Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Pubers🤢

30-03-2020 13:26 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Kan iemand mij even wat steun geven?
Net voor de zoveelste keer een giga bonje gehad, nou ja hij met mij ik reageer niet eens meer, met mijn 14 jarige zoon.

Hij vind ontzettend dat hij na het schoolwerk gewoon naar buiten kan om een beetje te chillen met zijn tweelingbroer en nog een vriend erbij. Of hij wil bij elkaar binnen zitten..nou ja dingen doen die nu in deze situatie naar mijn inziens gewoon niet handig zijn.
Het lijkt inderdaad zo dat zijn vrienden en vriendinnen dit wel allemaal mogen.

Hij heeft gelijk dat ik ook wispelturig ben met wat wel en wat er niet mag dat komt ook omdat ik zelf ook twijfel of ik niet teveel van ze eis.

Ze mogen van mij buiten wandelen met de hond of gewoon met zijn broer en eventueel 1 vriend erbij wandelen of even chillen ergens buiten.
En ze mogen dan 1 x per week afspreken waarbij ik heb voorgesteld om hier overdekt in de tuin op de gepaste afstand van elkaar met de houtkachel aan bij elkaar zitten.

Nou ja hij vind dit alles bezopen en laat foto's zien van klasgenoten die gewoon volledige vrijheid hebben om te gaan en staan waar ze willen.
Dus.. ik lijk echt de enige ouder te zijn met deze volgens hem zelf verzonnen regels.

Hoe doen jullie dit met pubers..

Onder de 12 mogen ze wel met elkaar spelen of naar buiten ik weet...

Maar specifiek boven de 12 want ik kan toch niet de enige ouder zijn met steeds dit gezeur thuis?

Charlotte2020 schreef:
30-03-2020 18:27
Je hebt nu eenmaal rekkelijken en preciezen.
In dit geval niet. Rekkelijken gaan buiten de richtlijn. Ik blijf er binnen.
lilalinda schreef:
30-03-2020 18:45
In dit geval niet. Rekkelijken gaan buiten de richtlijn. Ik blijf er binnen.
True :-)
mafalda schreef:
30-03-2020 13:26
Net voor de zoveelste keer een giga bonje gehad, nou ja hij met mij ik reageer niet eens meer, met mijn 14 jarige zoon.
Compleet genegeerd worden wanneer je boos bent. Daar zou ik als volwassene al boos van worden, dus laat staan wanneer je een puber bent. En dan ook nog wispelturig zijn in je afspraken.
Dat klinkt meer alsof het je doel is om je puber zo kwaad mogelijk te krijgen zodat er geen enkel overleg meer mogelijk is.
Mafalda, ik zou proberen om niet wispelturig te zijn en je twijfel te bespreken. Het is nu eenmaal een feit dat je drie mensen in huis mag ontvangen. Ik snap dat jouw puber dat interpreteert als dit mag iedere dag. Ik zou dan zeggen; ja, je hebt gelijk, afspreken met (bij voorkeur dezelfde) vrienden is toegestaan mits je de 1,5 meter afstand aanhoudt. Maar ik ben als moeder heel voorzichtig en daarom vind ik iedere dag te veel. Zo iets.
Het werkt averechts om feiten te ontkennen. Afspreken mag nl.

En voordat iedereen hier gaat zeggen; je moet zo veel mogelijk binnen blijven. Tsja, ‘zo veel mogelijk’ is multi-interpretabel en een puber legt dat uit in zn eigen voordeel. Het is nl heeel noodzakelijk om vrienden te zien in hun ogen.

Hier overigens een tiener die wel sociaal is maar toch veel thuis is. Spreekt alleen af met 1 vaste vriendin, bijna een soort zusje die hier heel vaak is.
zusjevanLady_Day schreef:
30-03-2020 19:44
Mafalda, ik zou proberen om niet wispelturig te zijn en je twijfel te bespreken. Het is nu eenmaal een feit dat je drie mensen in huis mag ontvangen. Ik snap dat jouw puber dat interpreteert als dit mag iedere dag. Ik zou dan zeggen; ja, je hebt gelijk, afspreken met (bij voorkeur dezelfde) vrienden is toegestaan mits je de 1,5 meter afstand aanhoudt. Maar ik ben als moeder heel voorzichtig en daarom vind ik iedere dag te veel. Zo iets.
Het werkt averechts om feiten te ontkennen. Afspreken mag nl.

En voordat iedereen hier gaat zeggen; je moet zo veel mogelijk binnen blijven. Tsja, ‘zo veel mogelijk’ is multi-interpretabel en een puber legt dat uit in zn eigen voordeel. Het is nl heeel noodzakelijk om vrienden te zien in hun ogen.

Hier overigens een tiener die wel sociaal is maar toch veel thuis is. Spreekt alleen af met 1 vaste vriendin, bijna een soort zusje die hier heel vaak is.
en de kring klein houden is ook slim
afspreken mag, maar binnen een beperkt groepje
Ik lees steeds " 3 personen of meer..."
Dus je mag nog maar met 1 persoon afspreken en dan op 1,5 meter. Toch?
Want dan ben je met z'n tweeën en dat mag wel
*Pauze* schreef:
30-03-2020 18:56
Compleet genegeerd worden wanneer je boos bent. Daar zou ik als volwassene al boos van worden, dus laat staan wanneer je een puber bent. En dan ook nog wispelturig zijn in je afspraken.
Dat klinkt meer alsof het je doel is om je puber zo kwaad mogelijk te krijgen zodat er geen enkel overleg meer mogelijk is.
He deze discussies met hem heb ik tot in deen treuren gehad hoor..al bijna 2 weken
Alleen vandaag had ik er even geen zin meer in.
Om daar nou gelijk een hele conclusie uit te trekken :nooo:
Dubbel
haantje69 schreef:
30-03-2020 20:53
Ik lees steeds " 3 personen of meer..."
Dus je mag nog maar met 1 persoon afspreken en dan op 1,5 meter. Toch?
Want dan ben je met z'n tweeën en dat mag wel
Het is mi maximaal drie personen op bezoek. Zie post van lilalinda op pagina twee. Zij citeert letterlijk RIVM.
Als je alleen woont ben je dan dus met vier als je drie mensen op bezoek hebt.

Prima om de regels strakker te nemen dan voorgeschreven, maar dit is wat er staat.

@haantje: wat jij schrijft zou kloppen als de regel minder dan drie personen is, dan kom ik ook op twee 😀.
mafalda schreef:
30-03-2020 21:04
He deze discussies met hem heb ik tot in deen treuren gehad hoor..al bijna 2 weken
Alleen vandaag had ik er even geen zin meer in.
Om daar nou gelijk een hele conclusie uit te trekken :nooo:
Je geeft je puber het signaal dat hij niet gehoord wordt, zijn mening onbelangrijk is.
Maakt niet uit wat je die 2 weken ervoor gedaan hebt.
*Pauze* schreef:
30-03-2020 22:00
Je geeft je puber het signaal dat hij niet gehoord wordt, zijn mening onbelangrijk is.
Maakt niet uit wat je die 2 weken ervoor gedaan hebt.
Op een gegeven moment ben ik klaar met oneindige lange tot niks brengende discussies.. en dan stop ik ermee. Pubers drammen, zuigen, leggen woorden in je mond en kunnen je pakken op ieder foutje..
Tenminste dat doet de mijne.
mafalda schreef:
31-03-2020 08:12
Op een gegeven moment ben ik klaar met oneindige lange tot niks brengende discussies.. en dan stop ik ermee. Pubers drammen, zuigen, leggen woorden in je mond en kunnen je pakken op ieder foutje..
Tenminste dat doet de mijne.
"zeg schat, als jij niet gezellig kunt doen, heb ik liever dat je op je kamer blijft"
(de puberversie van even "wegzetten" uit de situatie)

En zodra ze weer even beneden komen, ben ik normaal lief. "ik ga net thee zetten, wil je ook?"
mafalda schreef:
30-03-2020 13:57
Zie je dat ik wispelturig ben?🤔
Ze mogen wel de hond uitlaten een stukje wandelen ook met het vriendje erbij.

Ik wil niet dat ze buiten uren slenteren zonder doel of bij elkaar binnen zitten.
Is dit onlogisch?
Ik vind je niet onlogisch. Mijn buurman heeft een PlayStation gekocht via Amazon voor zijn zoon van 13 en dochter van 16. Die zeuren nu echt niet meer. Ik denk er aan dit ook te doen.
Zoon spreekt hier wel af. Met 2 vrienden, maar niet tegelijkertijd. En bij ons thuis, zodat ik er een oogje op kan houden. Tot nu toe houden ze zich goed aan 1.5 m afstand en zijn uiteraard niet verkouden, snotterig of wat dan ook. Buiten rondhangen en veel verschillende contacten zou ik niet oké vinden, maar hier heb ik geen moeite mee.
De andere pubers hier in huis spreken niet af, maar hebben er ook minder behoefte aan (zijn meer introvert).

Toevoeging: ze gamen samen en springen vooral op de trampoline (uiteraard niet tegelijk). Mee-eten doen we nu even niet.
Zoon is ook 14 trouwens, dus ik ken de discussies en behoeften.
lilalinda schreef:
31-03-2020 08:15
"zeg schat, als jij niet gezellig kunt doen, heb ik liever dat je op je kamer blijft"
(de puberversie van even "wegzetten" uit de situatie)

En zodra ze weer even beneden komen, ben ik normaal lief. "ik ga net thee zetten, wil je ook?"
Deze ga ik gebruiken !!

Deze zoon is heel pittig qua karakter, goed mondig en ver voor zijn leeftijd.
Gelukkig is zijn broer een stuk gemoedelijker.
7. Groepsvorming (al dan niet toevallig) in de publieke ruimte wordt verboden. Onder een groep verstaat het kabinet drie of meer personen die daarbij geen afstand van 1,5 m houden. Er is geen sprake van groepsvorming als het gaat om personen die een gezamenlijk huishouden vormen. Er is ook geen sprake van groepsvorming als kinderen tot en met 12 jaar samenspelen onder toezicht van een of meer ouders of voogden. Mits de ouders en/of voogden onderling 1,5 m afstand bewaren.
Rijksoverheid

Het is maar net waar je het leest..
Van mij mogen ze met 2 personen naar buiten, wel rekening houden met die 1,5 meter. Maar ja... hoe gaat zij zich eraan houden buiten mijn zicht? Dochter heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar gezelligheid is ook belangrijk voor haar...
lisa_ schreef:
30-03-2020 15:13
Hier 14 en 16 blijven binnen of zijn samen buiten.
Jongste gaat wel twee keer per week hardlopen met vriendin, ze spreken buiten af en en houden 1,5 m afstand.

De vrienden uit hun vriendengroep blijven allemaal binnen.
Mijn zoons van 15&12 zijn ineens dikke vrienden nu ze op elkaar aangewezen zijn, ipv ieder met hun eigen vrienden,
Zitten samen op de PlayStation of gaan samen in de tuin voetballen,
Ik dacht dat het bij ons enorm meeviel, het thuiszitten. Maar vanochtend een clash met mijn oudste zoon (16), na een brand-mail van de mentor aan alle ouders van zijn klas. Hij zit op het speciaal onderwijs, in havo 4. Godzijdank doet hij het jaar over, alle onzekerheden m.b.t. de examens hebben we nu dus gelukkig niet (op speciaal onderwijs wordt staatsexamen gedaan, net weer anders) en hij heeft de stof al een keer gehad. Want hij blijkt zich dus totaal niet te kunnen zetten tot schoolwerk, evenals het grootste deel van zijn klasgenoten. Hij deed naar ons overkomen alsof hij alles gewoon maakte. Vragen daarover deden de vlam gelijk in de pan slaan. Gelukkig is mijn man thuis en kan ik naar mijn bedrijfsruimte, daar kan mijn zoon ook naartoe als hij zou willen. Hij is dus niet veroordeeld tot thuis zitten, zoals de meeste tieners dat wel zijn. Maar toch, smoesjes te over. Thuis is het te druk, te lawaaiig (wat dus niet zo is, onze jongste zoon werkt op zijn kamer en verder is het heel rustig, ik ben dus meestal naar mijn bedrijf en mijn man is thuis bezig), te veel rommel op zijn kamer om daar te kunnen werken, dat zijn allemaal dingen die hij met zijn mentor bespreekt. Medicatie voor zijn concentratie wil hij niet meer nemen. Een wandeling maken met ons? Geen zin in. Dat passieve... Ik kots er in middels van. Ben het helemaal zat.
Ik zou ook denken dat één vriend toch af en toe wel langs zou mogen komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven