Alternatief voor windows

09-01-2020 18:03 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op zolder hebben wij nog een oude laptop staan die op vista draait. Aangezien deze ontzettend traag is geworden en bovendien geen updates meer krijgt, willen we er een alternatief voor Windows op zetten. Heeft iemand hier ervaring met Ubuntu of andere systemen?
Ubuntu is een prima systeem, beetje wennen, want anders ingedeeld en andere methodes, maar goed.
Ubuntu is easy om te installeren. Meeste linux distros zijn simpel te installeren. Welke het beste is, hangt een beetje af van wat je ermee wilt.

Je zet het op een bootable USB, plugged het in, selecteert de USB via je boot menu en de rest is hetzelfde als een windows installatie.
Linux idd, hebben wij ook:)
Voor iedereen een groene tuin
Je zou ook een andere versie van Windows kunnen overwegen, afhankelijk van de specificaties die de computer heeft. Bepaalde recentere versies kunnen zelfs sneller werken. Vista was namelijk geen uitblinker.
Volgens mij heb je alleen maar keuze uit windows of Linux maar dat Linux bied ook niet altijd uitkomst. Ik heb een netbook van nog een 10 jaar oud. Toen windows 7 traag werd er wat anders op gezet. Toen dat te traag werd Linux maar ook dat werkte na een tijdje niet goed meer. Nu is een laptop natuurlijk net iets anders dan een netbook maar dan nog die verouderen ook snel.
Als het een laptop is waar Vista op stond is het sowieso een oud ding waar je nu niks meer aan hebt. Een computer van zo’n 13 jaar oud moet je niet veel van verwachten, ik had ‘m al bij het grofvuil gezet.
essychan schreef:
09-01-2020 19:51
Als het een laptop is waar Vista op stond is het sowieso een oud ding waar je nu niks meer aan hebt. Een computer van zo’n 13 jaar oud moet je niet veel van verwachten, ik had ‘m al bij het grofvuil gezet.
Precies dat.
Bovendien is het een laptop. Bij een desktop is nog iets voor te zeggen voor back-up van documenten ofzo of als 'hobby'. Maar ik zou het niet als gebruiksvoorwerp meer zien.

Oud vuil of maak er een foto-frame van.
https://youtu.be/rTUl9c4UxqY
of
https://youtu.be/ytwajpHX94I
essychan schreef:
09-01-2020 19:51
Eh als er genoeg opslag op zit zou ik het als backup gebruiken, misschien een nas van maken.
Wat wil je er mee doen TO?
syntax18 schreef:
09-01-2020 21:05
Eh als er genoeg opslag op zit zou ik het als backup gebruiken, misschien een nas van maken.
Laptops met die leeftijd was een gemiddelde opslag zo'n 256-512 GB. En dit was zeker geen SSD. Dus qua opslag ook redelijk waardeloos.
essychan schreef:
10-01-2020 08:17
Laptops met die leeftijd was een gemiddelde opslag zo'n 256-512 GB. En dit was zeker geen SSD. Dus qua opslag ook redelijk waardeloos.
Daar kan je makkelijk 1000en familie fotos op zetten als backup.
Dank voor jullie reacties!

Ik wil de laptop inderdaad eventueel gebruiken als opslag. En eigenlijk gewoon kijken of de laptop met bv ubuntu/Linux sneller wordt. Zijn er hier ook gebruikers van Linux mint?
Linux Mint zou ik doen, heb ik ook wel eens op een oude laptop gezet als experiment. Werkte prima, maar ik ben zo gewend aan Windows dat ik het werken ermee toch minder prettig vond. Gewoon proberen en als je het niks vind breng je het apparaat alsnog naar de recycling.
JuriaanB schreef:
10-01-2020 13:49
Linux Mint zou ik doen, heb ik ook wel eens op een oude laptop gezet als experiment. Werkte prima, maar ik ben zo gewend aan Windows dat ik het werken ermee toch minder prettig vond. Gewoon proberen en als je het niks vind breng je het apparaat alsnog naar de recycling.
Dank voor je reactie Juriaan! 👍Ik ga m downloaden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven