Enge stalkerige reclame voorkomen in Facebook
vrijdag 11 oktober 2019 om 20:19
Hoi, welke instellingen in Whatsapp of Facebook moet ik nog aanpassen om dit soort creepy dingen te voorkomen?
- Mijn ouders whatsappen mij dat ik een restaurant mag kiezen maar dat ze geen sushi hoeven. Diezelfde avond krijg ik in Facebook in mijn tijdlijn reclame te zien van een sushirestaurant.
- Ik bekijk in Booking hotels in Rotterdam. Wekenlang word ik in Facebook achtervolgd door advertenties over hotels in Rotterdam. (Superdom ook trouwens, waarom zou ik een tweede hotel willen boeken?????)
- Je hebt op Zalando iets bekeken, en weer hetzelfde verhaal... achtervolging op Facebook, in Viva en overal.
Nou ja, je kent het wel. Hoe zet ik dit gestalk uit? Hoe voorkom ik dat Facebook overal en alles kan meekijken?
- Mijn ouders whatsappen mij dat ik een restaurant mag kiezen maar dat ze geen sushi hoeven. Diezelfde avond krijg ik in Facebook in mijn tijdlijn reclame te zien van een sushirestaurant.
- Ik bekijk in Booking hotels in Rotterdam. Wekenlang word ik in Facebook achtervolgd door advertenties over hotels in Rotterdam. (Superdom ook trouwens, waarom zou ik een tweede hotel willen boeken?????)
- Je hebt op Zalando iets bekeken, en weer hetzelfde verhaal... achtervolging op Facebook, in Viva en overal.
Nou ja, je kent het wel. Hoe zet ik dit gestalk uit? Hoe voorkom ik dat Facebook overal en alles kan meekijken?
You can never have too many hats, gloves and shoes

vrijdag 11 oktober 2019 om 20:32
Zulke advertenties worden gekoppeld met o.a. Facebook Pixels; dit zijn tracking codes die in de code van een website of webpagina worden gezet, makkelijk gezegd. Deze praten als het ware met je cookies en zoekgedrag waardoor het constant terug komt. Cookies wissen helpt inderdaad, of een cookieblocker installeren wil ook nog wel eens helpen. Verder is er helaas vrij weinig aan te doen. Je kan wel binnen Facebook aangeven dat je een advertentie niet meer wil zien. Maar ja, het zijn er zoveel..
En nu?
vrijdag 11 oktober 2019 om 20:38
https://chrome.google.com/webstore/deta ... idom?hl=nl
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 11 oktober 2019 om 20:47
Als je dat 'eng' vindt, dan zou ik nooit meer gebruik maken van de services van Facebook (en dus ook Instagram, Whatsapp, ...) Google (en dus ook Gmail, Calendar, Drive, ...) enzovoort. Hun verdienmodel is om zoveel mogelijk persoonlijke informatie over jou te weten te komen en die informatie te verkopen aan adverteerders.
Gmail is helemaal gratis. Zeeën van opslagruimte. Gratis app. In ruil daarvoor analyseert Google de inhoud van jouw e-mails en agenda.
Toen je op de betreffende sites (Booking.com, Zalando) aankwam, heb je op "Ja, ik accepteer cookies" geklikt. Dit is daarvan simpelweg het gevolg.
Oplossingen, voor zover het iets helpt:
- Je kunt vaak cookies beperkt accepteren (dan moet je eerst de cookie instellingen openen en aanpassen). Heel soms werkt een site dan niet (goed).
- Je kunt ook eventueel in je browser instellen om steeds alle cookies en opgeslagen gegevens te wissen bij het sluiten van de browser.
Of je gebruikt een Ad Blocker. Dan weet de adverteerder nog steeds alles over je, maar dan word je er in elk geval niet mee geconfronteerd. De struisvogeltechniek zeg maar.
Gmail is helemaal gratis. Zeeën van opslagruimte. Gratis app. In ruil daarvoor analyseert Google de inhoud van jouw e-mails en agenda.
Toen je op de betreffende sites (Booking.com, Zalando) aankwam, heb je op "Ja, ik accepteer cookies" geklikt. Dit is daarvan simpelweg het gevolg.
Oplossingen, voor zover het iets helpt:
- Je kunt vaak cookies beperkt accepteren (dan moet je eerst de cookie instellingen openen en aanpassen). Heel soms werkt een site dan niet (goed).
- Je kunt ook eventueel in je browser instellen om steeds alle cookies en opgeslagen gegevens te wissen bij het sluiten van de browser.
Of je gebruikt een Ad Blocker. Dan weet de adverteerder nog steeds alles over je, maar dan word je er in elk geval niet mee geconfronteerd. De struisvogeltechniek zeg maar.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
vrijdag 11 oktober 2019 om 20:50
En als het dan toch over bewust internetten gaat...
Check ook eens even hoeveel wachtwoorden je in de loop der tijd opgeslagen hebt in je browser.
Voor Chrome: https://support.google.com/chrome/answe ... p&hl=en-GB
Voor Internet Explorer: https://www.intowindows.com/how-to-view ... -explorer/
Check ook eens even hoeveel wachtwoorden je in de loop der tijd opgeslagen hebt in je browser.
Voor Chrome: https://support.google.com/chrome/answe ... p&hl=en-GB
Voor Internet Explorer: https://www.intowindows.com/how-to-view ... -explorer/

vrijdag 11 oktober 2019 om 21:29
mindervanmij schreef: ↑11-10-2019 21:20Ik vind het ook creepy. Ik hou mijn cyclus bij in een app, en standaard als ik ongesteld ben krijg ik reclames voor maandverband en chocolade![]()

Ik ook, maar gelukkig krijg ik die reclames niet! Misschien heb ik in die app geen account aangemaakt.
vrijdag 11 oktober 2019 om 21:32
Dank jullie voor alle reacties en links! Ja ik was er al bang voor dat het deels niet te voorkomen is. In theorie zou je inderdaad moeten stoppen met FB en al die andere monopolisten... maarja.... de gebruikelijke verslavingen....
Ik ga er eens voor zitten en wat dingen lezen.
Ik ga er eens voor zitten en wat dingen lezen.
vrijdag 11 oktober 2019 om 21:36
Zelfs je gesprekken worden geanalyseerd, na een gesprek over paarden kreeg ik van allerlei paarden spullen reclame te zien. Ik Google daarom vaak dingen die er voor mij helemaal niet toe doen, mijn algoritme klopt in ieder geval niet met mijn echte leven haha, het is leuk om er een spelletje van te maken.

vrijdag 11 oktober 2019 om 22:04
Ja, klopt.fbjewel schreef: ↑11-10-2019 21:36Zelfs je gesprekken worden geanalyseerd, na een gesprek over paarden kreeg ik van allerlei paarden spullen reclame te zien. Ik Google daarom vaak dingen die er voor mij helemaal niet toe doen, mijn algoritme klopt in ieder geval niet met mijn echte leven haha, het is leuk om er een spelletje van te maken.
Op mijn werk heeft iedereen hetzelfde IP-adres en ik merk aan de reclames, die ik voorgeschoteld krijg, dat collega's een baby hebben (buggies) of op zoek zijn naar een partner (datingsites).
zaterdag 12 oktober 2019 om 07:05
Ik zoek van alles op naar aanleiding wat ik hier op viva lees, dingen waar ik nog nooit van gehoord heb, ziektes die ik niet ken, producten die ik niet ken en nooit zal gebruiken, vakantiebestemmingen waar ik nooit naar toe zou gaan, meer info over maatschappelijke zaken. Ik krijg dus de gekste reclames en wie mijn google geschiedenis zou bekijken krijgt een heel vreemd beeld. Ik vind het wel grappig.

zaterdag 12 oktober 2019 om 09:57
Ik krijg nooit advertenties waar dan ook. Maar het komt best vaak voor dat een pagina door mijn fanatiek tracker-blokkeergedrag niet of niet goed wordt weergegeven. Soms als ik de pagina erg nodig vind dan ga ik hem even bekijken in een speciaal daarvoor bestemd browsertje maar meestal zoek ik gewoon een andere soortgelijke website die wat toegankelijker is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 12 oktober 2019 om 10:10
Oh echt? Grappig, precies vlak voordat de meeste salarissen worden gestort.....redbulletje schreef: ↑12-10-2019 07:56Elke advertentie op facebook gelijk blokken. Ik heb ontdekt dat er rond de 21e van de maand een hele hoop nieuwe advertenties op je tijdlijn geplaatst worden. Dan ben je een dag bezig met blokken en dan is het weer bijna een maand rustig.
zaterdag 12 oktober 2019 om 13:30
Thuis heb ik een goede addblocker (zo goed dat ik zelfs de avatars van het forum niet kan zien) en op het werk gebruik ik standaard een incognitovenster.
Bij FB is het resultaat wel dat ik allerlei reclame krijg. Evengoed. Maar wel afwisselender.
Bij FB is het resultaat wel dat ik allerlei reclame krijg. Evengoed. Maar wel afwisselender.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 12 oktober 2019 om 13:45
Avatars niet kunnen zien ligt niet per se aan je adblocker, dat lag aan de cookies van Viva. Ze hebben het inmiddels aangepast, avatars vallen niet meer onder de commerciële cookies.
¡Apagando las luces!