Jeminee, het zijn er twee!

12-07-2019 10:55 98 berichten
Dag allemaal,
Een paar dagen geleden heb ik gehoord dat mijn man en ik een tweeling verwachten. Wij hebben al een kind van 3 jaar. Nu zijn we wel een beetje overdonderd en vragen we ons af waar we allemaal aan moeten denken. De basis weten we nog wel ongeveer, en dan keer 2 ;-D (dus de rompers en beddengoed wordt alvast ingeslagen) maar wat is nu echt onontbeerlijk in een tweelingzwangerschap en later als de baby's er zijn? Graag ervaringen en tips, ik zal ze allemaal opschrijven :heart:

Ook zijn er een paar dingen die in de planning staan:
- een tweelingbox
- een droger :flag:
- een schoonmaakster
- een duowagen

Veel dank!
Present, onze tweeling is nu 3,5 week oud!
Omeprazol inderdaad lang geslikt, op een gegeven moment zelfs 2 per dag.
Rosalie, hier naast de tweeling een kind van net 3. De tweeling is erg rustig in vergelijking met hoe oudste was als baby.

We zijn nu heel blij net de wagen (Donkey) en het tweeling voedingkussen. De newborn sets van de stokke stoelen liggen klaar en we hebben 2 wippers (maar nog niet gebruikt voor tweeling). Hulp aannemen is fijn; een gekookte maaltijd, bezoek dat ook een fles geeft. Tegelijkertijd hebben we ons ritme aardig gevonden. We zijn op tijd gedoucht en tegen zessen eten we (redde ik niet bij de oudste).
He Zot,

Bedankt voor je bericht. Gefeliciteerd! Wat geweldig dat jullie nu al ritme hebben gevonden.
Pffff dat is hier nog niet echt het geval...

Ze krijgen hier om de 4 uur een flesje maar hebben vaak een half uur voor die tijd al trek, wat de sfeer niet echt ten goede komt. Geef jij fles of borst? Tegelijk? Kussen is handig he.

Ook slaapt de tweeling bij ons op 1 kamer ( niet meer ruimte) waarbij de een vaak de ander wakker maakt/ huilt.
De ene baby slaapt nu aardig van 7 tot de volgende ochtend met voedingen tussendoor. De andere ligt de hele avond bij ons.

Ik ga binnenkort weer werken. Aan de ene kant fijn maar hoop dat we toch tegen die tijd meer ritme hebben.
Ha Rosalie,

Flesvoeding hier. We zitten op ergens tussen de 3 en de 4 uur. Als de ene gaat, dan maken we de ander ook wakker voor de fles; ze krijgen dus tegelijk. Ze zijn tussendoor nog wel eens onrustig hoor, maar we merken (vaak te laat...) dat er meestal een andere reden is: gepoept, gespuugd, luier vol plas. Of wat krampjes. Dan nemen we er een bij ons.

Ze slapen hier ook bij ons op de kamer, scheelt heen en weer lopen. Ze wisselen elkaar hier vaak af in onrust, heb je net de ene gehad, begint de ander. Onze peuter is geen goede slaper dus komt er ook nog eens tussendoor. Misschien is dat ook wel ons referentiekader; die sliep eigenlijk altijd bij ons want altijd onrust en huilen, en zo ver zijn we nu niet met de tweeling. Zo kon ik met peuter toen hij baby was niet gaan wandelen, die krijste de hele boel bij elkaar in de wagen. En de tweeling ligt tijdens een wandeling heerlijk te slapen.

Hoe oud is je tweeling? En wat is binnenkort werken? Dan is het weer helemaal zoeken naar een nieuw ritme denk ik, met opvang enzo. Gelukkig duurt dat nog wel een tijd hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te lezen hoe het na een bevalling gaat met een tweeling!!!

Ik ben gelukkig al minder misselijk (nu16weken) maar kan nog erg weinig.
Mijn buik is echt al best groot😱 zo was ik bij 20 weken vorige keer. Qua gewicht nog maar 2 kilo aangekomen. Ik ben soms wel een beetje bang waar het allemaal moet gaan zitten, tot hoever kunnen ze blijven zitten in mijn buik?

Welke termijn zijn jullie bevallen? En was het spontaan?
Hi Blueberry,
Fijn dat je minder misselijk bent nu! Vanaf een week of 28 kon ik steeds iets minder, en na 32 weken werd het echt beperkt.
Die buik he...?! Bizar hoe groot die kan worden. Met 26 weken kreeg ik de opmerking dat ik vast niet lang meer moest en tegen de 30 vond ik het vergelijkbaar met 39 in mijn eerste zwangerschap. Ik kreeg steeds meer last van maagzuur en benauwdheid, gewoon omdat ze zoveel ruimte innemen in je buik.
Ik heb een geplande keizersnee gehad bij 37.0. Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat te halen, maar ze bleven zitten. 3 dagen van te voren was het nog twijfelachtig omdat ik opeens wat weeën kreeg, maar geen ontsluiting dus toch de 37 gehaald.
Hoi Zot,

Denk dat je gelijk hebt met ons referentiekader. Onze zoon was een hele makkelijke baby die niet veel huilde en in zijn eigen bedje sliep.
Het is niet zo dat de tweeling de hele dag huilt maar doordat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt, wordt er gewoon meer gehuild.

Ik ga volgende maand weer werken. Eerst vakantie.

@ Blueberry: ik ben met 33 weken bevallen. De tweeling heeft een aantal weken in het ziekenhuis, in de couveuse gelegen.
@ Blueberry: een tweelingzwangerschap is echt zwaar voor je lijf. Probeer veel te rusten. Ik was ook bang voor een reuzen buik maar doordat ik veel ziek was is het niet zover gekomen.

@ Zot: hoe gaat het met jou na een keizersnede? Lijkt me pittig.
Heey!! Even het topic weer actief maken.

Hoe gaat het met iedereen?

Ik weet inmiddels dat we een jongen en meisje krijgen 😍

Jonathan weet jij al iets?
Hey Blue, ja sorry, mijn eigen topic loopt hier een beetje vast te roesten, haha! :-$ Dank voor het uppen! We weten het ondertussen, we krijgen een meid en een knul, net als jij! :love:

Ik voel me wel wat beter gelukkig! Andere kwalen beginnen de kop op te steken, zoals aambeien (auw!!!), bandenpijn en soms opeens pijn in mijn ribben. De baby's zitten ook erg hoog in mijn buik, hoor ik steeds, ze zitten nu precies achter mijn navel en ik ben pas 17 weken! Dus ben benieuwd waar ze heengaan ;-)
Ik ben gelukkig nog niets aangekomen, maar mijn buik is echt al enórm te noemen, vind ik zelf. Jeetje.
Oh wat tof ook een jongen en een meisje!!!

Ik ben nu 20 weken en ik merk nu ook steeds meer klachten op. Bekkenpijn lage rugpijn, snel volle maag en benauwd. Leuk he zwanger zijn 🤣🤣

Ik ben nu 4 kilo aangekomen. Vorige zwangerschap 25! Door hellp syndroom. Daarom nu ook preventief aan bloedverdunners. Dus zit onder de blauwe plekken en heb opeens overal spataderen 😔
Hey allemaal!

Hoe gaat het?? Laat ik het topic maar weer eens actief maken🤣

Hier 24 weken en die buik is echt al enorm 😱. Nog 13 weken en dan is het zover.. ik krijg een geplande keizersnede ivm afwijkingen aan de navelstreng van het tweede kindje. Niets ernstigs maar ze kunnen geen vliezen breken omdat daar de navelstreng in vergroeid is.

Voor de tweeling mama’s :
Wat is er echt onmisbaar voor de eerste paar dagen/weken?

Ik denk zelf dat ik het meeste wel rond heb inmiddels maar ben bang dat ik iets over het hoofd zie🤞🏻
Blueberryblue schreef:
08-10-2019 22:09
Hey allemaal!

Hoe gaat het?? Laat ik het topic maar weer eens actief maken🤣

Hier 24 weken en die buik is echt al enorm 😱. Nog 13 weken en dan is het zover.. ik krijg een geplande keizersnede ivm afwijkingen aan de navelstreng van het tweede kindje. Niets ernstigs maar ze kunnen geen vliezen breken omdat daar de navelstreng in vergroeid is.

Voor de tweeling mama’s :
Wat is er echt onmisbaar voor de eerste paar dagen/weken?

Ik denk zelf dat ik het meeste wel rond heb inmiddels maar ben bang dat ik iets over het hoofd zie🤞🏻
Spannend hoor :) ik heb zelf een tweeling van 5 maanden oud, een jongen en een meisje. Echt onmisbaar vond ik eigenlijk niks. Het tweelingkussen is wel echt heel erg handig, af en toe nog wel.
Onze tweeling is inmiddels 3 maanden oud. Onmisbaar: het tweelingvoedingskussen! Vooral als je alleen bent, heel handig voor de voedingen. Verder niet zoveel. Wippers zijn fijn, en we hebben Newborn sets op de Stokke stoelen. Verder: die van ons spugen heel veel, dus stapels hydrofielen en spuugdoekjes en voldoende kleertjes.
Onmisbaar: een wasmachine met grote trommel :-D
Grote wasmachine heb ik gelukkig!

Kleding heb ik ook genoeg en Spuugdoekjes en hydrofiele luiers ook wel.

Welk voedingskussen gebruiken jullie?
Wij gebruiken het kussen van Twin Things. Hier echt onmisbaar, wordt dagelijks meerdere keren gebruikt!
Hoe gaat het hier met de tweeling mama’s?!

Jonathan jij schiet ook al aardig op toch? Hou je het nog een beetje vol?
Blueberryblue schreef:
05-01-2020 09:41
Hoe gaat het hier met de tweeling mama’s?!

Jonathan jij schiet ook al aardig op toch? Hou je het nog een beetje vol?
Ha Blue, ja 33 weken, het schiet op! Wel allerlei kwaaltjes, maar het gaat nog, hoor. Wel wat zorgen over het kleine meisje, ze begint sterk in groei af te nemen dus deze week weer controle en ik verwacht dat als ze niet voldoende gegroeid is dat ik óf wordt opgenomen, óf bedrust voorgeschreven krijg óf dat ze volgende week worden gehaald (jongen is een beer van een vent gelukkig). Spannend dus en ook wat onzeker. Het is een BiBi-zwangerschap en het is niet duidelijk waardoor de groeiachterstand wordt veroorzaakt, tot twee weken geleden ging het fantastisch en nu is ze 20 punten teruggezakt op haar curve, van 70e naar 50e percentiel.

Iemand anders daar ervaring mee?
zot-83 schreef:
10-11-2019 19:36
Wij gebruiken het kussen van Twin Things. Hier echt onmisbaar, wordt dagelijks meerdere keren gebruikt!
Ik heb die net kado gevraagd aan vrienden, wat een handig ding lijkt me dat, he?
Jeetje jonathan dat is nog best even spannend dan! Bibi is dat ze in het bekken zit? Hoe moet ik dat zien?

Kunnen ze iets aan de navelstreng van het meisje zien? Minder vaten?

Maak je je zelf zorgen? Opzich zou een weekje of twee bij jou in de buik nog prettiger zijn maar als het moet dan moet het!
Blueberryblue schreef:
06-01-2020 23:07
Jeetje jonathan dat is nog best even spannend dan! Bibi is dat ze in het bekken zit? Hoe moet ik dat zien?

Kunnen ze iets aan de navelstreng van het meisje zien? Minder vaten?

Maak je je zelf zorgen? Opzich zou een weekje of twee bij jou in de buik nog prettiger zijn maar als het moet dan moet het!
Bibi is biamniotisch bichoriaal dus twee placenta’s en twee vruchtzakken, waardoor een groeiachterstand eigenlijk niet zo snel zou mogen ontstaan, ze kunnen niet bij elkaar ‘snoepen’. Tot nu toe zijn de controles goed maar dat is dus het gekke, dat er dus toch iets niet goed gaat maar dat ze niet weten wat. Dus maar ff afwachten deze week!

Hoe voel jij je?
zit het in jullie familie tweelingen of meerlingen?
@jonathan oh ik kon die term nog niet! Ik heb dan dezelfde zwangerschap.

Het is inderdaad niet een gegeven dat eentje het dan opeens minder gaat doen. Maar ze zullen je goed in de gaten houden.

Ik ben 37 weken.... en vandaag is DE dag 😶
Blueberryblue schreef:
07-01-2020 05:46
@jonathan oh ik kon die term nog niet! Ik heb dan dezelfde zwangerschap.

Het is inderdaad niet een gegeven dat eentje het dan opeens minder gaat doen. Maar ze zullen je goed in de gaten houden.

Ik ben 37 weken.... en vandaag is DE dag 😶

Worden ze vandaag gehaald/geboren/ingeleid?!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven