heeeeeeel lang!
donderdag 27 juni 2019 om 17:22
ClumsyNinja schreef: ↑27-06-2019 16:10Sowieso ruim spullen om te ontsmetten en te verbinden. Daarnaast afhankelijk van waar ik heen ga ook antibiotica (van te voren hier via arts of in Azië gewoon zonder recept bij de apotheek),
Heb jij de kennis om te weten of je een virus of bacteriële infectie hebt? En of de (breedspectrum?) AB daar dan noodzakelijk voor is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 27 juni 2019 om 17:29
Het ligt aan de bestemming en soort reis wat ik meeneem.
Maar ik heb jaren geleden zo’n sleutel-etuitje op de markt gekocht (sleutelhanger er uit geknipt) en die zit standaard in mijn handtas/dagrugzak.
Daarin een paar pleisters, 2 paracetamol, maagtabletje, reservelens, diabetespillen, zo’n maandverbandwegwerpzakje en een zakdoekje in.
Maar ik heb jaren geleden zo’n sleutel-etuitje op de markt gekocht (sleutelhanger er uit geknipt) en die zit standaard in mijn handtas/dagrugzak.
Daarin een paar pleisters, 2 paracetamol, maagtabletje, reservelens, diabetespillen, zo’n maandverbandwegwerpzakje en een zakdoekje in.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje