Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 13)

29-03-2020 12:30 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 30.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 9.762 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-04-2020 13:56
O_O

Gelukkig hebben wij ongelijk, met onze 'paniekzaaierij is niet nodig'.......
🤣🤣🤣

Mijn vriendin is ook niet van de paniek dus die was ook stomverbaasd.

De klacht waar je voor komt wordt niet behandeld. Je bent direct Corona.
Dan vraag ik me af: wat gaat er nog meer mis? Worden hartaanvallen wel herkend?
Geen bijzonderheden
Jeetje wat een amateuristisch gedoe op die eerste hulp zeg. Daar wil je niet met spoed heen moeten :nooo:
I like being a mess. It's who I am.
Dahlia74 schreef:
01-04-2020 13:57
Het artikel gaat over mensen die nu al niet meer in staat zijn voor zichzelf kunnen zorgen. Tenminste zo lees ik het. Deze groep is grotendeels al opgenomen in verzorgingsinstellingen. Ze kunnen mogelijk ook overgebracht worden naar de zorghotels die nu worden opgericht. Ze zullen palliatieve zorg krijgen, zodat ze minder hoeven te leiden. Een verstikkingsdood wordt zoveel als mogelijk voorkomen.

Zo lees ik het dus niet. Er staat bij ze kunnen dan beter thuis blijven of naar verpleeghuis.
Hoe kwetsbaar ben je als je thuis woont?

Maar goed: waar bestaat zo'n thuisbehandeling dan uit?
impala schreef:
01-04-2020 13:58
Het is niet waar dat je met morfine geen last hebt van benauwdheid. Eerder het tegendeel, want opiaten hebben een slecht effect op je ademhaling.
Morfine is tegen pijn. Niet tegen benauwdheid.
https://www.isala.nl/patientenfolders/6 ... -opioiden/
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
impala schreef:
01-04-2020 13:58
Het is niet waar dat je met morfine geen last hebt van benauwdheid. Eerder het tegendeel, want opiaten hebben een slecht effect op je ademhaling.
Morfine is tegen pijn. Niet tegen benauwdheid.
Wordt wel degelijk ook gebruikt tegen benauwdheid.
Wat beweer jij sommige dingen trouwens stellig, terwijl je fout zit...
Zet er dan bij dat je dat dénkt, ofzo, of zoek eerst wat op.
justagirly wijzigde dit bericht op 01-04-2020 14:05
17.65% gewijzigd
AllyMcBeal schreef:
01-04-2020 13:59
Jeetje wat een amateuristisch gedoe op die eerste hulp zeg. Daar wil je niet met spoed heen moeten :nooo:
Ja dat.

Zo wordt er dus omgegaan met andere klachten.

Die uitslag is morgen 100% negatief. En als ze niet zo’n paniek zaaiden en luisterden en lezen wat er op brief huisarts staat, hadden ze deze test voor iemand kunnen gebruiken met wel coronaklachten.
Geen bijzonderheden
Solomio schreef:
01-04-2020 13:54
Dit gebeurt al. Nu, met Corona (driekwart van de overledenen heeft geen ic gezien), maar ook zonder Corona: longontsteking is vaak uiteindelijk een doodsoorzaak en mensen krijgen dan bijv morfine, zodat ze geen last hebben van de benauwdheid.

Dit klopt echt niet.
Ook niet als je het 10 x herhaald.
justagirly schreef:
01-04-2020 14:02
Wordt wel degelijk ook gebruikt tegen benauwdheid.
Mijn moeder is in het verpleeghuis overleden. Vermoedelijk longontsteking, benauwd, morfine om het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Nou ja, dat was het idee, het liep anders, maar dat daar morfine voor gegeven wordt weet ik iig zeker.

David Dunning
Oh ok. Ik weet alleen dat iemand met longkanker het amper kreeg (tegen pijn) vanwege de effecten op adehaling. En het evengoed bewust meemaakte, toen zijn ademhaling ermee ophield en hij gereanimeerd moest worden.
.
RIVM: 447 nieuwe patiënten in ziekenhuis, dodental stijgt met 134
Er zijn 447 nieuwe coronapatiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Dat meldt het RIVM. Dat zijn minder nieuwe patiënten dan gisteren werd gemeld: toen ging het om 722 nieuwe patiënten. Het totaal aantal coronapatiënten dat in het ziekenhuis is opgenomen of opgenomen is geweest is 5159.

Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 134, meldt het RIVM. Ook die toename is minder dan gisteren. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden, er zit een vertraging tussen de dag van overlijden en de dag dat het overlijden wordt gerapporteerd.

In totaal zijn nu, voor zover bekend, 1173 mensen in Nederland overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dat aantal ligt in werkelijkheid hoger, doordat alleen geteste patiënten worden meegerekend als ze overlijden aan de gevolgen van een besmetting.

Het aantal nieuw gemelde besmettingen is 1019. In totaal zijn er nu 13614 besmettingsgevallen bekend. Doordat lang niet iedereen getest wordt, ligt het werkelijke aantal besmettingen hoger.
Honey, you should see me in a crown
yasmijn schreef:
01-04-2020 13:59
🤣🤣🤣

Mijn vriendin is ook niet van de paniek dus die was ook stomverbaasd.

De klacht waar je voor komt wordt niet behandeld. Je bent direct Corona.
Dan vraag ik me af: wat gaat er nog meer mis? Worden hartaanvallen wel herkend?
Er ging in het pre-coronatijdperk al regelmatig wat mis in ziekenhuizen, op dit moment wil je er helemaal niet terecht komen.
Solomio schreef:
01-04-2020 14:05
Mijn moeder is in het verpleeghuis overleden. Vermoedelijk longontsteking, benauwd, morfine om het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Nou ja, dat was het idee, het liep anders, maar dat daar morfine voor gegeven wordt weet ik iig zeker.
Inderdaad.
yasmijn schreef:
01-04-2020 14:02
Ja dat.

Zo wordt er dus omgegaan met andere klachten.

Die uitslag is morgen 100% negatief. En als ze niet zo’n paniek zaaiden en luisterden en lezen wat er op brief huisarts staat, hadden ze deze test voor iemand kunnen gebruiken met wel coronaklachten.
Helaas is diarree met heftige buikpijn ook een mogelijke uiting van Corona. De kans dat ze iets anders heeft is weliswaar veel groter, maar dat ze het toch oppakken als covid-verdacht vind ik niet per se heel raar hoor.
redbulletje schreef:
01-04-2020 14:06
Er ging in het pre-coronatijdperk al regelmatig wat mis in ziekenhuizen, op dit moment wil je er helemaal niet terecht komen.
Je moet echt je mannetje staan nu.

Dat blijkt wel weer uit dit verhaal.
Geen bijzonderheden
Hetvrijewoord schreef:
01-04-2020 14:03
Dit klopt echt niet.
Ook niet als je het 10 x herhaald.
Dat klopt dus echt wel, zie o.a. mijn linkje.

Ik krijg steeds vaker het idee dat jij, en heel veel anderen, echt geen idee hebben hoe mensen normaliter overlijden.

Die drama-verhalen nu over die verstikkingsdood door Corona zijn echt niet heel anders dan de dagelijkse praktijk in verpleegtehuizen.

Het sneuste nu is dat er geen naasten bij mogen zijn.

David Dunning
impala schreef:
Oh ok. Ik weet alleen dat iemand met longkanker het amper kreeg (tegen pijn) vanwege de effecten op adehaling. En het evengoed bewust meemaakte, toen zijn ademhaling ermee ophield en hij gereanimeerd moest worden.
Dat zal per geval apart worden beoordeeld.
nausicaa schreef:
01-04-2020 14:07
Helaas is diarree met heftige buikpijn ook een mogelijke uiting van Corona. De kans dat ze iets anders heeft is weliswaar veel groter, maar dat ze het toch oppakken als covid-verdacht vind ik niet per se heel raar hoor.
Ah! Jij weet het beter dan de huisarts. O wacht, jij bent die huisarts die haar vanmorgen heeft gepalpeerd!
Geen bijzonderheden
impala schreef:
Iemand die terminale longkanker heeft en dan geen morfine vanwege de eventuele gevolgen voor de ademhaling?
En dan ook nog reanimeren?
Dat was een zeer religieuze omgeving dan zeker?

Maar: dat jij er nog nooit van gehoord hebt betekent dus niet dat het niet bestaat.

David Dunning
yasmijn schreef:
01-04-2020 14:10
Ah! Jij weet het beter dan de huisarts. O wacht, jij bent die huisarts die haar vanmorgen heeft gepalpeerd!
Wow, dit is een onnodige reactie zo.
Solomio schreef:
01-04-2020 14:08
Dat klopt dus echt wel, zie o.a. mijn linkje.

Ik krijg steeds vaker het idee dat jij, en heel veel anderen, echt geen idee hebben hoe mensen normaliter overlijden.

Die drama-verhalen nu over die verstikkingsdood door Corona zijn echt niet heel anders dan de dagelijkse praktijk in verpleegtehuizen.

Het sneuste nu is dat er geen naasten bij mogen zijn.

Tuurlijk, meid.
Je moest eens weten. Je hebt werkelijk geen benul. :bye:
Solomio schreef:
01-04-2020 14:12
Iemand die terminale longkanker heeft en dan geen morfine vanwege de eventuele gevolgen voor de ademhaling?
En dan ook nog reanimeren?
Dat was een zeer religieuze omgeving dan zeker?

Maar: dat jij er nog nooit van gehoord hebt betekent dus niet dat het niet bestaat.
Ja het is een heel erg vreemd verhaal, dacht ik ook al...
yasmijn schreef:
Ik denk dat ze eigenlijk een gebroken been heeft.

David Dunning
yasmijn schreef:
Nee. Maar ik ken wel de richtlijnen in mijn ziekenhuis. En iemand die met deze klachten binnen komt, zou ik de categorie covid-verdacht terecht komen. Zou wel ook gewoon gezien worden voor de klacht waar ze mee komen, dat lijkt me logisch. Dus dat dat niet gebeurt, is inderdaad raar. Maar iemand met deze klachten als ‘geen enkele reden om te denken dat het covid is’ te behandelen, zou tegen alle richtlijnen in gaan. Ook als de huisarts denkt dat het dat niet is.

Nogmaals: de kans dat het geen covid is, is nogal groot. Maar ze nemen momenteel liever het zekere voor het onzekere in ziekenhuizen.
Hetvrijewoord schreef:
01-04-2020 14:14
Tuurlijk, meid.
Je moest eens weten. Je hebt werkelijk geen benul. :bye:
Klopt, ik heb echt geen idee.

Maar uit je reacties krijg ik die indruk.

David Dunning
Mensen verstikken trouwens ECHT NIET in verpleeghuizen?!
Daar is juist alles op gericht en wordt alles aan gedaan om een lijdensweg en/of pijn te voorkomen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven