Verhuizing
zondag 4 augustus 2019 om 20:06
Graag zou ik wat advies willen over de volgende situatie.
Ik ben al 2 jaar gescheiden, dochter van bijna 8 en co-ouderschap met exman.
Exman heeft na de scheiding huis gehuurd een paar kilometer van mijn huis, heel fijn want dochter kan gewoon vanuit beide huizen naar dezelfde school als voor de scheiding.
Nu heeft exman maand of 2 geleden gezegd dat hij wil verhuizen naar een andere stad (19 km hiervandaan) en dochter dan ook daar naar school wil doen.
Ik heb toen aangegeven dat ik een andere school geen noodzaak vind: ze heeft het leuk hier op school, komt goed mee, kleine klas met 13 kinderen enz.
Zijn antwoord hierop :"dat zullen we nog wel zien,ik ga namelijk niet elke keer op en neer rijden naar oude school".
Ze is door de weeks 2 dagen bij mij en het weekend, dus 3 dagen door de weeks bij hem.
3 weken geleden vertelde hij mij dat hij een huis ging bekijken in die andere stad, dat hij sinds 7 maanden een vriendin heeft en dat ze dan willen gaan samenwonen.
Dochter weet niet dat papa een vriendin heeft, ze heeft haar een keer of 5 gezien en tegen haar is verteld dat het papa zijn collega is.
Daarna ben ik met dochter 3 weken op vakantie gegaan, ik heb niks verteld hierover tegen haar want dit is niet aan mij en er was ook nog niks concreet.
Nu is dochter voor 3 weken bij papa en krijg ik vandaag een mail: huis is gekocht, ze zijn nu druk aan het klussen en over 2 weken gaan ze daar met zijn drieën wonen.
Het is zijn leven en ik heb geen zeggenschap over de keuzes die hij maakt maar heb hier wel erg moeite mee mbt dochter.
Ze wist niet eens dat papa een vriendin had en nu gaan ze gelijk met zijn alle in 1 huis wonen, dat zijn toch wel grote veranderingen die je niet zo maakt als er ook kinderen bij betrokken zijn lijkt mij.
Ook mbt school en co-ouderschap heeft deze verhuizing en samenwonen flinke gevolgen mbt school, toeslagen, enz.
Ik ben mij er terdege van bewust dat hij zijn eigen keuzes maakt en dat dat de gevolgen zijn van scheiden maar vind dit wel heftig allemaal zo in 1 keer.
Wat denken jullie?
Ik ben al 2 jaar gescheiden, dochter van bijna 8 en co-ouderschap met exman.
Exman heeft na de scheiding huis gehuurd een paar kilometer van mijn huis, heel fijn want dochter kan gewoon vanuit beide huizen naar dezelfde school als voor de scheiding.
Nu heeft exman maand of 2 geleden gezegd dat hij wil verhuizen naar een andere stad (19 km hiervandaan) en dochter dan ook daar naar school wil doen.
Ik heb toen aangegeven dat ik een andere school geen noodzaak vind: ze heeft het leuk hier op school, komt goed mee, kleine klas met 13 kinderen enz.
Zijn antwoord hierop :"dat zullen we nog wel zien,ik ga namelijk niet elke keer op en neer rijden naar oude school".
Ze is door de weeks 2 dagen bij mij en het weekend, dus 3 dagen door de weeks bij hem.
3 weken geleden vertelde hij mij dat hij een huis ging bekijken in die andere stad, dat hij sinds 7 maanden een vriendin heeft en dat ze dan willen gaan samenwonen.
Dochter weet niet dat papa een vriendin heeft, ze heeft haar een keer of 5 gezien en tegen haar is verteld dat het papa zijn collega is.
Daarna ben ik met dochter 3 weken op vakantie gegaan, ik heb niks verteld hierover tegen haar want dit is niet aan mij en er was ook nog niks concreet.
Nu is dochter voor 3 weken bij papa en krijg ik vandaag een mail: huis is gekocht, ze zijn nu druk aan het klussen en over 2 weken gaan ze daar met zijn drieën wonen.
Het is zijn leven en ik heb geen zeggenschap over de keuzes die hij maakt maar heb hier wel erg moeite mee mbt dochter.
Ze wist niet eens dat papa een vriendin had en nu gaan ze gelijk met zijn alle in 1 huis wonen, dat zijn toch wel grote veranderingen die je niet zo maakt als er ook kinderen bij betrokken zijn lijkt mij.
Ook mbt school en co-ouderschap heeft deze verhuizing en samenwonen flinke gevolgen mbt school, toeslagen, enz.
Ik ben mij er terdege van bewust dat hij zijn eigen keuzes maakt en dat dat de gevolgen zijn van scheiden maar vind dit wel heftig allemaal zo in 1 keer.
Wat denken jullie?
zondag 4 augustus 2019 om 20:55
Yep, dit is dezelfde. De situatie die toen speelde is toen ook compleet geëscaleerd waardoor we toen bij het CJG zijn beland en nu nog bij maatschappelijk werk lopen. Heb alleen het idee dat dit geen fluit helpt.
zondag 4 augustus 2019 om 20:58
En dan laat je dit nu zo gaan totdat hij echt verhuist is/gaat verhuizen?Chippiegek schreef: ↑04-08-2019 20:55Yep, dit is dezelfde. De situatie die toen speelde is toen ook compleet geëscaleerd waardoor we toen bij het CJG zijn beland en nu nog bij maatschappelijk werk lopen. Heb alleen het idee dat dit geen fluit helpt.
Ik snap het gewoon niet.
zondag 4 augustus 2019 om 21:01
Ik weet gewoon niet wat ik ertegen kan doen.Lucifer2018 schreef: ↑04-08-2019 20:58En dan laat je dit nu zo gaan totdat hij echt verhuist is/gaat verhuizen?
Ik snap het gewoon niet.
Hij stelt mij voor een voldongen feit waar ik totaal geen invloed meer op heb.
zondag 4 augustus 2019 om 21:07
Je had moeten zeggen dat hij dat niet mag vanwege ouderschapsplan en haar niet van school kan halen zonder jou toestemming. Dat je kosten voor gerechtelijke stappen op hem verhaalt als hij doorzet enz enz. Jij kent hem, jij kent zn zwakkke plekken!
Het is je dochter die in de knel zit! Doe iets!!!!
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 4 augustus 2019 om 21:09
Je kan er niets aan doen. Maar van school veranderen kan je wel tegen gaan. De school weet het al en je moet beide toestemming geven. Verder is het ruk natuurlijk. Laat het gaan. Kind blijft op dezelfde school en als hij je weer gaat bedreigen aangifte doen. Sterkte. Hele nare situatie. Grote kans als dit voorkomt dat de rechter co niet haalbaar meer vind. Dan kan hij haar om het weekend halen. Hoe sta je daartegenover?
zondag 4 augustus 2019 om 21:09
Huh?Chippiegek schreef: ↑04-08-2019 21:01Ik weet gewoon niet wat ik ertegen kan doen.
Nu ja. Hij heeft het aangekondigd en je hebt het laten gaan. Daar hadden we het toch over??
Je had eerder wel dingen kunnen doen of hem kunnen duidelijke maken. En nu zijn er ook dingen die jij kan zeggen of bespreken/doen.
Bel jurische hulp en zorg dat de oude school en hij en eventuele de 'nieuwe' school weet dat jij dat niet gaat goedkeuren.
zondag 4 augustus 2019 om 21:11
Apatura schreef: ↑04-08-2019 21:07Je had moeten zeggen dat hij dat niet mag vanwege ouderschapsplan en haar niet van school kan halen zonder jou toestemming. Dat je kosten voor gerechtelijke stappen op hem verhaalt als hij doorzet enz enz. Jij kent hem, jij kent zn zwakkke plekken!
Precies.
zondag 4 augustus 2019 om 21:23
Punt is dat toen hij dit (over school) 2 maanden geleden vertelde maatschappelijk werk hierbij was in een gezamelijk gesprek. Zij hebben constant benadrukt dat goed overleg belangrijk is, juristen niks helpen en de situatie alleen maar verder op scherp zetten, dit ook consequenties kan hebben (als wij er samen niet uitkomen gaan ze veilig thuis inschakelen). Ze hebben gezegd dat wij er samen uit moeten komen. Dat is de reden dat ik er niet keihard tegen in ben gegaan maar een afwachtende houding heb aangenomen.
De mededeling 3 weken geleden dat hij een huis ging bekijken en wilde gaan samenwonen was ook weer in een gezamelijk gesprek met maatschappelijk werk.
Ook hierbij gaven ze weer aan dat we er samen over moeten praten en eruit moeten komen.
Dat ik het idee heb dat het allemaal geen fluit helpt is omdat hij al vaker afspraken uit het ouderschapsplan heeft gebroken en zij dit weten maar er niks aan doen.
De mededeling 3 weken geleden dat hij een huis ging bekijken en wilde gaan samenwonen was ook weer in een gezamelijk gesprek met maatschappelijk werk.
Ook hierbij gaven ze weer aan dat we er samen over moeten praten en eruit moeten komen.
Dat ik het idee heb dat het allemaal geen fluit helpt is omdat hij al vaker afspraken uit het ouderschapsplan heeft gebroken en zij dit weten maar er niks aan doen.
zondag 4 augustus 2019 om 21:27
Daar is maatschappelijk werk toch ook niet voor? Natuurlijk roepen zij dat jullei dat samen moeten oplossen en verder niks.Chippiegek schreef: ↑04-08-2019 21:23Punt is dat toen hij dit (over school) 2 maanden geleden vertelde maatschappelijk werk hierbij was in een gezamelijk gesprek. Zij hebben constant benadrukt dat goed overleg belangrijk is, juristen niks helpen en de situatie alleen maar verder op scherp zetten, dit ook consequenties kan hebben (als wij er samen niet uitkomen gaan ze veilig thuis inschakelen). Ze hebben gezegd dat wij er samen uit moeten komen. Dat is de reden dat ik er niet keihard tegen in ben gegaan maar een afwachtende houding heb aangenomen.
Hiervoor moet je jurische hulp inschakelen. En meteen aangeven dat je het niet wil hebben en waarom dit in geen enkel opzicht goed is voor jullie kind.
zondag 4 augustus 2019 om 21:30
En wat als jij stap zet dat je met mw naar veilig thuis stapt?
Heb je alleens een advocaat geraadpleegd? Het moet niet straffeloos kunnen dat hij uit het ouderschapsplan stapt.
En wat heb jij in t gesprek gezegd? Ja en amen we zullen t proberen of heb je op tafel gegooit dat je geen vertrouwen in hem hebt, hij zicht niet aan de gemaakte afspraken houd en jij je zorgen maakt om je dochter.
Krijgt hij partnerallimentatie? En kinderallimentatie wijzigt ook als hij gaat samenwonen. Laat dit herberekenen.
Heb je alleens een advocaat geraadpleegd? Het moet niet straffeloos kunnen dat hij uit het ouderschapsplan stapt.
En wat heb jij in t gesprek gezegd? Ja en amen we zullen t proberen of heb je op tafel gegooit dat je geen vertrouwen in hem hebt, hij zicht niet aan de gemaakte afspraken houd en jij je zorgen maakt om je dochter.
Krijgt hij partnerallimentatie? En kinderallimentatie wijzigt ook als hij gaat samenwonen. Laat dit herberekenen.
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 4 augustus 2019 om 21:35
Niets helpt. Mensen hier denken dat de rechter of wat dan ook je gaat helpen. Helaas is dat een wassen neus. Van school veranderen kun je tegen houden. Verder niets. Ik heb dit al zo vaak gezien op werk en prive. Ze doen niets. Hij moet eerst je kind in de brand steken als ze eens wat gaan ondernemen. Verhuizen kun je niet tegen houden. Als hij dan niet meer aan de co kan voldoen moet jij alles alleen doen. Ik hoop maar voor je dochter dat jij daar ok mee bent. Hij heeft haar niet op de eerste plek, ik hoop jij wel.
zondag 4 augustus 2019 om 21:36
Maar hoe ziet hij dit voor zich dan?
Nieuw schooljaar nieuwe school, heeft hij die al?
Ik zou hem melden dat je hem succes wenst met het heen en weer reizen, alvast een melding bij leerplicht doen dat je verzuim verwacht en zeker niet tekenen voor een nieuwe school.
Het is tegen de wens van kind, tegen het plan, en gaat jou enorm veel geld kosten als hij dit doorzet.
Laat hem maar bedenken hoe dit op te lossen, misschien kan hij voor 3 dagen een flat in de buurt zoeken ofzo.
En bedenk je dat maatschappelijk werk hierin niet zoveel kan, regel juridische bijstand. Wellicht omdat hij het plan doorbreekt kun je de kosten op hem verhalen
Sneu voor dochter maar hij heeft door die verhuizing een heel rare situatie gecreeerd. Je moet echt aan je kind laten zien dat je strijdt voor haar wensen.
Trek je aan het kortste eind dan is dat zo maar dan heb je in ieder geval laten zien dat jij achter haar staat.
Nieuw schooljaar nieuwe school, heeft hij die al?
Ik zou hem melden dat je hem succes wenst met het heen en weer reizen, alvast een melding bij leerplicht doen dat je verzuim verwacht en zeker niet tekenen voor een nieuwe school.
Het is tegen de wens van kind, tegen het plan, en gaat jou enorm veel geld kosten als hij dit doorzet.
Laat hem maar bedenken hoe dit op te lossen, misschien kan hij voor 3 dagen een flat in de buurt zoeken ofzo.
En bedenk je dat maatschappelijk werk hierin niet zoveel kan, regel juridische bijstand. Wellicht omdat hij het plan doorbreekt kun je de kosten op hem verhalen
Sneu voor dochter maar hij heeft door die verhuizing een heel rare situatie gecreeerd. Je moet echt aan je kind laten zien dat je strijdt voor haar wensen.
Trek je aan het kortste eind dan is dat zo maar dan heb je in ieder geval laten zien dat jij achter haar staat.
zondag 4 augustus 2019 om 21:37
Heel herkenbaar dit zijn hele normale uitspraken van maatschappelijk werksters.
Daar had je je alleen niets van aan moeten trekken. Laat ze maar naar veilig thuis gaan. Gaan ze ouderschap na scheiden aanraden. Wat niet gaat helpen. Want dat is alleen maar meer van het zelfde wat je nu hebt bij het maatschappelijk werk.
Maar ondertussen had jij wel naar een advocaat moeten gaan om de verhuizing tegen te houden.
Wat je nu moet doen is alsnog naar een advocaat gaan en eisen dat dochter op dezelfde school kan blijven.
Daar had je je alleen niets van aan moeten trekken. Laat ze maar naar veilig thuis gaan. Gaan ze ouderschap na scheiden aanraden. Wat niet gaat helpen. Want dat is alleen maar meer van het zelfde wat je nu hebt bij het maatschappelijk werk.
Maar ondertussen had jij wel naar een advocaat moeten gaan om de verhuizing tegen te houden.
Wat je nu moet doen is alsnog naar een advocaat gaan en eisen dat dochter op dezelfde school kan blijven.
zondag 4 augustus 2019 om 21:38
Je kan die nieuwe school sowieso gewoon tegenhouden.SjakS schreef: ↑04-08-2019 21:35Niets helpt. Mensen hier denken dat de rechter of wat dan ook je gaat helpen. Helaas is dat een wassen neus. Van school veranderen kun je tegen houden. Verder niets. Ik heb dit al zo vaak gezien op werk en prive. Ze doen niets. Hij moet eerst je kind in de brand steken als ze eens wat gaan ondernemen. Verhuizen kun je niet tegen houden. Als hij dan niet meer aan de co kan voldoen moet jij alles alleen doen. Ik hoop maar voor je dochter dat jij daar ok mee bent. Hij heeft haar niet op de eerste plek, ik hoop jij wel.
En TO heeft het niet eens geprobeerd. Helemaal niks.
zondag 4 augustus 2019 om 21:46
Nee die dacht met een professional van doen te hebben. Maar die hebben nu een andere pet op. Die hebben letterlijk zitten liegen dat een jurist niet helpt.Lucifer2018 schreef: ↑04-08-2019 21:38Je kan die nieuwe school sowieso gewoon tegenhouden.
En TO heeft het niet eens geprobeerd. Helemaal niks.
Ze had even asociaal moeten zijn als haar ex en een vechtadvocaat moeten nemen. Enige dat soms helpt. Eentje die gelijk een dreigbrief stuurt.
Moet je ook maar net geld voor hebben.
zondag 4 augustus 2019 om 21:53
Ik heb al een advocaat die mij bijstaat mbt een afspraak uit het ouderschapsplan wat niet wordt nagekomen( spaarrekening dochter).
Dat is al tegen het advies in van maatschappelijk werk, zij willen dat wij overal samen uitkomen.
Die advocaat heb ik al gelijk op de hoogte gesteld toen hij kwam over een andere school( advocaat zei ook dat dat niet kan zonder mijn toestemming en dat ik daarvoor dus niet bang hoef te zijn)
Mbt verhuizen heb ik ook gelijk verteld maar zij zei ook dat zolang er niks concreet is en hij het alleen over plannen heeft we juridisch niet zoveel kunnen en we af moeten wachten waar hij mee komt.
Uiteraard heb ik haar gelijk vandaag een mail gestuurd mbt de ontwikkelingen nu.
Dat is al tegen het advies in van maatschappelijk werk, zij willen dat wij overal samen uitkomen.
Die advocaat heb ik al gelijk op de hoogte gesteld toen hij kwam over een andere school( advocaat zei ook dat dat niet kan zonder mijn toestemming en dat ik daarvoor dus niet bang hoef te zijn)
Mbt verhuizen heb ik ook gelijk verteld maar zij zei ook dat zolang er niks concreet is en hij het alleen over plannen heeft we juridisch niet zoveel kunnen en we af moeten wachten waar hij mee komt.
Uiteraard heb ik haar gelijk vandaag een mail gestuurd mbt de ontwikkelingen nu.
zondag 4 augustus 2019 om 21:59
Verhuizen kun je niks tegen doen, zeker omdat het een redelijke afstand is (tis niet aan de andere kant van NL en dat hij kind wil meenemen).
Maar kom op, wat betreft die school stel je je echt op als een slappe vaatdoek. Heb je hem al gebeld dat hij niet de school kan en mag veranderen en dat hij dus heen en weer zal moeten rijden?
Maar kom op, wat betreft die school stel je je echt op als een slappe vaatdoek. Heb je hem al gebeld dat hij niet de school kan en mag veranderen en dat hij dus heen en weer zal moeten rijden?
zondag 4 augustus 2019 om 22:00
Doet die advocaat ook nog wat voor je?? Ik weet wel dat de mijne een stuk strijdlustiger was, mail sturen met advocaat dat je in elk geval weigert haar van school te laten veranderen en dat co ouderschap door vroegere bedreigingen en slechte communicatie nu nog omgezet moet worden in logeren om het weekend bij vader, ook omdat ze beter dicht bij school kan verblijven door de weeks.
zondag 4 augustus 2019 om 22:14
Dit en anders echt een andere advocaat nemen.MissMaran schreef: ↑04-08-2019 22:00Doet die advocaat ook nog wat voor je?? Ik weet wel dat de mijne een stuk strijdlustiger was, mail sturen met advocaat dat je in elk geval weigert haar van school te laten veranderen en dat co ouderschap door vroegere bedreigingen en slechte communicatie nu nog omgezet moet worden in logeren om het weekend bij vader, ook omdat ze beter dicht bij school kan verblijven door de weeks.
Hij mag niet zonder jouw toestemming (of vervangende toestemming door de rechtbank) jullie dochter laten meeverhuizen.
zondag 4 augustus 2019 om 22:15
Jullie zijn echt keihard maar wel eerlijk. Ik wil zeker niet alles over mijn kant laten gaan: voor een andere school zal ik nooit toestemming geven, is totaal niet noodzakelijk en gaat dus ook zeker niet gebeuren.
Ik heb gewoon constant geprobeerd de lieve vrede te bewaren door er niet keihard tegen in te gaan en te proberen de communicatie open te houden, ook op advies van maatschappelijk werk.
Ik zie nu in dat dit waarschijnlijk niet de juiste weg is, wil pertinent geen vechtscheiding en hecht er veel waarde aan dat dochter een goede band heeft met haar vader en hem regelmatig ziet.
Het betekent alleen niet dat hij maar alles kan doen en maken en ik mij erin schik om de lieve vrede te bewaren.
Ik heb gewoon constant geprobeerd de lieve vrede te bewaren door er niet keihard tegen in te gaan en te proberen de communicatie open te houden, ook op advies van maatschappelijk werk.
Ik zie nu in dat dit waarschijnlijk niet de juiste weg is, wil pertinent geen vechtscheiding en hecht er veel waarde aan dat dochter een goede band heeft met haar vader en hem regelmatig ziet.
Het betekent alleen niet dat hij maar alles kan doen en maken en ik mij erin schik om de lieve vrede te bewaren.
zondag 4 augustus 2019 om 22:29
Hij mag jullie kind niet verhuizen zonder jouw toestemming, ook al staat ze bij hem ingeschreven.Chippiegek schreef: ↑04-08-2019 20:38Kind staat bij hem ingeschreven omdat dit beter uitpakte met de toeslagen(hij verdiende minder dan mij). Dus als dit zo blijft heeft dit zeker wel financiële gevolgen, ook voor mij.
Ik hoop ook zeker dat het niet negatief uitpakt maar met de vorige relatie die hij had wat in sneltreinvaart ging heeft het ook niet goed uitgepakt (kind ging totaal ander gedrag vertonen bij mij, schoppen, slaan enz)
Neem een advocaat. Direct. Voor je dochter is het niet in haar belang om zomaar uit haar vertrouwde omgeving te vertrekken, jullie dienen samen een goed plan te maken hoe het verder moet, dat kan hij niet alleen beslissen.
Daarnaast: Hij verliest de toeslagen als hij gaat samenwonen maar jij woont alleen. Financieel is het gunstiger als ze bij jou wordt ingeschreven.
zondag 4 augustus 2019 om 22:31
Jawel. Span een kort geding aan om de overschrijving naar zijn nieuwe adres en een nieuwe school tegen te houden.Chippiegek schreef: ↑04-08-2019 21:01Ik weet gewoon niet wat ik ertegen kan doen.
zondag 4 augustus 2019 om 22:38
Dat klopt dat dit financieel gunstiger is. Dit is iets wat hij zelf ook weet en hij heeft in de mail gezegd dat hij daar komende week met mij een gesprek over wil hebben.patchouli_ schreef: ↑04-08-2019 22:29Hij mag jullie kind niet verhuizen zonder jouw toestemming, ook al staat ze bij hem ingeschreven.
Neem een advocaat. Direct. Voor je dochter is het niet in haar belang om zomaar uit haar vertrouwde omgeving te vertrekken, jullie dienen samen een goed plan te maken hoe het verder moet, dat kan hij niet alleen beslissen.
Daarnaast: Hij verliest de toeslagen als hij gaat samenwonen maar jij woont alleen. Financieel is het gunstiger als ze bij jou wordt ingeschreven.
zondag 4 augustus 2019 om 22:44
Kijk, dat is al een begin. Doen jullie dat bij maatschappelijk werk?Chippiegek schreef: ↑04-08-2019 22:38Dat klopt dat dit financieel gunstiger is. Dit is iets wat hij zelf ook weet en hij heeft in de mail gezegd dat hij daar komende week met mij een gesprek over wil hebben.
Als hij er moeite mee heeft drie keer per week die afstand naar school te rijden, is er ruimte om te schuiven in de zorgregeling?
Hoe oud is je dochter, hoe lang gaat ze nog naar de basisschool?
zondag 4 augustus 2019 om 22:46
Voordat je hem spreekt, eerst vragen hoe je het gesprek in moet, met je advocaat alles bespreken voordat je je ex spreekt.
Laat je niet ergens inkletsen, iedereen solt met je, echt nu even je tanden laten zien hoor, je hebt echt wel rechten en staat er beter voor als stabiele moeder om de hoek bij school dus je mag er best ff tegenin, kom op voor je kind.
Laat je niet ergens inkletsen, iedereen solt met je, echt nu even je tanden laten zien hoor, je hebt echt wel rechten en staat er beter voor als stabiele moeder om de hoek bij school dus je mag er best ff tegenin, kom op voor je kind.