Uit elkaar en toch blijven samenwonen?
donderdag 2 januari 2020 om 20:25
vrijdag 3 januari 2020 om 07:00
Ik ken het van een studiegenoot. Zijn ouders waren uit elkaar maar bleven samenwonen totdat de kinderen allemaal uit huis gingen vanwege studie. Hij vond het heel fijn. Ik zei dat lijkt me toch helemaal niets. Die wetenschap dat ze als zijn zus uit huis is het ouderlijk huis direct wordt verkocht. Hij vond zijn ouders juist een goed voorbeeld geven. Er was geen gedoe thuis en het was gewoon gezellig. En zodra iedereen op kamers was, dan gingen de ouders hun eigen weg, en dat was goed.

vrijdag 3 januari 2020 om 07:41
Ik ken ook een voorbeeld waarbij de ouders bij elkaar bleven wonen tot de kinderen uit huis gingen. Dat ging goed.
Als je bereid bent om samen met je ex in een huis te blijven wonen voor de kinderen, dan kan je ook een relatie daarnaast hebben zonder dat je je kop verliest en hals over kop wilt samenwonen met je nieuwe liefde.
Als je bereid bent om samen met je ex in een huis te blijven wonen voor de kinderen, dan kan je ook een relatie daarnaast hebben zonder dat je je kop verliest en hals over kop wilt samenwonen met je nieuwe liefde.
vrijdag 3 januari 2020 om 08:54
Precies dit.Antoon69 schreef: ↑03-01-2020 01:27Ik heb hier op het forum al meerdere keren gelezen dat het juist heel goed gaat. Echt veel beter dan twee flatjes en constant heen en weer moeten. Kinderen krijgen ook veel meer aandacht dan bij co-ouderschap. Je moet als ouder wel een en ander opzij kunnen zetten en gaan voor het geluk van je kinderen.
Echter, vaak gaan ouders scheiden omdat ze 'voor hun eigen geluk gaan'. Dwz zo snel mogelijk een nieuwe liefde vinden.
Het vergt inderdaad offers.
Wij doen dit nu drie jaar. Het is niet altijd makkelijk maar voor ons beter dan co ouderschap waarbij je je kind de helft van de tijd moet missen. Bovendien kunnen wij nu wel sparen en zorgen voor een goede start voor haar straks als ze wil studeren. We leven allemaal een stuk comfortabeler op deze manier.
I wanna live my life with the volume full!
vrijdag 3 januari 2020 om 09:27
Wat een hoop reacties zijn er! Fijn om al die ervaringen te lezen.
Iemand haalde het al aan: niet iedereen hoeft ervaringsdeskundige te zijn om te weten of iets werkt (of zoals deze persoon schreef dat het juist niet werkt). Het klopt dat je geen ervaringsdeskundige hoeft te zijn, maar toch is dat voor mij op dit moment wel het meest leerzaam. Reden hiervoor is dat ik duidelijk kan lezen wat goed ging en juist niet en waarom. Dit kan ik dan toepassen op mijn eigen situatie.
Toch zijn ook de meningen van de schrijvers die geen ervaring hebben ook echt wel welkom. Gisteren had ik een beetje spijt van dit topic, omdat de meeste antwoorden te dichtbij kwamen. Nu merk ik dat het ook goed is om deze meningen te lezen en te bekijken of dat werkelijk van toepassing is bij ons.
Het is gewoon een lastige situatie. Wij zijn beide bereid om ons in zekere zin te 'offeren' voor de kinderen, maar we begrijpen ook dat dit niet eeuwig houdbaar is. We willen het voor de kinderen zo optimaal mogelijk doen. Het kan ook zomaar zijn dat we voor de buitenwereld een stel blijven en kiezen voor een open relatie.
Er is nog heel veel te onderzoeken en ik denk dat we nu pas aan het begin staan van ons traject.
Iemand haalde het al aan: niet iedereen hoeft ervaringsdeskundige te zijn om te weten of iets werkt (of zoals deze persoon schreef dat het juist niet werkt). Het klopt dat je geen ervaringsdeskundige hoeft te zijn, maar toch is dat voor mij op dit moment wel het meest leerzaam. Reden hiervoor is dat ik duidelijk kan lezen wat goed ging en juist niet en waarom. Dit kan ik dan toepassen op mijn eigen situatie.
Toch zijn ook de meningen van de schrijvers die geen ervaring hebben ook echt wel welkom. Gisteren had ik een beetje spijt van dit topic, omdat de meeste antwoorden te dichtbij kwamen. Nu merk ik dat het ook goed is om deze meningen te lezen en te bekijken of dat werkelijk van toepassing is bij ons.
Het is gewoon een lastige situatie. Wij zijn beide bereid om ons in zekere zin te 'offeren' voor de kinderen, maar we begrijpen ook dat dit niet eeuwig houdbaar is. We willen het voor de kinderen zo optimaal mogelijk doen. Het kan ook zomaar zijn dat we voor de buitenwereld een stel blijven en kiezen voor een open relatie.
Er is nog heel veel te onderzoeken en ik denk dat we nu pas aan het begin staan van ons traject.
jules* wijzigde dit bericht op 03-01-2020 09:29
0.21% gewijzigd
vrijdag 3 januari 2020 om 09:28
Lees ik het goed dat jullie nog samenwonen en gescheiden zijn? Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring en jullie traject om dit te gaan doen. Mag ook in een pb als je dat liever doet.Eidde schreef: ↑03-01-2020 08:54Precies dit.
Echter, vaak gaan ouders scheiden omdat ze 'voor hun eigen geluk gaan'. Dwz zo snel mogelijk een nieuwe liefde vinden.
Het vergt inderdaad offers.
Wij doen dit nu drie jaar. Het is niet altijd makkelijk maar voor ons beter dan co ouderschap waarbij je je kind de helft van de tijd moet missen. Bovendien kunnen wij nu wel sparen en zorgen voor een goede start voor haar straks als ze wil studeren. We leven allemaal een stuk comfortabeler op deze manier.
vrijdag 3 januari 2020 om 12:56
Ik denk dat je ook moet opletten dat jezelf opofferen niet ten koste gaat van je eigen geluk. Want als je daardoor ongelukkig wordt, dan hebben je kinderen daar uiteindelijk ook niet zoveel aan. Dus ik zou zeggen, blijf ook vooral dichtbij jezelf. En als het niet werkt, en je er ongelukkig van wordt, dan zou ik toch voor jezelf kiezen.
'Happiness is only real when shared'.

vrijdag 3 januari 2020 om 16:14
Jules, ik vind het super dat je deze mogelijkheid overweegt! Er zijn hier blijkbaar nogal wat doemdenkers die er voor zichzelf niet aan moeten denken en het daarom ook voor een ander, die er voor openstaat, niet kunnen voorstellen.
Ik heb er geen ervaring mee overigens. Als wij ooit zouden scheiden zouden we denk ik ook voor de birdnesting variant gaan, maar bij elkaar in een huis lijkt me niet onmogelijk. Het hangt er wel heel erg vanaf wat voor een huis je hebt en hoe je dat praktisch voor je ziet.
Kunnen jullie nog goed met elkaar praten? Juist als je op deze manier wilt blijven samenwonen, moet je denk ik wel heel goed met elkaar door een deur kunnen en lijkt het me zeker ook goed als je je eigen ruimte hebt om je terug te trekken en eventueel vrienden te ontvangen. Misschien moet je afspraken maken over verdeling van de primaire verantwoordelijkheid (deze week doe ik het, volgende week jij) zodat je ook je vrijheid wat meer kunt pakken.
Zo maar wat gedachten die door me heen gaan. Succes met overdenken en volgen van jullie pad!
Ik heb er geen ervaring mee overigens. Als wij ooit zouden scheiden zouden we denk ik ook voor de birdnesting variant gaan, maar bij elkaar in een huis lijkt me niet onmogelijk. Het hangt er wel heel erg vanaf wat voor een huis je hebt en hoe je dat praktisch voor je ziet.
Kunnen jullie nog goed met elkaar praten? Juist als je op deze manier wilt blijven samenwonen, moet je denk ik wel heel goed met elkaar door een deur kunnen en lijkt het me zeker ook goed als je je eigen ruimte hebt om je terug te trekken en eventueel vrienden te ontvangen. Misschien moet je afspraken maken over verdeling van de primaire verantwoordelijkheid (deze week doe ik het, volgende week jij) zodat je ook je vrijheid wat meer kunt pakken.
Zo maar wat gedachten die door me heen gaan. Succes met overdenken en volgen van jullie pad!
vrijdag 3 januari 2020 om 18:17
Ben het hier helemaal mee eens! schrik er zelfs een beetje van hoe erg het idee wordt afgeschoten.
Denk dat het er heel erg aan ligt waarom je uit elkaar gaat. Deze discussie ook lijkt op de vraag of je wel of niet bevriend kan blijven met een ex. Daarin heb je ook altijd twee kampen, de een kan het wel, de andere totaal niet.
Als het scheiden een kwestie is van elkaar niet meer aantrekkelijk vinden en je wel goed bevriend kunt zijn, dan zie ik niet waarom samenwonen per definitie niet zou kunnen.
vrijdag 3 januari 2020 om 20:40
Antoon69 schreef: ↑03-01-2020 01:27Ik heb hier op het forum al meerdere keren gelezen dat het juist heel goed gaat. Echt veel beter dan twee flatjes en constant heen en weer moeten. Kinderen krijgen ook veel meer aandacht dan bij co-ouderschap. Je moet als ouder wel een en ander opzij kunnen zetten en gaan voor het geluk van je kinderen.
Ja ik ook. Ik zou zo geen topics weten maar weet zeker dat er hier een paar zijn die dit doen en bij wie het echt goed werkt. Ieder met eigen afspraken uiteraard, ik denk dat de gemene deler wel was dat er geen dates mee naar huis genomen werden.
Er is ook een stel (of juist niet stel) dat twee huizen naast elkaar heeft met een doorgang tussen de zolders: kinderen gaan vrijelijk van het ene naar het andere huis, de ouders niet. Maar dat is natuurlijk weer net iets anders.
Ik hoop dat er nog wat mensen reageren die het met succes doen/gedaan hebben TO.
vrijdag 3 januari 2020 om 21:20
Jules, ik wil je mijn ervaring meegeven. Zo'n 10 maanden geleden hebben wij besloten te scheiden. In de eerste maanden hadden wij nog heel intensief contact, meerdere keren per week bij elkaar over de vloer, samen eten, etc. Nu bouwen we toch steeds meer een eigen leven op. En vooral voor de jongste komt nu pas de verwerking dat papa en mama gescheiden zijn. Hij heeft het daar moeilijk mee.
zaterdag 4 januari 2020 om 07:29
Het lijkt mij niets omdat ik inderdaad spiegel aan mijzelf. Door de aanleiding van onze scheiding is het contact niet tot minimaal. Hoewel ik echt netjes de scheiding voor de kinderen heb afgewikkeld was ik blij dat hij de deur uit ging. Dat is natuurlijk geen basis om een dergelijk avontuur met elkaar aan te gaan. Ik wens je succes met jullie besluit, uiteindelijk weet je achteraf pas of het goed was of niet. Uiteindelijk zullen jullie beiden offers moeten brengen, daar zal de grootste uitdaging liggen.
Ik doe mijn best
zaterdag 4 januari 2020 om 09:29
Dank je wel wederom voor jullie open en eerlijke reacties! Het doet me heel erg goed om zoveel verschillende perspectieven te lezen. Onze relatie is op dit moment vooral vriendschappelijk. Soms wordt het ook wel een broer/zus relatie genoemd, maar ik denk dat onze relatie toch wat dieper gaat. We zijn emotioneel echt aan elkaar verbonden, maar kunnen in de relatie soms geen kant op met elkaar. Ik merk nu al een verschil tussen hoe wij met elkaar omgaan, nu we de knoop hebben doorgehakt om actie te ondernemen. Er lijkt wat lucht te ontstaan.
Ons huis is groot genoeg om ons allebei een eigen kamer te geven, maar ik denk dat we de woonkamer en keuken zullen moeten delen. We zullen onze slaapkamers zodanig moeten inrichten dat we daar ook ontspannen kunnen gaan zitten. Verder hebben we een drukke agenda en zijn we nu al vaak om en om weg. Praktisch gezien is ons huis dus niet 100 % ideaal, maar met wat creativiteit wel om te bouwen tot een huis waar we ons als huisgenoten kunnen begeven.
Ik houd de bezwaren in mijn achterhoofd, maar ga het samenwonen als huisgenoten wel verder uitdenken met mijn partner.
Ons huis is groot genoeg om ons allebei een eigen kamer te geven, maar ik denk dat we de woonkamer en keuken zullen moeten delen. We zullen onze slaapkamers zodanig moeten inrichten dat we daar ook ontspannen kunnen gaan zitten. Verder hebben we een drukke agenda en zijn we nu al vaak om en om weg. Praktisch gezien is ons huis dus niet 100 % ideaal, maar met wat creativiteit wel om te bouwen tot een huis waar we ons als huisgenoten kunnen begeven.
Ik houd de bezwaren in mijn achterhoofd, maar ga het samenwonen als huisgenoten wel verder uitdenken met mijn partner.
zaterdag 4 januari 2020 om 09:33
Overigens ben ik het er wel mee eens dat nieuwe relaties ervoor zorgen dat alles weer opnieuw moet worden overdacht. Ik verwacht niet dat wij actief op zoek gaan naar een nieuwe relatie, maar het kan natuurlijk wel gebeuren. Er zal naar alle waarschijnlijkheid wel gescharreld worden, maar daar kunnen we afspraken over maken dat dat voorlopig niet in ons huis zal zijn.
zaterdag 4 januari 2020 om 10:52
jules* schreef: ↑04-01-2020 09:33Overigens ben ik het er wel mee eens dat nieuwe relaties ervoor zorgen dat alles weer opnieuw moet worden overdacht. Ik verwacht niet dat wij actief op zoek gaan naar een nieuwe relatie, maar het kan natuurlijk wel gebeuren. Er zal naar alle waarschijnlijkheid wel gescharreld worden, maar daar kunnen we afspraken over maken dat dat voorlopig niet in ons huis zal zijn.
Nooit..
zaterdag 4 januari 2020 om 10:59
jules* schreef: ↑04-01-2020 09:29Dank je wel wederom voor jullie open en eerlijke reacties! Het doet me heel erg goed om zoveel verschillende perspectieven te lezen. Onze relatie is op dit moment vooral vriendschappelijk. Soms wordt het ook wel een broer/zus relatie genoemd, maar ik denk dat onze relatie toch wat dieper gaat. We zijn emotioneel echt aan elkaar verbonden, maar kunnen in de relatie soms geen kant op met elkaar. Ik merk nu al een verschil tussen hoe wij met elkaar omgaan, nu we de knoop hebben doorgehakt om actie te ondernemen. Er lijkt wat lucht te ontstaan.
Als jullie er beide op eenzelfde manier in kunnen staan en goede afspraken kunnen maken en houden kan het zeker slagen.
Waarschijnlijk niet ideaal en het is af en toe best moeilijk maar dat is elke relatie. Ik vind het voor ons de beste oplossing en wij hebben zowel co-ouderschap als bird nesting geprobeerd.
Succes! Ik vind het mooi wanneer mensen hun taak als ouders serieus nemen en voor hun eigen verlangens zetten. Ik word daar uiteindelijk gelukkiger van dan van een nieuwe liefde.

zaterdag 4 januari 2020 om 13:46
Dag Jules,
Mijn partner en ik zijn nu bijna twee jaar soort van gescheiden, en leven deels nog samen: in jet weekend, en sommige dagen door de week.
We hebben er een chaletje naast gekocht, waar hij regelmatig zit, ongeveer minimaal de helft Vd week. De kinderen en ik wonen gewoon in ons gezinshuis, waar hij dus in- en uitvliegt.
Voor ons werkt dit. Voor nu. We kunnen nog goed met elkaar overweg. Zitten niet meer op elkaars lip, door de extra ruimte. Soms is er wel irritatie, maar omdat de verwachtingen die je normaal van je liefdespartner hebt, anders of zelfs weg is, kunnen we daar prima mee omgaan.
Voor de kinderen is het, denken we, ook prettig.
Wel merken we nu na 2 jaar, dat we iets meer behoefte krijgen aan ruimte voor onszelf. Lees: een echte eigen plek, of wat niet-serieus scharrelen.
We gaan binnenkort het scheiden op papier onderzoeken, en kijken of we daarmee een echte eigen plek voor mijn ex kunnen bekostigen. Een chalet is vooral in de winter niet ideaal namelijk. Maar het idee: veel tijd met z'n viertjes als gezin, zullen we vasthouden.
Voor ons werkt deze constructie. Veel mensen vroegen zich af, waar we in Godsnaam aan begonnen, snapten het niet.
Voor ons staat ons gezin op 1. Met z'n vieren. Ook als we geen liefdespartners meer zijn. Eventuele nieuwe partners zullen daar maar aan moeten wennen. Kunnen ze dat niet, dan is zo'n relatie waarsch geen optie. We staan daar hetzelfde in, erg prettig.
Wil je nog iets weten hierover? Vraag dan maar raak!
Mijn partner en ik zijn nu bijna twee jaar soort van gescheiden, en leven deels nog samen: in jet weekend, en sommige dagen door de week.
We hebben er een chaletje naast gekocht, waar hij regelmatig zit, ongeveer minimaal de helft Vd week. De kinderen en ik wonen gewoon in ons gezinshuis, waar hij dus in- en uitvliegt.
Voor ons werkt dit. Voor nu. We kunnen nog goed met elkaar overweg. Zitten niet meer op elkaars lip, door de extra ruimte. Soms is er wel irritatie, maar omdat de verwachtingen die je normaal van je liefdespartner hebt, anders of zelfs weg is, kunnen we daar prima mee omgaan.
Voor de kinderen is het, denken we, ook prettig.
Wel merken we nu na 2 jaar, dat we iets meer behoefte krijgen aan ruimte voor onszelf. Lees: een echte eigen plek, of wat niet-serieus scharrelen.
We gaan binnenkort het scheiden op papier onderzoeken, en kijken of we daarmee een echte eigen plek voor mijn ex kunnen bekostigen. Een chalet is vooral in de winter niet ideaal namelijk. Maar het idee: veel tijd met z'n viertjes als gezin, zullen we vasthouden.
Voor ons werkt deze constructie. Veel mensen vroegen zich af, waar we in Godsnaam aan begonnen, snapten het niet.
Voor ons staat ons gezin op 1. Met z'n vieren. Ook als we geen liefdespartners meer zijn. Eventuele nieuwe partners zullen daar maar aan moeten wennen. Kunnen ze dat niet, dan is zo'n relatie waarsch geen optie. We staan daar hetzelfde in, erg prettig.
Wil je nog iets weten hierover? Vraag dan maar raak!

zaterdag 4 januari 2020 om 13:51
Oh ja: in deze wintermaanden kan mijn partner niet in het chalet verblijven, en is hij dus continu thuis (na het werk). We zoeken dus ook een andere plek, zodat deze situatie ook stabieler wordt, omdat we anders bang zijn dat het onduidelijk wordt voor de kinderen.
Ons huis is erg klein, anders hadden we de constructie van Eidde ook zeker overwogen!
Nu slapen we bijvoorbeeld nog steeds naast elkaar in 1 bed. Dat is niet ideaal, zeker niet als je op een gegeven moment ook emotioneel wat afstand moet of wil nemen. Seksueel gebeurt er zeker niks, maar fysieke nabijheid doet ook emotioneel wat met je. We leven wel echt elk ons eigen leven, dus dan voelt naast elkaar slapen soms tegenstrijdig.
Ons huis is erg klein, anders hadden we de constructie van Eidde ook zeker overwogen!
Nu slapen we bijvoorbeeld nog steeds naast elkaar in 1 bed. Dat is niet ideaal, zeker niet als je op een gegeven moment ook emotioneel wat afstand moet of wil nemen. Seksueel gebeurt er zeker niks, maar fysieke nabijheid doet ook emotioneel wat met je. We leven wel echt elk ons eigen leven, dus dan voelt naast elkaar slapen soms tegenstrijdig.
dinsdag 7 januari 2020 om 16:13
Voor ons is birdnesting ook een optie. Mag ik vragen wat voor jou de reden is dat je dit beter vindt passen dan birdnesting?Eidde schreef: ↑04-01-2020 10:59Als jullie er beide op eenzelfde manier in kunnen staan en goede afspraken kunnen maken en houden kan het zeker slagen.
Waarschijnlijk niet ideaal en het is af en toe best moeilijk maar dat is elke relatie. Ik vind het voor ons de beste oplossing en wij hebben zowel co-ouderschap als bird nesting geprobeerd.
Succes! Ik vind het mooi wanneer mensen hun taak als ouders serieus nemen en voor hun eigen verlangens zetten. Ik word daar uiteindelijk gelukkiger van dan van een nieuwe liefde.
Wat je schrijft over "ik word daar uiteindelijk gelukkiger van dan van een nieuwe liefde", dat speelt bij ons nu ook mee. Het is lastig om te voorspellen hoe dat zal gaan als één van ons daadwerkelijk een nieuwe liefde vindt, maar dat risico wil ik nemen. Het moet alleen wel heel duidelijk zijn voor de kinderen dat wij echt uit elkaar zijn. Ik wil ze geen hoop geven die er niet is.
Ik zou eigenlijk zelfs best wel eerst een tijd gescheiden willen zijn, voordat we het vertellen. Alleen is het misschien raar als we niet meer samen slapen.
dinsdag 7 januari 2020 om 17:19
Is helemaal geen slecht idee. Zo deden onze ouders het ook. Ze waren al 2 jaar gescheiden voor ze het ons vertelden. Dat ze niet meer samen sliepen werd afgedaan als dat een van beiden snurkte/onrustig sliep, en daar hebben we nooit aan getwijfeld of raar gevonden.
dinsdag 7 januari 2020 om 17:58
Mooi gezegd.
En daarnaast is het ook niet een situatie die 'voor altijd een eeuwig' hoeft te duren; alleen zolang de kinderen baat hebben bij een stabiele situatie thuis, kunnen opgroeien in een gezin.
Op een gegeven moment biedt de tijd/situatie vaak 'als vanzelf' nieuwe inzichten of mogelijkheden.

dinsdag 7 januari 2020 om 20:13
Ik zou denken dat als de jongste ouder is dan een jaar of 15/16 je de teugels wel wat kan laten vieren. Misschien al wel eerder ook.Gebruna schreef: ↑07-01-2020 17:58Mooi gezegd.
En daarnaast is het ook niet een situatie die 'voor altijd een eeuwig' hoeft te duren; alleen zolang de kinderen baat hebben bij een stabiele situatie thuis, kunnen opgroeien in een gezin.
Op een gegeven moment biedt de tijd/situatie vaak 'als vanzelf' nieuwe inzichten of mogelijkheden.