Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona: mooi weer, kinderen, appartement zonder balkon/tuin

04-04-2020 10:23 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen!

Hier (Antwerpen) zitten we al 3 weken binnen. Thuisscholing voor 2 kinderen , af en toe boodschappen doen en weer naar huis.
Met het mooie weer in zicht, baal ik nu als een stekker dat we geen balkon of tuin hebben om even in ons eigen thuis wat zonlicht of frisse neus kunnen halen.
Ik lees her en der dat mensen plannen maken om dit weekend en de weken erna lekker de kinderen in hun tuin zullen laten spelen, tafeltje, stoelen erbij, drankjes en hapjes etc. Heel gezellig.
Maar wij zitten letterlijk opgesloten binnen. Tenzij we dus elke x ons met zijn allen naar buiten moeten verplaatsen om buiten rond te lopen in de stad.
Snak zo erg naar een tuintje of desnoods een balkon nu, vooral nu met de zomer in aantocht..
Hoe doen anderen het, die nu met kinderen ergens 'drie hoog' wonen zonder eigen buitenruimte?
Er wordt ons hier steeds opgeroepen om ook met dit mooie weer zoveel mogelijk in ons 'kot' te blijven en vooral geen parken enzo te bezoeken met dit mooie weer. Ook buiten zitten op een bankje in de zon wordt trouwens beboet!
Ik zou zo graag in het zonnetje willen zitten met de kinderen, gewoon mijn eigen buitenruimte :-(.

Iemand tips om de komende weken, met het mooie weer in het vooruitgang, door te komen zonder eigen buitenruimte en met een verbod op picknicken, relaxen op een bankje in de zon of park?

(ik heb uitzicht op huizen van andere mensen die mooie grote tuinen hebben, met trampolines, tafels en stoelen, kleine glijbanen, ballen etc. Vroeger kon ik daar beter mee omgaan omdat de kinderen veel buiten konden spelen, bij andere kinderen speelden, veel buiten activiteiten, naschoolse activiteiten, sporten etc. Hier in België is momenteel op bezoek gaan bij anderen ook verboden en er mogen geen kinderen bij elkaar spelen)
hanaa wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:30
13.87% gewijzigd
Heb je vrienden, buren met een tuin waar je de tuin eens een dagdeel van mag gebruiken ( en zij aan het werk zijn, binnenblijven) ?
Picknickmand, kleed, voetbal mee en er een feestje van maken
Mag je nu wel een blokje om of niet? Want je mag wel fietsen begrijp ik?
Ja, vraag vandaag aan al je vrienden en familie of er dagen zijn dat je hun tuin mag gebruiken, al is het voor een uurtje of 2 om de zoveel dagen ergens?
Rosalind schreef:
04-04-2020 10:48
Oh blokje om mag gewoon? Dan begrijp ik niet dat je dat al niet dagelijks deed eigenlijk.
In eerste instantie omdat ons met klem werd opgedragen zoveel mogelijk binnen te blijven in eigen woning en alleen noodzakelijke verplaatsingen te doen.
Dat nam ik erg serieus, met de gedachte dat als iedereen het zou doen de curve sneller zou kunnen zakken. Dat hield ik nog wel uit.
Maar met de huidige voorspellingen ziet dit eruit als een maandenplan. De gedachte dat de kinderen nog maanden binnen moeten blijven in een appartement zonder eigen buitenruimte gaat ze psychisch echt zwaar vallen. Ik merk het aan ze.
Vandaar dat ik nu om tips/ideeën vraag. Nog maanden zo doorgaan gaan ze niet trekken, echt niet.
Hanaa schreef:
04-04-2020 10:49
Vriend heeft een klein tuintje, maar het is niet toegestaan om naar je vriend of vriendin in een ander dorp op te zoeken. Bij controle onderweg wordt dat jammergenoeg gezien als niet-essentiële verplaatsing dus een pv.
(ja ze zijn hier echt een stuk strenger in België dan in Nederland)
Is het mogelijk om tijdelijk te wisselen van woning zodat de kinderen een tuin hebben?
Heeft de vader van de kinderen een tuin?
Mogen ze bij buren in de tuin spelen?

Heftig hoor als je geen buiten hebt voor de kinderen. En de mensen maar klagen hier in NL, we mogen blij zijn met onze "vrijheden".
Een mede-sinjoor! :mrgreen:

Tuin hebben we hier wel, maar we laten dat ons alvast niet tegen houden om alsnog de hort op te gaan.

Vandaag gaat de oudste hier gewoon met zijn beste vriendje en vriendinnetje van de kleuterschool aan de slag en mogelijks straks een BBQ-tje. Gisteren nog even op geocache zoektocht met hem gegaan (de beren in de buurt weet ie toch allemaal al zitten), en morgen trekken we gewoon richting Ardennen om daar een half dagje te ontspannen, wandelen, deconnecten en te picknicken. Waar wij normaal gaan komt er typisch al amper iemand, dus in tijden als deze hebben we daar enkele vierkante kilometers wellicht helemaal voor onszelf :-D .
Luci_Morgenster schreef:
04-04-2020 10:53
Mag je nu wel een blokje om of niet? Want je mag wel fietsen begrijp ik?
Blokje om mag, ik heb net even extra toegelicht hier boven
Mijn man en ik gaan einden rijden....
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Waarschijnlijk kun je ook makkelijker ontsnappen als je op het platteland woont (bijvoorbeeld richting Ardennen - heerlijk!), maar Hanaa woont in de grote stad toch? Als hier gecontroleerd werd zou ik ook in het nadeel zijn hier in mijn zowat dichtstbevolkte stadswijk van de Randstad :(
Teaus schreef:
04-04-2020 10:52
Heb je vrienden, buren met een tuin waar je de tuin eens een dagdeel van mag gebruiken ( en zij aan het werk zijn, binnenblijven) ?
Picknickmand, kleed, voetbal mee en er een feestje van maken
De mensen die ik ken hebben een tuin waar hun eigen kinderen heel de dag in spelen. Mensen hier houden hun deur (terecht trouwens) goed dicht voor iedereen die niet tot het gezin behoort.
De regering werkt hier op onze angst in en velen (inclusief nou) gaan daarin mee. Potdichte huizen voor andere mensen (ook familie en vrienden).
We hebben een viroloog die elke dag op tv benadrukt hoe belangrijk zelfisolatie is momenteel.
hanaa wijzigde dit bericht op 04-04-2020 11:10
1.82% gewijzigd
Sinjoren schreef:
04-04-2020 10:59
Een mede-sinjoor! :mrgreen:

Tuin hebben we hier wel, maar we laten dat ons alvast niet tegen houden om alsnog de hort op te gaan.

Vandaag gaat de oudste hier gewoon met zijn beste vriendje en vriendinnetje van de kleuterschool aan de slag en mogelijks straks een BBQ-tje. Gisteren nog even op geocache zoektocht met hem gegaan (de beren in de buurt weet ie toch allemaal al zitten), en morgen trekken we gewoon richting Ardennen om daar een half dagje te ontspannen, wandelen, deconnecten en te picknicken. Waar wij normaal gaan komt er typisch al amper iemand, dus in tijden als deze hebben we daar enkele vierkante kilometers wellicht helemaal voor onszelf :-D .
Hoi hoi Sinjoor :-)

Bedoel je dat je oudste gewoon met zijn vrienden buiten gaat spelen?
Ben je niet bang voor politie controle onderweg naar de Ardennen? Heb de indruk dat ze zoveelste mogelijk mensen een pv willen geven als ze 'betrapt' worden op niet-essentiële verplaatsingen.

Ken jij trouwens nog een heel rustig plekje ergens hier in 2060 (denk dat dat een spelt in een hooiberg is)
Ik snap je heel goed. Echt niet leuk. Kan je niet van een bekende of onbekende een stacaravan op een park of camping huren voor 1 of 2 weken en daar verblijven? Weet niet of het haalbaar is hoor, maar ik weet dat die dingen vaak lang leeg staan.
puntillita schreef:
04-04-2020 11:03
Waarschijnlijk kun je ook makkelijker ontsnappen als je op het platteland woont (bijvoorbeeld richting Ardennen - heerlijk!), maar Hanaa woont in de grote stad toch? Als hier gecontroleerd werd zou ik ook in het nadeel zijn hier in mijn zowat dichtstbevolkte stadswijk van de Randstad :(
Midden in het drukste gedeelte van de stad. Normaal gesproken handig door alle voorzieningen in de buurt nu zwaar kl%&#te
Hanaa schreef:
04-04-2020 10:43
In Nederland mag dat inderdaad. Hier jammergenoeg niet, naar een speeltuin mag niet (snap ik ook wel) maar er zit niks anders op vrees ik.
Misschien ga ik morgen een rondje fietsen met ze. Dan zijn we in beweging, staan niet stil, en met de nodige afstand van anderen.
Dat is het enige wat ik kan bedenken om buiten te doen, naast boven genoemde tips om de ramen zoveel mgl open te doen en ze in de zon te zetten
Idd. gaan fietsen. En dan dusdanig lang, dat je een grote picknicktas vult en je uren weg kunt blijven. Ergens echt een stuk buiten de stad waar je wat groene ruimte ervaart. Heb je een auto? Je kunt ook de stad uitrijden en dan nóg verder weg om rustige stukken natuur op te zoeken.

Ik leef met je mee, oprecht! Ik zou werkelijk gek worden als ik geen buiten zou hebben. Mijn tuin sleept me erdoorheen zeg maar. Daar vind ik ook veel afleiding (tuinieren). Dus grote knuffel voor jullie. Maar probeer de stad uit te komen, plan, maar veel eten en drinken klaar. Neem een bal mee, leen een hond van iemand en trek er zo vaak als het kan op uit.
Doen wat je niet laten kunt
Wat zijn de mogelijkheden van jullie dak?
En van het trappenhuis?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Rij de stad uit. Strand op een landweg met een lekke band, haal je band eraf en laat je kinderen in een weiland rondhollen.

Als iemand wat vraagt ben je je band aan het verwisselen. Als ze vragen waarom je daar staat heeft het te maken met iemand die de deur niet uit mag voor boodschappen geholpen.

Ik ben voor binnenblijven. Maar een beetje zonlicht en vitamine d heb je nodig.

Ik wandel momenteel meestal op een landweg. Auto in de berm 3 km rechtdoor langs een leeg weiland en een rij bomen. Omdraaien en terug naar de auto. Kom ik eens per week een tractor of een auto tegen. Daar word ik niet ziek van zeg maar.
Hanaa schreef:
04-04-2020 11:09
Hoi hoi Sinjoor :-)

Bedoel je dat je oudste gewoon met zijn vrienden buiten gaat spelen?
Niet echt buiten (hij is maar 3), gewoon bij ons in de tuin hier. Hebben het geluk er een aardig grote te hebben, dus vriendje en vriendinnetje komen gewoon hierheen. Het zal wat te fris zijn vandaga om ze in het zwembad te laten plonzen, maar ze kunnen ravotten en zich uitleven dus die zijn happy.
Ben je niet bang voor politie controle onderweg naar de Ardennen? Heb de indruk dat ze zoveelste mogelijk mensen een pv willen geven als ze 'betrapt' worden op niet-essentiële verplaatsingen.
Nah; je moet gewoon de kant uittrekken die ze niet verwachten :). Overheid en politie (en het gros van de mensen, toegegeven) denken standaard aan de kust om wat uit te gaan waaien, dus daar controleren ze. Idem voor St Anneke of Kalmthout. Richting Ardennen, daar denken ze niet eens aan. En daar hebben ze domweg niet genoeg mensen voor; ze focussen nu inderdaad liever op de easy targets om zo wat extra geld in het laatje te brengen.
Ken jij trouwens nog een heel rustig plekje ergens hier in 2060 (denk dat dat een spelt in een hooiberg is)
Park Spoor Noord gaat een ramp zijn; daar gaat iedereen op afkomen. Rivierenhof valt misschien wat beter mee, maar ik zou er ook niet al te hard op rekenen. Noordkasteel is wel wat fietsen maar een kant van de haven die minder snel aangedaan wordt, dat is misschien een optie?
Hier zijn veel locale facebookgroepen en buurtapps waar iedereen elkaar wil helpen, bij jullie ook? Dan zou je kunnen vragen of er misschien iemand is wiens tuin jullie een vast uurtje per dag zouden mogen gebruiken. Dus bijvoorbeeld van 15-16 de kinderen die er wonen zelf ze tuin uit en jouw kinderen even die tuin in en trampoline springen.
ClumsyNinja schreef:
04-04-2020 11:33
Hier zijn veel locale facebookgroepen en buurtapps waar iedereen elkaar wil helpen, bij jullie ook? Dan zou je kunnen vragen of er misschien iemand is wiens tuin jullie een vast uurtje per dag zouden mogen gebruiken. Dus bijvoorbeeld van 15-16 de kinderen die er wonen zelf ze tuin uit en jouw kinderen even die tuin in en trampoline springen.
Dit zou ik ook proberen en dan de buurt noemen waar je woont zodat het heel dichtbij is.
En dan wel aanbieden de trampo schoon te maken natuurlijk. Even sprayen en doekje erover zoals je dat met een yogamat ook zou doen. Voor iedereen fris en veilig.
En ramen open en dan binnen dingen doen die je normaal buiten doet? Woonkamer strippen en dan binnen voetballen? Hinkel-pad maken met tape op de vloer ipv stoepkrijt? Touwtje springen? Kliederen met zand op een plastic kleed op de tafel?
Hanaa schreef:
04-04-2020 10:58
In eerste instantie omdat ons met klem werd opgedragen zoveel mogelijk binnen te blijven in eigen woning en alleen noodzakelijke verplaatsingen te doen.
Dat nam ik erg serieus, met de gedachte dat als iedereen het zou doen de curve sneller zou kunnen zakken. Dat hield ik nog wel uit.
Maar met de huidige voorspellingen ziet dit eruit als een maandenplan. De gedachte dat de kinderen nog maanden binnen moeten blijven in een appartement zonder eigen buitenruimte gaat ze psychisch echt zwaar vallen. Ik merk het aan ze.
Vandaar dat ik nu om tips/ideeën vraag. Nog maanden zo doorgaan gaan ze niet trekken, echt niet.
Het gaat ook geen maanden duren, echt niet. Dan wordt de remedie erger dan de kwaal.

Om de dag een stuk fietsen en blokje om. En kijken of je een tuin mag 'lenen' is een goed idee. Je moet naar buiten anders wordt je sowieso ziek.
I wanna live my life with the volume full!
Is een kleine trampoline/glijbaan voor binnen misschien een optie of iets anders waar de kinderen hun energie op kwijt kunnen? Of zijn ze daar te groot voor?

Verder zijn er veel tips gegeven. Als je ergens heen wil waar veel drukte wordt verwacht, ga dan gewoon om 7 uur ‘s morgens. Lang stuk lopen en/of fietsen. Echt lang, tot iedereen goed moe is. Eten en drinken mee voor onderweg. En dan thuis lekker uitrusten, misschien een middagdutje en/of een (kinder)film kijken. Met de kinderen koekjes bakken. Kan je een zitje maken voor een open raam ofzo?

Ik heb zelf een lijst gemaakt van leuke dingen om te doen, van allerlei knutseldingen tot koekjes bakken, helpen met koken, spelletjes. Hoef ik alleen maar van te kiezen en dan hoef niet steeds iets nieuws te bedenken. Zo’n lijst zou je ook samen met de kinderen kunnen maken en dat ze dan ieder elke dag iets van de lijst mogen kiezen.
brownie84 schreef:
04-04-2020 11:44
En ramen open en dan binnen dingen doen die je normaal buiten doet? Woonkamer strippen en dan binnen voetballen? Hinkel-pad maken met tape op de vloer ipv stoepkrijt? Touwtje springen? Kliederen met zand op een plastic kleed op de tafel?
Dit soort dingen inderdaad. Of voetballen in de gang, bij elkaar op de slaapkamer logeren, watertafel binnen (in de badkamer ofzo). Hoe oud zijn de kinderen?
Probeer je gedachtengang eens om te draaien, je zit niet opgesloten in jouw huis, je zit veilig in jouw eigen huis.
Tuurlijk is het kut maar iedereen zit in hetzelfde schuitje, helaas is het ene schuitje luxer dan het andere schuitje maar daar zul je het mee moeten doen.
Lekker de ramen open, een picknick in de woonkamer, radio op een lekker volume. Jij moet het zelf maken nu..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven