Kinderverjaardag in Coronatijd
zondag 22 maart 2020 om 07:55
Precies over een week is kind jarig en wordt dan 7. Nu snapt hij gelukkig wel dat zijn feestje zoals andere jaren niet door kan gaan. Maar wat kan wel?
We kunnen sowieso met het gezin taart eten en zoon laten kiezen wat we savonds eten. Maar nu dacht ik wat nou als we het bezoek vragen gedurende de dag het cadeautje bij de voordeur te zetten flink aanbellen/kloppen en dan gaan ze weer en gaan wij het cadeautje pakken. En dan evt cakejes ofzo bij de voordeur zetten die ze mee mogen nemen. Dan is het de hele dag spannend wanneer er weer iets komt en kan hij lekker met het gekregen speelgoed spelen steeds.
Kan dat of is het dan ook onzinnig dat mensen voor iets niet noodzakelijks de straat opgaan?
Daarnaast vind ik echt wel dat een verjaardag niet draait om cadeaus maar zoon kijkt al weken uit naar de doos Lego van oma.
De verjaardag verzetten kan ook, maar het is zo lastig dat ik dan geen datum kan noemen voor zoon. Wordt het dan eind april, mei of pas juni...
Wat doen degene die ook een jarige hebben komende week of hebben gehad afgelopen week?
We kunnen sowieso met het gezin taart eten en zoon laten kiezen wat we savonds eten. Maar nu dacht ik wat nou als we het bezoek vragen gedurende de dag het cadeautje bij de voordeur te zetten flink aanbellen/kloppen en dan gaan ze weer en gaan wij het cadeautje pakken. En dan evt cakejes ofzo bij de voordeur zetten die ze mee mogen nemen. Dan is het de hele dag spannend wanneer er weer iets komt en kan hij lekker met het gekregen speelgoed spelen steeds.
Kan dat of is het dan ook onzinnig dat mensen voor iets niet noodzakelijks de straat opgaan?
Daarnaast vind ik echt wel dat een verjaardag niet draait om cadeaus maar zoon kijkt al weken uit naar de doos Lego van oma.
De verjaardag verzetten kan ook, maar het is zo lastig dat ik dan geen datum kan noemen voor zoon. Wordt het dan eind april, mei of pas juni...
Wat doen degene die ook een jarige hebben komende week of hebben gehad afgelopen week?
zondag 22 maart 2020 om 08:37
Jij mag die doos oppakken want moest er toch al zijn. To moet een extra beweging maken en dat moet ze dus gewoon niet doen.
Chocolade, altijd goed!
zondag 22 maart 2020 om 08:38
De jarigen gaan er absoluut niet dood aan, ls ze een verjaardagscadeau missen.
Leg uit waarom, maak het feestje zelf, wees creatief.
Nu wordt er gesproken,,mensen kunnen elkander besmetten, strakjes een ernstig ziek familie lid.
Denken de ouders van de jarigen er ook aan, de een familied hun dierbare jarige kind kan besmetten.
Wat is er mis, om je deze periode je te gaan aanpassen, aan de leefregels die nodig zijn om de ziekte die heerst.
Een kind van 7 begrijpt het ook wel, de ouders snappen het niet.
Leg uit waarom, maak het feestje zelf, wees creatief.
Nu wordt er gesproken,,mensen kunnen elkander besmetten, strakjes een ernstig ziek familie lid.
Denken de ouders van de jarigen er ook aan, de een familied hun dierbare jarige kind kan besmetten.
Wat is er mis, om je deze periode je te gaan aanpassen, aan de leefregels die nodig zijn om de ziekte die heerst.
Een kind van 7 begrijpt het ook wel, de ouders snappen het niet.

zondag 22 maart 2020 om 08:38
TheeMetChocolade schreef: ↑22-03-2020 08:37Jij mag die doos oppakken want moest er toch al zijn. To moet een extra beweging maken en dat moet ze dus gewoon niet doen.
Je interpreteert de regels een stuk strenger dan noodzakelijk. Het advies is dat je gewoon mag wandelen en fietsen, zolang je afstand houdt. Gelukkig maar, want wekenlang binnen blijven is ook niet gezond.
Kijk anders zelf even op de site van het RIVM, daar zie je staan wat ik net hier kopieerde over wandelen.

zondag 22 maart 2020 om 08:39

Lijkt me eerder dat de verzamelde hysterische Viva-mutsen eens beter moeten leren lezen, ipv hun gezwam te projecteren op alles en iedereen. Er staat in wat er beschreven staat immers niets fundamenteel verschillend tov TO voor wat betreft meter en opa.
En verder zijn we hier niet om toestemming te vragen; TO vraagt om hoe mensen het aanpakken, wij doen het zo.
zondag 22 maart 2020 om 08:43
Precies, mensen mogen gewoon naar buiten. Zolang ze afstand houden, hun handen wassen en geen klachten hebben.Marana schreef: ↑22-03-2020 08:38Je interpreteert de regels een stuk strenger dan noodzakelijk. Het advies is dat je gewoon mag wandelen en fietsen, zolang je afstand houdt. Gelukkig maar, want wekenlang binnen blijven is ook niet gezond.
Kijk anders zelf even op de site van het RIVM, daar zie je staan wat ik net hier kopieerde over wandelen.
Hier wordt gezegd dat TO tegen de adviezen ingaat, maar dat is niet zo.
zondag 22 maart 2020 om 08:45
Volledig mee eens!redbulletje schreef: ↑22-03-2020 07:58Ik zou het idioot vinden om mensen er op uit te sturen om een kado te moeten kopen en bij jullie voor de deur te komen dumpen.
Sla het gewoon lekker over, bak een taart, laat een bezorgpizza komen en kijk 'n leuke film op netflix.
Ons kind is ook over exact een week jarig en wij gaan het ongeveer invullen zoals hierboven.
Alvast gefeliciteerd en maak er toch wat leuks van!

zondag 22 maart 2020 om 08:45
Huh, cadeau’s bij de voordeur laten plaatsen?? Echt??
Dat zou het laatste zijn waar ik aan zou denken of zou verwachten.
Dit jaar geen feestje. Binnen gezin met eigen gezin kan er een feestelijke touche aan gegeven worden met taart, muziek, snoep, film etc.
De rest vervalt. Eventueel op later tijdstip oppakken, echter zelfs dat zou ik geloof ik zelf niet eens doen.
Willen mensen toch iets geven dan mooi via bankrekeningnummer een bedrag laten storten met een leuke tekst van de gever. Zo kan kind zijn levenlang via internetbankieren inzien in welke bizarre tijd het 7 werd en hoe creatief en liefdevol de verjaardag met aanpassingen toch aandacht heeft gekregen.
Lijkt mij echt meer dan voldoende.
Laten we wel wezen, wij vieren verjaardagen zelf niet. Van kind wel, want kind. Echter in de situatie veranderd voor iedereen veel.
Dit jaar geen feestje. Binnen gezin met eigen gezin kan er een feestelijke touche aan gegeven worden met taart, muziek, snoep, film etc.
De rest vervalt. Eventueel op later tijdstip oppakken, echter zelfs dat zou ik geloof ik zelf niet eens doen.
Willen mensen toch iets geven dan mooi via bankrekeningnummer een bedrag laten storten met een leuke tekst van de gever. Zo kan kind zijn levenlang via internetbankieren inzien in welke bizarre tijd het 7 werd en hoe creatief en liefdevol de verjaardag met aanpassingen toch aandacht heeft gekregen.
Laten we wel wezen, wij vieren verjaardagen zelf niet. Van kind wel, want kind. Echter in de situatie veranderd voor iedereen veel.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 08:46
0.06% gewijzigd
zondag 22 maart 2020 om 08:47
Wij hebben het verjaarsfeest van onze dochter waar +/-20 mensen zouden komen van gisteren verplaatst naar september.
Vandaag gaan we even bij mijn schoonmoeder langs (in de tuin, afstand bewarend) omdat ze morgen jarig is. We gaan er niet naar de wc, ik neem zelf wegwerp bekertjes en borden mee en we geven GEEN CADEAU - omdat het virus buiten het lichaam toch nog even in leven blijft.
Vandaag gaan we even bij mijn schoonmoeder langs (in de tuin, afstand bewarend) omdat ze morgen jarig is. We gaan er niet naar de wc, ik neem zelf wegwerp bekertjes en borden mee en we geven GEEN CADEAU - omdat het virus buiten het lichaam toch nog even in leven blijft.
zondag 22 maart 2020 om 08:50
Aan de deur hangen en oprotten? Dan geef je toch alleen maar het signaal dat een verjaardag om cadeaus binnenharken gaat?
Ik zag ergens in dit topic dat ze de huppeldepupste-en-een-halve verjaardag gaan vieren, lijkt me als visite ook een stuk gezelliger, want dan mag je erbij zijn als het cadeautje wordt uitgepakt.
Ik zag ergens in dit topic dat ze de huppeldepupste-en-een-halve verjaardag gaan vieren, lijkt me als visite ook een stuk gezelliger, want dan mag je erbij zijn als het cadeautje wordt uitgepakt.
zondag 22 maart 2020 om 08:56
Nou als mijn neefje of nichtje nu jarig zou zijn, dan zou ik het leuk vinden om hem/haar te verrassen met een leuk cadeautje voor de deur. Dat vind ik echt niet zo gek.
Verder heeft een vriendin van me, waarvan de zoon ook jarig was, op Facebook aan al haar vrienden gevraagd of mensen het leuk vonden om een kaartje naar haar zoon te sturen. Het jochie had dus een hele stapel post, superleuk!
Verder heeft een vriendin van me, waarvan de zoon ook jarig was, op Facebook aan al haar vrienden gevraagd of mensen het leuk vonden om een kaartje naar haar zoon te sturen. Het jochie had dus een hele stapel post, superleuk!

zondag 22 maart 2020 om 09:01
Ik vind je eigenzinnigheid soms best grappig.redbulletje schreef: ↑22-03-2020 07:58Ik zou het idioot vinden om mensen er op uit te sturen om een kado te moeten kopen en bij jullie voor de deur te komen dumpen.
Sla het gewoon lekker over, bak een taart, laat een bezorgpizza komen en kijk 'n leuke film op netflix.
Maar ik kan goed merken dat je geen kinderen hebt/ ze haat.
Ook heb je totaal geen inzicht in de belevingswereld van kinderen.
Kinderen leven maanden uit naar hun verjaardag. Tellen de dagen af.
De cadeautjes zijn voor kinderen één van de belangrijkste dingen.
Dagje netflixen en verjaardag tot de zomer uitstellen gaat er bij een kind echt niet in hoor
zondag 22 maart 2020 om 09:02
Wat iemand al schreef: verstop diverse cadeautjes in huis, en maak kaartjes met geschreven/getekende aanwijzingen waar hij dat kan vinden.
Cadeau gevonden? Terug naar de huiskamer, cadeau uitpakken/bewonderen/uitproberen. Videobellen met de gever om te bedanken (en bijvoorbeeld te laten zien waar het verstopt was). Laten zien wat je nog meer hebt gekregen.
Repeat.
Dan ben je ook even lekker bezig.
Cadeau gevonden? Terug naar de huiskamer, cadeau uitpakken/bewonderen/uitproberen. Videobellen met de gever om te bedanken (en bijvoorbeeld te laten zien waar het verstopt was). Laten zien wat je nog meer hebt gekregen.
Repeat.
Dan ben je ook even lekker bezig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

zondag 22 maart 2020 om 09:05
Ik lees alleen maar dat ze daar langskomen om een kadootje af te geven. Ik zie niet wat er mis is met langsfietsen, kadootjes droppen en weer door.
Ik vind de reacties hier redelijk hysterisch, je mag heus nog wel naar buiten om te wandelen en te fietsen. Hier in de buurt zat opa's en oma's die langsfietsen/rijden en voor het raam zwaaien en weer door.
Mijn buurvrouw ontvangt vrienden uit de buurt voor het raam, raam opengekiept, die dame heeft een krukje bij zich en zo even kletsen/roepen en de kinderen naar elkaar zwaaien.
Zo brengen wij mijn moeder ook boodschappen.
Allemaal in de auto, man ruimt snel de boodschappen in, we gaan voor het dichte raam staan en oma binnen ook, we blèren wat naar elkaar en maken hartgebaren en gaan weer.
Zo lees ik de post van Sinjoren ook.
zondag 22 maart 2020 om 09:09
De maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen zijn er niet voor niets. En die zijn op dit moment wel even wat belangrijker dan de belevingswereld van je kind. Door dit soort bizarre redenaties bestaat het risico dat we hier straks helemaal niet meer naar buiten mogen. Maar ja, dan heeft dat kind zijn/haar feestje gelukkig al gehad, hiephoi.

zondag 22 maart 2020 om 09:11
Sinjoren schreef: ↑22-03-2020 08:39![]()
Lijkt me eerder dat de verzamelde hysterische Viva-mutsen eens beter moeten leren lezen, ipv hun gezwam te projecteren op alles en iedereen. Er staat in wat er beschreven staat immers niets fundamenteel verschillend tov TO voor wat betreft meter en opa.
En verder zijn we hier niet om toestemming te vragen; TO vraagt om hoe mensen het aanpakken, wij doen het zo.
Je schrijft toch dat het feestje gewoon doorgaat?
Ik lees hierin dat opa en meter alleen cadeaus afgeven. En dat sommige andere genodigden niet zullen komen. Maar bij een feestje wat verder gewoon doorgaat denk ik dus aan visite van andere mensen/kinderen:
Sinjoren schreef: ↑22-03-2020 08:12Hier einde week ook de verjaardag van onze oudste, en diens feestje gaat gewoon door. Hij krijgt zijn cadeautjes, zijn taart en alle aandacht, toeters, bellen en ballonnen die bij een verjaardagsfeestje horen.
Sommigen van de genodigden zullen wellicht enkel skypen, zijn meter heeft al bevestigd dat ze langs komt om zijn cadeautje af te geven zoals TO beschrijft en opa doet normaal gezien hetzelfde.
Geen enkele reden om hem te "straffen" omwille van het hele gedoe en nog minder reden om hem ermee op te zadelen. Het leven gaat sowieso verder.
En verder ben ik geen hysterische muts, ik schrijf juist de hele tijd dat langskomen en cadeaus neerzetten geen enkel probleem is, en dat mensen best een stukje mogen wandelen of fietsen.
zondag 22 maart 2020 om 09:15
Wat een onzin zeg! Ik heb ook kinderen en denk er nèt zo over.Eviva1983 schreef: ↑22-03-2020 09:01Ik vind je eigenzinnigheid soms best grappig.
Maar ik kan goed merken dat je geen kinderen hebt/ ze haat.
Ook heb je totaal geen inzicht in de belevingswereld van kinderen.
Kinderen leven maanden uit naar hun verjaardag. Tellen de dagen af.
De cadeautjes zijn voor kinderen één van de belangrijkste dingen.
Dagje netflixen en verjaardag tot de zomer uitstellen gaat er bij een kind echt niet in hoor
Bedenk eens wat voor een voorbeeld je jouw kinderen geeft!
zondag 22 maart 2020 om 09:17
To houdt zich gewoon aan de maatregelen als ze doet wat in de op staat.Trotter schreef: ↑22-03-2020 09:09De maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen zijn er niet voor niets. En die zijn op dit moment wel even wat belangrijker dan de belevingswereld van je kind. Door dit soort bizarre redenaties bestaat het risico dat we hier straks helemaal niet meer naar buiten mogen. Maar ja, dan heeft dat kind zijn/haar feestje gelukkig al gehad, hiephoi.

zondag 22 maart 2020 om 09:17
Als mensen zelf willen geven en dat aan deur hangen geen probleem. Ik zou het niet verwachten of het idee van die verwachting creëren.
Ik zou daar niets over roepen dus.
Vind dat nu echt geen prioriteit, zelfs niet voor een kinderbrein. Ben zelf moeder en heb wel enig inlevingsvermogen.
Een ander mag anders denken.
Ik zou daar niets over roepen dus.
Vind dat nu echt geen prioriteit, zelfs niet voor een kinderbrein. Ben zelf moeder en heb wel enig inlevingsvermogen.
Een ander mag anders denken.

zondag 22 maart 2020 om 09:18
Dochter wordt 1 april 4 jaar!
Ze kijkt er al heel lang naar uit, wil dat al haar neefjes en nichtjes komen. Zelfs achterneefjes wilde ze laten komen, want ze zijn allemaal haar vriend.
Ze wil een éénhoorn taart.
Ook hebben we afgeteld naar de eerste schooldag, ze mocht eigenlijk afgelopen Woensdag gaan wennen.
We hebben haar uitgelegd dat school nog moet wachten en haar nieuwe broodtrommel en schooltas, die al maanden klaar staan, nog even in de kast blijven.
Ze keek me aan met haar grote blauwe ogen en vroeg: "ja maar mama, waarom dan?, ik ben toch bijna 4 jaar".
Ik heb gezegd dat het komt omdat we niet willen dat veel mensen ziek worden, omdat er al veel mensen ziek zijn nu.
Ze zei: " mama ik kan echtttt gewoon naar school, ik hoef echt niet te hoesten" (ze heeft astma en vervolgens doet ze heel erg haar best haar hoest in te houden).
Bijna iedere dag zegt ze dat haar neefje op haar verjaardag mag komen.
Ik heb haar van de week voorzichtig geprobeerd te zeggen dat er niet veel of geen visite zal komen.
Weer die grote blauwe ogen die me aankijken " maar mama, het is toch een feestje" .
We gaan er het beste van maken uiteraard.
Maar ik denk dat veel van jullie niet doorhebben dat het allemaal best jammer is.
Én dat je makkelijk praten hebt, als je geen kind hebt die in deze weken jarig is...
Uiteraard zijn de maatregelen nu het allerbelangrijkste.
Maar jammer is het wel, zowel voor ons (jongste wordt 4 jaar en dat zie ik echt als mijlpaal), als voor dochter, die nu erg bewust is van haar verjaardag, maar te jong is om dergelijke maatregelen te snappen.
Uiteraard doe ik er luchtig over tegen mijn kleine meisje en het is een ontzettend makkelijk kind, die heel snel genoegen neemt, dus ik verwacht geen traantjes.
Maar jammer vind ik het wel.
We maken er het beste van om haar alsnog een leuke dag te bezorgen!
Ze kijkt er al heel lang naar uit, wil dat al haar neefjes en nichtjes komen. Zelfs achterneefjes wilde ze laten komen, want ze zijn allemaal haar vriend.
Ze wil een éénhoorn taart.
Ook hebben we afgeteld naar de eerste schooldag, ze mocht eigenlijk afgelopen Woensdag gaan wennen.
We hebben haar uitgelegd dat school nog moet wachten en haar nieuwe broodtrommel en schooltas, die al maanden klaar staan, nog even in de kast blijven.
Ze keek me aan met haar grote blauwe ogen en vroeg: "ja maar mama, waarom dan?, ik ben toch bijna 4 jaar".
Ik heb gezegd dat het komt omdat we niet willen dat veel mensen ziek worden, omdat er al veel mensen ziek zijn nu.
Ze zei: " mama ik kan echtttt gewoon naar school, ik hoef echt niet te hoesten" (ze heeft astma en vervolgens doet ze heel erg haar best haar hoest in te houden).
Bijna iedere dag zegt ze dat haar neefje op haar verjaardag mag komen.
Ik heb haar van de week voorzichtig geprobeerd te zeggen dat er niet veel of geen visite zal komen.
Weer die grote blauwe ogen die me aankijken " maar mama, het is toch een feestje" .
We gaan er het beste van maken uiteraard.
Maar ik denk dat veel van jullie niet doorhebben dat het allemaal best jammer is.
Én dat je makkelijk praten hebt, als je geen kind hebt die in deze weken jarig is...
Uiteraard zijn de maatregelen nu het allerbelangrijkste.
Maar jammer is het wel, zowel voor ons (jongste wordt 4 jaar en dat zie ik echt als mijlpaal), als voor dochter, die nu erg bewust is van haar verjaardag, maar te jong is om dergelijke maatregelen te snappen.
Uiteraard doe ik er luchtig over tegen mijn kleine meisje en het is een ontzettend makkelijk kind, die heel snel genoegen neemt, dus ik verwacht geen traantjes.
Maar jammer vind ik het wel.
We maken er het beste van om haar alsnog een leuke dag te bezorgen!
zondag 22 maart 2020 om 09:19
Precies, als je goed leest, staat er dat opa en meter de kadootjes ook geven op de manier waarop to dat heeft bedacht (,ergens neerzetten dus)Het-groepje schreef: ↑22-03-2020 09:05Ik lees alleen maar dat ze daar langskomen om een kadootje af te geven. Ik zie niet wat er mis is met langsfietsen, kadootjes droppen en weer door.
Ik vind de reacties hier redelijk hysterisch, je mag heus nog wel naar buiten om te wandelen en te fietsen. Hier in de buurt zat opa's en oma's die langsfietsen/rijden en voor het raam zwaaien en weer door.
Mijn buurvrouw ontvangt vrienden uit de buurt voor het raam, raam opengekiept, die dame heeft een krukje bij zich en zo even kletsen/roepen en de kinderen naar elkaar zwaaien.
Allemaal in de auto, man ruimt snel de boodschappen in, we gaan voor het dichte raam staan en oma binnen ook, we blèren wat naar elkaar en maken hartgebaren en gaan weer.

zondag 22 maart 2020 om 09:19
Onze dochter wordt vrijdag 9. Ze begrijpt heel goed waarom er geen feest komt maar ze was er toch verdrietig om. En dat mag. Ik ben ook heel benieuwd hoe ze het vrijdag vindt. Ik vind het zelf ook heel naar. Een verjaardag is zo belangrijk voor een kind. En het benadrukt nog is extra in wat voor situatie we ons bevinden.
Maar het is nu eenmaal niet anders. En omdat de gezondheid van iedereen veel belangrijker is vieren wij het met het gezin. We gaan er echt iets leuks van maken. Ontbijt op bed, cadeautjes, zingen, iets bakken en opeten en natuurlijk mag de jarige kiezen wat we gaan eten.
In de ochtend wordt er aan school gewerkt. In de middag laten we de hele familie tegelijk inbellen via zoom en wordt er voor de jarige gezongen. Opa en oma hebben hun cadeau hier laten bezorgen en dat krijgt dochter dan van hun.
Ik denk dat dochter een topdag krijgt en ondertussen leert dat je er het beste van moet maken!
En later geven we nog een feest.
Maar het is nu eenmaal niet anders. En omdat de gezondheid van iedereen veel belangrijker is vieren wij het met het gezin. We gaan er echt iets leuks van maken. Ontbijt op bed, cadeautjes, zingen, iets bakken en opeten en natuurlijk mag de jarige kiezen wat we gaan eten.
In de ochtend wordt er aan school gewerkt. In de middag laten we de hele familie tegelijk inbellen via zoom en wordt er voor de jarige gezongen. Opa en oma hebben hun cadeau hier laten bezorgen en dat krijgt dochter dan van hun.
Ik denk dat dochter een topdag krijgt en ondertussen leert dat je er het beste van moet maken!
En later geven we nog een feest.
zondag 22 maart 2020 om 09:20
alHet-groepje schreef: ↑22-03-2020 09:05Ik lees alleen maar dat ze daar langskomen om een kadootje af te geven. Ik zie niet wat er mis is met langsfietsen, kadootjes droppen en weer door.
Sinjoren doet deze situatie af als gedoe... gaat wel iets verder dan gedoe
zondag 22 maart 2020 om 09:20
En dan de al gekochte cadeaus weggooien?Ttroeteltje schreef: ↑22-03-2020 08:45Huh, cadeau’s bij de voordeur laten plaatsen?? Echt??