
Excel automatisch optellen

woensdag 19 februari 2020 om 17:13
Ik ben een overzicht aan het maken van het totaal aan omzet van mijn klanten. Ik heb dat in excel, omdat ik de inkoop etc. buiten beschouwing wil laten voor deze optelling (in de boekhouding is het inclusief).
Ik heb staan (in 2 losse cellen), naam bedrijf en het bedrag. Dat is inmiddels een langere lijst en er komen er maandelijks bij. Nu wil ik graag in een aparte cel de bedragen per bedrijf opgeteld hebben. Totaal bedrijf A, totaal bedrijf B etc.
Ik kom er niet uit met verticaal zoeken, ik denk dat dat niet de juiste formule is. Kunnen jullie mij helpen? Hij moet dus in de lijst het bedrijf zoeken, het bedrag uit de andere cel nemen en deze dan allemaal bij elkaar optellen.
Het klinkt een beetje warrig, maar ik bedoel het zo:
Bedrijf A 50 euro
Bedrijf B 60 euro
Bedrijf C 300 euro
Bedrijf A 200 euro
Bedrijf A 80 euro
Bedrijf B 285 euro
In aparte cellen totalen:
Bedrijf A 330 euro
Bedrijf B 345 euro
Bedrijf C 300 euro
Iemand een idee hoe ik dat automatiseer in excel? Alvast bedankt!
Ik heb staan (in 2 losse cellen), naam bedrijf en het bedrag. Dat is inmiddels een langere lijst en er komen er maandelijks bij. Nu wil ik graag in een aparte cel de bedragen per bedrijf opgeteld hebben. Totaal bedrijf A, totaal bedrijf B etc.
Ik kom er niet uit met verticaal zoeken, ik denk dat dat niet de juiste formule is. Kunnen jullie mij helpen? Hij moet dus in de lijst het bedrijf zoeken, het bedrag uit de andere cel nemen en deze dan allemaal bij elkaar optellen.
Het klinkt een beetje warrig, maar ik bedoel het zo:
Bedrijf A 50 euro
Bedrijf B 60 euro
Bedrijf C 300 euro
Bedrijf A 200 euro
Bedrijf A 80 euro
Bedrijf B 285 euro
In aparte cellen totalen:
Bedrijf A 330 euro
Bedrijf B 345 euro
Bedrijf C 300 euro
Iemand een idee hoe ik dat automatiseer in excel? Alvast bedankt!

woensdag 19 februari 2020 om 17:21

woensdag 19 februari 2020 om 17:28
Je bent geweldig! Het is gelukt. Hartelijk dank!nerdopviva schreef: ↑19-02-2020 17:21=SOM.ALS(A1:B4;"bedrijf a";B1:B4)
A1:B4 is je hele overzicht, "bedrijf a" de omschrijving waarop gezocht moet worden en B1:B4 de reeks waarin de bedragen staan.
Edit: In plaats van "bedrijf a" kun je ook verwijzen naar de cel waarin de omschrijving staat. Vul dan de cel in zonder aanhalingstekens.


woensdag 19 februari 2020 om 17:54
Eens.
Het kan beide, som.als of een draaitabel / pivot table.
Het grote voordeel van een draaitabel is dat alle bedrijven automatisch worden meegenomen als je bereik maar goed is ingesteld.
SOM.ALS moet voor elk bedrijf apart worden gedaan en je vergeet er snel één als er veel verschillende bedrijven zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
woensdag 19 februari 2020 om 20:21
De kans op fouten is met een draaitabel ook veel kleiner. Als je de bedrijfsnaam een keer verkeerd spelt wordt die met som.als niet gevonden. Maar bij de draaitabel zie je dan direct dat het bedrijf een keer extra voorkomt.malibu82 schreef: ↑19-02-2020 17:54Eens.
Het kan beide, som.als of een draaitabel / pivot table.
Het grote voordeel van een draaitabel is dat alle bedrijven automatisch worden meegenomen als je bereik maar goed is ingesteld.
SOM.ALS moet voor elk bedrijf apart worden gedaan en je vergeet er snel één als er veel verschillende bedrijven zijn.
woensdag 19 februari 2020 om 23:09
Klopt. Je moet veel meer checks op juistheid en volledigheid doen of inbouwen met som.als.
I love draaitabellen

I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode