Klein

15-08-2019 18:48 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn zoon is 13 en heel erg klein voor zijn leeftijd (buurjongetje van 8 is even lang en is zelf ook aan kleine kant). We zijn beiden ook klein en zijn botleeftijd is stuk jonger, wat zijn kleine gestalte verklaart. Hij moet wachten op de puberteit groeispurt, en door vertraging botleeftijd kan dat nog een tijdje duren.

Hij gaat er eigenlijk best goed mee om (hij is het gewoon de kleinste te zijn) maar nu begint hij toch wel wat vervelend te vinden, ook omdat verschil met anderen steeds groter wordt en ook jongere kinderen boven hem uittorenen. Er lijken hier ook vooral reuzen te wonen en kent niemand die klein is. Zijn er hier mama’s met kinderen die klein zijn, of in hun omgeving kennen. Of zijn jullie kids ook allemaal lang?
Reuzen wonen in sprookjes.
Net als kabouters overigens.
Hoe klein is klein?
Hoe klein is hij dan?
Mijn dochter (8) is ook net zo lang als haar nichtje van 13, 1.40. Dochter heeft een vader van 1.94, nichtje een vader van 1.55. Plus dat dochter niet al ongesteld is en nichtje al een paar jaar wel, dan schijnt bij meiden de meeste groei er wel uit te zijn.
Kan goed dat je zoon nog wel een groeispurt krijgt in de pubertijd, en zolang hij zich er zelf niet druk om maakt..
Mijn dochter van 6,5 jaar is nu ongeveer 105 cm. Zij associeert 'klein' met jong. Dus zij is niet klein, maar kost 😉

Niet gek want in onze families is iedereen kort. Ik ben zelf 1,52m, dochter wordt ongeveer even groot.

Ik was altijd de kleinste van de klas, totdat ik naar de brugklas ging. Daar was een jongen kleiner, maar die kreeg groeispurt en was jaar daarna groter.

Waarom vindt hij het vervelend?

Zelf vind ik het bij dochter vervelend, dat mensen haar jongen schatten. Zit jij al op school? Gelukkig is ze adrem genoeg om te zeggen dat ze naar groep 3 gaat.
Mijn dochter is ook kort. In de brugklas was er één iemand nog korter dan zij: een jongen. Bij de diplomering vier jaar later was hij nog altijd kleiner dan mijn dochter. Bovendien is zijn voornaam nogal geschikt om rijmpjes mee te maken aangaande zijn lengte. Ook vertelde mijn dochter wel anekdotes van grapjes die de mentor bijvoorbeeld tegen de jongen maakte. Zat de jongen bijvoorbeeld niet op te letten maar te kletsen over auto's, dan begon de mentor zich hardop af te vragen hoe dat straks zou moeten met de kleine jongen. Blokjes op de pedalen bij rijles misschien? De jongen in kwestie hangt zelf ook wel graag de clown uit. Ik denk dat dat laatste vooral van belang is: hoe gaat jouw zoon om met zijn lengte. Mensen gaan er opmerkingen over maken. Is hij daar weerbaar tegen?
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 11:10
Reden: Tikfout
0.13% gewijzigd
Mijn dochter is 10 en 1.23 en weegt ook nog eens weinig, 22 kg op een goede dag.
Mijn buurjongen is 14 en die hele familie is klein, hij is 1.30 ofzo.
Het is inderdaad fijn om andere 'kleintjes' te kennen.
Wij hebben daarnaast ook de hele tijd opmerkingen van school, artsen etc. Dat vind ik nog het lastigste: mijn kind eet heel weinig en de hele tijd dat gebemoei ermee. Als je al geen eetstoornis zou hebben krijg je dat als meisje zo wel.
Ook dat wordt herkend door de ouders van mijn buurjongen. Mensen letten toch op wat zo'n kind eet en hebben een mening.
Het-groepje schreef:
16-08-2019 08:55
Mijn dochter is 10 en 1.23 en weegt ook nog eens weinig, 22 kg op een goede dag.
Wij hebben daarnaast ook de hele tijd opmerkingen van school, artsen etc. Dat vind ik nog het lastigste: mijn kind eet heel weinig en de hele tijd dat gebemoei ermee. Als je al geen eetstoornis zou hebben krijg je dat als meisje zo wel.
Ook dat wordt herkend door de ouders van mijn buurjongen. Mensen letten toch op wat zo'n kind eet en hebben een mening.
Mensen letten overal op, mijn dochter is heel mager, haalt de 25 kilo nog niet, en altijd gezeur over of ze wel genoeg eet. Nou...die eet als een bouwvakker, alleen loopt ze ook de hele dag te stuiteren. Maar altijd wel wat te zeuren inderdaad.
-KoekieMonster- schreef:
16-08-2019 01:48
Reuzen wonen in sprookjes.
Net als kabouters overigens.
Hoe klein is klein?
Oei ik vermoed dat je vind dat ik respectloos was door lange kinderen “reuzen” te noemen? Dat is mijn bedoeling niet hoor, ik bedoelde gewoon relatief tot mijn zoon. Lange kinderen zijn schatten net zoals kinderen die kort zijn. Mijn excuses !
-Red- schreef:
16-08-2019 06:04
Hoe klein is hij dan?
Mijn dochter (8) is ook net zo lang als haar nichtje van 13, 1.40. Dochter heeft een vader van 1.94, nichtje een vader van 1.55. Plus dat dochter niet al ongesteld is en nichtje al een paar jaar wel, dan schijnt bij meiden de meeste groei er wel uit te zijn.
Kan goed dat je zoon nog wel een groeispurt krijgt in de pubertijd, en zolang hij zich er zelf niet druk om maakt..
Hallo! Echt wel heel klein hoor, stuk kleiner dan je dochter. Hij is ongeveer 1.26 bij laatste meting. Is jouw dochtertje niet vrij lang?
Mugske schreef:
16-08-2019 06:58
Mijn dochter van 6,5 jaar is nu ongeveer 105 cm. Zij associeert 'klein' met jong. Dus zij is niet klein, maar kost 😉

Niet gek want in onze families is iedereen kort. Ik ben zelf 1,52m, dochter wordt ongeveer even groot.

Ik was altijd de kleinste van de klas, totdat ik naar de brugklas ging. Daar was een jongen kleiner, maar die kreeg groeispurt en was jaar daarna groter.

Waarom vindt hij het vervelend?

Zelf vind ik het bij dochter vervelend, dat mensen haar jongen schatten. Zit jij al op school? Gelukkig is ze adrem genoeg om te zeggen dat ze naar groep 3 gaat.
Wat leuk dat je dochtertje zo lekker adrem is en zich niet klein vindt! Nou, het is vervelend als je klasgenootjes ver boven je uit torenen. Het is ook heel onhandig bij de meeste sporten. En als je 13 bent, vind je het ook niet fijn als je veel jonger geschat wordt, begrijp je?
ikBedoelHetGoed schreef:
16-08-2019 07:19
Mijn dochter is ook kort. In de brugklas was er één iemand nog korter dan zij: een jongen. Bij de diplomering vier jaar later was hij nog altijd kleiner dan mijn dochter. Bovendien is zijn voornaam nogal geschikt om rijmpjes mee te maken aangaande zijn lengte. Ook vertelde mijn dochter wel anekdotes van grapjes die de mentor bijvoorbeeld tegen de jongen maakte. Zat de jongen bijvoorbeeld niet op te letten maar te kletsen over auto's, dan begon de mentor zich hardop af te vragen hoe dat straks zou moeten met de kleine jongen. Blokjes op de pedalen bij rijles misschien? De jongen in kwestie hangt zelf ook wel graag de clown uit. Ik denk dat dat laatste vooral van belang is: hoe gaat jouw zoon om met zijn lengte. Mensen gaan er opmerkingen over maken. Is hij daar weerbaar tegen?
Dank je wel! Opmerkingen krijgt hij al heel zijn leven, dus hij is het gewoon. Hij is redelijk weerbaar tegen, al is het niet altijd fijn natuurlijk. De clown hangt hij wel niet Gelukkig heeft hij heel fijne klasgenootjes die hem verdedigen en de meisjes vinden hem allemaal schattig.
Het-groepje schreef:
16-08-2019 08:55
Oh wat leuk die buurjongen is heel erg vergelijkbaar met mijn zoon. Die is nog ietwat onder 1.30 maar ook een jaar jonger. Er zijn dus nog zo een kleintjes. Heel herkenbaar dat eten! Mensen denken altijd dat hij te weinig eet. Nu is hij zeker en vast geen grote eter, maar hij gaat echt niet ineens groeien omdat ie meer eet. Ik denk dat het eerder omgekeerd is, als ze een groeispurt krijgen, eten ze meer. Vinden jouw dochter een buurjongen het vervelend klein te zijn?
susramam75 schreef:
16-08-2019 11:26
Hallo! Echt wel heel klein hoor, stuk kleiner dan je dochter. Hij is ongeveer 1.26 bij laatste meting. Is jouw dochtertje niet vrij lang?
Klopt, ze is vrij lang, maar haar vader is ook lang dus daar zal het wel door komen. Ze lijkt ook extra lang omdat ze zo mager is.

Pubers willen vooral niet opvallen, en als je korter of langer bent dan gemiddeld dan val je al op. En anderen vallen weer op door andere dingen, denk ik dan maar. Toevallig afgelopen vakantie met beide kinderen eens bewust mensen gekeken, om ze te laten zien dat iedereen anders is, er anders uitziet. En dat is wat het is, je bent niet allemaal hetzelfde, klaar. Dat proberen wij ze dan maar mee te geven.
-Red- schreef:
16-08-2019 12:00
Klopt, ze is vrij lang, maar haar vader is ook lang dus daar zal het wel door komen. Ze lijkt ook extra lang omdat ze zo mager is.

Pubers willen vooral niet opvallen, en als je korter of langer bent dan gemiddeld dan val je al op. En anderen vallen weer op door andere dingen, denk ik dan maar. Toevallig afgelopen vakantie met beide kinderen eens bewust mensen gekeken, om ze te laten zien dat iedereen anders is, er anders uitziet. En dat is wat het is, je bent niet allemaal hetzelfde, klaar. Dat proberen wij ze dan maar mee te geven.
klopt allemaal. Ik lees hierboven dat je dochtertje eet als een bouwvakker. Waarschijnlijk groeit ze zo snel dat alle energie naar groeien gaat en ze mager blijft. Dat verklaart dan waarom mijn kereltje weinig eten moet.
Mijn dochter is tien en 1.50 m en 35 kilo, ik heb geloof ik een reus als ik het zo lees.
Maar ze zijn hier allemaal lang..
Voor jongens is het anders. Ik kom uit een kleine familie. Nagenoeg alle vrouwen onder de 1,60 m, en sommige zelfs onder 1,50 m. Geen groeistoornissen, gewoon klein. Mijn jongste dochter valt wat dat betreft een beetje uit de toon, en torent met 1,69 m zelfs boven de meeste mannen uit.
Mijn neefje van 7 is ongeveer zo groot als een gemiddelde kleuter. Zelf zit hij er niet zo mee, maar mijn zus vindt het heel vervelend. De kans dat hij ooit 1,70 m wordt is vrij klein (ouders zijn 1,72 en 1,48).
Geen kinderen, maar zelf 1.55. Werd en word altijd jonger geschat :). Heeft wel eens ooit tot hilarische situaties geleid. Vind jouw zoon het erg? Waar loopt hij tegenaan?
Leeuw32 schreef:
16-08-2019 13:44
Geen kinderen, maar zelf 1.55. Werd en word altijd jonger geschat :). Heeft wel eens ooit tot hilarische situaties geleid. Vind jouw zoon het erg? Waar loopt hij tegenaan?
Ja, herkenbaar. Ik moest me ook overal identificeren.
Leeuw32 schreef:
16-08-2019 13:44
Nou als je klein bent word je vaak onderschat, neemt men je minder serieus, kan je in sport niet op tegen veel langere kinderen,... Maar het kan soms ook voordelig zijn natuurlijk ;)
Onze zoon is lang (1.06 m bij 3,5 jaar), maar wij zijn ook lang (man 1.96 m, ik 1.88 m). Mijn ouders, broer en zussen zijn ook allemaal lang (kleinste is 1.78 m).

Je doet er allemaal weinig aan.. hopelijk gaat de groeispurt nog voor een mooi aantal centimeters zorgen TO! :)
susramam75 schreef:
16-08-2019 18:30
Nou als je klein bent word je vaak onderschat, neemt men je minder serieus, kan je in sport niet op tegen veel langere kinderen,... Maar het kan soms ook voordelig zijn natuurlijk ;)
Tsja, daar zal hij mee moeten leren omgaan. Voordelig mwoah, op werk denken ze soms nog dat ik de stagaire wel, terwijl ik 15 man aanstuur soms echt hilarisch! Vooral als er externen komen en dan aan mij vragen om koffie te halen. We spelen er altijd mee :)
Leeuw32 schreef:
16-08-2019 18:57
Tsja, daar zal hij mee moeten leren omgaan. Voordelig mwoah, op werk denken ze soms nog dat ik de stagaire wel, terwijl ik 15 man aanstuur soms echt hilarisch! Vooral als er externen komen en dan aan mij vragen om koffie te halen. We spelen er altijd mee :)
ojee en hoe oud ben je als ik vragen mag? Lijkt me ook wel aardig om jonger geschat te worden
Ik vind jouw schrijfwijze erg leuk en lief! Ik weet niet waarom. Dat wilde ik toch even zeggen, haha!
Redballoon schreef:
16-08-2019 19:35
Ik vind jouw schrijfwijze erg leuk en lief! Ik weet niet waarom. Dat wilde ik toch even zeggen, haha!
dank je wel ;)
Hier ook een zoon van net 14 en hij is echt klein in vergelijking met klasgenoten en buurjongens. Maar toch wel 1.44 m. en ik lees hierboven nog wel kleinere lengtes! Dochter is 18 en uitgegroeid met 1.63 m. maar voor een meisje vind ik het toch minder erg om klein te zijn.

Gisteren zijn we weer bij de kinderarts geweest, gaan jullie daar ook periodiek heen dan? Over zes maanden weer terug en dan werd bekeken of er een korte hormoonkuur ingezet kon worden (puberteit begon nu net te komen, dus ze wilde even kijken wat het lichaam nu zelf ging doen). Vroeger werd eindlengte berekend op 1.64, nu op 1.70 en dat zou ik al heel fijn vinden....

130 cm. bij 13 jaar is inderdaad erg klein; wordt er dan ook gekeken naar of een eventuele hormoonkuur kan helpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven