Willing suspension of disbelief?

maandag 10 februari 2020 om 15:44
Als je een topic leest met een heel dramaverhaal en allerlei smeuïge details en wendingen, en daar dan op reageert, maakt het dan uit of het echt waar is? Zou je je bedrogen voelen als uitkomt dat iemand die zich verveelt het allemaal bij elkaar loopt te verzinnen? Of is het als reality TV of GTST en weet je ergens dat het best fictie zou kunnen zijn of zeker fictie is en vind je het toch entertainend genoeg om erin mee te gaan?
Ik heb het vermoeden dat dit laatste bij veel mensen speelt als het om online forums gaat.
Ik heb het vermoeden dat dit laatste bij veel mensen speelt als het om online forums gaat.

maandag 10 februari 2020 om 15:48
Ik heb gestemd voor het eerste: ik reageer serieus als ik denk dat het echt is. Als ik meen dat dat niet zo is en de desbetreffende TO wat mij betreft zo uit Noorwegen is komen invliegen, laat ik dat ook wel merken (binnen de grenzen van de forumregels). Meestal laat ik die topics links liggen. Je ziet me (dus) ook niet op alle pijlers.
Entertainment zit er echt wel bij, maar liever praat ik zelf actief mee in echte topics.
Entertainment zit er echt wel bij, maar liever praat ik zelf actief mee in echte topics.

maandag 10 februari 2020 om 15:50
Wat is dan een goede vertaling? Ik weet niet of dit principe in het NL ook een woord heeft en zo snap je het meteen

maandag 10 februari 2020 om 15:50
Heb jij ook een gifjesban?

maandag 10 februari 2020 om 15:53
Ik heb hetzelfde. Behalve dat ik wel eens de forumregels vergeet.Tia.Dalma schreef: ↑10-02-2020 15:48Ik heb gestemd voor het eerste: ik reageer serieus als ik denk dat het echt is. Als ik meen dat dat niet zo is en de desbetreffende TO wat mij betreft zo uit Noorwegen is komen invliegen, laat ik dat ook wel merken (binnen de grenzen van de forumregels). Meestal laat ik die topics links liggen. Je ziet me (dus) ook niet op alle pijlers.
Maar ik denk dat er ook veel zijn die het leuk vinden om te doen of het echt is en dan gaandeweg ook echt boos en gefrustreerde raken bijv., en echte emoties krijgen zoals dat ook bij een film gebeurt.

maandag 10 februari 2020 om 15:55
Serieus, ik vind het interessant.
Zo had ik een vriend die Temptation Island volgde en dan echt helemaal verontwaardigd kon uitroepen "Bwoahhh die gast zei vorige week nog dat zij de enige was en nu ligt 'ie met een ander in bed!' en als ik dan aanstipte dat dat waarschijnlijk een beetje zo gescript was dan vond ie mij stom en mocht ik niet meer meekijken. En toch denk ik dat ie dat zelf ook wel wist.

maandag 10 februari 2020 om 15:55
Of ik vrijwillig mijn ongeloof opschort ?
Ach ik weet dat sommige mensen een leven hebben wat gekker is dan welke fictie dan ook , en het in verleden ook weleens meegemaakt dat ik mijn eigen situatie ook niet had geloofd als een ander het op een forum had geplempt. Dus ik probeer dan niet te oordelen en al is het de aartsvijand van David de Kabouter himself, dan hoop ik dat een ander die wel daadwerwerkelijk in een vergelijkbare situatie zit er wat aan heeft.
Ach ik weet dat sommige mensen een leven hebben wat gekker is dan welke fictie dan ook , en het in verleden ook weleens meegemaakt dat ik mijn eigen situatie ook niet had geloofd als een ander het op een forum had geplempt. Dus ik probeer dan niet te oordelen en al is het de aartsvijand van David de Kabouter himself, dan hoop ik dat een ander die wel daadwerwerkelijk in een vergelijkbare situatie zit er wat aan heeft.

maandag 10 februari 2020 om 15:57
Daar valt wat voor te zeggen. Maar voel je je dan nooit in de zeik genomen?Pinda-Kaas schreef: ↑10-02-2020 15:54Ik ga er altijd vanuit dat het niet waar kan zijn, smeuïg of niet, maar dat het zo zou kunnen zijn dat er (ooit) iemand anders dan de eventueel trollende TO dat topic leest die misschien iets aan een serieuze reactie zou kunnen hebben.

maandag 10 februari 2020 om 15:59
Dat klopt maar dat geldt eigenlijk voor het hele internet en zelfs mainstream nieuws. De hele mediacultuur is tegenwoordig een potje wie is de molBetty_Slocombe schreef: ↑10-02-2020 15:54Wat ik vervelend vind aan neptopics is dat ze veel onbevangenheid weggehaald hebben.
maandag 10 februari 2020 om 16:00
En daarom heb ik ook zo'n hekel aan die gescripte bagger-tv. Het voegt niets toe, anders dan voeding op het vuur van het geloof dat de mens van nature slecht is en hoe dan ook wel de fout in zal gaan. Echt, ik voel mezelf echt niet beter dan een ander (die wel van dit soort series houdt) en verbindt er niets 'intellectueels' aan, maar gadverdamme. GTST volg ik ook niet.Murrmurr schreef: ↑10-02-2020 15:55Serieus, ik vind het interessant.
Zo had ik een vriend die Temptation Island volgde en dan echt helemaal verontwaardigd kon uitroepen "Bwoahhh die gast zei vorige week nog dat zij de enige was en nu ligt 'ie met een ander in bed!' en als ik dan aanstipte dat dat waarschijnlijk een beetje zo gescript was dan vond ie mij stom en mocht ik niet meer meekijken. En toch denk ik dat ie dat zelf ook wel wist.
Niet dat ik niet van fictie hou, maar liever Flikken Rotterdam of een goede Duitse of Engelse crimi dan die soapmeuk.