leren loslaten of jezelf kunnen overgeven tijdens het vrijen

29-08-2019 18:31 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn een koppel van beide 43 jaar, 9 jaar samen. We hebben een relatief goed sexleven in de zin dat het bevredigend is voor beide. Ook mijn partner komt bijna altijd redelijk makkelijk klaar (voor een vrouw toch). Ik neem er ook altijd de nodige tijd om haar (oraal) te verwennen aangezien ze duidelijk aangeeft dat ze dat ook fijn vindt. De ene periode doen we het al wat vaker dan de andere zoals in vele relatie (vermoed ik) waarin 2 mensen al langer samen zijn. Soms is het heel gewone seks, soms zijn het wat spannendere dingen of op een spannendere plaats. We vinden daarin gelukkig wel dezelfde dingen opwindend.

Ondanks we een goeie relatie hebben en de seks op zich goed is vind ik het spijtig dat het bij mijn partner altijd lijkt wat ingehouden te zijn en mis ik eigenlijk wat. Ze durft zich heel moeilijk echt te laten gaan en het echt los te laten. Ze geeft dat zelf ook wel toe en zegt dat ze dat in vorige relaties nog gehoord heeft. Maar het heeft uiteindelijk wel als effect dat ik me ook eigenlijk wel inhoud. Bij een vorige partner die dat wel kon en makkelijk haar verlangen en gevoel tijdens de seks kon uitrukken (bvb zeggen dat je geil bent als ik het dan concreet moet maken) ikzelf me ook meer kon laten gaan en geen remmingen voelde om dingen te zeggen. Anderzijds geeft ze wel aan om effectief opgewonden te zijn. Maar de drempel is blijkbaar te groot om het ook te zeggen, terwijl ik dat nu net zo opwindend vind tijdens het vrijen.

Praten over seks doen we nu en dan en ook daar hebben we het al eens over gehad. Maar dat praten over gaat ook niet zo vlot voor geen van ons beiden (opvoeding, I guess). We blijven er wel moeite voor doen.

Er is ook vind ik weinig lectuur of info over te vinden. Ik bedoel dan specifiek rond dat onderwerp van loslaten. Is er een iemand die er iets kan rond aanraden om te lezen?

Wat ik me dus vooral afvraag: zijn er vrouwen (of mannen natuurlijk) voor wie het herkenbaar is (of was)? Kan je je wel makkelijk (over)geven tijdens de seks? Kan je makkelijk aanvoelen wat je voelt en dat ook uitspreken? Of voel je het maar is de drempel om het te zeggen te groot? Of is er geen nood aan binnen je relatie? Dat kan ook natuurlijk.

Als je het vroeger wel had en nu niet meer kan je er dan iets over vertellen over hoe je dat overwonnen hebt? Heb je al ervaren dat je het bij sommige partners wel kan en bij andere niet? Waar had dat dan mee te maken?

Dit is een oprechte vraag met een soort moeilijkheid waar we mee zitten en een oplossing voor zoeken. Gelieve niet te negatief te reageren. Bedankt.
Misschien is het wel een idee om überhaupt vaker over sex te praten. Niet om haar van jouw wensen te overtuigen maar om van elkaar te ontdekken wat jullie fijn vinden en nog anders/meer zouden willen. Met die insteek ontstaat ook geen "ik-wil-dit-waarom-wil-jij-dat-niet"-discussie.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Jammer dat je vooral aandacht besteedt aan de negativiteit en geen/nauwelijks antwoord geeft op onze vragen.
.
sugarmiss schreef:
29-08-2019 19:13
Je overgeven tijdens de seks en van dirty talk houden zijn twee verschillende dingen.
Klopt inderdaad. Maar je moet wel kunnen loslaten om te zeggen wat je voelt en ze zegt zelf dat dat voor haar moeilijk is. Is ook OK natuurlijk. Dat is me wel duidelijk gemaakt ondertussen.
Je geeft haar eigenlijk de schuld van het feit dat jij - bij haar - niet vrijer bent. Hoe eerlijk is dat ? Als jij zelf ongeremder zou zijn geweest, was zij misschien allang over haar schroom heen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Graag gedaan. En hé wie weet waar je met een beetje lekker ontspannen dollen samen op uitkomt. Je weet het nooit.

En tja, voor wat betreft dit soort reacties. Ik ben nog niet zo lang lid, maar zie het veel. Erg spijtig en vooral zo onbegrijpelijk. Niemand wordt er beter van. Laat je er niet door wegjagen zou ik zeggen. Er zijn ook zeker meer fijne reacties gegeven. En de rest, ja ach, ik scroll er inmiddels gewoon maar langs. Zeker na een topic wat ik gisteren heb gelezen. Ene oog in, andere oog uit 😉
maar wat zit je nu precies dwars? Jullie hebben geregeld seks, ook zij komt klaar, dus ze kan wel tot een bepaalde hoogte loslaten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bulbul schreef:
29-08-2019 21:00
Misschien is het wel een idee om überhaupt vaker over sex te praten. Niet om haar van jouw wensen te overtuigen maar om van elkaar te ontdekken wat jullie fijn vinden en nog anders/meer zouden willen. Met die insteek ontstaat ook geen "ik-wil-dit-waarom-wil-jij-dat-niet"-discussie.
Ja, op die manier kan communicatie wel weer fijn zijn. Absoluut gelijk in.
Rooss4.0 schreef:
29-08-2019 21:01
Jammer dat je vooral aandacht besteedt aan de negativiteit en geen/nauwelijks antwoord geeft op onze vragen.
Ja, daar heb je gelijk in.
Ik val een beetje over je “ik neem er uitgebreid de tijd voor om haar oraal te bevredigen aangezien ze duidelijk aangeeft dat ze dat ook fijn vindt”
Verbeter me als ik het fout heb maar op mij komt t over dat je het vooral voor haar doet en niet omdat jij het opwindend vindt om je vrouw te plezieren. Ik vind orale seks (geven en ontvangen) een heel belangrijk onderdeel van de seks en een man die mij niet om op te vreten vindt, ja daar kan ik me niet/minder bij laten gaan.
Ik denk dat het hoe dan ook wijs is om te accepteren dat niemand hetzelfde is en ook de beleving en uiting van seks verschilt. Er is geen goed of fout, wel een anders en daar is niks mis mee.
Bulbul schreef:
29-08-2019 21:00
Beseffen we dat we dat moeten doen. Gebeurt ook soms. Maar het blijft toch voor veel mensen binnen een koppel onwennig om die gesprekken heel open te voeren en de dingen bij naam te noemen. Enfin, misschien zijn belgen daar geremder in. Maar ik hoor toch van verschillende kanten dat we daar niet alleen in zijn. Zoals ik zei denk ik dat dat met opvoeding te maken heeft. Er wordt een zekere schaamte meegegeven rond seks en er wordt hier in Belgie zelden of nooit over gesproken in een gezin. Ik neem aan dat dat in Nederland opener gebeurt. En dat is een goeie zaak natuurlijk.
stellar schreef:
29-08-2019 21:14
Ik val een beetje over je “ik neem er uitgebreid de tijd voor om haar oraal te bevredigen aangezien ze duidelijk aangeeft dat ze dat ook fijn vindt”
Verbeter me als ik het fout heb maar op mij komt t over dat je het vooral voor haar doet en niet omdat jij het opwindend vindt om je vrouw te plezieren. Ik vind orale seks (geven en ontvangen) een heel belangrijk onderdeel van de seks en een man die mij niet om op te vreten vindt, ja daar kan ik me niet/minder bij laten gaan.
Ik denk dat het hoe dan ook wijs is om te accepteren dat niemand hetzelfde is en ook de beleving en uiting van seks verschilt. Er is geen goed of fout, wel een anders en daar is niks mis mee.
Dan moet ik je verbeteren. :-) Ik doe het zeker niet enkel voor haar. Ik geniet er zelf ook enorm van. Ik geniet zelf minstens zoveel van geven dan van ontvangen en het gevoel haar te zien genieten.
TheCouple9 schreef:
29-08-2019 21:02
Klopt inderdaad. Maar je moet wel kunnen loslaten om te zeggen wat je voelt en ze zegt zelf dat dat voor haar moeilijk is. Is ook OK natuurlijk. Dat is me wel duidelijk gemaakt ondertussen.

Verwar je directheid (in de reacties) niet met negativiteit?
En wat bedoel je dan met loslaten?
Ik ervaar seks soms als alleen maar geiligheid, soms als iets oceanisch, één en al versmelting. In dat oceanische heb ik eigenlijk geen woorden, als ik dat zou moeten benoemen dan glipt het door de vingers weg.

Met dirty talk komt het bij mij zo aan op precies de juiste woorden, dat is heel tricky. Je moet elkaars bui nauwkeurig aanvoelen anders wordt het óf lachwekkend of zeer ergerniswekkend.
nounou
blijfgewoonbianca schreef:
29-08-2019 21:05
Je geeft haar eigenlijk de schuld van het feit dat jij - bij haar - niet vrijer bent. Hoe eerlijk is dat ? Als jij zelf ongeremder zou zijn geweest, was zij misschien allang over haar schroom heen.
Je hebt volledig gelijk als ik mezelf makkelijker zou knn laten gaan daarin zou haar dat misschien ook lukken. Dus ik geef haar daar niet de schuld van. Ik heb zelf ook een gene en stelde gewoon vast dat dat stuk in een vorige relatie vlotter ging omdat mijn partner het spontaan kon. Maar elke relatie is weer anders. En dat is OK.
blijfgewoonbianca schreef:
Ja, idd. Dat vind ik dus ook.
Zazamaenade schreef:
29-08-2019 21:20
Verwar je directheid (in de reacties) niet met negativiteit?
En wat bedoel je dan met loslaten?
Ik ervaar seks soms als alleen maar geiligheid, soms als iets oceanisch, één en al versmelting. In dat oceanische heb ik eigenlijk geen woorden, als ik dat zou moeten benoemen dan glipt het door de vingers weg.

Met dirty talk komt het bij mij zo aan op precies de juiste woorden, dat is heel tricky. Je moet elkaars bui nauwkeurig aanvoelen anders wordt het óf lachwekkend of zeer ergerniswekkend.
Misschien wel ja. Maar die "directheid" komt van bepaalde reacties komt bij mij eerder over als onbeschoft. Maar misschien zien Nederlanders dat wat anders en ligt het daaraan. Maakt niet uit. Ik zal proberen er niet op de letten.

Met loslaten bedoel ik je opgewondenheid vrijer beleven en laten gaan en zeggen wat je denkt en voelt. Maar daar is (voor geen van beide) ook niet elke keer nood aan (voor ik ze weer over me krijg).

"Ik ervaar seks soms als alleen maar geiligheid, soms als iets oceanisch, één en al versmelting. In dat oceanische heb ik eigenlijk geen woorden, als ik dat zou moeten benoemen dan glipt het door de vingers weg."
-> Mooi gezegd. En wie weet misschien is dat bij haar ook wel zo.
TheCouple9 schreef:
29-08-2019 21:15
Beseffen we dat we dat moeten doen. Gebeurt ook soms. Maar het blijft toch voor veel mensen binnen een koppel onwennig om die gesprekken heel open te voeren en de dingen bij naam te noemen. Enfin, misschien zijn belgen daar geremder in. Maar ik hoor toch van verschillende kanten dat we daar niet alleen in zijn. Zoals ik zei denk ik dat dat met opvoeding te maken heeft. Er wordt een zekere schaamte meegegeven rond seks en er wordt hier in Belgie zelden of nooit over gesproken in een gezin. Ik neem aan dat dat in Nederland opener gebeurt. En dat is een goeie zaak natuurlijk.
Ook hier nog veel mensen die door opvoeding daar met schaamte over praten, hoor. Jong, oud. Of je ziet ook wel eens dat er bij mensen thuis zó open over wordt gepraat, dat de kinderen er later gewoon geen zin meer in hebben.

Uiteindelijk moet je bij elkaar die vertrouwdheid zien te vinden, ongeacht je opvoeding. Daar kun je samen in groeien. Of je dat nu middels communicatie doet of daar spelenderwijs elkaar in ontdekken. En of het jou geeft wat je mist, weet ik niet, maar wie weet wat het je vrouw ook geeft. Misschien is ze gewoon zo, misschien voelt ze zich bevrijd daarna.
Noia schreef:
29-08-2019 21:22
Ja, idd. Dat vind ik dus ook.
Nog één keer: Ze is een fantastische vrouw in heel veel opzichten. Ik geef haar hier helemaal NIET de schuld van. Als het zo overkomt dan bedoel ik dat zo niet. Kunnen we dat dan nu dan even laten gaan en accepteren dat ik haar van niks daarvan de schuld geef?
TheCouple9 schreef:
29-08-2019 21:25

Met loslaten bedoel ik je opgewondenheid vrijer beleven en laten gaan en zeggen wat je denkt en voelt. Maar daar is (voor geen van beide) ook niet elke keer nood aan (voor ik ze weer over me krijg).

"Ik ervaar seks soms als alleen maar geiligheid, soms als iets oceanisch, één en al versmelting. In dat oceanische heb ik eigenlijk geen woorden, als ik dat zou moeten benoemen dan glipt het door de vingers weg."
-> Mooi gezegd. En wie weet misschien is dat bij haar ook wel zo.
Dat laatste is zeker heel mooi gezegd en waar ik me ook helemaal in kan vinden. Ik ken weinig remmingen, maar als ik echt intens geniet, hoor je mij ook nauwelijks, dan zweef ik lekker op die wolk weg. Wat dan wel weer te zien is. En op sommige momenten knal ik het er weer uit. Maar meestal is het het eerste.
Wolfmeisje schreef:
Graag gedaan. En hé wie weet waar je met een beetje lekker ontspannen dollen samen op uitkomt. Je weet het nooit.

En tja, voor wat betreft dit soort reacties. Ik ben nog niet zo lang lid, maar zie het veel. Erg spijtig en vooral zo onbegrijpelijk. Niemand wordt er beter van. Laat je er niet door wegjagen zou ik zeggen. Er zijn ook zeker meer fijne reacties gegeven. En de rest, ja ach, ik scroll er inmiddels gewoon maar langs. Zeker na een topic wat ik gisteren heb gelezen. Ene oog in, andere oog uit 😉
Klopt. Mooi dat je dat kan. Zal ik dan ook moeten leren. En als ik ze negeer stoppen ze misschien vanzelf.
Als je het leuk vind dat ze tegen je praat tijdens de sex, dan zou je zelf kunnen beginnen met praten tijdens de daad en evt vragen kunnen stellen. Gewoon simpele vragen, die bijv met ja of nee te beantwoorden zijn. Of maak een constatering en wellicht krijg je een reactie. In het begin is dat wat ongemakkelijk misschien, maar dat komt evt wel.
Ik denk dat jezelf misschien eerst wat vrijer “moet” zijn, en zij dan misschien wel volgt.
ah ja arme mannen
TheCouple9 schreef:
29-08-2019 21:20
Je hebt volledig gelijk als ik mezelf makkelijker zou knn laten gaan daarin zou haar dat misschien ook lukken. Dus ik geef haar daar niet de schuld van. Ik heb zelf ook een gene en stelde gewoon vast dat dat stuk in een vorige relatie vlotter ging omdat mijn partner het spontaan kon. Maar elke relatie is weer anders. En dat is OK.
dus eigenlijk zijn jullie allebei geremd en heb je iemand nodig die die remmingen wegneemt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rooss4.0 schreef:
29-08-2019 20:23
My god, wat zijn adviesvragende mannen op dit forum altijd vogelvrij zeg. Ik vind het beschamend. Een man die het beter wil hebben in bed, oh nee! Bel de politie, de brandweer en je vader op!

Triest.

Nou idd zeg, trieste kortzichtige reacties hier!
rosanna08 schreef:
29-08-2019 21:42
dus eigenlijk zijn jullie allebei geremd en heb je iemand nodig die die remmingen wegneemt?
Zo zou je het misschien knn zeggen. Ergens was de hoop dat dit iets herkenbaar was voor iemand en misschien hadden ze een manier gevonden om dat doorbroken te krijgen. Ik kon er maar iets van leren.
TheCouple9 schreef:
29-08-2019 21:33
Klopt. Mooi dat je dat kan. Zal ik dan ook moeten leren. En als ik ze negeer stoppen ze misschien vanzelf.
Heb ik als dorpsmeisje hier in de grote stad wel geleerd. Verschilt het Viva forum niet veel van, hoor, haha. Hoewel mensen online toch altijd nog meer vrijbrief voelen om gewoon maar alles er uit te gooien en een middelvinger naar de ander die achter het scherm zit.

Dat kun je niet veranderen, dus dan maar gewoon hard door scrollen 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven