Welke specificaties Chromebook?

18-02-2020 10:51 54 berichten
Ik moet op zoek naar wat nieuws qua draagbaar.
Thuis heb ik een iMac maar dat neemt zo lastig mee...
Ik heb nu een laptop van HP uit het jaar kruik: lomp en zwaar en opstarten duurt een eeuwigheid.

Nou heb ik zitten kijken wat noodzakelijk is en wat daarbij past. Ik denk dat een Chromebook met eventueel een grote USB-stick voldoende zou zijn. Ik speel geen spelletjes en veel van wat ik moet kan online.

Vragen die opkomen:
* internet via WIFI wil ik zo snel als mogelijk: waar moet ik op letten?
* Word/Excel online: werkt dat goed?
* kan ik online documenten in Word ook lokaal bewerken op de iMac (Word is aanwezig op iMac)?
* beeldscherm: 14 inch of zo groot mogelijk? Wat vind jij prettig?
* waarom toch eventueel kiezen voor laptop?
* welke specificaties zijn echt belangrijk?
* is er een merk dat eruit springt of kan ik voor de mooi gaan als de specs hetzelfde zijn?

Wie kan me helpen met waar ik op moet letten?
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
18-02-2020 13:03
iPad. Volwaardige laptop-vervanger.

Kom er maar in, haters :popcorn:
Hahaha... maar ik heb een iPad. superding!
Alleen gebruik ik (zeker op reis) veel al ChromeCast en heb het nog niet voor elkaar gekregen om dat goed met mijn iPad te laten samen gaan. De Chromebook werkt daarentegen super samen met mijn ChromeCast.
Denk dat het dus maar net is waarvoor TO het allemaal wil gaan gebruiken.
Als je op de centen moet letten en het apparaat alleen gaat gebruiken voor tekstverwerken en internetten dan is een Chromebook een optie. Verder zou ik te alle tijde voor een laptop gaan óf een tablet/iPad met een keyboard hoes (zelfde idee, is maar wat je prettig vind).

Verder werkt een Chromebook niet met Windows maar met ChromeOS (dus ander besturingsysteem) en dat vergeten heel veel mensen.
Ik zou voor een laptop met 15,6 inch scherm gaan. Groot genoeg scherm om normaal mee op locatie te kunnen werken. Kleiner werkt niet prettig en groter wordt al snel lomp en lastiger meenemen. Eventueel met een lichtgewicht laptopstandaard en los toetsenbord voor beter ergonomisch werken.

Verder minimaal 8GB geheugen, minimaal 256 GB opslag, minimaal core i5/ intel en SSD (alle laptops zijn nu volgens mij met ssd) waardoor ie heel snel opstart.

Laptops zijn een stuk lichter qua gewicht geworden, circa 3 kg of wat minder. Accu's zijn helaas niet meer uitneembaar.

Met dropbox deel je gemakkelijk bestanden tussen imac en laptop.
Ik heb een chromebook en ik ben er heel erg blij mee. Heerlijk dat alles online staat. Ik kan overal altijd bij. Ook als mn chromebook stuk is.
Pdf openen gewoon,net als word documenten. Ik gebruik m veel voor tekstverwerken. Ook fijn dag alles wordt opgeslagen zonder dat ik daar iets voor moet doen. Nooit meer alles kwijt bij een chrash.

Voor mij nooit meer terug naar windows.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Jenny80 schreef:
18-02-2020 13:12
De Chromebook werkt daarentegen super samen met mijn ChromeCast.
Wie had dat gedacht...
Ik ben zeer tevreden met mijn chromebook. Doe er alles mee (ook zakelijk) en ook office via google gaat prima.

Het enige waar ik de vaste pc nog voor aanslinger is om boeken te converteren met Calibre, dat lukt niet op een chromebook.
JuriaanB schreef:
18-02-2020 14:16
Wie had dat gedacht...
Ik wel :-D
JuriaanB schreef:
18-02-2020 11:27
Kies alleen voor een Chromebook als je dus echt alles online of via Android-apps wilt doen. Da betekent dat je geen software kunt installeren en dus heel beperkt bent qua mogelijkheden, dat je niks kunt doen zonder internetverbinding en dat Google echt alles vastlegt wat je doet. Het enige voordeel van een Chromebook is de wat lagere prijs. Maar veel scheelt dat niet eens. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen voor een Chromebook kiezen, volgens mij zijn het vooral slachtoffers van uitgekiende marketing die pas na aanschaf merken dat ze feitelijk een soort tablet hebben gekocht, maar dan met toetsenbord ipv aanraakscherm. Zelfs als je een klein budget hebt ben je veel beter af met een tweedehands (refurbished) laptop dan met een nieuwe Chromebook.
Ik maar denken dat jongens altijd zoveel van computers weten, niet dus. Dat jij niet snapt waarom mensen voor een Chromebook kiezen, wil niet zeggen dat zij daarmee een slechte keus hebben gemaakt. Kennelijk stel jij andere eisen. Bij ons thuis werkt iedereen al een paar jaar met Chrome OS, voor werk en privé. Windows wordt door niemand gemist.
Love is the meaning of life
Luci_Morgenster schreef:
18-02-2020 13:06
Precies. Dus op de vraag een chromebook of laptop ligt het er aan wat TO nodig heeft. Maar ze vraagt aan ons wat wij zouden kiezen en waarom.
Dan is de mening : een laptop om die en die reden geen totale klets. Raar gedoe hier in het topic zeg.
Ik had de topic titel anders moeten formuleren merk ik nu, want mijn vraag is eigenlijk niet wat jij hier aangeeft.
Ik maak een nieuw topic aan want de topic titel is niet juist en geeft dus niet de antwoorden die ik zoek ;-)
Ik moet op zoek naar wat nieuws qua draagbaar.
Thuis heb ik een iMac maar dat neemt zo lastig mee...
Ik heb nu een laptop van HP uit het jaar kruik: lomp en zwaar en opstarten duurt een eeuwigheid. Ik wil iets dat makkelijk mee kan (licht en plat) en een lange accu duur heeft.

Nou heb ik zitten kijken wat noodzakelijk is en wat daarbij past. Ik denk dat een Chromebook met eventueel een grote USB-stick voldoende zou zijn. Ik speel geen spelletjes en alles wat ik moet kan online.

Maar welke koop ik dan?

Vragen die opkomen:
* kan ik online documenten in Word ook lokaal bewerken op de iMac (Word is aanwezig op iMac)?
* is er een merk dat eruit springt of kan ik voor de mooi gaan als de specs hetzelfde zijn?

Wie kan me helpen met waar ik op moet letten?
anoniem_394175 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 09:14
2.19% gewijzigd
Ps: vanmiddag weer online, ik lees graag jullie adviezen!
Neem toch een nieuwe lichtgewichtere laptop. ;-)
MariaDeJong schreef:
19-02-2020 08:54
Ik had de topic titel anders moeten formuleren merk ik nu, want mijn vraag is eigenlijk niet wat jij hier aangeeft.
Je vraag was helder hoor
Luci_Morgenster schreef:
19-02-2020 09:04
Neem toch een nieuwe lichtgewichtere laptop. ;-)
.
Dat is toch exact wat ze doet?
essychan schreef:
18-02-2020 12:49
Apps zijn geen volwaardige programma's, totaal niet te vergelijken.
MS Word of Excel zijn ook apps.
Dit kon toch ook in je topic van gisteren?
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
19-02-2020 09:12
Dit kon toch ook in je topic van gisteren?
Het stond allemaal in topic van gisteren, daar werd echter niet op mijn vragen ingegaan.
De nieuwe topic titel (dat kan niet anders) lijkt me aanvullend en verhelderend.
Op een gegeven moment moet je gewoon wat kopen, zoveel verschil zit er niet tussen de Chromebooks.
MariaDeJong schreef:
19-02-2020 09:13
Het stond allemaal in topic van gisteren, daar werd echter niet op mijn vragen ingegaan.
De nieuwe topic titel (dat kan niet anders) lijkt me aanvullend en verhelderend.
Je had beter aan de mods kunnen vragen of de titel veranderd kon worden. ;)
¡Apagando las luces!

Nergens op. Wat nu verkocht wordt maakt gebruik van de actuele standaarden. Je snelheid gaat vooral afhangen van hoe druk je netwerk belast is. Kijk er niet gek van op als je in huis geen flitsende snelheden haalt. Niet dat je dat nodig lijkt te hebben, maar je noemt het.

Ja. En als app ook, als je geen al te wilde dingen doet. Zelfs de eerste iPad-app werkte al heel behoorlijk, ik hoor hetzelfde van Android-gebruikers, dus ik denk dat ook Chrome prima zal werken.

Ja

Ik vind 14” meer dan genoeg. Mijn laatste laptop had 13” en dat was ook groot genoeg. Zeker voor Word.

* waarom toch eventueel kiezen voor laptop?

Niet. Ik hou het bij een iPad, die heeft alle voordelen die jij zoekt, alle voordelen van een laptop, een fantastische accu, licht gewicht en oh ja, stervensduur, dat wel.

De enige echte specificatie die echt belangrijk is, is: voldoet de gebruikservaring aan wat jij nodig hebt/fijn vindt. Gelul over welke processort, hoeveel geheugen, etc. Etc., is uiteindelijk afleiding. Maar op zich, meestal is “meer” ook sneller. Niet dat je met Word of Excel snelheid nodig hebt.

In het algemeen staat Apple goed bekend (nee, die hebben geen Chromebooks) en als je daar een maandagochtend-exemplaar van hebt ben je zwaar genaaid want hun service is gewoon kut. Iedereen zal je een voorbeeld kunnen geven van merk X dat een keer goed beviel en merk Y dat een keer waardeloos was. Ik zou gaan voor de mooi.
SjaanRoeispaan schreef:
19-02-2020 09:10
.
Dat is toch exact wat ze doet?
Nee.
MariaDeJong schreef:
19-02-2020 09:13
Je bedoeld dat mensen iets anders adviseerden dan je had verwacht?
:there: je moet en je zal ook he :rofl:
Luci_Morgenster schreef:
19-02-2020 09:19
Je bedoeld dat mensen iets anders adviseerden dan je had verwacht?
Nee, mijn vraag was helder. Lezen blijkt echter een dingetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven