Werken in een kantoortuin
zaterdag 14 maart 2020 om 11:01
De verbouwing is bijna gereed en gaan wij binnenkort werken in een kantoortuin en ik zie er vreselijk tegenop.
Nu had ik bedacht een noise-cancelling hoofdtelefoon aan te schaffen, maar wat mij betreft niet altijd met muziek aan. Heeft zo’n hoofdtelefoon dan ook effect? Zonder muziek?
En zijn er hier mensen die werken op een kantoortuin? Kan jij je afsluiten? Valt het rumoer mee of tegen? Spreek jij collega’s aan die behoorlijk aanwezig zijn?
Nu had ik bedacht een noise-cancelling hoofdtelefoon aan te schaffen, maar wat mij betreft niet altijd met muziek aan. Heeft zo’n hoofdtelefoon dan ook effect? Zonder muziek?
En zijn er hier mensen die werken op een kantoortuin? Kan jij je afsluiten? Valt het rumoer mee of tegen? Spreek jij collega’s aan die behoorlijk aanwezig zijn?

zaterdag 14 maart 2020 om 11:08
Ik werk in een kantoortuin en ik vind het prettig. Ik heb een abbo op spotify en luister veel podcast's. Heerlijk. We hebben belcabines en als iemand te luidruchtig is wordt hij of zij aangesproken.
En er wordt altijd geklaagd over de kantoortuin. Dat houd je. Ik zie veel voordelen.
Ik ben zelf een introvert persoon, maar ik heb wel graag mensen om mij heen. Zolang ze me met rust laten.
En er wordt altijd geklaagd over de kantoortuin. Dat houd je. Ik zie veel voordelen.
Ik ben zelf een introvert persoon, maar ik heb wel graag mensen om mij heen. Zolang ze me met rust laten.
zaterdag 14 maart 2020 om 11:08
Hi Claudia, ik heb ook een noise canceling headphone gekocht voor op mijn werk, in een kantoortuin. Je kunt hem ook gebruiken zonder muziek. Hij haalt dan 'continu' geluid weg zoals de airco, en overig geluid wordt minder hard (zoals gesprekken).
Ik gebruik hem meestal wel met wat muziek maar dan rustige muziek waar ik al vaker naar geluisterd heb. Op een gegeven moment hoor ik dat dan niet meer, en het zorgt er wel voor dat ik ook de gesprekken niet meer hoor.
Wat ook ideaal is, is dat ik hem kan koppelen aan de laptop. Als er dan via skype een gesprek binnen komt, dan kan dat ook via de koptelefoon.
het werken in een kantoortuin vind ik erg moeilijk, bij mij komt geluid erg binnen. Vooral die harde, schelle stem van een vrouw die bij mij in de buurt werkt, of kletspraatjes van mensen dan dan opeens veel harder gaan praten en hard lachen. zo'n koptelefoon vind ik erg fijn.
Ik gebruik hem meestal wel met wat muziek maar dan rustige muziek waar ik al vaker naar geluisterd heb. Op een gegeven moment hoor ik dat dan niet meer, en het zorgt er wel voor dat ik ook de gesprekken niet meer hoor.
Wat ook ideaal is, is dat ik hem kan koppelen aan de laptop. Als er dan via skype een gesprek binnen komt, dan kan dat ook via de koptelefoon.
het werken in een kantoortuin vind ik erg moeilijk, bij mij komt geluid erg binnen. Vooral die harde, schelle stem van een vrouw die bij mij in de buurt werkt, of kletspraatjes van mensen dan dan opeens veel harder gaan praten en hard lachen. zo'n koptelefoon vind ik erg fijn.
The past may be in tatters
But today is all that matters
zaterdag 14 maart 2020 om 11:09
Sinds ik werk, heb ik alleen maar in kantoortuinen gezeten.
Wel met vergaderruimtes aansluitend aan de kantoortuin, waardoor ik toch vaak snel even een hokje inschiet als ik zelf moet bellen ( afhankelijk van het telefoontje).
Verder heeft het een paar dagen geduurd voordat ik gewend was aan alle geluiden, bellende en pratende mensen en het idee dat mensen met mij meeluisteren als ik aan het praten ben.
Dat is nu geen probleem meer, ik kan me prima afsluiten van mijn overbuurvrouw die aan het telefoneren is, mijn buurman die aan het balen is van zijn niet-werkende database en de grapjes die over en weer gemaakt worden aan de andere kant van de ruimte.
Eigenlijk vind ik het wel gezellig en prettig en ik krijg veel informatie mee, ook al luister ik niet expliciet mee met de gesprekken die gevoerd worden.
Soms wordt het iets te druk en dan zegt iemand daar gewoon wat van. Dat kan ik zijn of een van mijn 13 andere collega's die in dezelfde ruimte bivakkeren.
Wel met vergaderruimtes aansluitend aan de kantoortuin, waardoor ik toch vaak snel even een hokje inschiet als ik zelf moet bellen ( afhankelijk van het telefoontje).
Verder heeft het een paar dagen geduurd voordat ik gewend was aan alle geluiden, bellende en pratende mensen en het idee dat mensen met mij meeluisteren als ik aan het praten ben.
Dat is nu geen probleem meer, ik kan me prima afsluiten van mijn overbuurvrouw die aan het telefoneren is, mijn buurman die aan het balen is van zijn niet-werkende database en de grapjes die over en weer gemaakt worden aan de andere kant van de ruimte.
Eigenlijk vind ik het wel gezellig en prettig en ik krijg veel informatie mee, ook al luister ik niet expliciet mee met de gesprekken die gevoerd worden.
Soms wordt het iets te druk en dan zegt iemand daar gewoon wat van. Dat kan ik zijn of een van mijn 13 andere collega's die in dezelfde ruimte bivakkeren.

zaterdag 14 maart 2020 om 11:19
Het is een hel. Als je houd van gezelligheid is het leuk, maar als ik echt werk gedaan moet krijgen werk ik thuis. Bij ons is er dan ook nog een tekort aan stilteplekken dus van de week moest ik met mijn spullen de hele afdeling over om ergens te kunnen bellen. De stiltezone die we hebben werkt niet, juist vanwege dat tekort aan stilte- en vergaderhokjes. Dan houden mensen dus gewoon overleg met vier man midden in de stiltezone.
In onze kantoortuin zijn een stuk of 50 werkplekken. 13 man is een tuintje
In onze kantoortuin zijn een stuk of 50 werkplekken. 13 man is een tuintje

zaterdag 14 maart 2020 om 11:27
Ik heb er niet zoveel moeite mee. Mijn ervaring is dat mensen meer rekening met elkaar houden in een kantoortuin dan in afzonderlijke kamers. Mensen gaan dan in de kamer zitten bellen en veel praten, dat heeft mij altijd meer afgeleid dan het werken in een kantoortuin.
Ook zie je dat mensen zelf wel met oplossingen komen. In mijn vorige baan had je de "rumoerige" kant en de zogenaamde "stilte coupé" zoals we dat noemden. Hebben de betreffende afdelingen zelf onderling geregeld en iedereen hield zich eraan.
Ook zie je dat mensen zelf wel met oplossingen komen. In mijn vorige baan had je de "rumoerige" kant en de zogenaamde "stilte coupé" zoals we dat noemden. Hebben de betreffende afdelingen zelf onderling geregeld en iedereen hield zich eraan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 14 maart 2020 om 11:27
Ik vind een kantoortuin hel!!! Wie dat ooit heeft verzonnen, mogen ze van mij verbannen. Wat een onzin zeg, dat het goedkoper zou zijn. Wat is er duurder aan een wand er tussen?
Er zijn 10 blokken met 6 bureau's. Op maandag zijn alle bureau's bezet, gelukkig werk ik op maandag thuis. Dinsdag en donderdag is het redelijk druk, woensdag wat rustiger en vrijdag zitten wij vaak met 2 of 3 man.
Sukkels hebben ook nog 2 kubussen neergezet waar je in stilte kan bellen. Als je erin zit dan hoor je geen geluiden van buitenaf. Maar van buitenaf hoor je wel de geluiden van binnen. Dan staat er ook nog een samenwerktafel die bedoelt is als plek om samen te werken, maar die gebruikt wordt al vergadertafel, soms ook nog met mensen via Skype.
Achter ons blok staan de printers en hangt een beeldscherm. Hier hebben veel afdelingen wekelijks hun overleg. En dat houdt in veel gepraat en gelach en veel herrie. Er zijn ook mensen die denken daar lekker te gaan bellen, ook al hebben wij briefjes opgehangen met het verzoek daar niet te bellen, omdat wij ook aan het werk zijn.
Het moge duidelijk zijn: ik vind het vreselijk. Ik heb al concentratiestoornissen en door zo'n stomme kantoortuin is het concentreren nog lastiger. Ben blij dat ik veel thuis kan werken (nu helemaal). Gelukkig is de radio inmiddels wel verbannen, want dan lukt het werken helemaal niet meer.
Er zijn 10 blokken met 6 bureau's. Op maandag zijn alle bureau's bezet, gelukkig werk ik op maandag thuis. Dinsdag en donderdag is het redelijk druk, woensdag wat rustiger en vrijdag zitten wij vaak met 2 of 3 man.
Sukkels hebben ook nog 2 kubussen neergezet waar je in stilte kan bellen. Als je erin zit dan hoor je geen geluiden van buitenaf. Maar van buitenaf hoor je wel de geluiden van binnen. Dan staat er ook nog een samenwerktafel die bedoelt is als plek om samen te werken, maar die gebruikt wordt al vergadertafel, soms ook nog met mensen via Skype.
Achter ons blok staan de printers en hangt een beeldscherm. Hier hebben veel afdelingen wekelijks hun overleg. En dat houdt in veel gepraat en gelach en veel herrie. Er zijn ook mensen die denken daar lekker te gaan bellen, ook al hebben wij briefjes opgehangen met het verzoek daar niet te bellen, omdat wij ook aan het werk zijn.
Het moge duidelijk zijn: ik vind het vreselijk. Ik heb al concentratiestoornissen en door zo'n stomme kantoortuin is het concentreren nog lastiger. Ben blij dat ik veel thuis kan werken (nu helemaal). Gelukkig is de radio inmiddels wel verbannen, want dan lukt het werken helemaal niet meer.
zaterdag 14 maart 2020 om 11:28
Ik heb het een paar weken meegekregen bij mijn vorige werkgever. Toen was het nog nieuw en eerst nog even makkelijk en gezellig of zo. Maar ik vond het al snel teveel. Mijn hoofd tolde eind van de middag.
Nu bij nieuwe werkgever waar ik een klein jaar werk, gaan ze er ook mee starten

zaterdag 14 maart 2020 om 11:29
Ook goed een ander verhaal te lezen. Wat vind jij voordelen?Muurbloempje92 schreef: ↑14-03-2020 11:08Ik werk in een kantoortuin en ik vind het prettig. Ik heb een abbo op spotify en luister veel podcast's. Heerlijk. We hebben belcabines en als iemand te luidruchtig is wordt hij of zij aangesproken.
Ik ben zelf een introvert persoon, maar ik heb wel graag mensen om mij heen. Zolang ze me met rust laten.![]()
zaterdag 14 maart 2020 om 11:30
Ik zuig ook alles op om me heen, is erg vermoeiend.gruffalo schreef: ↑14-03-2020 11:08Hi Claudia, ik heb ook een noise canceling headphone gekocht voor op mijn werk, in een kantoortuin. Je kunt hem ook gebruiken zonder muziek. Hij haalt dan 'continu' geluid weg zoals de airco, en overig geluid wordt minder hard (zoals gesprekken).
Heb jij die koptelefoon zelf betaald? En wat voor 1 heb je?
zaterdag 14 maart 2020 om 11:32
Dat is mijn probleem, ik kan me enorm slecht afsluiten. Irriteer me ook als mensen lang privé kletsen en erg aanwezig zijn. Ik kan er gewoon slecht mee omgaan..Chantilly21_2 schreef: ↑14-03-2020 11:09Sinds ik werk, heb ik alleen maar in kantoortuinen gezeten.
zaterdag 14 maart 2020 om 11:37
Een hel lijkt mij het ook. Maar ik zal wel moeten, dus probeer een weg te vinden.
Ik werk ook thuis, dat doe ik nu op dinsdag of donderdag, de drukste dagen op werk.
Ik hoop dat ik beide dagen thuis mag werken, helaas is er ook vaak overleg op die dagen. Maar dan wil ik daarna naar huis.
Ik ben zo productiever thuis en ik vind het heerlijk.
Hoe ouder ik word, hoe minder ik kan hebben.
Ik werk ook thuis, dat doe ik nu op dinsdag of donderdag, de drukste dagen op werk.
Ik hoop dat ik beide dagen thuis mag werken, helaas is er ook vaak overleg op die dagen. Maar dan wil ik daarna naar huis.
Ik ben zo productiever thuis en ik vind het heerlijk.
Hoe ouder ik word, hoe minder ik kan hebben.
zaterdag 14 maart 2020 om 11:37
ik heb hem van ING-rentepunten met 100 euro korting gekocht, maar zelf betaald. ik heb gekozen voor de sony WH-1000XM3, die is volgens reviews erg goed en zit mij het fijnste. En dat is belangrijk, koptelefoons moeten vooral niet irriteren op je hoofd of zwaar zijn.Claudia2010 schreef: ↑14-03-2020 11:30Ik zuig ook alles op om me heen, is erg vermoeiend.
Heb jij die koptelefoon zelf betaald? En wat voor 1 heb je?
The past may be in tatters
zaterdag 14 maart 2020 om 11:45
De hel, die kantoortuin heet. De rumoerigste plekken blijven altijd over. Op stilteplekken mag je niet bellen en loop je dus met je laptop in je hand even weg want je moet wel informatie opzoeken tijdens het bellen. Super onhandig ook dat er alle belhokjes standaard bezet zijn. Dus neem je die conference call aan in de kantoortuin en staat je mic op mute anders breng je teveel herrie mee. Enzovoort.
Zó niet handig. Ik werk wel thuis. Heb daar een elektrisch verstelbaar hoog-laag bureau in een aparte werkkamer. Werken doe ik wel thuis!
Tip: op je noise cancelling regengeluiden afspelen, dat leidt (mij) niet af en neemt nog meer omgevingsgeluid weg. Op spotify heb je rain sounds, yoga groove, white noise, sleep sounds enz.
Zó niet handig. Ik werk wel thuis. Heb daar een elektrisch verstelbaar hoog-laag bureau in een aparte werkkamer. Werken doe ik wel thuis!
Tip: op je noise cancelling regengeluiden afspelen, dat leidt (mij) niet af en neemt nog meer omgevingsgeluid weg. Op spotify heb je rain sounds, yoga groove, white noise, sleep sounds enz.

zaterdag 14 maart 2020 om 12:00
Hier nog een tuin-enthousiasteling.
Maar wij hebben voldoende stilteplekken, voor hen die de tuin niet kunnen verdragen. Er zijn mensen die 'altijd' in de stilteruimte zitten en nooit in de tuin.
Mensen met langdurige gesprekken worden aangesproken en die gaan zonder commentaar ergens anders heen (bijv. koffie-automaat).
Ik vind het heerlijk omdat je nog makkelijker even iemand wat vraagt of even kort samen overlegt. Ook onze leidinggevenden zitten in de tuin, en je kunt hen erg makkelijk aanspreken.
Ook mensen uit een andere vestiging mengen zich veel makkelijker dan voorheen (toen zaten ze in het allerlaatste kamertje aan het eind van de gang 'verstopt').
Maar wij hebben voldoende stilteplekken, voor hen die de tuin niet kunnen verdragen. Er zijn mensen die 'altijd' in de stilteruimte zitten en nooit in de tuin.
Mensen met langdurige gesprekken worden aangesproken en die gaan zonder commentaar ergens anders heen (bijv. koffie-automaat).
Ik vind het heerlijk omdat je nog makkelijker even iemand wat vraagt of even kort samen overlegt. Ook onze leidinggevenden zitten in de tuin, en je kunt hen erg makkelijk aanspreken.
Ook mensen uit een andere vestiging mengen zich veel makkelijker dan voorheen (toen zaten ze in het allerlaatste kamertje aan het eind van de gang 'verstopt').
zaterdag 14 maart 2020 om 12:09
Toevallig plaatste het AD vandaag een artikel over noise cancelling headphones en kantoortuinen:
https://www.ad.nl/tech/rust-in-de-kanto ... ~ad740efa/
zaterdag 14 maart 2020 om 12:12
De lijntjes zijn korter en misschien meer betrokkenheid, dat is inderdaad een voordeel.daddy_gijs schreef: ↑14-03-2020 12:00Hier nog een tuin-enthousiasteling.
zaterdag 14 maart 2020 om 12:13
Ja door dat bericht werd ik getriggerd, ik kon alleen niet alles lezen vanwege premium.Zarah schreef: ↑14-03-2020 12:09Toevallig plaatste het AD vandaag een artikel over noise cancelling headphones en kantoortuinen:

zaterdag 14 maart 2020 om 12:20
Ik vind dat best veel geld en ook raar dat je dat zou moeten uitgeven, omdat je werkgever niet voor een rustige werkomgeving zorgt.Zarah schreef: ↑14-03-2020 12:09Toevallig plaatste het AD vandaag een artikel over noise cancelling headphones en kantoortuinen:

zaterdag 14 maart 2020 om 12:39
Die kantoortuinen zijn wat die overvolle vreetresorts zijn tijdens de vakantie. De hel op aarde, kan het niet anders omschrijven.
Ooit verzonnen als zijnde efficienter, effectiever etc etc, maar is in werkelijkheid niets meer dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel op m2 aan kantoorpanden.
Vooral de Rijksoverheid heeft daar een flink aandeel in gehad.
In rap tempo werden vestigingen gesloten of afgestoten en werden de werknemers als vee bijeengedreven in een nieuw ingerichte kantoortuingevangenis.
Waar ik moet zijn staan 36 bureau's in een ruimte die net groot genoeg is om te voorkomen dat je op elkaars schoot terecht komt als je je stoel naar achteren schuift. En een moment van rust vindt je echt nergens meer, ook niet op die zgn stilteplekken.
Hooguit op de plee is het nog stil om je heen, tenminste, moet er niet iemand naast je zitten die darmklachten heeft.
En dan al die exotische geurtjes van mensen die knoflook hebben gegeten, of hetzelfde overhemd drie dagen aan hebben, of een hekel hebben aan zeep en/of deodorant of vergeten zijn om hun tanden te poetsen.
En in de winter helemaal gezellig als ze dan ook nog die verwarming op 8 zetten en alle ramen dichthouden.
Gelukkig werk ik nog maar drie dagen, waarvan standaard 1 thuis en soms zelfs 2, want zeg maar 4 dagen per week oid doorbrengen in zo een kantoorhel is echt erger dan een hele dag doorbrengen op een creche met joelende kleintjes om je heen.
Ooit verzonnen als zijnde efficienter, effectiever etc etc, maar is in werkelijkheid niets meer dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel op m2 aan kantoorpanden.
Vooral de Rijksoverheid heeft daar een flink aandeel in gehad.
In rap tempo werden vestigingen gesloten of afgestoten en werden de werknemers als vee bijeengedreven in een nieuw ingerichte kantoortuingevangenis.
Waar ik moet zijn staan 36 bureau's in een ruimte die net groot genoeg is om te voorkomen dat je op elkaars schoot terecht komt als je je stoel naar achteren schuift. En een moment van rust vindt je echt nergens meer, ook niet op die zgn stilteplekken.
Hooguit op de plee is het nog stil om je heen, tenminste, moet er niet iemand naast je zitten die darmklachten heeft.
En dan al die exotische geurtjes van mensen die knoflook hebben gegeten, of hetzelfde overhemd drie dagen aan hebben, of een hekel hebben aan zeep en/of deodorant of vergeten zijn om hun tanden te poetsen.
En in de winter helemaal gezellig als ze dan ook nog die verwarming op 8 zetten en alle ramen dichthouden.
Gelukkig werk ik nog maar drie dagen, waarvan standaard 1 thuis en soms zelfs 2, want zeg maar 4 dagen per week oid doorbrengen in zo een kantoorhel is echt erger dan een hele dag doorbrengen op een creche met joelende kleintjes om je heen.