Slaaptracker app

woensdag 19 februari 2020 om 22:59
Als je echt problemen hebt met slapen, dan zou ik niet vertrouwen op zo'n app, want die meet alleen op basis van hartslag. Eigenlijk zegt dat dus helemaal niks.
https://www.nu.nl/gezondheid/5932902/ap ... g-nut.html
https://www.nu.nl/gezondheid/5932902/ap ... g-nut.html

donderdag 20 februari 2020 om 00:24
Het ligt eraan wat je ervan verwacht en wat je er mee wil. Ik heb een smartwatch (overigens niet voor dit doel aangeschaft, maar ik hou altijd horloges om als ik slaap), en dat heeft me wel inzicht gegeven in hoe weinig ik eigenlijk slaap. (vooral te laat naar bed, zoals nu ook
).
Dat hij -zoals dat artikel zegt- denkt dat ik licht slaap als ik eigenlijk een uur wakker heb gelegen 's nachts vind ik niet erg, ik wist zelf wel dat ik wakker lag.

Dat hij -zoals dat artikel zegt- denkt dat ik licht slaap als ik eigenlijk een uur wakker heb gelegen 's nachts vind ik niet erg, ik wist zelf wel dat ik wakker lag.

donderdag 20 februari 2020 om 05:33
Welke app gebruik jij, als ik vragen mag?elein schreef: ↑20-02-2020 00:24Het ligt eraan wat je ervan verwacht en wat je er mee wil. Ik heb een smartwatch (overigens niet voor dit doel aangeschaft, maar ik hou altijd horloges om als ik slaap), en dat heeft me wel inzicht gegeven in hoe weinig ik eigenlijk slaap. (vooral te laat naar bed, zoals nu ook).

donderdag 20 februari 2020 om 05:33
streepjesdekbed schreef: ↑20-02-2020 02:05Ik gebruik SleepCycle via mijn iPhone, al járen. Volgens mij behoorlijk betrouwbaar. Misschien dat eens proberen?
Dank.

donderdag 20 februari 2020 om 09:10
Ik heb een fitbit met hartslagmeter erbij en dat maakt het wel informatief. Mijn zoon heeft een kinderfitbit en daar zit geen hartslagmeter op. Daar komt veel onduidelijkere info uit. Alleen of hij echt stil gelegen heeft of dat hij “onrustig” was. Maar onrustig kan betekenen dat hij wakker was of zijn rem-slaap had: is nogal een verschil. Toch heeft zelfs dat ding al een beetje nut omdat je wel ziet hoe laat hij in slaap is gevallen en hoe laat hij opstond: dat houdt hij zelf niet bij. Hij klaagde dat hij zo slecht sliep, maar aan de hand van die tijden kon ik met de huisarts afstemmen dat het prima loopt.
Mijn eigen meting vertaalt je gegevens naar licht slaap, diepe slaap en rem-slaap. Dat vind ik heel informatief: diepe slaap is belangrijk voor echt herstel, en je kan soms zien dat je kort hebt geslapen maar toch veel diep, of dat ik na een sociaal drukke dag meer REM slaap heb (om alles te verwerken). Mijn man heeft niet aangeboren hersenletsel en is een slechte slaper. Hij heeft na een tijdje een Garmin sporthorloge met hartslagmeter gekocht omdat hij ook meer sport. Hij is duurder maar wel nauwkeuriger dan mijn fitbit (ook qua stappenteller: de fitbit denkt dat een zwaai met je arm soms ook al een stap is). Maar nu zien we dus voor het eerst dat mijn man wel 3-4 dagen per week maar iets van 15 minuten diepe slaap per nacht heeft. Ik heb vaak tussen de anderhalf en bijna 2 uur diepe slaap. Dus dit verklaart wel waarom hij er niet zo goed aan toe is. Hij probeert nu wel beter op te letten welke dingen zijn slaap beïnvloeden. Hij zou er eens voor naar de huisarts moeten (voor echt onderzoek), maar het is nogal een zorgmijder...
Ik ken de waarschuwingen dat je niet te fanatiek moet focussen op de metingen en wij zien het echt als wat informatie erbij en niet als een belangrijk project ofzo. Maar juist met diverse gezondheidsklachten is het goed om jezelf en je balans wat in de gaten te houden.
Mijn eigen meting vertaalt je gegevens naar licht slaap, diepe slaap en rem-slaap. Dat vind ik heel informatief: diepe slaap is belangrijk voor echt herstel, en je kan soms zien dat je kort hebt geslapen maar toch veel diep, of dat ik na een sociaal drukke dag meer REM slaap heb (om alles te verwerken). Mijn man heeft niet aangeboren hersenletsel en is een slechte slaper. Hij heeft na een tijdje een Garmin sporthorloge met hartslagmeter gekocht omdat hij ook meer sport. Hij is duurder maar wel nauwkeuriger dan mijn fitbit (ook qua stappenteller: de fitbit denkt dat een zwaai met je arm soms ook al een stap is). Maar nu zien we dus voor het eerst dat mijn man wel 3-4 dagen per week maar iets van 15 minuten diepe slaap per nacht heeft. Ik heb vaak tussen de anderhalf en bijna 2 uur diepe slaap. Dus dit verklaart wel waarom hij er niet zo goed aan toe is. Hij probeert nu wel beter op te letten welke dingen zijn slaap beïnvloeden. Hij zou er eens voor naar de huisarts moeten (voor echt onderzoek), maar het is nogal een zorgmijder...
Ik ken de waarschuwingen dat je niet te fanatiek moet focussen op de metingen en wij zien het echt als wat informatie erbij en niet als een belangrijk project ofzo. Maar juist met diverse gezondheidsklachten is het goed om jezelf en je balans wat in de gaten te houden.

donderdag 20 februari 2020 om 11:36
Op die manier kan het best nuttig zijn, maar je moet er inderdaad niet teveel waarde aan toekennen, want dit is allemaal alleen gebaseerd op je hartslag. Voor een goede slaap-registratie zijn gegevens van je hersenactiviteit nodig. Kijk maar eens naar hoe in een slaapkliniek patiënten worden volgehangen met allerlei plakkers om betrouwbare informatie te krijgen over hun slaap.blijmetmij schreef: ↑20-02-2020 09:10Ik ken de waarschuwingen dat je niet te fanatiek moet focussen op de metingen en wij zien het echt als wat informatie erbij en niet als een belangrijk project ofzo.
Aangezien TO met de app wil beginnen in verband met klachten, leek het me goed om dat te melden. De link die ik poste is er één van vele die hierover gaan.
donderdag 20 februari 2020 om 11:39
Ik snap dat slaaptracken nooit zo. Ik bedoel: er is toch geen betere indicatie van hoe ik geslapen heb, als hoe ik mij voel als ik de volgende dag wakker wordt? Stel ik wordt moe wakker, maar mijn slaaptracker zegt dat ik prima geslapen heb (of andersom) wie geloof je dan eerder?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

donderdag 20 februari 2020 om 15:15
Je herhaalt jezelf. En ik was al ingegaan op die disclaimer.Klavertje-vier2020 schreef: ↑20-02-2020 11:36Op die manier kan het best nuttig zijn, maar je moet er inderdaad niet teveel waarde aan toekennen, want dit is allemaal alleen gebaseerd op je hartslag. Voor een goede slaap-registratie zijn gegevens van je hersenactiviteit nodig. Kijk maar eens naar hoe in een slaapkliniek patiënten worden volgehangen met allerlei plakkers om betrouwbare informatie te krijgen over hun slaap.
Aangezien TO met de app wil beginnen in verband met klachten, leek het me goed om dat te melden. De link die ik poste is er één van vele die hierover gaan.
Ik vind het ook wel weer hysterisch om te roepen dat het niets waard is omdat we geen hersenactiviteiten meten. Ik heb uitgelegd dat het wel degelijk iets meet, dat het vergelijkingsmateriaal oplevert en dat het nuttig kan zijn voor erbij als je je balans in de gaten houdt.
Het is net als bij de stappenteller: ik heb echt geen 15000 stappen gezet als dat ding dat zegt, maar wel wel stuk meer dan toen hij een dag eerder 9000 stappen aangaf. Soms heb ik het gevoel heel actief geweest te zijn als ik heel veel heb moeten rondrijden met de auto: mijn hoofd zit dan vol met landschappen en indrukken. Maar dan helpt de teller wel om te laten zien dat ik niet per se ook heel veel bewogen heb. Andersom heb je in de Ikea vaak geen idee hoe veel stappen je daar wel niet hebt afgelegd. Dan zie je ‘savonds pas in de app waarom je bij wijze van spreken zere voeten hebt.
Mij helpt zulke info.
Bij slapen is dat ook zo: soms voel ik me echt best energiek terwijl ik weet dat ik kort geslapen heb, en dan zie ik ook terug dat ik relatief veel diepe slaap heb gehad. Je kan die waarden afzetten tegen “gemiddelde scores” van een sexegenoot van je eigen leeftijd, en tegen je eigen gemiddelde van de afgesloten 30 dagen.
donderdag 20 februari 2020 om 20:37
Fitbit. Hij geeft nu aan dat ik vanmiddag 2.58 uur geslapen heb. Ding lag in mijn schoen in een kluisje bij het zwembad.

Verder klopt het wel redelijk voor zover ik kan zien. Ik zie precies wanneer ik eruit ben geweest 's nachts voor een kind, of wanneer ik onrustig geslapen heb.

donderdag 20 februari 2020 om 21:15
blijmetmij schreef: ↑20-02-2020 09:10Ik ken de waarschuwingen dat je niet te fanatiek moet focussen op de metingen en wij zien het echt als wat informatie erbij en niet als een belangrijk project ofzo. Maar juist met diverse gezondheidsklachten is het goed om jezelf en je balans wat in de gaten te houden.
Jij omschrijft het eigenlijk wel zoals ik het zie. Ik ben bekend met gezondheidsklachten. Heb daar ook contact over met artsen. Ik weet dat ik slecht slaap, en wil de grote lijn wel eens zien.
Ik heb een jaar of twee geleden zo'n slaaponderzoek gehad in het ziekenhuis. En had inderdaad een hele batterij aan plakkers op mijn hoofd en ook op mijn borst. Ik snap dus wel dat het geen harde wetenschap is zo'n tracker.
zondag 23 februari 2020 om 14:31
Dat is wel bijzonder!elein schreef: ↑20-02-2020 20:37Fitbit. Hij geeft nu aan dat ik vanmiddag 2.58 uur geslapen heb. Ding lag in mijn schoen in een kluisje bij het zwembad.Hij geeft wel aan dat er 'geen consistente hartslag gemeten kon worden' , maar ik vraag me nu wel af of hij niet stiekem toch beweging meet in plaats van hartslag om je slaap te bepalen.
Verder klopt het wel redelijk voor zover ik kan zien. Ik zie precies wanneer ik eruit ben geweest 's nachts voor een kind, of wanneer ik onrustig geslapen heb.
Ik heb ook altijd wel het idee dat het klopt. Als mijn rem slaap slecht is geweest, voel ik dat altijd heel sterk.
Don't take anything personal from people you are not personal with.

zondag 23 februari 2020 om 14:54
Je mag hem toch om houden bij zwemmen? Of heb jij eentje die niet tegen water kan?elein schreef: ↑20-02-2020 20:37Fitbit. Hij geeft nu aan dat ik vanmiddag 2.58 uur geslapen heb. Ding lag in mijn schoen in een kluisje bij het zwembad.Hij geeft wel aan dat er 'geen consistente hartslag gemeten kon worden' , maar ik vraag me nu wel af of hij niet stiekem toch beweging meet in plaats van hartslag om je slaap te bepalen.
Die van mij heeft tijdens het vouwen van een grote berg was wel eens besloten dat ik
30 min. had gezwommen, en rekende me zelfs voor hoeveel baantjes van 25 meter ik had gedaan

maandag 24 februari 2020 om 07:15
Ik heb mijn slaap twee dagen bijgehouden. Met in mijn achterhoofd, het is maar een indicatie.
App geïnstalleerd (wat nog niet makkelijk was met een verouderde iWatch).
Ik hou het voor gezien.
Slapen met een horloge om, vind ik drie keer niks.
Je moet op z’n minst een betaald account hebben, wil je meer zien dan wat oppervlakkige gegevens.
Hoewel een indicatie, voelde mijn slaap wel ongeveer zoals getrackt, al werd een duidelijk wakkere periode (ik weet dat ik naar het toilet ben geweest) niet weergegeven.
Leuk om een keer te proberen. Maar niks voor mij.
App geïnstalleerd (wat nog niet makkelijk was met een verouderde iWatch).
Ik hou het voor gezien.
Slapen met een horloge om, vind ik drie keer niks.
Je moet op z’n minst een betaald account hebben, wil je meer zien dan wat oppervlakkige gegevens.
Hoewel een indicatie, voelde mijn slaap wel ongeveer zoals getrackt, al werd een duidelijk wakkere periode (ik weet dat ik naar het toilet ben geweest) niet weergegeven.
Leuk om een keer te proberen. Maar niks voor mij.