Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona: mooi weer, kinderen, appartement zonder balkon/tuin

04-04-2020 10:23 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen!

Hier (Antwerpen) zitten we al 3 weken binnen. Thuisscholing voor 2 kinderen , af en toe boodschappen doen en weer naar huis.
Met het mooie weer in zicht, baal ik nu als een stekker dat we geen balkon of tuin hebben om even in ons eigen thuis wat zonlicht of frisse neus kunnen halen.
Ik lees her en der dat mensen plannen maken om dit weekend en de weken erna lekker de kinderen in hun tuin zullen laten spelen, tafeltje, stoelen erbij, drankjes en hapjes etc. Heel gezellig.
Maar wij zitten letterlijk opgesloten binnen. Tenzij we dus elke x ons met zijn allen naar buiten moeten verplaatsen om buiten rond te lopen in de stad.
Snak zo erg naar een tuintje of desnoods een balkon nu, vooral nu met de zomer in aantocht..
Hoe doen anderen het, die nu met kinderen ergens 'drie hoog' wonen zonder eigen buitenruimte?
Er wordt ons hier steeds opgeroepen om ook met dit mooie weer zoveel mogelijk in ons 'kot' te blijven en vooral geen parken enzo te bezoeken met dit mooie weer. Ook buiten zitten op een bankje in de zon wordt trouwens beboet!
Ik zou zo graag in het zonnetje willen zitten met de kinderen, gewoon mijn eigen buitenruimte :-(.

Iemand tips om de komende weken, met het mooie weer in het vooruitgang, door te komen zonder eigen buitenruimte en met een verbod op picknicken, relaxen op een bankje in de zon of park?

(ik heb uitzicht op huizen van andere mensen die mooie grote tuinen hebben, met trampolines, tafels en stoelen, kleine glijbanen, ballen etc. Vroeger kon ik daar beter mee omgaan omdat de kinderen veel buiten konden spelen, bij andere kinderen speelden, veel buiten activiteiten, naschoolse activiteiten, sporten etc. Hier in België is momenteel op bezoek gaan bij anderen ook verboden en er mogen geen kinderen bij elkaar spelen)
hanaa wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:30
13.87% gewijzigd
minnimouse schreef:
05-04-2020 18:45
Je mag niet de grens over als Belg, tenzij je mantelzorgt ofzo voor je ouders. Voor gewoon familiebezoek mag dat niet.
Dan zeg je dat je mantelzorgt en daar ook gewoon gaat blijven voor onbepaalde tijd. Hebben vrienden van mij ook gedaan vorige week. En die zitten al een weekje in vakantiehuis van familie in Drenthe.

Alleen met gezin. Dus niet in bij de ouders.

Zou niet zomaar bij mijn oudere familieleden gaan zitten in deze coronatijd.
Luci_Morgenster schreef:
05-04-2020 18:44
Je kan volgens mij gewoon naar je ouders toe in Nederland. Nederland heeft de grenzen helemaal niet dicht.

Of je het moet willen is weer een andere discussie.
Nee mag niet
Ik heb gisteren gebeld met de info lijn van de politie en het mag niet.
Op het centraal station is er kans op controle en als ik geen bewijs heb van essentiële verplaatsing mag ik én de trein niet in én krijg ik een leuke boete van 250 euro werd mij verteld.
Luci_Morgenster schreef:
05-04-2020 18:44
Je kan volgens mij gewoon naar je ouders toe in Nederland. Nederland heeft de grenzen helemaal niet dicht.

Of je het moet willen is weer een andere discussie.
Dat mag dus niet . Zus woont in België werkt in Nederland in d zorg . Krijgt elke dag controle ondanks een speciaal autovignet. Zelfs de kofferbak wordt gecontroleerd of ze geen boodschappen in Nederland doet .
icequeen2000 schreef:
05-04-2020 15:51
ocharme belgie is zo slecht maar hollanders komen wel naar hier studeren omdat hier goedkoper is...
Hou toch op, België is helemaal niet slecht. Sterker nog: ik vind het fantastisch en zou er zeer graag wonen. Vind het ook een straf dat ik nu de grens niet over kan.
Ik ga ook naar België om te tanken ja, maar Belgen komen net zo goed hier boodschappen doen omdat die goedkoper zijn. Het is over en weer.
pejeka schreef:
05-04-2020 18:43
...
Maar waarom tot 1 juni?
Omdat dan de piek zodanig voorbij moet zijn dat er in de weken daarvoor gekeken is naar wat het effect kan zijn van het voorzichtig en gefaseerd laten vieren van de teugels. Dit is iets van de lange adem en ik heb liever dat de overheid een doel stelt verder over de horizon dan dat er eentje dichter binnen bereik staat dat dan steeds uitgesteld wordt. Daar wordt je veel cynischer en ongehoorzamer van als burger.
Luci_Morgenster schreef:
05-04-2020 18:49
Dan zeg je dat je mantelzorgt en daar ook gewoon gaat blijven voor onbepaalde tijd. Hebben vrienden van mij ook gedaan vorige week. En die zitten al een weekje in vakantiehuis van familie in Drenthe.

Alleen met gezin. Dus niet in bij de ouders.

Zou niet zomaar bij mijn oudere familieleden gaan zitten in deze coronatijd.
Met de hele familie gaan mantelzorgen? TO heeft een tienerdochter. Als TO al zou gaan mantelzorgen is het niet geloofwaardig dat dan het hele gezin mee moet.
minnimouse schreef:
05-04-2020 18:50
Hou toch op, België is helemaal niet slecht. Sterker nog: ik vind het fantastisch en zou er zeer graag wonen. Vind het ook een straf dat ik nu de grens niet over kan.
Ik ga ook naar België om te tanken ja, maar Belgen komen net zo goed hier boodschappen doen omdat die goedkoper zijn. Het is over en weer.
Ik mis jullie Jumbo. Ik ging altijd over de grens boodschappen doen.
Life is short. Eat dessert first.
minnimouse schreef:
05-04-2020 18:52
Met de hele familie gaan mantelzorgen? TO heeft een tienerdochter. Als TO al zou gaan mantelzorgen is het niet geloofwaardig dat dan het hele gezin mee moet.
Trappen ze ook echt niet in hoor .
Yildizlar schreef:
05-04-2020 18:53
Trappen ze ook echt niet in hoor .
Geloof ik ook niet, nee.
doornroosje9 schreef:
Ik mis jullie Jumbo. Ik ging altijd over de grens boodschappen doen.
Leuk.
Wij gaan weleens naar België boodschappen doen omdat ze er andere dingen hebben dan hier, dus niet voor de prijs. Want het is echt wel duurder.
Vind vooral Carrefour en Delhaize leuk. Hier bij de Carrefour verkopen ze ook boeken, speelgoed, kleding. Fantastisch. Dat zie je in NL niet.
Ik belde de infolijn omdat mijn Nederlands paspoort en de paspoorten van mijn kinderen nog bij mijn ouders liggen.
Ik ben ze daar vergeten vlak voor de grenssluiting. Nu loop ik rond met een verblijfskaart om als eu burger in België te mogen wonen (E+ kaart), maar mijn paspoort en die van de kinderen liggen in Nederland.
Ik belde de infolijn vd politie om te vragen of ik 1 dag heen en weer mocht om deze op te halen aangezien alle diensten dicht zijn. Antwoord was dat ook dat geen essentiële verplaatsing is. Punt.
Hanaa schreef:
05-04-2020 18:50
Nee mag niet
Ik heb gisteren gebeld met de info lijn van de politie en het mag niet.
Op het centraal station is er kans op controle en als ik geen bewijs heb van essentiële verplaatsing mag ik én de trein niet in én krijg ik een leuke boete van 250 euro werd mij verteld.

Hoe kom je aan zo'n bewijs? En moet je met de trein?
strings-attached schreef:
05-04-2020 18:36
Tjonge wat een klaagzang. Ik heb jaren op 3 hoog gewoond met een oppervlakte waar men hier op het forum blijkbaar de neus voor ophaalt. Ook met een kindje.
Ramen open. Ballonnen opblazen en buiten hangen. Bellen blazen. Tellen hoeveel blauw, auto's, fietsers of watdanook je ziet.
En ja toch maar een rondje fietsen dan. En misschien de wekker vroeg en om 6 uur gaan hardlopen, balletje trappen of wat dan ook.
Vast ook tijdens een quarantaine??
minnimouse schreef:
Wel als je in het kader van die mantelzorg intrekt bij je ouders gedurende de coronacrisis. je kan je tiener dan toch moeilijk thuis laten wekenlang.

Ik zou zoiets gaan regelen als ik TO was.
Dubbeljus schreef:
05-04-2020 18:57
Als je een cruciaal beroep in Nederland hebt bv .
Dubbeljus schreef:
Ik weet het niet.
Werkgever of via de huisarts ivm mantelzorg...
Enne.. Doornroosje.. het is dus helemaal niet hetzelfde als in Nederland en er wordt niet overdreven. Controle en boetes op niet-essentiele verplaatsingen zijn er niet in Nederland. Gelukkig.

Anderzijds lijkt het erop dat ze wel gewoon naar het park kan. Dat scheelt als je op een appartementje woont met kinderen. Het bizarre vind ik dus dat ze nu gedwongen in een drukker park loopt omdat ze zich niet mag verplaatsen naar een rustig gebied of veilig bij haar ouders mag zitten.

Zo werkt het toch averechts? Laat mensen liever zelf nadenken en voor hun situatie de beste oplossing zoeken.
Hanaa schreef:
05-04-2020 18:55
Ik belde de infolijn omdat mijn Nederlands paspoort en de paspoorten van mijn kinderen nog bij mijn ouders liggen.
Ik ben ze daar vergeten vlak voor de grenssluiting. Nu loop ik rond met een verblijfskaart om als eu burger in België te mogen wonen (E+ kaart), maar mijn paspoort en die van de kinderen liggen in Nederland.
Ik belde de infolijn vd politie om te vragen of ik 1 dag heen en weer mocht om deze op te halen aangezien alle diensten dicht zijn. Antwoord was dat ook dat geen essentiële verplaatsing is. Punt.
Is het ook niet toch?
Hanaa schreef:

Nee natuurlijk is dat geen essentiële verplaatsing. Waar in vredesnaam zou je die paspoorten nu voor nodig hebben?
S-Groot schreef:
05-04-2020 19:22
Nee natuurlijk is dat geen essentiële verplaatsing. Waar in vredesnaam zou je die paspoorten nu voor nodig hebben?
Nu nergens voor, maar vroeg het me gewoon af en belde ze op.
Hanaa schreef:
Ik belde de infolijn vd politie om te vragen of ik 1 dag heen en weer mocht om deze op te halen aangezien alle diensten dicht zijn.
Antwoord was dat ook dat geen essentiële verplaatsing is. Punt.
S-Groot schreef:
05-04-2020 19:22
Hanaa schreef:
05-04-2020 19:28
Nu nergens voor, maar vroeg het me gewoon af en belde ze op.

Nee, nu klopt jouw verhaaltje niet meer:
Jij zegt in het eerste bericht dat jij ze belde om even onnodig op en neer te reizen naar Nederland om die bewuste paspoorten op te halen.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
ragatanga schreef:
05-04-2020 19:32
Nee, nu klopt jouw verhaaltje niet meer:
Jij zegt in het eerste bericht dat jij ze belde om even onnodig op en neer te reizen naar Nederland om die bewuste paspoorten op te halen.
Als het mocht was ik uiteraard heen en weer gegaan, natuurlijk (!) maar het was tegelijk ook om te vragen of dat dus dringend genoeg zou zijn
Dubbeljus schreef:
Als je werkt in Nederland kun je een speciaal vignet aanvragen, dat plaats je achter je voorruit en kun je bij de grens doorrijden zonder controle. Als je geen werk hebt in Nederland maar je mantelzorgt heb je een bewijs van de dokter van diegene waarvoor je zorgt nodig.
Woon je in het grensdorp en heb je co-ouderschap met de andere ouder die in Nederland woont dan heb je een bewijs van de opvang/school nodig. Meer redenen om de grens over te gaan zijn er niet
Ik woon in een heel klein grensdorp en alleen hier al hebben we 25 grensovergangen die allemaal dicht zijn gemaakt met containers ervoor. De nieuwe grens en nog een andere grens zijn open maar daar is dus 24/7 controle. Daar staan dus ook dagelijks lange files.

Heb je toelating om naar Nederland te gaan dan mag je geen boodschappen mee terug nemen op straffe van een boete van 400 euro. Nog geen halfje brood mag de grens over.

Je mag je buiten verplaatsen naar de winkel en het wordt ook aangeraden om een blokje om te gaan of even een rondje te fietsen. Stilstaan of op een bankje gaan zitten is verboden. Er mag per karretje maar 1 gezinslid de winkel binnen. Ga je samen met je partner moet je beiden een apart karretje nemen. Een klein kind waar geen opvang voor is mag bij uitzondering mee naar binnen.
Speeltuinen zijn afgesloten en spelen met anderen dan iemand uit het gezin is verboden. Ik geloof niet dat kinderen alleen buiten mogen spelen of dat het niet gebeurt maar hier zie je geen kinderen op straat anders dan met de ouders. Gelukkig hebben ze hier ook de "berentocht" en nog wat variaties daarop zodat kinderen toch wat te doen hebben.

Dit zijn zo'n beetje de regels nu in Belgie. En ja, ik wil net als Doornroosje ook gewoon naar de Jumbo want hier zijn de boodschappen duur. En van mij mogen de Nederlanders hier komen tanken en shag halen. Maar helaas gaat dat nu even niet.

Vwb de discussie Hollanders/Nederlanders. Voor de Belgen zal iemand uit Nederland altijd "nen Ollander" zijn. Dat is gewoon ingeburgerd in Belgie.
Dubbeljus schreef:
05-04-2020 19:04
Enne.. Doornroosje.. het is dus helemaal niet hetzelfde als in Nederland en er wordt niet overdreven. Controle en boetes op niet-essentiele verplaatsingen zijn er niet in Nederland. Gelukkig.

Anderzijds lijkt het erop dat ze wel gewoon naar het park kan. Dat scheelt als je op een appartementje woont met kinderen. Het bizarre vind ik dus dat ze nu gedwongen in een drukker park loopt omdat ze zich niet mag verplaatsen naar een rustig gebied of veilig bij haar ouders mag zitten.

Zo werkt het toch averechts? Laat mensen liever zelf nadenken en voor hun situatie de beste oplossing zoeken.
Ik ben het ermee eens dat hier ook andere winkels open mochten blijven hoor. Dat maakt volgens mij niets uit. Maar voor de rest is het echt niet heel anders. Bij jullie mag je ook niet zomaar overal heen rijden, toch? En die boetes en controles, tsja, er waren in het begin echt heel veel mensen die gewoon lekker deden wat ze zelf wilden en toch naar de kust reden, toch allemaal naar een natuurgebied gingen, daar hun afval achterlieten en er schijt aan hadden. Dus nu niet meer met de auto naar een natuurgebied rijden en in je eigen buurt wandelen of als je verder weg wil, fietsen.

Ik vind jullie aanpak trouwens zeker niet slecht. Maar ik heb echt de indruk (en ik kan mis zijn hoor) dat wij minder goed 'luisteren'.
Jawel hoor, kinderen mogen gewoon alleen op straat spelen. Hier zie je dat nu heel veel omdat er veel minder auto's zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven