Angst om niet zwanger te raken?

20-01-2020 15:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Deze week hebben mijn vriend en ik(24) besloten te stoppen met anticonceptie. Wij hebben een grote kinderwens, zijn nu bijna 4 jaar samen en het leek ons een mooi moment. We hebben beide nog nooit eerder geprobeerd kinderen te krijgen.

Ik heb altijd al de angst gehad om onvruchtbaar te zijn. Ik had de meest afschuwelijke menstruaties die je je maar kunt voorstellen, waardoor ik al sinds mijn 14e de pil altijd heb doorgeslikt. Mijn buikkrampen waren zo hevig dat ik regelmatig flauwviel omdat mijn lichaam klaarblijkelijk de pijn niet meer kon verdragen. Ik menstrueer sinds mijn 11e jaar en de pijn begon ongeveer een aantal maanden na de eerste menstruatie.

Mijn tante( vaders zus) is onvruchtbaar, weet niet meer waarom, heb er ook geen contact meer mee. Voor de rest naar mijn weten geen vruchtbaarheidsproblemen in de familie.

Daarnaast wel altijd regelmatige menstruaties gehad toen ik nog geen pil gebruikte. Heel veel bloedverlies ook altijd. Bij de gynaecoloog vroeg ik of hij signalen voelde van endometriose maar dat was niet zo.

Het is altijd mijn droom geweest om kinderen te baren en op te voeden. Ik lees zoveel horrorverhalen online en ik ben zó bang dat het niet lukt. 😣
Ik heb een gezond gewicht, altijd gehad ook. Vriend heeft wel overgewicht. Rook niet, drink niet. Ben nu druk bezig om gezonder te eten. Verder slik ik geen medicijnen.

Heeft iemand dit ook misschien ervaren of adviezen?
cimojo wijzigde dit bericht op 20-01-2020 15:44
11.53% gewijzigd
Extreme menstruaties en heftige pijn tijdens menstruaties hoeven natuuriljk helemaal niks te betekenen. Ik herken me helemaal in jou verhaal, de hele pubertijd ook elke maand weer extreme pijnen, pijnstillers, en heftig bloeden, maar wel regelmatig ongesteld en eisprong voelen (dat zijn beide hele goede tekenen trouwens!). Ik heb me in mijn pubertijd over die pijn heen gezet omdat ik absoluut geen hormonen wilde slikken, ik heb dan ook nooit de pil geslikt. Bij mij zijn die krampen en extreem bloeden overgegaan toen ik 20-21. Ik denk zelf door verandering in mijn dieet, maar het kan ook gewoon een verandering van het lichaam zijn, je lichaam verandert nu eenmaal continu en zo ook je menstruaties. En de menstruaties zoals je die toen had, hoef je nu zeker niet meer zo te hebben!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Friction-90 schreef:
28-01-2020 21:58
Extreme menstruaties en heftige pijn tijdens menstruaties hoeven natuuriljk helemaal niks te betekenen. Ik herken me helemaal in jou verhaal, de hele pubertijd ook elke maand weer extreme pijnen, pijnstillers, en heftig bloeden, maar wel regelmatig ongesteld en eisprong voelen (dat zijn beide hele goede tekenen trouwens!). Ik heb me in mijn pubertijd over die pijn heen gezet omdat ik absoluut geen hormonen wilde slikken, ik heb dan ook nooit de pil geslikt. Bij mij zijn die krampen en extreem bloeden overgegaan toen ik 20-21. Ik denk zelf door verandering in mijn dieet, maar het kan ook gewoon een verandering van het lichaam zijn, je lichaam verandert nu eenmaal continu en zo ook je menstruaties. En de menstruaties zoals je die toen had, hoef je nu zeker niet meer zo te hebben!
Daar heb je gelijk in. Fijn dat het bij jou vanzelf minder is geworden. Ik ben nu wel erg benieuwd hoe mijn eerste menstruatie weer zal zijn na bijna een decennium :)
Friction-90 schreef:
28-01-2020 21:58
Dit was mij trouwens ook het geval. Ik móest echt aan de pil omdat ik anders gewoon ging ijlen en flauwvallen van de pijn elke maand. Toen ik bijna 3 jaar geleden stopte met de pil was het in het begin even weer net zo erg, maar sindsdien is het echt flink minder geworden. Deze maand heb ik zelfs voor het eerst ooit helemaal geen pijnstillers nodig gehad tijdens mijn menstruatie o_o

Maar het laten controleren bij een gynaecoloog (zeker als je daar toch al bekend bent), lijkt me geen overbodige luxe in het geval van TO. Voor hetzelfde geld is er bij haar wél sprake van endometriose of een ander probleem.
Je kunt het altijd vragen aan de gynaecoloog. Het is goed nieuws dat er geen cystes oid te zien waren bij de vorige inwendige echo. Een echte kijkoperatie is wel ingrijpend, je zult zelf moeten afwegen of die nadelen opwegen tegen de voordelen van je minder ongerust voelen.
Overmorgen ga ik naar de gynaecoloog, ik ga vragen om een inwendige echoscopie maar weten jullie nog iets anders waar ik eventueel om kan vragen?
Heb je je eerste menstruatie al gehad? Het lijkt me namelijk beter om deze eerst af te wachten, dan kan je de gynecoloog namelijk veel meer informatie geven. Nu weet je alleen hoe je menstruatie was tijdens 10 jaar pilgebruik...
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Cimojo schreef:
02-02-2020 18:04
Overmorgen ga ik naar de gynaecoloog, ik ga vragen om een inwendige echoscopie maar weten jullie nog iets anders waar ik eventueel om kan vragen?
Ik vrees dat de gynaecoloog helemaal niks doet in dit stadium en je naar huis stuurt om eerst af te wachten hoe jouw cyclus zich ontwikkelt.
Pas na 3 tot 6 maanden weet je hoe die verloopt. Als je zelf alvast iets wilt doen, kun je iedere ochtend je temperatuur opnemen om te kijken of je een cyclus hebt met een eisprong. De eisprong is namelijk heel belangrijk want als die er niet is, kun je niet zwanger worden. Dat wil de gynaecoloog eerst weten. Vervolgens gaat de gynaecoloog stapje voor stapje bekijken of er iets aan schort waardoor je niet zwanger wordt.
Om die reden moet je eerst een jaar proberen om zonder hulp zwanger te worden omdat het vrijwel bij 90% van de vrouwen (zeker op jouw leeftijd) vanzelf lukt binnen die tijd. Het zou wat anders zijn als je 15 jaar ouder was want dan heb je de luxe van de tijd niet meer.
Ik zou me geen grote zorgen als je 24 bent. Het is vooral heel verstandig dat je er jong mee begint want dan gaat het sowieso makkelijker èn je hebt nog jaren de tijd. Probeer nu ook nog te genieten van je leven zonder kinderen en probeer je angsten onder controle te krijgen.
Volgende horde is namelijk de zwangerschap waar wel eens iets mee mis kan gaan en als de baby er is, kan dat ook weer tot (onnodige) angsten en zorgen leiden.
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest!

Beetje impertinente vraag maar Wat was de reden dat de huisarts een verwijzing voor de gynaecoloog heeft gegeven?
bisto schreef:
02-02-2020 18:54
Ik vrees dat de gynaecoloog helemaal niks doet in dit stadium en je naar huis stuurt om eerst af te wachten hoe jouw cyclus zich ontwikkelt.
Pas na 3 tot 6 maanden weet je hoe die verloopt. Als je zelf alvast iets wilt doen, kun je iedere ochtend je temperatuur opnemen om te kijken of je een cyclus hebt met een eisprong. De eisprong is namelijk heel belangrijk want als die er niet is, kun je niet zwanger worden. Dat wil de gynaecoloog eerst weten. Vervolgens gaat de gynaecoloog stapje voor stapje bekijken of er iets aan schort waardoor je niet zwanger wordt.
Om die reden moet je eerst een jaar proberen om zonder hulp zwanger te worden omdat het vrijwel bij 90% van de vrouwen (zeker op jouw leeftijd) vanzelf lukt binnen die tijd. Het zou wat anders zijn als je 15 jaar ouder was want dan heb je de luxe van de tijd niet meer.
Ik zou me geen grote zorgen als je 24 bent. Het is vooral heel verstandig dat je er jong mee begint want dan gaat het sowieso makkelijker èn je hebt nog jaren de tijd. Probeer nu ook nog te genieten van je leven zonder kinderen en probeer je angsten onder controle te krijgen.
Volgende horde is namelijk de zwangerschap waar wel eens iets mee mis kan gaan en als de baby er is, kan dat ook weer tot (onnodige) angsten en zorgen leiden.
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest!

Beetje impertinente vraag maar Wat was de reden dat de huisarts een verwijzing voor de gynaecoloog heeft gegeven?
Ik vraag gewoon om een endometriose onderzoek.. dat kan altijd, daar hoef je niet eerst een jaar voor hebben geprobeerd zwanger te raken
Friction-90 schreef:
02-02-2020 18:06
Heb je je eerste menstruatie al gehad? Het lijkt me namelijk beter om deze eerst af te wachten, dan kan je de gynecoloog namelijk veel meer informatie geven. Nu weet je alleen hoe je menstruatie was tijdens 10 jaar pilgebruik...
nee, maar deze gynaecoloog afspraak stond al voordat ik besloot met de pil te stoppen. heb waarschijnlijk wel mn ovulatie gehad
Laat los, ga lekker sporten/bewegen, gezond eten, foliumzuur slikken, genieten van een drankje op z’n tijd, en belangrijk: laat je cyclus op gang komen.
Niet teveel focussen op vruchtbare dagen en genieten van de seks die je samen hebt...
Worked for me! :high5:
Als het anders gaat zie je dan wel weer!
WholeLottaLove schreef:
02-02-2020 21:58
Laat los, ga lekker sporten/bewegen, gezond eten, foliumzuur slikken, genieten van een drankje op z’n tijd, en belangrijk: laat je cyclus op gang komen.
Niet teveel focussen op vruchtbare dagen en genieten van de seks die je samen hebt...
Worked for me! :high5:
Als het anders gaat zie je dan wel weer!
Dank je wel :)
Een hele blije Cimojo hier :)

Heb net uitgebreid onderzoek gehad bij de gynaecoloog vanwege mijn angst voor endometriose. Maar hij ziet geen enkele symptomen, alles ziet er super uit en hij liet zelfs op de echo mn eitje zien! De gyna zegt dat hij ongeveer knapt over 3 dagen! 😁 dus na 10 jaar pil na 2 weken stoppen al zo snel een eitje...ben super blij. En weet nu ook dat ik 3 dagen aan de slag moet 😁 oh en de gyna zegt dat de kans heel groot is dat ik dit jaar zwanger zal raken omdat het in ieder geval vanuit mijn kant alles er perfect uit ziet 😁
Cimojo schreef:
04-02-2020 16:26
Een hele blije Cimojo hier :)

Heb net uitgebreid onderzoek gehad bij de gynaecoloog vanwege mijn angst voor endometriose. Maar hij ziet geen enkele symptomen, alles ziet er super uit en hij liet zelfs op de echo mn eitje zien! De gyna zegt dat hij ongeveer knapt over 3 dagen! 😁 dus na 10 jaar pil na 2 weken stoppen al zo snel een eitje...ben super blij. En weet nu ook dat ik 3 dagen aan de slag moet 😁 oh en de gyna zegt dat de kans heel groot is dat ik dit jaar zwanger zal raken omdat het in ieder geval vanuit mijn kant alles er perfect uit ziet 😁
Zie je wel, relax...
Cimojo schreef:
oh en de gyna zegt dat de kans heel groot is dat ik dit jaar zwanger zal raken
tsss, dat zeiden we toch!
:)
Relax is het toverwoord in jouw geval. Zwanger proberen te raken is ook ergens gewoon een hele bijzondere tijd. Als het zonder complicaties en toeters en bellen mag lukken. En heel vaak is dat ook zo.

Ik was mogelijk verminderd vruchtbaar, na 6 'rondes' en na 1 'ronde' toch echt zwanger. Zegt dus niet perse iets.
En verder is voor beide een gezonde levensstijl altijd een pré.

Probeer te werken aan je mentale weerbaarheid en je angsten. Als je straks een positieve test in handen hebt, komen er allemaal nieuwe en nog spannendere dingen op je af. De eerste weken, 12 weken mijlpaal, 20 weken echo, een bevalling.. in elk van deze momenten en tussendoor kan er vanalles gebeuren waar je niet aan moet denken. En als je een gezond kind op de wereld hebt gezet wil je ook niet elk moment van de dag in angst leven dat het iets overkomt. Werk eraan. Wordt je gelukkiger van! En gezonder.
Bedankt! :-D
lilalinda schreef:
20-01-2020 16:03
je hebt een wat kinderlijke, naïeve manier van de wereld en vooral jezelf bezien
Ieder mens heeft wat rare dingen. Geen mens is normaal

Ik wist niet hoe ik het moest verwoorden, maar dit dus.

TO, dat je een paar zeldzame dingen hebt gehad wil niet zeggen dat je vervloekt bent en nu elke zeldzame aandoening ter wereld krijgt. Dat is inderdaad een kinderlijke manier van denken. Eerlijk gezegd vind ik zo’n irrationele angst voor onvruchtbaarheid (komt bijna nóóit voor) én daarover de topic openen nog voor dat je zelfs maar 1 poging gedaan hebt, tamelijk mal.

Je bent ook pas 24. Ik zou zelf nog een paar jaartjes wachten en wat volwassener worden voor je aan kinderen begint.
Cimojo schreef:
25-01-2020 10:09
Bedankt. Mijn vaders zus trouwens, dus mijn tante, oftewel zelfde bloedlijn/genen. Een onvruchtbare vrouw in de familie kan ook mijn vruchtbaarheidsproblemen verhogrn als we t zelfde hebben en het erfelijk is

Sorry maar dit is echt dom gezwets. Onvruchtbaarheid kan allerlei oorzaken hebben die helemaal niet erfelijk hoeven te zijn en de zus van je vader is bepaald geen directe lijn, daar zitten heel wat genetische variaties tussen. Ook is het zo dat ‘onvruchtbaarheid’ bijna nooit betekent dat je volledig, definitief onvruchtbaar bent. Het is niet of vruchtbaar of onvruchtbaar, het is een schaal van supervruchtbaar (met de juiste partner en leefwijze!!) tot verminderd vruchtbaar en helemaal aan het andere eind van het spectrum zit écht, definitief onvruchtbaar (en een deel daarvan komt ookd oor leeftijd en daar heb jij sowieso geen last van). En zelfs dan is er meestal nog wat aan te doen zolang je eitjes hebt.

Het slaat écht, echt nergens op om je zo druk te maken over zo’n kleine kans zonder nog maar iets geprobeerd te hebben.

Ik lees ook dat je paniekaanvallen hebt en eigenlijk verre van stabiel bent (dit topic wijst daar ook op).

Vergeet die vruchtbaarheid en ga je liever druk maken over je mentale gezondheid. Ga in therapie, wordt nog wat jaartjes ouder en begin dan pas aan kinderen. Ik vraag me oprecht af of je ze nu wel voldoende kan bieden.
Ik ben het wel met bovenstaande eens.
Endometriose zorgt regelmatig voor verminderde vruchtbaarheid en mijn gynaecoloog begreep heel goed dat ik hieraan dacht omdat ik zo'n 90% van de symptomen van endometriose bezit. Niet zo heel gek dus om dat te denken. Het is nog steeds niet uitgesloten dat ik het niet heb, want daarvoor moet je een nogal zware ingreep ondergaan inclusief algehele narcose en dergelijke.

Merkwaardig en interessant hoe je uit een paar berichten kunt opmaken dat ik nog niet klaar zou zijn voor het moederschap en dat ik wat volwassener zou moeten worden. Zo'n opmerking zegt ook meer over jezelf dan over mij. Maar bedankt voor je bijdrage :)
Je kan ook denken.. 'goh misschien hebben er een aantal een punt.'
Keuze is uiteraard aan jou wat je met de gegeven input doet. :idee:
Discover schreef:
07-02-2020 21:39
Je kan ook denken.. 'goh misschien hebben er een aantal een punt.'
Keuze is uiteraard aan jou wat je met de gegeven input doet. :idee:
Want op basis van enkele berichten kun je zulke uitspraken prima doen, en dat is wel heel volwassen :).
Cimojo schreef:
Maar hij ziet geen enkele symptomen, alles ziet er super uit en hij liet zelfs op de echo mn eitje zien! De gyna zegt dat hij ongeveer knapt over 3 dagen! 😁 dus na 10 jaar pil na 2 weken stoppen al zo snel een eitje...ben super blij. En weet nu ook dat ik 3 dagen aan de slag moet 😁
Strikt genomen is vrijen een of twee dagen vóór je ovulatie een waarschijnlijk effectiever.

Maar hoe het ook zij: fijn dat je gerustgesteld bent :)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
https://www.thuisarts.nl/zwanger-worden ... ger-worden
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Cimojo schreef:
07-02-2020 21:48
Want op basis van enkele berichten kun je zulke uitspraken prima doen, en dat is wel heel volwassen :).
Een punt betekent niet 'de alwetende volledige waarheid'. En dat is een stukje nuance wat misschien vaker toepasbaar is dan je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven