Commentaar op kamperen

19-07-2019 08:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een “leuke” discussie gehad met mijn schoonmoeder die er compleet tegen is dat we met de kinderen met de tent gaan camperen. Ze vindt dat ongehoord, gevaarlijk en onhygiënisch. De discussie (niet echt discussie hoor maar eerder geanimeerd gesprek waarbij ik me met een glimlach niet liet doen) kwam omdat ik zei dat we waarschijnlijk een nieuwe tent gaan kopen. En toen zei ze dat we gek waren, dat met dat geld (400€) je beter naar een bungalow kan gaan dan tentkamperen. Ik haar er van op de hoogte gesteld dat je echt niet voor 400€ een huisje of stacaravan kan huren in augustus maar haar antwoord was “dan blijf je toch beter thuis”. Want volgens haar gaan we gewoon kamperen omdat we iets anders niet kunnen betalen, hahaha.
Nou, ik ben geen fanatiekeling en ben echt geen back-to-basics type maar als iemand mijn manier van vakantie afbreekt zonder te weten wat het is (want ja, ze is 1x gaan kamperen 30 jaar geledenop een veldje en daardoor expert) tegenwoordig. Volgens haar is camperen: in de rij gaan staan voor het toilet, in de rij gaan staan voor de douche, kreupel uit je tent komen ’s ochtends van de rugpijn, voortdurend je kinderen in het oog houden want ze mogen zich niet vuilmaken (ja echt, ze mogen niet op de grond zitten of met stoffige shirtjes rondlopen, dat hoort niet blijkbaar en is onhygiënisch), etc. Mijn schoonmoeder is een lief mens waar ik veel van hou maar kan absoluut nooit toegeven dat de mening van een ander ook wel eens goed kan zijn.
Hetzelfde gesprek heb ik onlangs met een collega gehouden. Ze dacht dat we gingen kamperen omdat iets anders te duur was. Ik ga graag naar de camping voor de sfeer. Het relaxte, het alles 3x langzamer doen. ’s Morgens in mijn pyjama kunnen ontbijten. In de hangmat voor de tent een boek lezen. Maar tegelijkertijd is de camping ook een goede uitvalsbasis voor de streek te verkennen. Meestal kiezen we in de zomer voor grote campings aan het strand. Deze hebben alles wat een hotel heeft: verschillende zwembaden, restaurants, bars, winkels, privé toegang tot het strand, sport, animatie, etc. Ideaal voor de kinderen en altijd wat te beleven. In de winter gaan we naar kleine campings in de bergen.
Waarom denken mensen dat kamperen een goedkoop alternatief is voor een vakantie? Of dat het primitief moet zijn? Tegenwoordig heb je campings met percelen met een eigen badkamer met toilet, douche, wastafel als dat is wat je zoekt. Maar even 50m naar het toiletgebouw lopen (brandschoon) is toch ook niet zo erg? En ’s nachts als je dat niet wil doen bestaan er plasemmers of porta pottis.
Ik bedoel maar, hoe komt het dat mensen die niet graag kamperen (omdat ze een slechte ervaring hebben of uit onwetendheid) vaak erg negatieve meningen uiten over kamperen terwijl als je zegt dat je op hotel naar Rome gaat je de kampeerders niet vaak zult horen zeggen “Jakkes, op hotel, wat erg”.
dolfje schreef:
22-07-2019 20:17
Bij veel campings hangt er tegenwoordig gewoon wc papier dus je hoeft niet meer met de rol onder je arm op pad. :P
Ik zou als je het weer eens wilt ervaren denk ik kijken naar ingerichte tenten of van die chalets, al vind ik dat laatste niks met kamperen te maken hebben. Zou niet meteen een tent of caravan gaan kopen in elk geval.
3 jaar geleden hebben we het eens geprobeerd, Frankrijk in een stacaravan. Op papier leek het een prima ding, met airco, maar praktijk was 3x niks. Veel te kleine bedden, airco kapot, bloedheet in dat ding. Maar ik weet van mensen om me heen dat het veel beter kan, mijn zus zweert bij glamping bijvoorbeeld. Kamperen met luxe
newspaper schreef:
22-07-2019 20:21
3 jaar geleden hebben we het eens geprobeerd, Frankrijk in een stacaravan. Op papier leek het een prima ding, met airco, maar praktijk was 3x niks. Veel te kleine bedden, airco kapot, bloedheet in dat ding. Maar ik weet van mensen om me heen dat het veel beter kan, mijn zus zweert bij glamping bijvoorbeeld. Kamperen met luxe
Ik heb ook wel eens , online, van die ingerichte safaritenten gezien maar volgens mij is dat ook behoorlijk duur.
Een goede tent en complete kampeeruitrusting is ook niet gratis. En je moet al die meuk ook meeslepen. Als je van wildkamperen houdt of campings uitkiest zonder voorzieningen, dan is kamperen goedkoper, maar een standplaats op een camping aan het strand met zwemparadijs en animatie is in het hoogseizoen ook duur.
forumfossiel schreef:
22-07-2019 21:43
Een goede tent en complete kampeeruitrusting is ook niet gratis. En je moet al die meuk ook meeslepen. Als je van wildkamperen houdt of campings uitkiest zonder voorzieningen, dan is kamperen goedkoper, maar een standplaats op een camping aan het strand met zwemparadijs en animatie is in het hoogseizoen ook duur.
Blijf kamperen best duur vinden zeker met gezin van 6 personen.
newspaper schreef:
22-07-2019 20:21
Met een kapotte Rco was ik al naar de receptie gegaan om het aan te kaarten.
Het is betaald en je hebt er recht op dat alles naar behoren werkt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
dolfje schreef:
22-07-2019 20:17
Bij veel campings hangt er tegenwoordig gewoon wc papier dus je hoeft niet meer met de rol onder je arm op pad. :P
Ik zou als je het weer eens wilt ervaren denk ik kijken naar ingerichte tenten of van die chalets, al vind ik dat laatste niks met kamperen te maken hebben. Zou niet meteen een tent of caravan gaan kopen in elk geval.
Ik hoor dat argument zo vaak! Dat men daar geen zin in heeft. Maar 25 jaar gelden hebben we geloof ik één keer op een camping gezeten waar er geen toiletpapier in het toilet hing. Er hingen dispensers aan de buitenkant. Dus dat was wel even plannen als je naar het toilet moest, want extra papier pakken was wat lastig. :hihi: (Was trouwens in Oost-Duitsland, kort naar de val van de muur.)
Maar verder eigenlijk nooit!

We hadden wel wat rollen in de caravan liggen voor het geval dat we wel zo'n camping tegen zouden komen, maar nooit nodig gehad. Nee, dat is niet waar. Die werden gebruikt als we onderweg moesten plassen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-07-2019 14:31
Ik hoor dat argument zo vaak! Dat men daar geen zin in heeft. Maar 25 jaar gelden hebben we geloof ik één keer op een camping gezeten waar er geen toiletpapier in het toilet hing. Er hingen dispensers aan de buitenkant. Dus dat was wel even plannen als je naar het toilet moest, want extra papier pakken was wat lastig. :hihi: (Was trouwens in Oost-Duitsland, kort naar de val van de muur.)
Maar verder eigenlijk nooit!

We hadden wel wat rollen in de caravan liggen voor het geval dat we wel zo'n camping tegen zouden komen, maar nooit nodig gehad. Nee, dat is niet waar. Die werden gebruikt als we onderweg moesten plassen.
Ja gek hè dat mensen dat nog steeds zeggen. Zelfs op de festivalcamping vorige week hing wc papier.
Die dispensers aan de buitenkant van de deur heb ik een paar jaar geleden in Spanje ook nog gezien.
Net een lange week op een NKTC terrein gestaan met mijn Sahara-400 tent. Heerlijk rustig, totaal geen last van andere kampeerders. Het is even aanpassen aan de omstandigheden, maar zo de moeite waard.

Maar inderdaad, wel een plastic tasje met daarin Toiletspullen, handoek, wc-papier etc meenemen wanneer je naar het sanitairblok op het terrein gaat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
-Darkside- schreef:
21-07-2019 10:38
Het gaat erom dat TO het -naast dat gezeur van schoonma- het ook vervelend vindt dat anderen ongevraagd kamperen afkraken.
Niet alleen op het forum, ook op je werk/de buren/familie.
Als iemand vertelt te gaan kamperen deze zomer, kun je toch gewoon 'veel plezier' zeggen? Waarom moet daar meteen aan toegevoegd worden dat je kamperen stom vindr?
Ik ben een paar dagen weg geweest (nee, niet gaan kamperen ;-) ) en heb niet kunnen meevolgen maar ben aan het bijlezen. Inderdaad, zoals Darkside zegt, het gaat niet alleen om schoonma maar gewoon dat ongevraagd altijd moeten laten weten dat kamperen echt niets voor jou is. Als iemand tegen mij zegt "Ik ga gaan raften in Canada" zou ik ook zeggen "wauw, wat avontuurlijk, waar ga je heen, hoe lang, met wie, etc... Alhoewel het mij vreselijk lijkt en ik raften absoluut niet leuk vind.
Het valt me gewoon op dat als je zegt dat je naar Portugal op vakantie gaat (hotel) dat de mensen geen oordeel klaar hebben liggen en gewoon je veel plezier wensen maar als je zegt dat je gaat kamperen in Spanje, ho maar, dan komt iedereen wel met zijn mening over kamperen.
FrankaVrij schreef:
21-07-2019 16:54
Maar misschien zei schoonmoeder het op zo'n manier dat TO zich aangesproken voelde? Als iemand kamperen en kinderen die vies worden sterk afkeurt, keurt ze waarschijnlijk ook diegene af die kampeert en haar kinderen in onhygiënische omstandigheden vakantie laat vieren.
Bingo.
Ze vroeg er nog achter of haar zoon daar wel mee akkoord was en of hij dat ook wel leuk vond...
Het ligt er ook aan naar welke soort camping je gaat. Sommigen gaan voor rust, anderen hebben liever comfort. Wij gaan vaak naar resort campings met een grote tunneltent. Met 2-pits fornuus, klaptafel en stoeltjes en hangmat.
9 restaurants, 7 zwembaden, privé strand. Het kan ook allemaal luxe zijn hoor als je gaat kamperen. En dat wisselen we dan af met kleine campings om weer wat meer back to basic te gaan.
Zoals in het artikel beschreven dat iemand hier geplaatst heeft: net dat kneuterige koffie zetten en traag afwassen is leuk.

Die opmerking van het toiletgebouw vind ik ook altijd bizar. Ik ga al jaren kamperen maar heb nog nooit een toiletgebouw gezien waar je zelf je rol moet meenemen.
En altijd brandschone toiletten, behalve in sommige wat kleinere campings waar niet om het uur schoongemaakt wordt.
slobberbone schreef:
22-07-2019 10:39
Kamperen heeft zo zijn charmes en kinderen vinden het vaak leuk. Maar als je ook in hoogseizoen voor 8 personen in buitenland voor 3 weken een huisje kunt huren voor 400 euro is de keuze snel gemaakt. Slapen op echt bed, vaatwasser, eigen douche of bad met sauna is ons ook wat waard en overall goedkoper dan kamperen op een camping.

400.00 voor 3 weken een huisje? Waar huur je zoiets in het hoogseizoen?
dolfje schreef:
19-07-2019 09:35
Zoveel mensen zoveel wensen meer is het niet. Als jullie maar een fijne vakantie hebben toch?
Ik doe overigens beide , kamperen en naar hotel/ appartement. Ik zie kampeervakanties wel altijd als extra vakantie, en maximaal een week in de tent. Dan heb ik het wel gehad en wil ik meer comfort.
Haha, voor mij is het precies andersom! Na een week in een all inn hotel heb ik het helemaal gehad en verlang ik écht naar mijn eigen vertrouwde vouwwagen met mijn eigen spullen op een camping :lol:
Voor ons gezin is kamperen het ultieme vakantiegevoel, met vooral voor de kinderen lekker veel vrijheid.

OT laat je schoonmoeder maar lekker kletsen, ze weet waarschijnlijk niet hoe het is/kan zijn om te kamperen.
Je hoeft je toch niet te verantwoorden om in een tent op vakantie te gaan?!
Blijenvrij schreef:
26-07-2019 08:53
Ja dat vroeg ik me ook af... :lol:
Blijenvrij schreef:
26-07-2019 08:53
Novasol dit was wel met kortingsactie, maar ook zonder nog steeds aantrekkelijk.
Dubbel
anoniem_385112 wijzigde dit bericht op 26-07-2019 22:39
98.21% gewijzigd
Begrijp de “charme” van kamperen niet. Het is of te heet of te koud in een tent, en ik voel me er altijd benauwd in. Hetzelfde gevoel als een regenjas aan hebben. Voor mij een gruwel om sanitair te delen. Maar waarom zou je je ook maar iets aantrekken van deze mening als je zelf graag kampeert? Ik vertelde heel enthousiast over mijn Israël reis en dat werd door collega’s als foute bestemming bestempeld. Dat heb ik nou met Duitsland. En de camping. Is het voor jou minder leuk als niet iedereen dolenthousiast op je vakantie reageert? Nee toch?
Jij zegt dat andere vakantievormen geen commentaar genereren, maar een all inclusive vakantie van mij werd door diverse snobs om mij heen als zeer burgerlijk weggehoond. Dacht je echt dat ik die vakantie ging annuleren? Ik had het er heerlijk, ga het vaker doen.
anoniem_385112 wijzigde dit bericht op 26-07-2019 19:41
19.24% gewijzigd
podiki25 schreef:
26-07-2019 08:31
Het ligt er ook aan naar welke soort camping je gaat. Sommigen gaan voor rust, anderen hebben liever comfort. Wij gaan vaak naar resort campings met een grote tunneltent. Met 2-pits fornuus, klaptafel en stoeltjes en hangmat.
9 restaurants, 7 zwembaden, privé strand. Het kan ook allemaal luxe zijn hoor als je gaat kamperen. En dat wisselen we dan af met kleine campings om weer wat meer back to basic te gaan.
Zoals in het artikel beschreven dat iemand hier geplaatst heeft: net dat kneuterige koffie zetten en traag afwassen is leuk.

Die opmerking van het toiletgebouw vind ik ook altijd bizar. Ik ga al jaren kamperen maar heb nog nooit een toiletgebouw gezien waar je zelf je rol moet meenemen.
En altijd brandschone toiletten, behalve in sommige wat kleinere campings waar niet om het uur schoongemaakt wordt.
Ik ben nog nooit op een camping geweest waar om het uur de toiletten werden schoongemaakt. En ik ben op heel veel campings geweest.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn man was altijd anti kamperen, maar sinds wij in de VS wonen is dat total omgeslagen. Nu de kinderen groter zijn gaan we niet meer zo vaak, maar niks is beter dan kamperen dan als de kids klein zijn..
Ik neem zelf altijd disinfection doekjes mee als ik naar de wc ga..
Je hebt genoeg mensen die buitenshuis niet op een wc-bril zitten, hoe schoon ook, dus dan is een vakantie op een camping lang natuurlijk. Daarbij heb ik helaas toch vaak genoeg wc’s gezien die in mijn boekje niet brandschoon zijn.
Nouschi schreef:
26-07-2019 19:38
Ik ben nog nooit op een camping geweest waar om het uur de toiletten werden schoongemaakt. En ik ben op heel veel campings geweest.
100 jaar geleden hadden ze op Spaanse campings gewoon een toiletjuffrouw die daar de hele dag zat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
26-07-2019 22:02
100 jaar geleden hadden ze op Spaanse campings gewoon een toiletjuffrouw die daar de hele dag zat.
Met nadruk op “zat” . En echt niet regelmatig schoonmaakte. Het is op zo’n Spaanse camping dat ik als kind de toiletdeur open wierp, een sterk verouderde drol aantrof, en krijsend wegholde.
blijfgewoonbianca schreef:
26-07-2019 22:02
Ideaal! Mits ze niet alleen zit :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sugarspice schreef:
26-07-2019 22:09
Met nadruk op “zat” . En echt niet regelmatig schoonmaakte. Het is op zo’n Spaanse camping dat ik als kind de toiletdeur open wierp, een sterk verouderde drol aantrof, en krijsend wegholde.
Krijsend nog wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jij kampeert graag, TO, dus zou ik dat lekker blijven doen. Er zijn zoveel soorten vakanties die ik niet zou kiezen, maar goed dat andere mensen ze wel leuk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven