Gras zaaien

08-03-2009 09:57 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil deze maand gras gaan zaaien in mijn (grote) tuin. De zoveelste keer! Tot nu toe mislukt het steeds, er komt veel te weinig op, of sterft een snelle dood in de lentemaanden...

Wie heeft hier veel ervaring mee en kan mij helpen met goeie tips? Op de doos/zak staat nooit een uitgebreide handleiding.

Alvast bedankt voor je hulp.

wat vind jij van gras in de tuin?

Totaal aantal stemmen: 16

heerlijk om te ravotten (69%)
ben te lui om te zaaien (6%)
ben te lui om te maaien (19%)
ik heb liever perkjes. (6%)
een week
bij minder mooi weer twee weken
Tof al die handige informatie hier!

Ik zat er net over te denken om zaad voor schaduwgazon te kopen voor de randen van mijn postzegeltje, dat was zo'n mostapijt dat er na het verticuteren bijna niets achterbleef.

Als ik dit geweten had/dit topic eerder had gelezen, had ik het mos aan de rand van het gras lekker laten zitten!

Verder ziet het gras er prima uit, wel komt er werkelijk overal klaver op, ik ben bang dat als ik dat ga wieden ik nog meer kale plekken maak :(
kale plekken instrooien met potgrond en zaaien
Die vrouw van de tuinwinkel zei ook nog tegen mij dat ik in het najaar ook nog een keer moet zaaien. ga ik doen dus, ik wil nou wel eens een fatsoenlijke tuin.

En ik ga leuke meerjarige planten kopen. Lavendel, misschien Oleander..Bougainville. Als dat lukt met het klimaat hier.
Lavendel op een zonnige plek en het groeit als een tierelier. Lekker veel hommels ook!

En gewoon de hele lente en zomer blijven zaaien. Af en toe een haffeltje de lucht in gooien kan geen kwaad.
Er komt nog niks.
Je had al een voetbalveld verwacht na vijf dagen. Geduld!
Ja, minstens! Compleet met elftal..!
Oleander en Bougainville alleen in de kuip na de ijsheiligen (15 mei) en in de winter wel in de kas zetten
Er groeit nog helemaal niks! Jezus Mina, wat heb ik fout gedaan.
Blijven sproeien Zamirah! Wij hebben vorig jaar gezaaid, ook rond deze tijd, ook van dit mooie weer. We hebben stug volgehouden, om de dag ff gesproeid, en half mei kwam het gras eindelijk op Tis uiteindelijk een mooi grasveldje geworden, maar we zijn inmiddels verhuisd en hier kunnen we weer opnieuw beginnen. Harken, mos weghalen (grotendeels) en maaien en nogmaals aanharken is gebeurd. Nu nog verticuteren en daarna zaaien we als het heeft geregend. Grond is nu zo kurkdroog...

@Meds; even offtopic; ik heb een deel van de tuin vól met zevenblad Ik wil het liefst geen bestrijdingsmiddelen gebruiken (omdat het bodemleven hier zeer uitbundig is). Enig idee wat ik het beste kan doen? Uitspitten ben ik bang?
Wij hebben vandaag graszoden gelegd. Ideaal! Is dus wel een oplossing als erg echt geen gras opkomt . 13m2 ongeveer voor 35 euro. Of heb je echt een grasveld zo groot als een voetbalveld Zam?
Peas on earth!
Nee, het is ongeveer 15 bij 15.

PODE, die 35 EUR voor het hele veld???
SarahScott: zevenblad, daar stikt het bij mij ook van. Je komt er nooit vanaf!

Het weeft een soort ondergrondse bedrading van wortels....
* gaat vanavond nog maar weer even sproeien...*
quote:Zamirah schreef op 18 april 2009 @ 20:12:

Nee, het is ongeveer 15 bij 15.

PODE, die 35 EUR voor het hele veld???Ongeveer 35 euro voor 3 x 4 meter. Voor jouw oppervlakte wordt dat dus inderdaad wel een stuk duurder
Peas on earth!
Goedemorgen!

Ik heb ook een vraagje betreffende de grasmatten (speelgras).

Bestel ik die gewoon bij het tuincentrum? En is het dan gewoon een kwestie van de ondergrond onkruidvrij en egaal maken, matten erop leggen en om de dag de sproeier erop zetten?

Ik kies trouwens voor matten omdat ik een klein kind heb die (denk ik) niet snapt dat hij een maand niet op het ingezaaide gras mag lopen.

Lijkt me zo heerlijk, in 1 dag een prachtig gazonnetje!
Pode, de grap met graszoden is dat die ook moeten wortelen, dus als het zaaien niet lukt dan lukt de graszode ook niet. maar dat zie je niet meteen omdat de zoden eerst prima ogen natuurlijk, maar na een zomertje meedraaien en erop lopen ziet het er in de herfst al een stuk treuriger uit.

Zamirah is jouw mat al groen?
@ zwartkant, de zode is net zo bewerkelijk, je moet de grond spitten, egaliseren en bemesten en onkruidvrij maken, na het plaatsen van de zode mag je er ook een paar weken niet op lopen en regelmatig bij sproeien. Als je dat niet doet, heb je een leuk gazonnetje wat maar 1 seizoen meegaat
belangrijk: na het spitten de grond even twee weken laten inklinken anders krijg je bobbels en heuvels in je gazon
Ik zeg: kunstgras!

Kost wat, maar je hoeft er nooit meer iets aan te doen. Misschien af en toe stofzuigen
Van dat plastic spul bedoel je? Maar dat kun je niet dweilen.

Meds, er komt niks op, geen sprietje! Het wordt gewoon weer niks dit jaar....wat ik je brom.
Kunstgras?

Wordt een duur grapje met een grote tuin.

Zam: heb geduld! Blijven sproeien met dit weer, en gewoon afwachten!
quote:Zamirah schreef op 20 april 2009 @ 20:17:

Van dat plastic spul bedoel je? Maar dat kun je niet dweilen.

Meds, er komt niks op, geen sprietje! Het wordt gewoon weer niks dit jaar....wat ik je brom.

Te laat gekalkt en niet gespit en bemest waarschijnlijk. Luiheid wordt direct bestraft in tuinenland. Maar nog ff. geduld, wel blijven sproeien want het is kurkdroog.

Trouwens heb je op het zaad nog wel een dun laagje compost of potgrond gestrooid? anders vreten de vogels het zaad op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven