Ik word gek van spammail!

16-02-2020 13:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of hier al een topic over bestaat, kon het niet zo gauw vinden, maar ik word gek van de spammail. Ik heb een Ipad en hierop outlook als mail, en de laatste tijd krijg ik steeds meer spam. Tot wel 20 mailtjes per dag als het niet meer is. Ik blokkeer telkens de afzender en gooi het in de ‘prullenbak’, maar deze mailtjes zitten zo in elkaar dat er niet een duidelijke afzender is, maar ‘bitcoin@teywubshxyfwhsisnsisbs’ of zoiets en volgens mij veranderen ze steeds een lettertje, zodat ze weer in mijn gewone mail terecht komen.
Is hier iets aan te doen? Alvast bedankt voor het meedenken!
Misschien is er ergens een datalek geweest waardoor die spammers je email adres in handen hebben gekregen of heeft een bedrijf je email adres verkocht.

Het beste wat je kan doen is negeren en verwijderen en wellicht kun je je spamfilter wat hoger zetten maar dan moet je wel opletten dat je niet per ongeluk gewenste berichten in je spam box hebt.
Ja ik ook! En als ik het blokkeer dan krijg ik het gewoon weer via een ander adres, zo irritant. Ook phisingmails krijg ik steeds vaker, al een paar keer dat er een pakketje voor mij onderweg is van DHL maar de link is niet van DHL. En van Amazon en bol.com over een bestelling, terwijl ik niks besteld had. Ook van de INGbank over mijn account, ik heb daar geen rekening of account. En ook van andere banken. Gewoon echt zwaar irritant.
Ook uitkijken met bijvoorbeeld enquêtes invullen, dan krijg je ook vaak reclamemails. Ook veel winkels waar je een klantenkaart kunt aanvragen verkopen gegevens door aan derden. Ik heb nu een nieuw e-mailadres en kijk wel uit waar ik die wel of niet invoer ;)
Dat soort mails worden door gmail zelf toch al vaak onderschept en in de spammap geplaatst?
Ik heb al eeuwen hetzelfde hotmail adres en heb een periode heel consequent spammails geblokkeerd en aangegeven als phishing. Nu krijg ik ze zelden meer in m'n postvak, maar helaas nog wel dagelijks in mn spambox.. Maar mijn filter staat volgens mij vrij hoog, want ook mailtjes die ik wel in mn postvak wil, zoals van hotelreserveringen ofzo komen in de spam.
Als jij je e-mailadres ergens invult op internet, in een reactie op een gastenboek, of voor het inschrijven van een nieuwsbrief, of als inlog voor een account bijvoorbeeld, is je adres 'oogstbaar'.
.
In de ongelooflijke hoeveelheid data die op internet staat, hoeven ze alleen een bot te laten lopen die alles opslaat wat na <mailto:> komt. Daar staat namelijk een e-mailadres.
.
Maak 2 nieuwe e-mailadressen: 1 om in te vullen op internet, 1 voor serieus en die gebruik je dan ook alleen voor serieus.
It's that simple.
SjaanRoeispaan schreef:
16-02-2020 15:21
It's that simple.
Bedankt voor je reactie, maar ik vind dat niet zo simpel. Mijn emailadres gebruik ik al zo lang dat het bekend is bij iedereen die dat nodig heeft (en de “spammers” dus😜), maar als het zo doorgaat dan moet ik wel. Ik had gehoopt dat er een manier was om spammers permanent te blokkeren.
Ik zou het advies van Sjaan opvolgen: stuur iedereen die je kent 'n mailtje met daarin je nieuwe e-mailadres en vraag hen dit aan te passen in hun contactenlijst. Houd je oude mailadres nog 'n paar maandjes aan. Dan ben je ervan af. Uiteraard maak je ook een mailadres aan voor niet serieuze zaken. Want van die spam kom je anders (waarschijnlijk) nooit meer af.
EdwinViva schreef:
04-03-2020 16:47
Ik zou het advies van Sjaan opvolgen: stuur iedereen die je kent 'n mailtje met daarin je nieuwe e-mailadres en vraag hen dit aan te passen in hun contactenlijst. Houd je oude mailadres nog 'n paar maandjes aan. Dan ben je ervan af. Uiteraard maak je ook een mailadres aan voor niet serieuze zaken. Want van die spam kom je anders (waarschijnlijk) nooit meer af.
Ja ik vrees dat ik dit maar ga doen. Het is niet veranderd, wordt eerder meer. Bedankt.
Je kan mailadressen die een specifiek woord bevatten blokken. Als alle spamadressen het woord bitcoin bevatten en je niks wilt met bitcoin kan je daarop blokken zonder false positives.
madamzonderm schreef:
05-03-2020 00:20
Je kan mailadressen die een specifiek woord bevatten blokken. Als alle spamadressen het woord bitcoin bevatten en je niks wilt met bitcoin kan je daarop blokken zonder false positives.
Dat zou mooi zijn! Hoe doe ik dat?
Hakika schreef:
05-03-2020 00:22
Dat zou mooi zijn! Hoe doe ik dat?
Als ik ingelogd ben in outlook brengt deze link: https://outlook.live.com/mail/0/options/mail/rules me naar een pagina binnen de mail om zulke regels toe te voegen (dan kan het even duren voor het is geladen, +- 20 seconden bij mij, je ziet het als het klaar is met laden).
Als ik niet ingelogd ben in outlook leidt die link me naar een inlogpagina.

Lukt het zo?
Heel erg bedankt voor de link ‘madamzonderm’, volgens mij is het gelukt. Ik heb de optie Bitcoin gekozen en er staat “als het bericht de tekst bitcoin bevat, verwijder het bericht en stop met het verwerken van meer regels op dit bericht”.
Ik ga vanaf nu kijken of er idd geen berichten meer binnenkomen van bitcoin en dan kan ik het mss ook voor de andere spammers doen. Ik hoop echt dat het werkt, ik had deze optie nooit gezien.
Okay! Ben benieuwd of het werkt.
Als het goed is komen de mails in de map 'Verwijderd' waarna ze na een paar weken automatisch verdwijnen. Denkelijk zie je dat het aantal berichten in 'verwijderd' groter is dan het aantal berichten dat je handmatig verwijderde. En dus niet meer zulke mails in je inbox :)
Heb je je wachtwoord al veranderd?
Spam filteren op ip-adres is in zulke gevallen het meest effectief.
Maar ik weet niet of dat door outlook wordt ondersteund.
Je mailprovider heeft meestal een optie om het spamfilter aan te passen scherper af te stellen etc. Dan moet je dus inloggen in het beheeraccount bij je provider. Outlook is gewoon een doorgeefluik waar je wel met filters kunt werken, maar dat is een 'domme' manier. Het spamfilter bij je provider is slimmer als het goed is.
redbulletje schreef:
16-02-2020 13:47
Dat soort mails worden door gmail zelf toch al vaak onderschept en in de spammap geplaatst?
Er staat volgens mij nergens dat ze gmail gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven