Angst om niet zwanger te raken?

maandag 20 januari 2020 om 15:41

Hoi,
Deze week hebben mijn vriend en ik(24) besloten te stoppen met anticonceptie. Wij hebben een grote kinderwens, zijn nu bijna 4 jaar samen en het leek ons een mooi moment. We hebben beide nog nooit eerder geprobeerd kinderen te krijgen.
Ik heb altijd al de angst gehad om onvruchtbaar te zijn. Ik had de meest afschuwelijke menstruaties die je je maar kunt voorstellen, waardoor ik al sinds mijn 14e de pil altijd heb doorgeslikt. Mijn buikkrampen waren zo hevig dat ik regelmatig flauwviel omdat mijn lichaam klaarblijkelijk de pijn niet meer kon verdragen. Ik menstrueer sinds mijn 11e jaar en de pijn begon ongeveer een aantal maanden na de eerste menstruatie.
Mijn tante( vaders zus) is onvruchtbaar, weet niet meer waarom, heb er ook geen contact meer mee. Voor de rest naar mijn weten geen vruchtbaarheidsproblemen in de familie.
Daarnaast wel altijd regelmatige menstruaties gehad toen ik nog geen pil gebruikte. Heel veel bloedverlies ook altijd. Bij de gynaecoloog vroeg ik of hij signalen voelde van endometriose maar dat was niet zo.
Het is altijd mijn droom geweest om kinderen te baren en op te voeden. Ik lees zoveel horrorverhalen online en ik ben zó bang dat het niet lukt.
Ik heb een gezond gewicht, altijd gehad ook. Vriend heeft wel overgewicht. Rook niet, drink niet. Ben nu druk bezig om gezonder te eten. Verder slik ik geen medicijnen.
Heeft iemand dit ook misschien ervaren of adviezen?
                    Deze week hebben mijn vriend en ik(24) besloten te stoppen met anticonceptie. Wij hebben een grote kinderwens, zijn nu bijna 4 jaar samen en het leek ons een mooi moment. We hebben beide nog nooit eerder geprobeerd kinderen te krijgen.
Ik heb altijd al de angst gehad om onvruchtbaar te zijn. Ik had de meest afschuwelijke menstruaties die je je maar kunt voorstellen, waardoor ik al sinds mijn 14e de pil altijd heb doorgeslikt. Mijn buikkrampen waren zo hevig dat ik regelmatig flauwviel omdat mijn lichaam klaarblijkelijk de pijn niet meer kon verdragen. Ik menstrueer sinds mijn 11e jaar en de pijn begon ongeveer een aantal maanden na de eerste menstruatie.
Mijn tante( vaders zus) is onvruchtbaar, weet niet meer waarom, heb er ook geen contact meer mee. Voor de rest naar mijn weten geen vruchtbaarheidsproblemen in de familie.
Daarnaast wel altijd regelmatige menstruaties gehad toen ik nog geen pil gebruikte. Heel veel bloedverlies ook altijd. Bij de gynaecoloog vroeg ik of hij signalen voelde van endometriose maar dat was niet zo.
Het is altijd mijn droom geweest om kinderen te baren en op te voeden. Ik lees zoveel horrorverhalen online en ik ben zó bang dat het niet lukt.
Ik heb een gezond gewicht, altijd gehad ook. Vriend heeft wel overgewicht. Rook niet, drink niet. Ben nu druk bezig om gezonder te eten. Verder slik ik geen medicijnen.
Heeft iemand dit ook misschien ervaren of adviezen?
                                    cimojo wijzigde dit bericht op 20-01-2020 15:44

11.53% gewijzigd

maandag 20 januari 2020 om 15:49

maandag 20 januari 2020 om 15:51

Wat ontzettend vervelend dat dat gevoel zo groot is, maar je weet het niet of je ook daadwerkelijk onvruchtbaar bent, zonder dat je het ooit geprobeerd hebt om zwanger te raken. 
Dus zet um op zou ik zeggen!
Schrik niet als het niet meteen lukt, bij veel vrouwen duurt het echt wel een poosje voordat het raak is.
Ik hoop voor je dat je angst ongegrond is.
                    Dus zet um op zou ik zeggen!
Schrik niet als het niet meteen lukt, bij veel vrouwen duurt het echt wel een poosje voordat het raak is.
Ik hoop voor je dat je angst ongegrond is.

maandag 20 januari 2020 om 15:52

Ik ben daar juist zo bang voor, dat ik weer een van de zoveel procent ben. Heb al mn hele leven "rare" dingen waar je maar weinig kans op hebt. Totaal niet gerelateerd, maar werd bijvoorbeeld als baby geboren met een tumor in mijn rug. Is ook maar een heeel kleine kans. Ik heb al op jonge leeftijd meerdere moedervlekken moeten verwijderen ivm gevaar, gebeurd ook niet op die leeftijd normaal gesproken. Ik had tanden in mijn gehemelte gegroeid zitten, is ook abnormaal en ga zo maar door. Ik had een absurd dik maagdenvlies dat operatief verwijderd moest worden, is ook maar 2 % kans ofzo. Altijd gebeuren die "zeldzame" dingen bij mij op een of andere manier.
Ik zou het heel erg vinden als ik geen kind zou kunnen baren.

maandag 20 januari 2020 om 15:56

Ja, je hebt gelijk. Ik heb 10 jaar de pil doorgeslikt zonder stopweek en ben nu een paar dagen gestopt, en voel mij daardoor ook belabberd. Hoofdpijn, buikpijn.. mijn lichaam weet waarschijnlijk niet meer hoe het was zonder pil

maandag 20 januari 2020 om 15:58

maandag 20 januari 2020 om 15:59

Meid, adem in adem uit. ik heb 15 jaar anticonceptie gebruikt, ben na het stoppen in de 1e maand zwanger geworden. En er ligt nu een heel lief babytje van 5 maanden naast me te slapen. Ik was ook heel bang dat ik bij die paar procent hoorde bij wie het niet ging lukken. Beetje onzekerheid is normaal maar laat het je niet overheersen. Geniet vooral van het proces!

♡

maandag 20 januari 2020 om 16:01

Wat fijn om te horendiamantje123 schreef: ↑20-01-2020 15:59Meid, adem in adem uit. ik heb 15 jaar anticonceptie gebruikt, ben na het stoppen in de 1e maand zwanger geworden. En er ligt nu een heel lief babytje van 5 maanden naast me te slapen. Ik was ook heel bang dat ik bij die paar procent hoorde bij wie het niet ging lukken. Beetje onzekerheid is normaal maar laat het je niet overheersen. Geniet vooral van het proces!

maandag 20 januari 2020 om 16:03

je hebt een wat kinderlijke, naïeve manier van de wereld en vooral jezelf bezienCimojo schreef: ↑20-01-2020 15:52Ik ben daar juist zo bang voor, dat ik weer een van de zoveel procent ben. Heb al mn hele leven "rare" dingen waar je maar weinig kans op hebt. Totaal niet gerelateerd, maar werd bijvoorbeeld als baby geboren met een tumor in mijn rug. Is ook maar een heeel kleine kans. Ik heb al op jonge leeftijd meerdere moedervlekken moeten verwijderen ivm gevaar, gebeurd ook niet op die leeftijd normaal gesproken. Ik had tanden in mijn gehemelte gegroeid zitten, is ook abnormaal en ga zo maar door. Ik had een absurd dik maagdenvlies dat operatief verwijderd moest worden, is ook maar 2 % kans ofzo. Altijd gebeuren die "zeldzame" dingen bij mij op een of andere manier.
Ieder mens heeft wat rare dingen. Geen mens is normaal

maandag 20 januari 2020 om 16:05

Per cyclus heb je 20 % kans op een zwangerschap.
Ik herken je angst wilde t ook zo graag en heb pco’s en had totaal geen cyclus. Met traject was ik in elf maanden zwanger.
De gyn zei dat er met de huidige technieken heel weinig mensen echt helemaal onvruchtbaar zijn! Wel zijn er soms ook mensen die ( begrijpelijk) kiezen niet al die technieken tot t einde te gebruiken dat is namelijk echt loodzwaar.
Je bent nog jong als het medisch geholpen moet worden heb je nog dik elf jaar kans! Geniet nu gewoon van t proberen en maak je geen zorgen om iets wat je nog niet weet
                    Ik herken je angst wilde t ook zo graag en heb pco’s en had totaal geen cyclus. Met traject was ik in elf maanden zwanger.
De gyn zei dat er met de huidige technieken heel weinig mensen echt helemaal onvruchtbaar zijn! Wel zijn er soms ook mensen die ( begrijpelijk) kiezen niet al die technieken tot t einde te gebruiken dat is namelijk echt loodzwaar.
Je bent nog jong als het medisch geholpen moet worden heb je nog dik elf jaar kans! Geniet nu gewoon van t proberen en maak je geen zorgen om iets wat je nog niet weet
                                    where ever you go, go with your heart

maandag 20 januari 2020 om 16:20

Ga het nou eerst maar eens gewoon proberen. Gemiddeld gezien worden de meeste vrouwen 'gewoon' zwanger. Als je over een jaar nog niet zwanger bent kun je naar de huisarts. De meesten doen eerder toch niets, tenzij je een medische geschiedenis hebt.
Ik ben 11 jaar ouder en heb vorig jaar te horen gekregen dat ik vervroegd in de overgang zit, dus een natuurlijke zwangerschap is uitgesloten. Ja, dat is k** als je een kinderwens hebt. Maar ik denk dat je daar uiteindelijk ook weer overheen komt. Gaan zitten stressen terwijl je het nog niet eens geprobeerd hebt gaat natuurlijk nergens over. Voor hetzelfde geldt ben je volgende maand zwanger.
Succes!
                    Ik ben 11 jaar ouder en heb vorig jaar te horen gekregen dat ik vervroegd in de overgang zit, dus een natuurlijke zwangerschap is uitgesloten. Ja, dat is k** als je een kinderwens hebt. Maar ik denk dat je daar uiteindelijk ook weer overheen komt. Gaan zitten stressen terwijl je het nog niet eens geprobeerd hebt gaat natuurlijk nergens over. Voor hetzelfde geldt ben je volgende maand zwanger.
Succes!

maandag 20 januari 2020 om 16:59

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer die angst los te laten.
Het leven overkomt je.
Het zou heel mooi zijn als je erg binnenkort gewoon zwanger wordt en binnen afzienbare tijd een kindje in je armen kunt houden....
Maar gelukkig houdt het leven niet op als je geen kinderen hebt. Ook dan is het leven leuk.
18 jaar geleden (op mijn 24e) wilde ik ook heel graag kinderen, ik ging er ook gewoon vanuit dat ik ze zou krijgen. Mijn ex-partners hadden hierover een andere mening (eerst wel, toen misschien en later helemaal niet meer).
En nu, op mijn 42e, heb ik geen kinderen. Ik verwacht er ook niet veel meer van.
Doet dat soms pijn? Ja. Voel ik me soms eenzaam? Ja.
Gaat het leven door? Jazeker....
                    Het leven overkomt je.
Het zou heel mooi zijn als je erg binnenkort gewoon zwanger wordt en binnen afzienbare tijd een kindje in je armen kunt houden....
Maar gelukkig houdt het leven niet op als je geen kinderen hebt. Ook dan is het leven leuk.
18 jaar geleden (op mijn 24e) wilde ik ook heel graag kinderen, ik ging er ook gewoon vanuit dat ik ze zou krijgen. Mijn ex-partners hadden hierover een andere mening (eerst wel, toen misschien en later helemaal niet meer).
En nu, op mijn 42e, heb ik geen kinderen. Ik verwacht er ook niet veel meer van.
Doet dat soms pijn? Ja. Voel ik me soms eenzaam? Ja.
Gaat het leven door? Jazeker....

maandag 20 januari 2020 om 17:20

Heb je een bochel op je rug? Heb je (zoals ik) een kies die 180 graden gedraaid is? Ben je deel van een tweeling? Heb je 6 tenen? Ben je allergisch voor gluten? Er zijn miljoenen dingen te verzinnen waarop een kleine kans is die jij allemaal niet hebt.Cimojo schreef: ↑20-01-2020 15:52Ik ben daar juist zo bang voor, dat ik weer een van de zoveel procent ben. Heb al mn hele leven "rare" dingen waar je maar weinig kans op hebt. Totaal niet gerelateerd, maar werd bijvoorbeeld als baby geboren met een tumor in mijn rug. Is ook maar een heeel kleine kans. Ik heb al op jonge leeftijd meerdere moedervlekken moeten verwijderen ivm gevaar, gebeurd ook niet op die leeftijd normaal gesproken. Ik had tanden in mijn gehemelte gegroeid zitten, is ook abnormaal en ga zo maar door. Ik had een absurd dik maagdenvlies dat operatief verwijderd moest worden, is ook maar 2 % kans ofzo. Altijd gebeuren die "zeldzame" dingen bij mij op een of andere manier.
Je bent er op tijd bij de kans is klein, focus op het positieve

maandag 20 januari 2020 om 17:48

Ik zit ook raar in elkaar. Geboren met dubbele nieren en op mijn 5e geopereerd. Ook ik had een dik maagdenvlies die operatief verwijderd is. Ik heb ook last van allerlei rare dingen. Ik dacht ook dat het bij mij wel eens lang kon duren of niet zou lukken. Ik was ook nog eens een jaar of 17 aan de pil geweest. Dus ja ik dacht het zal wel even duren. Maar ik was toch na twee/drie maanden al zwanger. Je weet het niet.Cimojo schreef: ↑20-01-2020 15:52Ik ben daar juist zo bang voor, dat ik weer een van de zoveel procent ben. Heb al mn hele leven "rare" dingen waar je maar weinig kans op hebt. Totaal niet gerelateerd, maar werd bijvoorbeeld als baby geboren met een tumor in mijn rug. Is ook maar een heeel kleine kans. Ik heb al op jonge leeftijd meerdere moedervlekken moeten verwijderen ivm gevaar, gebeurd ook niet op die leeftijd normaal gesproken. Ik had tanden in mijn gehemelte gegroeid zitten, is ook abnormaal en ga zo maar door. Ik had een absurd dik maagdenvlies dat operatief verwijderd moest worden, is ook maar 2 % kans ofzo. Altijd gebeuren die "zeldzame" dingen bij mij op een of andere manier.
Ik zou het wel jammer gevonden hebben om geen kindje te krijgen, maar ik had ook al andere manieren in mijn hoofd om dan mijn leven te besteden. Meer geld voor duurdere dieren aan huis, geld om meer te reizen. Meer geld voor mijn hobby etc. Je kunt ook op een andere manier gelukkig zijn. Je geluk zou niet af moeten hangen van wel/geen kinderen krijgen.
Enne een tip: schrijf en lees niet mee in de topics van mensen die zwanger proberen te worden in maand...... Dat gaat je misschien alleen maar onnodig frustreren als je leest van andere vrouwen dat ze meteen zwanger zijn. En echt het cliché maar naar mijn mening wel waar: probeer er niet te veel mee bezig te zijn. Dan lukt het vaak sneller.

maandag 20 januari 2020 om 17:53

Ik herken je gevoel. Zo lang ik me kan herinneren heb ik altijd een voorgevoel gehad "bij mij zal het later niet zomaar lukken". Nog voordat ik mijn vriend überhaupt had leren kennen. 
Toen we stopten met de anticonceptie had ik elke maand wel hoop natuurlijk, maar toen ik na 4 maanden overtijd was geloofde ik het niet. En dat was geen 'ongeloof', omdat je het amper kan bevatten: ik dacht serieus niet dat het na 4 maanden al gelukt zou zijn, want bij mij zou het toch niet zomaar vanzelf gaan? En het was toen ook niet gelukt. En nu, 2,5 jaar later, nog steeds niet. Mijn voorgevoel bleek juist: bij ons zal het niet vanzelf gaan. Mijn vriend en ik zijn een half jaar geleden begonnen met een KID traject, iets wat altijd ons worst case scenario was. Maar je groeit er in mee, en wij hebben er inmiddels vrede mee.
Natuurlijk hoop ik van harte dat het bij jullie gelijk goed zal gaan, maar ook als dat niet zo is hoeft dat niet direct het einde van de wereld te betekenen.
Trek ook vooral op tijd aan de bel bij de huisarts als het niet lukt. Toen ik dat deed na een half jaar (ivm ernstige menstruatieklachten) vond ze me ook een beetje een aansteller. Maar toen ze 'ter geruststelling' toch even wat testjes had afgenomen werden we wel direct naar het ziekenhuis doorgestuurd. Nog een jaar zelf doorproberen had inderdaad geen zin en een jaar lang menstruaties voor niks wilde ze me inderdaad niet aandoen.
                    Toen we stopten met de anticonceptie had ik elke maand wel hoop natuurlijk, maar toen ik na 4 maanden overtijd was geloofde ik het niet. En dat was geen 'ongeloof', omdat je het amper kan bevatten: ik dacht serieus niet dat het na 4 maanden al gelukt zou zijn, want bij mij zou het toch niet zomaar vanzelf gaan? En het was toen ook niet gelukt. En nu, 2,5 jaar later, nog steeds niet. Mijn voorgevoel bleek juist: bij ons zal het niet vanzelf gaan. Mijn vriend en ik zijn een half jaar geleden begonnen met een KID traject, iets wat altijd ons worst case scenario was. Maar je groeit er in mee, en wij hebben er inmiddels vrede mee.
Natuurlijk hoop ik van harte dat het bij jullie gelijk goed zal gaan, maar ook als dat niet zo is hoeft dat niet direct het einde van de wereld te betekenen.
Trek ook vooral op tijd aan de bel bij de huisarts als het niet lukt. Toen ik dat deed na een half jaar (ivm ernstige menstruatieklachten) vond ze me ook een beetje een aansteller. Maar toen ze 'ter geruststelling' toch even wat testjes had afgenomen werden we wel direct naar het ziekenhuis doorgestuurd. Nog een jaar zelf doorproberen had inderdaad geen zin en een jaar lang menstruaties voor niks wilde ze me inderdaad niet aandoen.

dinsdag 21 januari 2020 om 12:59

Ik was ook 24 toen ik stopte met de pil. Ook ik had altijd het gevoel dat het niet zomaar zou komen. En inderdaad, ik behoorde tot die paar procent (of eigenlijk mijn man, maar ja dat maakt voor het eindresultaat niet uit).
En nu, een aantal jaren verder, heb ik via icsi toch 2 lieve en gezonde kinderen mogen krijgen.
Je begint er op tijd aan en er is zoveel mogelijk. Maar de kans dat het gewoon gaat lukken is het grootst.
                    En nu, een aantal jaren verder, heb ik via icsi toch 2 lieve en gezonde kinderen mogen krijgen.
Je begint er op tijd aan en er is zoveel mogelijk. Maar de kans dat het gewoon gaat lukken is het grootst.
                                    .

dinsdag 21 januari 2020 om 13:06

Ik denk eigenlijk dat elke vrouw met een kinderwens bang is nooit zwanger te raken. Maar degenen die zwanger raken vergeten dat weer, terwijl de vrouwen waarbij het niet lukt denken dat hun voorgevoel klopte.
Gelukkig is er veel hulp mogelijk bij het zwanger raken waardoor het veel vrouwen toch lukt een kind te krijgen.
Ga het gewoon proberen TO!
                    Gelukkig is er veel hulp mogelijk bij het zwanger raken waardoor het veel vrouwen toch lukt een kind te krijgen.
Ga het gewoon proberen TO!

zaterdag 25 januari 2020 om 05:43

Ik probeer heel erg om hier niet mee bezig te zijn, maar het lukt niet. De afgelopen dagen heb ik zo'n beetje elke afwijking die onvruchtbaarheid kan veroorzaken doorgelezen en onderzocht. 
Voor mezelf moet ik het e.e.a. op een rijtje zetten.
Wat werkt voor mij?
- Mijn leeftijd heb ik mee.
- Rook niet, drink niet, ook geen koffie.
- Gezond gewicht
- Altijd een regelmatige cyclus gehad en ik voelde mijn eisprong
- In mei 2019 heeft de gynaecoloog een inwendige echoscopie gedaan, voor iets anders, maar hij zag daarop geen afwijkingen. Als hij iets zou zien mbt mijn vruchtbaarheid had hij het toch wel gezegd? Of niet?
- Nooit een soa of infectie/ontsteking gehad
Wat werkt tegen mij?
- Extreme menstruatiepijnen, ook veel steken in de vagina en dat is niet normaal.
- Extreem bloedverlies wijst ook vaak op iets verkeerds.
- Mijn vaders zus had grote vruchtbaarheidsproblemen
- Mijn gehele jeugd heb ik doorgebracht met 2 kettingrokende en blowende ouders die nooit een raampje open zetten. Ik heb dus heel veel sigarettenrook ingeademd. Vanaf baby af aan. Kan nooit positief zijn.
- Gut feeling. Ik heb vaker een heel sterk voorgevoel gehad over iets en het bleek áltijd juist. Altijd. Ookal zeiden mensen nee joh, maak je niet druk. Toch was het zo.
Heb binnenkort een afspraak staan bij de gynaecoloog voor iets anders, maar ik ga vragen of hij mij wil testen op vruchtbaarheid.
                    Voor mezelf moet ik het e.e.a. op een rijtje zetten.
Wat werkt voor mij?
- Mijn leeftijd heb ik mee.
- Rook niet, drink niet, ook geen koffie.
- Gezond gewicht
- Altijd een regelmatige cyclus gehad en ik voelde mijn eisprong
- In mei 2019 heeft de gynaecoloog een inwendige echoscopie gedaan, voor iets anders, maar hij zag daarop geen afwijkingen. Als hij iets zou zien mbt mijn vruchtbaarheid had hij het toch wel gezegd? Of niet?
- Nooit een soa of infectie/ontsteking gehad
Wat werkt tegen mij?
- Extreme menstruatiepijnen, ook veel steken in de vagina en dat is niet normaal.
- Extreem bloedverlies wijst ook vaak op iets verkeerds.
- Mijn vaders zus had grote vruchtbaarheidsproblemen
- Mijn gehele jeugd heb ik doorgebracht met 2 kettingrokende en blowende ouders die nooit een raampje open zetten. Ik heb dus heel veel sigarettenrook ingeademd. Vanaf baby af aan. Kan nooit positief zijn.
- Gut feeling. Ik heb vaker een heel sterk voorgevoel gehad over iets en het bleek áltijd juist. Altijd. Ookal zeiden mensen nee joh, maak je niet druk. Toch was het zo.
Heb binnenkort een afspraak staan bij de gynaecoloog voor iets anders, maar ik ga vragen of hij mij wil testen op vruchtbaarheid.

zaterdag 25 januari 2020 om 06:26

Ja, dat is wel een dingetje. Ik heb heel veel stress, om verschillende zaken. Paniekaanvallen ook.justagirly schreef: ↑25-01-2020 06:24Vervelend dat je dit niet eerst nog van je af kunt zetten.
Want dat werkt ook tegen: STRESS .

zaterdag 25 januari 2020 om 06:37

En wat verwacht je dat de gynaecoloog precies gaat doen? Je bent 24, gezond, rookt niet en deze week gestopt met de pil. De kans dat je in 2020 zwanger wordt is gewoon heel groot.
Ik kan voorspellen wat de gynaecoloog gaat doen: zeggen: start foliumzuur en je geruststellen.
                                    De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

zaterdag 25 januari 2020 om 06:44

zaterdag 25 januari 2020 om 07:49

Je weet pas hoe vruchtbaar je bent als je daadwerkelijk gaat proberen zwanger te worden. In dit stadium is het nog niet nodig om je nu als zorgen te maken over iets wat je niet kan voorspellen. Maar zelfs als blijkt dat het langer duurt of dat je hulp nodig hebt, dan wil dat ook niet zeggen dat je nooit moeder wordt. Succes!

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.