Welke specificaties Chromebook?

dinsdag 18 februari 2020 om 10:51
Ik moet op zoek naar wat nieuws qua draagbaar.
Thuis heb ik een iMac maar dat neemt zo lastig mee...
Ik heb nu een laptop van HP uit het jaar kruik: lomp en zwaar en opstarten duurt een eeuwigheid.
Nou heb ik zitten kijken wat noodzakelijk is en wat daarbij past. Ik denk dat een Chromebook met eventueel een grote USB-stick voldoende zou zijn. Ik speel geen spelletjes en veel van wat ik moet kan online.
Vragen die opkomen:
* internet via WIFI wil ik zo snel als mogelijk: waar moet ik op letten?
* Word/Excel online: werkt dat goed?
* kan ik online documenten in Word ook lokaal bewerken op de iMac (Word is aanwezig op iMac)?
* beeldscherm: 14 inch of zo groot mogelijk? Wat vind jij prettig?
* waarom toch eventueel kiezen voor laptop?
* welke specificaties zijn echt belangrijk?
* is er een merk dat eruit springt of kan ik voor de mooi gaan als de specs hetzelfde zijn?
Wie kan me helpen met waar ik op moet letten?
Thuis heb ik een iMac maar dat neemt zo lastig mee...
Ik heb nu een laptop van HP uit het jaar kruik: lomp en zwaar en opstarten duurt een eeuwigheid.
Nou heb ik zitten kijken wat noodzakelijk is en wat daarbij past. Ik denk dat een Chromebook met eventueel een grote USB-stick voldoende zou zijn. Ik speel geen spelletjes en veel van wat ik moet kan online.
Vragen die opkomen:
* internet via WIFI wil ik zo snel als mogelijk: waar moet ik op letten?
* Word/Excel online: werkt dat goed?
* kan ik online documenten in Word ook lokaal bewerken op de iMac (Word is aanwezig op iMac)?
* beeldscherm: 14 inch of zo groot mogelijk? Wat vind jij prettig?
* waarom toch eventueel kiezen voor laptop?
* welke specificaties zijn echt belangrijk?
* is er een merk dat eruit springt of kan ik voor de mooi gaan als de specs hetzelfde zijn?
Wie kan me helpen met waar ik op moet letten?
dinsdag 18 februari 2020 om 10:58
Ik zou altijd voor een laptop gaan, je kan daar gewoon zo ontzettend veel meer mee.
Een Chromebook kan je wat online tools gebruiken, dat is het dan ook. Mooi voorbeeld was een buurman die laatst bij mij langs kwam om even mijn laptop te gebruiken omdat hij iets niet kon openen. Dat soort gedoe wil je toch niet?
Schermgrootte is heel persoonlijk, bij vaak meenemen is 13" misschien fijn, bij veel thuis toch een 15"
Wifi zit bij elk apparaat wel goed.
Een Chromebook kan je wat online tools gebruiken, dat is het dan ook. Mooi voorbeeld was een buurman die laatst bij mij langs kwam om even mijn laptop te gebruiken omdat hij iets niet kon openen. Dat soort gedoe wil je toch niet?
Schermgrootte is heel persoonlijk, bij vaak meenemen is 13" misschien fijn, bij veel thuis toch een 15"
Wifi zit bij elk apparaat wel goed.
dinsdag 18 februari 2020 om 11:00
Een (goed) beveiligd pdf document.

dinsdag 18 februari 2020 om 11:18
De lijst is oneindig.
- Installeren van programma's
- Koppelen van je telefoon/tablet met je laptop (ja soms is dit nog echt nodig)
- Bepaalde dingen downloaden
- En wel veel meer.
Als je alleen een beetje wil Word/Excellen en wat internet. Tja, dan kan je voor een Chromebook gaan. Maar het is gewoon een apparaat dat niet zoveel kan.

dinsdag 18 februari 2020 om 11:27
Ik heb een iMac waarop ik alleen Windows programma's gebruik en internet dus dan lijkt me een MacBook nogal zonde van het geld?

dinsdag 18 februari 2020 om 11:27
Kies alleen voor een Chromebook als je dus echt alles online of via Android-apps wilt doen. Da betekent dat je geen software kunt installeren en dus heel beperkt bent qua mogelijkheden, dat je niks kunt doen zonder internetverbinding en dat Google echt alles vastlegt wat je doet. Het enige voordeel van een Chromebook is de wat lagere prijs. Maar veel scheelt dat niet eens. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen voor een Chromebook kiezen, volgens mij zijn het vooral slachtoffers van uitgekiende marketing die pas na aanschaf merken dat ze feitelijk een soort tablet hebben gekocht, maar dan met toetsenbord ipv aanraakscherm. Zelfs als je een klein budget hebt ben je veel beter af met een tweedehands (refurbished) laptop dan met een nieuwe Chromebook.
dinsdag 18 februari 2020 om 11:31
Precies. Het is een tablet met toetsenboord. Het slechtste van 2 werelden (je kan niks en relatief groot om mee te nemen) in 1 apparaat.JuriaanB schreef: ↑18-02-2020 11:27Kies alleen voor een Chromebook als je dus echt alles online of via Android-apps wilt doen. Da betekent dat je geen software kunt installeren en dus heel beperkt bent qua mogelijkheden, dat je niks kunt doen zonder internetverbinding en dat Google echt alles vastlegt wat je doet. Het enige voordeel van een Chromebook is de wat lagere prijs. Maar veel scheelt dat niet eens. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen voor een Chromebook kiezen, volgens mij zijn het vooral slachtoffers van uitgekiende marketing die pas na aanschaf merken dat ze feitelijk een soort tablet hebben gekocht. Zelfs als je een klein budget hebt ben je veel beter af met een tweedehands (refurbished) laptop dan met een nieuwe Chromebook.
Windows legt ook je halve leven vast hoor daar niet van, maar dan kun je tenminste nog gewoon je ding doen.
dinsdag 18 februari 2020 om 11:46
Ik heb zelf een kleine laptop gekozen met SSD. Vriend had al een chromebook en die voldeed niet aan mijn behoeften. Hij gebruikt hem inderdaad enkel voor een beetje internetten, en af en toe iets in excel/word. Maar vaker pakt hij dan toch liever de gewone computer.
Hij voldeed voor mij niet omdat hij niet samen kon met mijn scanner. Daarnaast kon ik ook mijn programma voor ebooks niet installeren.
Mijn laptop heeft gewoon windows 10, ik kan alles installeren en hij is niet langzamer dan de chromebook.
Hij voldeed voor mij niet omdat hij niet samen kon met mijn scanner. Daarnaast kon ik ook mijn programma voor ebooks niet installeren.
Mijn laptop heeft gewoon windows 10, ik kan alles installeren en hij is niet langzamer dan de chromebook.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 18 februari 2020 om 11:51
Ik heb een Chromebook en ben het deels met bovenstaande reacties eens.
Echter ben wel tevreden met mijn chromebook, maar heb er ook gewoon een laptop en iPad naast. Ik heb de Chromebook puur gekocht om mee te nemen op reis en ik er niet van hou om te werken via mijn iPad en mijn laptop te zwaar is.
Dat google alles bijhoudt, tja.. ik heb er een apart email adres voor aangemaakt om zo in te loggen waar ik verder niets mee doe.
De redenen voor mij om de Chromebook te kopen waren: Hij is vooral bedoelt voor op reis. Hij was goedkoop, groter dan mijn iPad maar kleiner dan mijn Laptop. Voor waar ik hem voor gebruik, voldoet hij prima, en mega lang batterij capaciteit.
Echter ben wel tevreden met mijn chromebook, maar heb er ook gewoon een laptop en iPad naast. Ik heb de Chromebook puur gekocht om mee te nemen op reis en ik er niet van hou om te werken via mijn iPad en mijn laptop te zwaar is.
Dat google alles bijhoudt, tja.. ik heb er een apart email adres voor aangemaakt om zo in te loggen waar ik verder niets mee doe.
De redenen voor mij om de Chromebook te kopen waren: Hij is vooral bedoelt voor op reis. Hij was goedkoop, groter dan mijn iPad maar kleiner dan mijn Laptop. Voor waar ik hem voor gebruik, voldoet hij prima, en mega lang batterij capaciteit.
dinsdag 18 februari 2020 om 12:31
Wat een kletskoek
, ook op een Chromebook kun je apps installeren (uit de Chrome Web store), op de nieuwste Chromebooks zelfs ook Android- en Linux apps. Microsoft Word , Excel en PowerPoint kun je ook op een Chromebook gebruiken, maar dan alleen de webversies of de Androidversies.
Ik heb 2 jaar geleden op 2 oude HP Stream Windows laptops het Chrome OS geïnstalleerd (Cloudready van Neverware), dat is gratis en je kunt het eerst uitproberen voordat je het op je harddisk installeert. De laptops lopen weer als een zonnetje.
www.neverware.com
Ik heb 2 jaar geleden op 2 oude HP Stream Windows laptops het Chrome OS geïnstalleerd (Cloudready van Neverware), dat is gratis en je kunt het eerst uitproberen voordat je het op je harddisk installeert. De laptops lopen weer als een zonnetje.
www.neverware.com
Love is the meaning of life
dinsdag 18 februari 2020 om 12:49
Apps zijn geen volwaardige programma's, totaal niet te vergelijken.elfjetwaalfje schreef: ↑18-02-2020 12:31Wat een kletskoek, ook op een Chromebook kun je apps installeren (uit de Chrome Web store), op de nieuwste Chromebooks zelfs ook Android- en Linux apps. Microsoft Word , Excel en PowerPoint kun je ook op een Chromebook gebruiken, maar dan alleen de webversies of de Androidversies.
www.neverware.com

dinsdag 18 februari 2020 om 12:53
Niemand zegt dat dat toch niet kan? Het zijn alleen app's. Geen volwaardige programma's.elfjetwaalfje schreef: ↑18-02-2020 12:31Wat een kletskoek, ook op een Chromebook kun je apps installeren (uit de Chrome Web store), op de nieuwste Chromebooks zelfs ook Android- en Linux apps. Microsoft Word , Excel en PowerPoint kun je ook op een Chromebook gebruiken, maar dan alleen de webversies of de Androidversies.
www.neverware.com
Ik zou niets hebben aan een chomebook. Niet thuis en niet mbt school of werk. Is meer voor de leuk erbij.
dinsdag 18 februari 2020 om 12:54
Ik zou echt iets zoeken zonder Windows. Wat een ellende.
Koop een (tweedehands) MacBook. MacBooks hebben een veel langere levensduur dan welke andere laptop dan ook. Van bijna alle windowsprogramma’s zijn ook Macversies.
Voor mijn kinderen heb ik een chromebook. Wel zo makkelijk want waar ze ook zijn, school, vader, vriendjes. Ze kunnen overal op hun eigen account inloggen en zo verder werken.
Op een chromebook kan je met Google programma’s werken maar ook met word etc. Hij is snel. Wij hebben er een met een 256gb ssd. De bestanden worden in de cloud opgeslagen maar je kan ook genoeg op de ssd zetten.
Voor mij echt geen Windows meer.
Koop een (tweedehands) MacBook. MacBooks hebben een veel langere levensduur dan welke andere laptop dan ook. Van bijna alle windowsprogramma’s zijn ook Macversies.
Voor mijn kinderen heb ik een chromebook. Wel zo makkelijk want waar ze ook zijn, school, vader, vriendjes. Ze kunnen overal op hun eigen account inloggen en zo verder werken.
Op een chromebook kan je met Google programma’s werken maar ook met word etc. Hij is snel. Wij hebben er een met een 256gb ssd. De bestanden worden in de cloud opgeslagen maar je kan ook genoeg op de ssd zetten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 18 februari 2020 om 12:58
Niks mis met Windows. Wel met een goedkope laptop. De vergelijking Windows / Mac wordt vaak gemaakt door mensen die eerst een goedkopen Windows laptop kopen, daarna een dure Macbook. En dan is Windows zo slecht. Ja lekker oneerlijke vergelijking.suzyqfive schreef: ↑18-02-2020 12:54Ik zou echt iets zoeken zonder Windows. Wat een ellende.
Windows/Mac is eerder een persoonlijke voorkeur. Met beide systemen is er goed te werken.

dinsdag 18 februari 2020 om 13:01
Mijn goedkope laptop gaat al 8 jaar mee. Asusje.
Apple Macbook van zus is al 3x terug geweest en heeft nu na 6 jaar een Lenovo gekocht. Het kan lang mee maar het hoeft niet. Net als bij andere merken. Zat verhalen te lezen op tweakers over dat duurder niet beter is.
Het zegt inderdaad bar weinig qua kwaliteit. Geen idee waarom dat achterhaalde idee toch nog steeds voorbij komt?
Apple Macbook van zus is al 3x terug geweest en heeft nu na 6 jaar een Lenovo gekocht. Het kan lang mee maar het hoeft niet. Net als bij andere merken. Zat verhalen te lezen op tweakers over dat duurder niet beter is.
Het zegt inderdaad bar weinig qua kwaliteit. Geen idee waarom dat achterhaalde idee toch nog steeds voorbij komt?

dinsdag 18 februari 2020 om 13:06
Precies. Dus op de vraag een chromebook of laptop ligt het er aan wat TO nodig heeft. Maar ze vraagt aan ons wat wij zouden kiezen en waarom.
Dan is de mening : een laptop om die en die reden geen totale klets. Raar gedoe hier in het topic zeg.

dinsdag 18 februari 2020 om 13:09
Luci_Morgenster schreef: ↑18-02-2020 13:06Precies. Dus op de vraag een chromebook of laptop ligt het er aan wat TO nodig heeft. Maar ze vraagt aan ons wat wij zouden kiezen en waarom.
Dan is de mening : een laptop om die en die reden geen totale klets. Raar gedoe hier in het topic zeg.

Lees anders even