Gebeld door vreemd NLs nummer

16-12-2019 11:43 15 berichten
Werd zonet gebeld door een NLs nummer en aangezien ik telefoon verwachtte had ik opgenomen. Er speelde een of ander bandje af met iets in het Aziatisch, heb maar opgelegd. Heeft iemand enig idee wat voor soort onzin dit is en kan het kwaad dat ik heb opgenomen met mijn (hallo met <achternaam>)?
Alle reacties Link kopieren
Was het echt een Nederlands nummer, dus 10 cijfers in totaal, zonder + ervoor oid?

Nou ja, maakt ook niet heel veel uit. Niet terugbellen.
Je kunt het nummer even door Google gooien?
Yep wel een echt Nederlands nummer, anders neem ik sowieso niet op. Ik ga inderdaad niet terug bellen en heb maar iets van 10 seconden aan de lijn gezeten. Ik ben ontzettend goed in doemdenken dus was wat bezorgd dat mijn stem met mijn naam gebruikt kan worden voor een of andere scam :').
Nummer door google heb ik uiteraard gedaan maar daar komt niets uit. Is waarschijnlijk een nieuw 'projectje'.
Waarom zou het kwaad kunnen om de telefoon op te nemen? Als je maar niet terug gaat bellen, dat kan geld kosten.
RikM schreef:
16-12-2019 11:50
Waarom zou het kwaad kunnen om de telefoon op te nemen? Als je maar niet terug gaat bellen, dat kan geld kosten.
Ik heb iets teveel fantasie vandaag denk ik, jullie hebben gelijk :)
Dan zou ik het lekker loslaten.
Op onze huistelefoon, waarvan vrijwel niemand het nummer kent, werden wij regelmatig gebeld door een ogenschijnlijk Nederlands nummer, maar als je goed keek of Googlede dan zag je wel dat het toch een vreemd nummer was (geen tien getallen bijvoorbeeld of een niet bestaand netnummer). Ook wel eens via zo'n 088- nummer gehad.

Aan de lijn een man die zogenaamd van Microsoft is en heel graag je email adres wil weten of je inloggegevens van je Microsoft account. Spreekt Engels met een zeer zwaar Indiaas accent.

Het is vaak erg duidelijk dat je dan gewoon moet ophangen. Van alleen opnemen (met je naam) en dan weer ophangen gebeurt er niets. Deze partijen proberen je, als je met ze in gesprek gaat, malware op je computer te laten installeren, en willen dan je gegevens stelen.

De politie heeft een Cybercrime team die dit soort telefoontjes wel graag in kaart wil brengen, dus melden via 0900-8844 wordt vaak wel op prijs gesteld.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
16-12-2019 11:52

Aan de lijn een man die zogenaamd van Microsoft is en heel graag je email adres wil weten of je inloggegevens van je Microsoft account. Spreekt Engels met een zeer zwaar Indiaas accent.

Het is vaak erg duidelijk dat je dan gewoon moet ophangen. Van alleen opnemen (met je naam) en dan weer ophangen gebeurt er niets. Deze partijen proberen je, als je met ze in gesprek gaat, malware op je computer te laten installeren, en willen dan je gegevens stelen.
Of je gaat, net zoals KitBoga, ze gewoon keihard trollen. ;-D
¡Apagando las luces!
Ah dank je wel! Ik zal het inderdaad melden, lijkt me wel zo fijn voor anderen. Bedankt voor de input allen :)
SombraOnline schreef:
16-12-2019 11:54
Of je gaat, net zoals KitBoga, ze gewoon keihard trollen. ;-D
Als ik het gratis kon doen dan is het nog verleidelijk, ben toch ziek thuis :P
Hier een pagina van de politie over telefonische fraude:

https://www.politie.nl/themas/microsoft-techscam.html
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Voila

https://community.t-mobile.nl/overige-d ... jes-313150

"[Update 17 juli 2019]

Op dit moment is er een nieuwe phishing campagne aan de gang waarbij willekeurige klanten van T-Mobile (én overige providers) gebeld worden door een niet bestaand telefoonnummer (door middel van spoofing, oftewel vervalsen van een telefoonnummer). Je krijgt dan een bandje aande lijn waarop een Aziatisch sprekende vrouw te horen is. Na onderzoek blijkt nu dat de phishing gericht is op Chinees sprekende personen. Je wordt bijvoorbeeld gevraagd geld over te maken vanwege een ID kaart welke klaar zou liggen bij de Chinese ambassade.

We kunnen geen technische maatregelen treffen tegen deze vorm van phishing, omdat het om dusdanig veel verschillende nummers gaat dat het risico bestaat dat een valide nummer wordt geblokkeerd. Op dit moment is ons advies om de telefoontjes van voor jou onbekende telefoonnummers te negeren.

Mochten er vragen zijn, dan horen we het graag!"
Jullie hebben geweldige google skills, ik kan er nog een puntje aan zuigen, bedankt voor de info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven