Tips Kroatie 3wk

09-02-2020 15:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal verre reizen achter elkaar blijven we dit jaar wat dichter bij huis.
In juni willen we 3 weken naar Kroatie.

We zitten te denken aan 3 / 4 verschillende campings. We zijn niet van plan iets te boeken. Volgens mij is dat ook nog niet nodig. We zaten nu te denken aan de regio Zadar en plitvice meren. Maar daar kan best nog wel wat bij. Kom maar op met die tips.

* We gaan kamperen, houden niet perse van massa campings. Weten jullie wat leuks?
* Een paar mooie wandeltochten. Dit mag best hoog/stijl/pittig zijn. We zijn wel wat gewend.
* Alle andere gouden plekjes
Kroatie is enorm druk in de zomer, dus wanneer je wat vroeger ergens bent is dat echt een pré.
Sowieso kun je heel fijn wandelen in de Plitvice-regio.
Ga dan zo zuidelijk mogelijk en niet naar Istrie als je massa campings wil ontlopen.

Maar ik vond Kroatie sowieso erg druk.
Ik vind Kroatië vreselijk druk. Zal er niet snel voor kiezen de komende jaren
Als ik jullie was, dan zou ik gewoon nog een stukje verder rijden naar een van de buurlanden. Net zo mooi, veel minder druk en echt heel erg veel goedkoper!
Maar ze gaan in juni, dus dan valt het vast wel mee.
Hmm we dachten inderdaad dat de eerste drie weken van juni het nog wel mee zou vallen met de drukte. Maar dat is dus blijkbaar niet zo?
Op de kleinere campings valt 't dan inderdaad nog wel mee met de drukte.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Als je in Plitvice ben, kijk dan ook eens of je een nachtje of 2 kan uitwijken naar National Park Una in Bosnië. Vonden wij echt een fantastisch park en je kan er heel mooi raften.
Eend1230 schreef:
09-02-2020 16:00
Hmm we dachten inderdaad dat de eerste drie weken van juni het nog wel mee zou vallen met de drukte. Maar dat is dus blijkbaar niet zo?
Ik was er vorig jaar in de laatste week van april, je moest in een rijtje achter elkaar aan lopen bij de Plitvicemeren en hetzelfde gold voor Nationaal Park Krka.

Nationaal park Paklenica was een stuk rustiger en daar kun je heel mooi wandelen (pittige wandelingen).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik was er in april, toen was het er al druk.
Oh en Plitvice is goed te doen als je direct bij aanvang het park in gaat en dan begint bij de Lower Lakes. Die stromen in de loop van de dag vol met toeristen dus daar kun je dan voor de drukte in. De Upper lakes zijn wat rustiger dus kun je daarna doen.
jo12345 schreef:
09-02-2020 15:38
Als ik jullie was, dan zou ik gewoon nog een stukje verder rijden naar een van de buurlanden. Net zo mooi, veel minder druk en echt heel erg veel goedkoper!
Wat raad je dan aan? Het is alleen nog maar een idee dus als iets anders ons beter lijkt doen we dat :)
CleopatraVII schreef:
09-02-2020 16:29
Ik was er vorig jaar in de laatste week van april, je moest in een rijtje achter elkaar aan lopen bij de Plitvicemeren en hetzelfde gold voor Nationaal Park Krka.

Nationaal park Paklenica was een stuk rustiger en daar kun je heel mooi wandelen (pittige wandelingen).
Paklenica staat inderdaad op het lijstje. Iets van drukte is opzich ook geen ramp op tijd weggaan zijn we wel gewend. Vorig jaar okt in west USA was dat ook de beste optie om de echte drukte te vermijden. Maar als we overal over de mensen lopen moeten we misschien toch iets anders verzinnen.
Wij waren er hartje zomer en helemaal niet zo druk ervaren.... op krk hebben we een leuke camping gevonden op de berg. Ruim de helft goedkoper en een ouderwets komen en gaan ( plaatsje krk) bij zee was er altijd plek zag en een stukje rijden rond het eiland bracht je ook op stillere plekken. Daarna afgezakt naar beneden. Superleuke rustige kleine campings. Ook direct aan zee voor 2 tientjes per nacht en wederom prima plek aan het water. Zelfs altijd in de schaduw.

Wij zijn ook in park krka geweest. Zijn om vier pas gegaan ( krijg je korting) zaten in een lege bus en hebben het voetpad in alle rust kunnen doen. Alleen bij de waterval was het nog druk.

Heerlijk land! Kan wel spoken qua weer.... onze vouwwagen heeft het niet overleeft🙈.

Prachtig land!
Wij zijn tweemaal in Dalmatië en Zuid Dalmatië geweest, en hebben dat helemaal niet als druk ervaren. Wij waren in mei en oktober. Zomervakantie zal wel megadruk zijn. Maar juni valt misschien nog mee.

Overigens is Istrië over het algemeen veel toeristischer en drukker dan Dalmatië.
We zijn vanuit Slovenië een dag in Rovinj en Umag geweest in september. Prachtig, maar wat een drukte vergeleken met Dalmatië.

Beste tip voor zowel Krka als Plitvice: kom pas einde van de middag, ongeveer 2 uur voor sluitingstijd.
In beide parken zijn we op deze tijdstippen vrijwel niemand tegen gekomen!
Plitvice hebben we ook vroeg in de ochtend gedaan (andere route), dat was toch een stuk drukker dan eind van de middag.

Zadar is een heerlijke plaats! Heel sfeervol. Split vonden we ook mooi, al was het hier wel een stuk drukker. Echter niet vervelend druk. Vanuit hier kan je ook gemakkelijk naar het eiland Brac.
Trogir, Rogoznica en Primosten zijn leuke kleine plaatsjes, erg lekker eten ook. Sibenik vonden we minder, er ontbrak sfeer.

Dubrovnik was prachtig, maar nog best een stuk rijden vanaf bijvoorbeeld Split.
Als je hier naar toe gaat, zoek dan uit wanneer de cruiseschepen aanmeren en ga vooral NIET op zo'n dag.

Dagje naar Bosnië is ook mooi. Kravica watervallen, Mostar en klooster van Blagaj.

Kroatië is voor ons één van de mooiste landen ter wereld!
Veel plezier!
Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vond Kroatië echt niet leuk: druk, megatoeristisch en onaardige mensen, echt een koude douche na landen als Albanië, Montenegro en Bosnië.
Paklenica is mooi en was in september erg rustig. Pittige hoogteverschillen en de weg naar boven is erg smal. Dat moet je wel durven met de auto. Wij hebben dat wel gedaan.
Dubrovnik: mooie stad maar ook in het naseizoen nog erg druk.
Zelf vond ik Krka tegenvallen na de Plitvice meren.
mayou schreef:
09-02-2020 23:10
Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vond Kroatië echt niet leuk: druk, megatoeristisch en onaardige mensen, echt een koude douche na landen als Albanië, Montenegro en Bosnië.
Ja dat is inderdaad opmerkelijk. Ik vond kustplaatsjes zoals Poreç, Rovinj en Pula juist heel leuk en de mensen aardig. Volgende keer wil ik wel naar Plitvice maar dan moet ik met ander reisgezelschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven