Activiteiten leerling groep 1/2
zondag 29 maart 2020 om 19:19
Ik loop stage op de basisschool in de middenbouw. Aankomende week verzorg ik de noodopvang van een meisje uit groep 1/2. Dit is weer even wat anders dan de middenbouw en het gaat nu ook niet om een hele groep, maar om 1 leerling.
Nu ben ik dus op zoek naar activiteiten om te doen. Ik wil schrijfoefeningen, reken spelletjes en een beweegspelletje doen. Maar ik ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën hebben, wat is altijd een succes?
Nu ben ik dus op zoek naar activiteiten om te doen. Ik wil schrijfoefeningen, reken spelletjes en een beweegspelletje doen. Maar ik ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën hebben, wat is altijd een succes?

zondag 29 maart 2020 om 19:59
Welke opleiding doe je en in welk jaar zit je nu? Vraag ook vooral wat school van jou verwacht, je kunt hier wel allerlei ideeën opdoen maar het moet ook stroken met wat school van je verwacht.
Ik zou ook zeker iets gaan knutselen, en naar buiten gaan. Verder kind ook dingen laten doen zonder jou. Opdracht geven en lekker alleen laten spelen.
Ik zou ook zeker iets gaan knutselen, en naar buiten gaan. Verder kind ook dingen laten doen zonder jou. Opdracht geven en lekker alleen laten spelen.

zondag 29 maart 2020 om 20:04
Gatinmijnsok schreef: ↑29-03-2020 19:51Een paasei versieren met schrijfpatronen in wasco en daarna met ecoline beschilderen.
In het speellokaal een parcours uitzetten en met een lepel en een paasei erop het parcours af laten leggen.
Een half kralenplank patroon laten spiegelen.
Bloemen vouwen en knutselen.
Rekenspellen van met sprongen vooruit.
Voor een oudste kleuter is het ook leuk om dat ei te borduren. Met ecoline het ei kleuren en dan zigzagmotieven en streepjes borduren. Wel een grote naald nemen. Is een werkje dat best wat tijd vult.
zondag 29 maart 2020 om 20:10
Haha leuk!
Ja het is op school.
Bedankt Mayolijn. Leuk! Daar kan ik wel wat mee.
zondag 29 maart 2020 om 20:17
Verkort pabo jaar 1. Ik heb het nagevraagd en ze geven me veel vrijheid in de invulling van de dag. Daarom wil ik wat activiteiten paraat hebben staan.Andersom schreef: ↑29-03-2020 19:59Welke opleiding doe je en in welk jaar zit je nu? Vraag ook vooral wat school van jou verwacht, je kunt hier wel allerlei ideeën opdoen maar het moet ook stroken met wat school van je verwacht.
Bedankt voor de tip!
zondag 29 maart 2020 om 22:24
Kind, groep 2, hier is verslingerd aan monopoly junior.Kikix schreef: ↑29-03-2020 19:50Volgens mij komt mijn punt niet goed over. Ik ga echt niet de hele dag een rekenles geven. Ik bedoel daar mee dat we dan gaan dobbelen of mens erger je nieten. En met schrijven bedoel ik figuurtjes tekenen.
Natuurlijk gaan we er een leuke dag van maken. Ik zoek gewoon wat leuke ideetjes die ik kan voorstellen om te doen.
Puzzelen kan ook.
Voetballen.
Wedstrijdje gooien (ergens in een gat ofzo).
Knikkeren.
zondag 29 maart 2020 om 22:39
Hier heeft de leerkracht ooit eens een blote voeten pad voor de kleuters gemaakt. Door verschillende lage dozen achter elkaar te zetten met verschillende texturen konden de kinderen daar doorheen lopen. Misschien een wat langer project, maar dat is juist wel fijn als je een aantal dagen moet vullen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 30 maart 2020 om 13:51

maandag 30 maart 2020 om 14:03
Rekenspelletjes in je OP hoor je anders ook aan elkaar te schrijven

maandag 30 maart 2020 om 16:09
Mijn dochter van 5,5 vind als rekenoefening heel leuk: gooien met twee dobbelstenen, dan de cijfers opschrijven in een som en bij elkaar optellen. Houdt ze zo een uur vol.
Er circuleert op internet een erg leuk plaatje van de cijfers 1 t/m 9 in lego, is erg leuk om na te maken (misschien kan dit kind het zelf ook wel bedenken).
Er circuleert op internet een erg leuk plaatje van de cijfers 1 t/m 9 in lego, is erg leuk om na te maken (misschien kan dit kind het zelf ook wel bedenken).
maandag 30 maart 2020 om 16:10
Dit dacht ik ook meteen!Promethium schreef: ↑30-03-2020 13:51Je schrijft groep 1/2, dat kan nog alle kanten op. Is het een leerling die net 4 is en een maand op school zit of een leerling die in groep 2 zit en al een beetje kan lezen? Dat maakt behoorlijk uit voor de activiteiten.
Ik vind het wel bijzonder dat school het zo vrijlaat, terwijl jij zo te lezen geen ervaring hebt in een kleutergroep. Verwachten ze dat je ‘opvang’ biedt, of is het de bedoeling dat je ook iets aan lesactiviteiten aanbiedt? Hoe ziet een normale dag er uit in deze kleutergroep? Is spelen en ontdekken de basis, of werken ze met veel vaste opdrachten, verplichte werkjes etc..? Het lijkt me dat je daar bij aan moet sluiten en het maakt nogal veel uit voor de invulling van de dag.
maandag 30 maart 2020 om 19:58
Ja, stom van mij. Typfoutje. Ik weet namelijk dat het aan elkaar hoort. Ik moet mijn teksten beter controleren voordat ik ze op het forum plaats.Zeewater8669 schreef: ↑30-03-2020 14:03Rekenspelletjes in je OP hoor je anders ook aan elkaar te schrijvenFrappant dat je de andere twee woorden in de zin wel zonder spatiefout schrijft. Sorry, normaal ben ik niet zo van het verbeteren maar als aankomend leerkracht lijkt correct Nederlands schrijven me wel essentieel.
maandag 30 maart 2020 om 20:40
Het is een meisje van 4 jaar en ze is nieuw in de klas. Ze heeft geen vaste opdrachten. Ik moet dus 'opvangen'. Hierbij volg ik de globale planning van school, maar een paar activiteiten kan ik zelf invullen. Maar dat komt wel goed!digijuf schreef: ↑30-03-2020 16:10Dit dacht ik ook meteen!
Ik vind het wel bijzonder dat school het zo vrijlaat, terwijl jij zo te lezen geen ervaring hebt in een kleutergroep. Verwachten ze dat je ‘opvang’ biedt, of is het de bedoeling dat je ook iets aan lesactiviteiten aanbiedt? Hoe ziet een normale dag er uit in deze kleutergroep? Is spelen en ontdekken de basis, of werken ze met veel vaste opdrachten, verplichte werkjes etc..? Het lijkt me dat je daar bij aan moet sluiten en het maakt nogal veel uit voor de invulling van de dag.
dinsdag 31 maart 2020 om 09:58
Bij een kindje van 4 dat net op school is, zou ik dus echt geen reken- of schrijfspelletjes gaan doen! Vooral laten spelen en bewegen (en zelf meedoen), voorlezen, vrij tekenen of stempelen.. Ook dingen waarbij je kunt voelen met je handen zijn favoriet: kleien, magnetisch zand, vingerverven. Als ze het leuk vindt, kun je haar iets van ontwikkelingsmateriaal laten kiezen (kleursorteerspelletje, eenvoudige puzzel), of samen iets knutselen. Ze zit eigenlijk nog in de wenfase op school en nu de rest van de klas en de juf er niet is, is dat helemaal bijzonder. Zou er niet teveel ‘schooltje spelen’ van maken.