Zwangerschap niet bekend willen maken

05-02-2020 08:00 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie laatste update 8-5-2020.

Ik ben momenteel zwanger van ons tweede kindje. Gewenst en gepland. We hebben een goede eerste echo gehad, ik was er ook behoorlijk onder de indruk van.

Mijn man wil het het liefste nu tegen iedereen vertellen, hij is erg blij. Maar ik wil het voorlopig nog geheim houden. Vertellen voelt gewoon niet goed..

Ik merk zelf ook nauwelijks dat ik zwanger ben. Ja ik ben wat moe, en ben af en toe in de ochtend wat misselijk, maar niks extreem.

Mijn gevoel over het algemeen in deze zwangerschap is wat dubbel. Ik wil heel graag 2 kinderen. Maar de zwangerschap, het verlof en de babyfase zou ik over willen slaan..

Ik had net m'n figuur weer goed terug, m'n conditie is weer op peil, op m'n werk is het heel leuk en er staan dit jaar ook toffe projecten op de rol.
Daarbij zijn mijn man en ik aan het onderzoeken of een open/poly relatievorm wat voor ons is, wat erg interessant is.
En dat is straks allemaal weer weg.. M'n leven moet even een jaar op pauze voelt het wel..

Misschien dat dat ookmeeweegt in dat ik het niet wil zeggen. Dan is het opeens echt en gaan mensen je ook zo behandelen..

Is dit herkenbaar? Tips?
slagroom-met-dip wijzigde dit bericht op 08-05-2020 17:26
1.32% gewijzigd
Sorry, maar het voelt nu toch een beetje alsof je dit kindje eigelijk niet wil...
Je omschrijft dat de komst van dit nieuwe kindje allerlei dingen in de weg staat.
Hoewel ik het gevoel snap dat je zwangerschap en babyfase best over zou willen slaan, krijg ik ook het gevoel dat je liever een goed figuur hebt dan een kindje. De zaken die je jammer vindt lijken voor mij futiliteiten, dingen die niet ophouden, maar die iets later weer opgepakt kunnen worden. Dingen die je hopelijk toch over hebt voor het krijgen van nog een kindje. Voor mij dus niet herkenbaar. Ik zou het juist wel aan iedereen willen vertellen. Het niet willen vertellen zou voor mij voelen als het ook niet echt willen.
anoniem_370075 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 08:10
17.63% gewijzigd
Het kindje is gewenst en gepland, maar ben je er ook blij mee?
Het lijkt erop dat, hoewel gepland, je er nog niet helemaal aan toe bent.
Wat een bijzondere post. Het komt over alsof de baby heel erg ongewenst is (voor jou).
Ik denk dan alleen maar WAAROM. Je figuur weer uit vorm, verlof, babytijd, open relatie op de tocht. En maar roepen dat het zo gewenst is, snap er geen hout van.
Merel7 schreef:
05-02-2020 08:10
Het kindje is gewenst en gepland, maar ben je er ook blij mee?
Het lijkt erop dat, hoewel gepland, je er nog niet helemaal aan toe bent.
Inderdaad
Saivash schreef:
05-02-2020 08:06
Sorry, maar het voelt nu toch een beetje alsof je dit kindje eigelijk niet wil...
Je omschrijft dat de komst van dit nieuwe kindje allerlei dingen in de weg staat.
Op mij komt dit net zo over.

Je schrijft dat het gewenst en gepland is en vervolgens beschrijf je dat dit kindje alerlei dingen die je graag wil in de weg staat en je daarom liever niet aan anderen verteld dat je zwanger bent.

Ik herken dan ook niets in je verhaal. Toen ik zwanger was, was ik zo blij dat ik het wel van de daken wilde schreeuwen.
Ik lees niks raars eerlijk gezegd. Het lijkt me als vrouw ook gewoon veel meer een opoffering dan voor een man. Ik kan me goed voorstellen dat, hoewel je graag nog een kind wil, je opziet tegen een zwangerschap/bevalling en de invloed daarvan op je fysieke gesteldheid en carrière.
Dat to het jammer vindt dat haar figuur weer gaat veranderen betekent niet dat ze het kindje niet wil, of liever een mooi lijf wil dan een baby.
Van zwangerschappen wordt je lijf nu eenmaal niet mooier, en ja daar mag je als (aanstaande) moeder van balen. Betekent niet dat het kind niet gewenst is.
Hoe ver ben je?
Er zijn goede redenen om te wachten met vertellen tot +/- 12 weken. De gevaarlijkste periode is dan voorbij, dus als het mis gaat, hoef je dat niet met je hele omgeving te delen. Bovendien kan je zo zelf rustig wennen aan het idee.
Je schrijft dat dit kind gewenst en gepland is. Wat was dan voor jou de reden om WEL aan een tweede kind te beginnen. Terwijl je in je post alleen maar redenen geeft om het niet te doen.

Het is nog niet te laat voor een abortus.
En wanneer wél vertellen? Of niet vertellen en dan pas beamen als mensen zien dat je zwanger bent?

En wat vindt je man er van dat jij het niet wil vertellen, the n je redenen daarvoor?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hmm, dat moet een heftig verschil zijn voor jullie om mee te dealen. Was je er wel echt klaar voor TO, een tweede? Of was het meer een verstandelijke beslissing? Ik denk dat je nu het beste kunt accepteren dát de boel even op pauze staat. Een andere keuze is er toch niet meer. Tenzij je abortus zou overwegen (en dat lees ik niet terug in je post, ondanks gebrek aan blijdschap).

Hoe zouden familieleden en vrienden reageren als je het pas bij 16 of 18 weken vertelt? Hoe ver ben je nu? Wat is voor jouw man een acceptabele termijn om het nog geheim te houden?
yette schreef:
05-02-2020 08:16
Hoe ver ben je?
Er zijn goede redenen om te wachten met vertellen tot +/- 12 weken. De gevaarlijkste periode is dan voorbij, dus als het mis gaat, hoef je dat niet met je hele omgeving te delen. Bovendien kan je zo zelf rustig wennen aan het idee.
To maakt niet de rationele afweging dat ze niet wil vertellen dat ze zwanger is omdat ze het niet met de omgeving wil delen als het mis gaat.

To schrijft dat ze het niet wil vertellen omdat ze als ze het nog niet verteld net kan doen alsof het niet waar is dat ze zwanger is.

Zodat ze nog een poosje net kan dien alsof haar figuur niet verpest wordt, ze dat leuke project op het werk wel kan doen en alsnog aan die open relatie kan beginnen.

Ze wil niet dat haar leven veranderd.
Dat vind ik best heel zorgelijk klinken.
Je bent echt niet verplicht om het direct te vertellen. Ik snap nooit waarom het direct aan de grote klok moet worden gehangen.

Bespreek je gevoelens ook met je verloskundige, want zo te lezen kan je wel wat hulp gebruiken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
05-02-2020 08:30
Je bent echt niet verplicht om het direct te vertellen. Ik snap nooit waarom het direct aan de grote klok moet worden gehangen.

Bespreek je gevoelens ook met je verloskundige, want zo te lezen kan je wel wat hulp gebruiken.
Er zit een verschil in het niet nodig vinden om het direct aan iedereen te vertellen en je kop in het zand willen steken en net willen doen alsof je niet zwanger vent omdat je eigenlijk niet wil dealen met de gevolgen van je zwangerschap.

En het lijkt mij inderdaad goed om dit te delen met de verloskundige.

Sommige vrouwen krijgen een post Natale depressie. Geen idee of een pre Natale depressie ook bestaat.
Ik vind het ook niet klinken alsof je er blij mee bent, maar goed. Je post gaat over het wel of niet vertellen. Aangezien jouw man ook iets te zeggen heeft hierin, zou ik gewoon met hem afspreken aan wie je het wel en niet vertelt. Dat hij het dus niet openbaar op Facebook zet bijvoorbeeld, maar dat wel de naaste familie en goede vrienden het mogen weten. En dat die dan nog even hun mond houden tegen anderen. En als hij het aan zijn collega's wil vertellen, moet dat ook kunnen, jij houdt het dan gewoon nog even stil op je werk. Al vind ik de redenen waarom je het niet wilt vertellen wel een beetje apart.
sugarmiss schreef:
05-02-2020 08:35
Er zit een verschil in het niet nodig vinden om het direct aan iedereen te vertellen en je kop in het zand willen steken en net willen doen alsof je niet zwanger vent omdat je eigenlijk niet wil dealen met de gevolgen van je zwangerschap.

En het lijkt mij inderdaad goed om dit te delen met de verloskundige.

Sommige vrouwen krijgen een post Natale depressie. Geen idee of een pre Natale depressie ook bestaat.
Volgens mij wel.
Jazeker bestaat die (prenatale depressie). En voorkomen is beter dan genezen.
Kokoro schreef:
05-02-2020 08:38
Jazeker bestaat die (prenatale depressie). En voorkomen is beter dan genezen.
Bestaat inderdaad en het lijkt inderdaad dat de zwangerschapshormonen wel wat doen met je hoofd. Bespreek het met de vk, die kan je vast doorverwijzen naar de pop poli in het ziekenhuis.

Hoe oud is jullie kindje dat je al hebt? Je zegt dat je “net” je figuur weer terug hebt. Kan het zijn dat je nog aan het ontzwangeren bent en dan daarbovenop nu die extra hormonen?
Hoelang weet je het nu? Moet je zelf nog een beetje aan het idee wennen?
Ik herken het wel een beetje. De oorzaak was anders, maar ik was ook een beetje terughoudend met vertellen over mijn tweede zwangerschap. Ik heb ook lang geprobeerd het voor onbekenden te verbergen, en het was altijd schrikken als ik er dan een vraag over kreeg.
Ik was zelf blij met de zwangerschap en het kind heeft er niets aan overgehouden. Ik was ook zeker niet depressief. Ik zie er dus ook niet zo’n heel groot probleem in om een beetje terughoudend te zijn en het alleen in nabije kring te delen.
sugarmiss schreef:
05-02-2020 08:24
To maakt niet de rationele afweging dat ze niet wil vertellen dat ze zwanger is omdat ze het niet met de omgeving wil delen als het mis gaat.

To schrijft dat ze het niet wil vertellen omdat ze als ze het nog niet verteld net kan doen alsof het niet waar is dat ze zwanger is.

Zodat ze nog een poosje net kan dien alsof haar figuur niet verpest wordt, ze dat leuke project op het werk wel kan doen en alsnog aan die open relatie kan beginnen.

Ze wil niet dat haar leven veranderd.
Dat vind ik best heel zorgelijk klinken.
Die gevoelens heeft ze náást dat dit kindje gewoon gepland en gewenst is. Ze wil dus wel dat haar leven verandert. Maar op het moment dat die wens ineens werkelijkheid wordt, blijkt onverwacht dat ze toch nog moet wennen aan het idee en (in dit geval tijdelijk) afscheid moet nemen van dingen waar ze ook aan hecht.

Vergelijk het met een nieuwe baan, of emigratieplannen. Je verheugt je erop, maar als het werkelijkheid wordt, kan je zomaar koudwatervrees krijgen.
Maar dit wist je allemaal 10 weken geleden ook al. Waarom dan toch onveilig seks hebben?

Het kind klinkt vooral rationeel gepland. We willen er 2, niet teveel tijd ertussen is lekker leuk voor ze, nou nu dan maar.

Je kind klinkt niet emotioneel gepland of gewenst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven