Geen cyclus na stoppen pil, ervaringen Primolut

26-02-2020 11:52 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve medeforummers,

Enige tijd geleden plaatste ik mijn eerste bericht over tussentijds bruinverlies na het stoppen met de pil. Ik had gehoopt dat het na een maand of twee wel zou stabiliseren, maar niks is minder waar. Inmiddels heb ik een (inwendig) onderzoek gehad bij de gyn. Zij kon de oorzaak van de bloedingen niet vinden, dus heeft ze me - ivm onze kinderwens - nu al doorverwezen naar de fertiliteitspoli. Aangezien ik 3 maanden aan het ontpillen ben, vond ik dit wel een bijzondere keuze van de gyn. Maar goed, zij vermoedt dat er geen eisprong is en met al die bloedingen gaat er natuurlijk nooit wat gebeuren.

De intake bij de fertiliteitsarts is begin april, maar aangezien ik me zo vreselijk onzeker voel, wilde ik graag jullie advies over het volgende.

Sinds ik begin december ben gestopt met de pil, heb ik eigenlijk geen duidelijke cyclus. Waar sommige dames weken/maanden wachten op hun 1e "natuurlijke" menstruatie, gebeurt er bij met tegenovergestelde: ik bloed om de week of twee weken, waardoor ik geen idee heb welke bloeding ik moet aanmerken als mijn menstruatie. Voordat ik besloot te stoppen, kocht ik alvast vijf verpakkingen maandverband en tampons omdat mijn menstruaties voor de pil heel hevig waren. Tot op heden zijn alle verpakkingen ongeopend gebleven, want de hoeveelheid (tussentijdse) bloedingen is altijd genoeg om op te vangen met een dun inlegkruisje.. :(

In de eerste plaats dacht ik - net als sommige forummers - dat er sprake is van een hormonale disbalans, maar de gyn sloot dat na een bloedonderzoek uit. Dat vond ik best merkwaardig, want we hadden beiden geen idee in welke fase van "een" cyclus ik me bevond. Maar goed: volgens haar zag het er goed uit (?). Omdat ik nu helemaal gek van word van al dat bloed, heb ik a.s. maandag toch maar een afspraak gemaakt bij de HA voor een "Primolut-kuurtje". Op diverse fora heb ik gelezen dat Primolut de tussentijdse bloedingen kan stoppen en ik ben nu zo wanhopig dat ik denk: beter iets dan niets.

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is of een van jullie ook iets soortgelijks heeft meegemaakt na het stoppen met de pil of ervaring heeft met Primolut voor het stoppen van tussentijdse bloedingen.

Lieve groet,
Ina
Ik heb ervaring met Primolut, maar wel vanuit hele andere 'problematiek'. Mijn lichaam heeft uit zichzelf geen ovulatie, dus ik menstrueer niet. Omdat dit schijnbaar wel minimaal 4x per jaar nodig is kreeg ik Primolut mee van de gyn. Mijn ervaring is niet heel positief: het doet wat het moet doen, maar mijn menstruatie is vele malen heftiger dan ik gewend ben van toen ik nog wel maandelijks menstrueerde (tot een paar jaar terug). Meer krampen/pijn, meer bloed en langer ongesteld.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar het deed dus wel wat het (voor mij) moest doen, namelijk een menstruatie op gang brengen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Beetje bijzonder dat de huisarts je zoiets voorschrijft terwijl je bij de gynaecoloog loopt. Wat was er te zien op de echo? Dat lijkt me namelijk leidend voor het plan.

Langdurig pilgebruik kan leiden tot baarmoederslijmvliesatrofie. Dan is het heel dun. Bij sommige vrouwen leidt dat door schuren en kwetsbaarheid tot onregelmatige bloedingen o.b.v. kleine bloedvaatjes die kapot gaan (zoals bijv bij de Mirena of minipil, die zorgen ook voor atrofie). Niet gevaarlijk, wel vervelend. Meestal herstelt atrofie wel met een paar maanden. Als bij jou het baarmoederslijmvlies dun is, gaat die primolut niets uithalen. Dat is namelijk bedoeld om het baarmoederslijmvlies (wat je bij atrofie dus amper hebt) af te stoten. Als het baarmoederslijmvlies juist dik is, had ik eigenlijk verwacht dat de gynaecoloog je primolut had voorgeschreven.
Kokoro schreef:
26-02-2020 14:08
Als het baarmoederslijmvlies juist dik is, had ik eigenlijk verwacht dat de gynaecoloog je primolut had voorgeschreven.
Tijdens de echo zei de gyn dat het baarmoederslijmvlies er "prima" uitzag. Ze had het niet over te dun of te dik slijmvlies, dus ik dacht dat het probleem daar niet in kon liggen. Maar nu begin ik steeds meer te twijfelen. Als "alles" (bms, hormoonwaardes & uitstrijkje) goed is, waar komt al dat bloed dan steeds vandaan :(. Ergens moet toch iets misgaan? Zelf denk ik nog steeds dat het een hormonaal probleem is (bloed prikken is immers een momentopname). Ik zie zelf geen bezwaar om een primolut kuur te doen, om de boel te resetten zeg maar. Vandaar dat ik benieuwd was naar soortgelijke ervaringen.
Hoe oud ben je en heb je een gezond BMI?
Enigme schreef:
26-02-2020 21:00
Hoi Enigme, ik ben net 28 jr. en heb een gezond BMI (19,5). Ik ben op m'n 17e begonnen met de pil en daarvoor nooit last gehad van tussentijdse bloedingen. Ik denk dus dat de bloedingen pilgerelateerd zijn, maar volgens de gyn ziet alles er prima uit :s. Snap er echt niks van, heb verder ook geen krampen o.i.d. naar wel steeds dat onverklaarbare bloedverlies...
Enigme schreef:
26-02-2020 21:00
Hoi Enigme, ik ben net 28 jr. en heb een gezond BMI (19,5). Ik ben op m'n 17e begonnen met de pil en daarvoor nooit last gehad van tussentijdse bloedingen. Ik denk dus dat de bloedingen pilgerelateerd zijn, maar volgens de gyn ziet alles er prima uit :s. Snap er echt niks van, heb verder ook geen krampen o.i.d. naar wel steeds dat onverklaarbare bloedverlies...
Mijn ervaring met Primolut beperkt zich tot het uitstellen van mijn menstruatie, in de tijd zonder pilgebruik. Na de laatste keer Primolut gebruik ben ik (gelukkig!) niet meer ongesteld geworden. Dat is nu 6 jaar geleden.

Overigens lijkt het mij vreemd, dat tussentijdse bloedingen (???) terwijl je geen pil gebruikt, pilgerelateerd zouden zijn.....
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
28-02-2020 04:06

Overigens lijkt het mij vreemd, dat tussentijdse bloedingen (???) terwijl je geen pil gebruikt, pilgerelateerd zouden zijn.....
Bedankt voor je reactie. De reden waarom ik denk dat de tussentijdse bloedingen pilgerelateerd zijn, is omdat ik 3 maanden geleden gestopt ben met de pil. Volgens de gyn had mijn cyclus zich nu wel enigszins moeten normaliseren (in de zin van dat de tussentijdse bloedingen nu wel hadden moeten stoppen), maar op verschillende fora lees ik dat dat wel tot 6 maanden kan duren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven