Zwanger en kattenbak

04-03-2020 17:07 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal lees ik dat je als zwangere vrouw geen kattenbak mag verschonen, maar hoe erg is het nu echt als je dat wel doet?

Mijn partner kan de kattenbak niet verschonen vanwege een fysieke beperking, iemand anders is eigenlijk ook niet echt een optie en kat weg doen is natuurlijk ook geen optie. Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn met dit probleem (bijv. zwangere vrouwen zonder (inwonende) partner), dus hoe lossen zij dat dan op? Of verschonen die wel gewoon de kattenbak en valt het eigenlijk wel mee met de risico's? Ik kan er eigenlijk niet zoveel over vinden op internet anders dan "niet doen want toxoplasmose" zonder verdere uitleg.
chamaedorea wijzigde dit bericht op 04-03-2020 17:12
0.23% gewijzigd
Mijn man was tijdens de zwangerschap regelmatig weg en daarnaast was die lucht wanneer de kat had zitten kakken niet te harden. Dus, wegwerphandschoenen aan en scheppen maar. Kind lijkt tot op heden vrij van noemenswaardige gebreken te zijn, dus het zal wel goed zijn gekomen. ;-)

Gefeliciteerd met je zwangerschap! :-D
Inderdaad: even handschoenen aan en daarna je handen wassen.

En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik gooide er toen ik zwanger was niet zoveel korrels in , dan kiepte ik gewoon de hele bak om als er niemand was om te scheppen .We hadden ook maar 1 kat destijds moet ik er bij zeggen die wel buiten kwam dus daar ook haar behoefte deed en ook maar 1 bak in huis toen. Je kunt het ook oplopen als je in de tuin werkt bv .
Fijne zwangerschap gewenst .
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Gefeliciteerd!

En altijd zelf blijven doen, wegwerphandschoenen (die van het lab) aan en gaan hoppa.
Zal waarschijnlijk lastig aan komen zijn nu, maar misschien van die maskers voor over je mond en neus? Ik zou me meer ook zorgen maken over het opstuivende stof (wanneer je hem helemaal verschoont) omdat de toxoplasmose parasiet misschien ook op deze manier verspreid kan worden
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Ik laat het wel door man doen.
Maar het zal allemaal dan wel wat meevallen als ik iedereen hierboven lees.
Dat ga ik hem trouwens nog even niet vertellen 😂
Het RIVM heeft hier gewoon een pagina over https://www.rivm.nl/toxoplasmose/toxopl ... angerschap
het beste is om de kattenbak (bijvoorbeeld thuiszorg, dierenasiels) door anderen te laten verschonen. Anders de kattenbak dagelijks verschonen en daarbij handschoenen dragen (aangezien de oöcysten pas na één dag infectieus worden)
Je vk neemt bloed af om te testen, je kunt de toxoplasmose meteen laten aankruisen, je raakt maar één keer besmet en als je het al gehad hebt is dat aan te tonen.

Daarnaast heb ik me laten vertellen dat voornamelijk jonge kittens dat bij zich hebben, en iets zegt me dat jullie kat geen kitten meer is.

Tel daarbij op dat de kans dat je de besmetting al een keer gehad hebt vrij groot is (ivm kitten) en dan valt het allemaal best een beetje mee.

Het wordt anders als de buren kleine katjes hebben, jij nog nooit een kattenbak hebt verschoond en dan gevraagd wordt om een dagje op te passen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het is wel degelijk belangrijk om niet zomaar de kattenbak te verschonen, maar handschoenen zijn prima (mag ook van die grote rubberen schoonmaakhandschoenen zijn hoor)
Handschoenen en mondkapje. Kijk uit waar je ze vervolgens neerlegt.
Ik zou ook gewoon bij de dokter laten testen op toxoplasmose. Als het al gehad hebt ben je immuun en kan er niks gebeuren. En bijkomend voordeel: kun je ook gewoon lekker carpaccio en biefstuk eten! 😋 Ik ben nu 22 weken en ga denk ook laten testen. Kan mij niet voorstellen dat ik het niet al eens gehad heb.
Idd werken met handschoenen. Ik leg ook altijd een 'plastic' plasticzak of vuilniszak onder het grind, kun je het makkelijk in een keer uithalen (hoeken bij elkaar)
mangootje schreef:
04-03-2020 17:35
Ik zou ook gewoon bij de dokter laten testen op toxoplasmose. Als het al gehad hebt ben je immuun en kan er niks gebeuren. En bijkomend voordeel: kun je ook gewoon lekker carpaccio en biefstuk eten! 😋 Ik ben nu 22 weken en ga denk ook laten testen. Kan mij niet voorstellen dat ik het niet al eens gehad heb.
Dat dacht ik ook, maar hartstikke negatief dus. Ondanks altijd katten gehad, nooit handschoenen aan in de tuin en een zeer grote voorliefde voor rauw vlees.

Hier doet man de kattenbakken standaard ;) en dagelijks als ik zwanger ben. Maar in jouw geval zou ik het met handschoenen aan doen TO. En daarna goed handen wassen.

Die toxoplasma kan zeer milde tot zeer ernstige afwijkingen veroorzaken bij ongeboren kinderen, dus neem het serieus, maar handschoenen en goed wassen is voldoende.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
04-03-2020 17:47
Dat dacht ik ook, maar hartstikke negatief dus. Ondanks altijd katten gehad, nooit handschoenen aan in de tuin en een zeer grote voorliefde voor rauw vlees.

Hier doet man de kattenbakken standaard ;) en dagelijks als ik zwanger ben. Maar in jouw geval zou ik het met handschoenen aan doen TO. En daarna goed handen wassen.

Die toxoplasma kan zeer milde tot zeer ernstige afwijkingen veroorzaken bij ongeboren kinderen, dus neem het serieus, maar handschoenen en goed wassen is voldoende.
Haha oh kan mij voorstellen dat je dat dan niet verwacht. Maar tijdens zwangerschap laten testen?
mangootje schreef:
04-03-2020 17:53
Haha oh kan mij voorstellen dat je dat dan niet verwacht. Maar tijdens zwangerschap laten testen?
Ja. Nu weer zwanger en ga me niet meer laten testen, ga ervan uit dat ik nog steeds negatief ben.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
De besmetting vindt plaats als het in je mond komt. Ik heb nog nooit na het verschonen, met ongewassen handen een broodje staan smeren.

Ik deed schoonmaakhandschoenen aan en waste die grondig voor ik ze uittrok.

Er zijn wel meer manieren om besmet te raken. Als je verse kruiden in de tuin hebt staan, blancheer je die meestal ook niet voordat je ze snijdt. Of als je bij de kinderboerderij op het bankje zit en even een appel uit je tas haalt.
Ik heb gehoord dat toxoplasmose as voorkomt bij 3-dagen oude plas en ontlasting. Dus als je dagelijks de Verse ontlasting wegschept terwijl je handschoenen aanhebt en daarna je handen grondig wast, zit je denk ik wel goed.

Je hebt ook kattenbakken die automatisch filteren waarbij de ontlasting eruit valt ofzo. Maar weet niet hoe die heten of exact werken
Mijn tante heeft toxoplasmose opgelopen tijdens de zwangerschap, en het gevolg daarvan is dat ik nu een meervoudig (dus lichamelijk en geestelijk) gehandicapte neef heb. ”Het zal wel meevallen” is echt te kort door de bocht en de gevolgen kunnen ernstig zijn. Mijn inmiddels hoogbejaarde tante zorgt nog altijd voor haar zoon, want alleen wonen is geen optie.

Als je het toch zelf doet, doe het dan dagelijks en gebruik handschoenen + een mondkapje. (Dat laatste voor het geval je per ongeluk een keer een drol over het hoofd ziet). Na het schoonmaken je handen met de handschoenen nog aan wassen met chloor en daarna met heet water.

Als je jezelf goed beschermd, kan er weinig mis gaan. Maar wees er dus alsjeblieft heel zorgvuldig mee.
Je moet er voorzichtig mee zijn, maar als je (wegwerp)handschoenen gebruikt en goed je handen wast, kan het prima zegt mijn vk :) Maargoed, voorzichtig zijn dus.
Nou, dan hoop ik dat er nog ergens wegwerp handschoenen te vinden zijn op het moment :P
Maar pff ik vind het wel eng hoor! Vriend en ik hebben echt van alles geprobeerd, maar hem het laten doen is helaas echt geen lange termijn oplossing, dat doet teveel pijn. Ik wil ook zeker mijn bloed laten testen op toxoplasmose, maar de eerste afspraak in het ziekenhuis staat pas over 2 weken en ik weet niet of ze het daar al doen of nog later bij de verloskundige pas. En tot die tijd moet de kattenbak wel schoongemaakt worden natuurlijk!

Bedankt ook voor de felicitaties :hyper:
Kun je anders niet tijdelijk vragen ofeen familielid of buurvrouw ofzo de kattenbak even doet?
Girafjes schreef:
04-03-2020 21:40
Kun je anders niet tijdelijk vragen ofeen familielid of buurvrouw ofzo de kattenbak even doet?
Met de buren heb ik geen dusdanig contact dat ik de zwangerschap nu al wil delen (of überhaupt zoiets aan ze zou willen vragen). Familie/vrienden wonen allemaal op minimaal een half uur rijden enkele reis en hebben ook een druk leven, dus ik voel me ook bezwaard om dat te vragen. Daarbij willen we liever wachten met het delen van de zwangerschap tot we in ieder geval een goede echo gehad hebben (nog tenminste twee weken dus).
Je hoeft echt niet bang te zijn hoor. Zo snel gaat zo'n infectie niet. Sowieso woont die kat in je huis, dus als je snel geïnfecteerd raakte: had je al antistoffen.

Daarnaast wast de kat ook niet even zijn pootjes (en poeperdje) met zeep als hij na het poepen op de bank of op je schoot gaat zitten.

Er is echt geen reden om heel hysterisch te gaan doen nu. Handschoenen aan en extra goed je handen wassen is echt meer dan zat.

Nederlandse overheid laat in de toxoplasmose preventie echt wat steken vallen door zo te focussen op die kattenbak verschonen, terwijl het echte advies zou moeten zijn: was je handen.

Ik wist mn eerste zwangerschap niet eens dat geiten het nog veel vaker hebben. Liep ik daar lekker op de kinderboerderij met mijn neefje.
mangootje schreef:
04-03-2020 17:35
Ik dacht altijd het eten vanwege rauw vlees werd afgeraden vanwege listeria. Heeft dat iets met toxoplasmose te maken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven