Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Pasen vieren

08-04-2020 18:07 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn familie wil graag samen pasen vieren dit weekend. Ik moet daarvoor met het OV reizen. Het is opgeroepen om alleen de trein te nemen als het echt noodzakelijk is. En bovendien om thuis pasen te vieren dit jaar. Mijn familie vind dat ik tuttig doe en overdrijf. Want zoveel bekenden reizen nog met het ov. Ik zie het hier ook, mijn buren ontvangen nog gewoon bezoek dat met de trein komt. Vrienden, partners etc.

Ik weet even niet zo goed of ik nu inderdaad misschien de regels te strikt neem. Ik ben niet bang voor mezelf. Maar wil me gewoon uit solidariteit wel aan de regels houden.

Hoe zien jullie dit en wat doen jullie met pasen?
Ik snap niet waarom de regels met pasen strenger zouden zijn dan overige dagen. Het is max 3 personen op visite, waarom zou dat dan juist met pasen niet mogen en moeten we dan thuis blijven?
Mia1981 schreef:
09-04-2020 13:23
Doden door schuld... echt zo’n uitspraak bah bah hoe durf je het te zeggen
Is niet meer dan een feit.
Honey, you should see me in a crown
mindervanmij schreef:
09-04-2020 13:35
Ik snap niet waarom de regels met pasen strenger zouden zijn dan overige dagen. Het is max 3 personen op visite, waarom zou dat dan juist met pasen niet mogen en moeten we dan thuis blijven?
Omdat mensen met pasen zich altijd al als debielen gedragen op caravan- en meubelboulevards.
Eurus schreef:
09-04-2020 13:39
Omdat mensen met pasen zich altijd al als debielen gedragen op caravan- en meubelboulevards.

Ik dacht dat zulke dingen meer met Pinksteren waren... Maar goed dat Rutte het dan zo benoemd.
Ik zou het prettig vinden als mensen in ieder geval het OV mijden als het geen noodzaak is dat te gebruiken. Ik heb het OV nodig om in het ziekenhuis te komen voor werk, maar afgelopen week lukt het niet om 1.5m afstand te houden. Te druk. Gruwelijk irritant. De weken ervoor lukte het wel prima, dus blijkbaar gaan er toch weer meer mensen met de trein.
eefje677 schreef:
09-04-2020 13:44
Ik zou het prettig vinden als mensen in ieder geval het OV mijden als het geen noodzaak is dat te gebruiken. Ik heb het OV nodig om in het ziekenhuis te komen voor werk, maar afgelopen week lukt het niet om 1.5m afstand te houden. Te druk. Gruwelijk irritant. De weken ervoor lukte het wel prima, dus blijkbaar gaan er toch weer meer mensen met de trein.
Jij kan niet concluderen of die mensen wel of niet vanwege een door jou goedgekeurd doel gebruik maken van het OV, tenzij je het ze gevraagd hebt.
Het laatste wat we nodig hebben is dat anderen denken te kunnen bepalen of je ergens mag lopen of niet.
nessemeisje schreef:
09-04-2020 14:00
Jij kan niet concluderen of die mensen wel of niet vanwege een door jou goedgekeurd doel gebruik maken van het OV, tenzij je het ze gevraagd hebt.
Het laatste wat we nodig hebben is dat anderen denken te kunnen bepalen of je ergens mag lopen of niet.
Oh das helemaal waar, ik heb het ze niet gevraagd. Ik bepaal niet wat mensen wel of niet mogen, ik zeg dat ik het prettig zou vinden als mensen zonder noodzaak het OV niet gebruiken (daar ging dit topic over). Maar ik mag het irritant vinden toch, dat 1.5m afstand houden opeens niet meer lukt? Ik las nu een initiatief over zorgauto's, voor artsen en verpleegkundigen. Zou een uitkomst wezen.
Dat is denk ik het lastige van die zogenaamde intelligente lockdown. Je mag nog wel visite ontvangen, je mag nog wel met de trein. Maar vervolgens gaan ze toch zeggen dat je het liever niet moet doen. Kan het niet gewoon even wat duidelijker?
aardvarkentje wijzigde dit bericht op 09-04-2020 14:12
1.33% gewijzigd
Mia1981 schreef:
09-04-2020 13:23
Doden door schuld... echt zo’n uitspraak bah bah hoe durf je het te zeggen
Zo is het wel hé. Als je onnodige verplaatsingen doet of onnodige contacten hebt en je besmet iemand dan kunnen daardoor doden vallen.
Dus blijf gewoon thuis, tenzij je echt weg moet.
Ik vind het ook jammer dat sommige mensen meteen zo veroordelend doen. Dat ik geen rekening zou houden met mijn medemens en dat soort dingen lees ik hier. Maar jullie lezen helemaal niet wat ik schrijf. Echt jammer hoor om zo snel je conclusies te trekken. De meerderheid reageerde wel inhoudelijk en met begrip. Dus dank daarvoor. :)
Eidde schreef:
08-04-2020 19:22
Ik vind eigenlijk dat alleenstaanden naar familie moeten mogen kunnen. Ja, ik weet wat Rutte gezegd heeft. Maar het is allemaal nogal wat.
Wat is er zo erg aan gewoon alleen thuis blijven. Op een andere dag dan pasen blijf je toch ook gewoon thuis. Is dat dan zoveel erger omdat het toevallig pasen is?
Ttroeteltje schreef:
08-04-2020 19:43
Met kerst stapelen de topics zich op van mensen die geen trek hebben in alle familiesores. En nu ineens hebben mensen het zo zwaar als ze hun familie tijdelijk niet f2f zien. Belachelijk.

Dat zouden natuurlijk zomaar andere mensen kunnen zijn :facepalm:

Ik heb het ook zwaar. Ik zou super graag met familie Pasen vieren, want ik zit ook maar alleen thuis achter m'n gekookte eitje straks. Tja. Kut. Ik ga alleen even een korte wandeling maken met een vriendin. Het is niet anders.
Rosanna1985 schreef:
09-04-2020 14:13
Wat is er zo erg aan gewoon alleen thuis blijven. Op een andere dag dan pasen blijf je toch ook gewoon thuis. Is dat dan zoveel erger omdat het toevallig pasen is?

Ik vind dat extra erg ja. Bij ons is Pasen zoals kerst. Vol rituelen en de hele familie komt samen, inclusief de mensen die in het buitenland wonen. Dat gebeurt maximaal twee keer per jaar. Ik vind het erg kut dat het nu niet doorgaat.

En bovendien, als ik dan kijk naar al die gezinnen om me heen (vriendinnen) die wél gezellig Pasen met elkaar kunnen vieren (eieren zoeken, lekker brunchen, gourmetten).... dan voel ik me wel even extra zielig, ja.
Als iedereen nu bij familie pasen zou gaan vieren dan krijgen we dus echt weer veel extra besmettingen. En daar blijft het dan niet bij, want die besmetten dan weer anderen en zo verder. Dan is een deel van de maatregelen weer teniet gedaan, en dat moeten we toch echt niet willen nu...
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-04-2020 14:19
Ik vind dat extra erg ja. Bij ons is Pasen zoals kerst. Vol rituelen en de hele familie komt samen, inclusief de mensen die in het buitenland wonen. Dat gebeurt maximaal twee keer per jaar. Ik vind het erg kut dat het nu niet doorgaat.

En bovendien, als ik dan kijk naar al die gezinnen om me heen (vriendinnen) die wél gezellig Pasen met elkaar kunnen vieren (eieren zoeken, lekker brunchen, gourmetten).... dan voel ik me wel even extra zielig, ja.
Da 's waar da 's jammer dat het niet doorgaat. Maar niets houdt je tegen om die samenkomst alsnog te houden wanneer het weer veilig is, ook al is het dan geen pasen of kerst hé!
Aardvarkentje schreef:
09-04-2020 14:07
Dat is denk ik het lastige van die zogenaamde intelligente lockdown. Je mag nog wel visite ontvangen, je mag nog wel met de trein. Maar vervolgens gaan ze toch zeggen dat je het liever niet moet doen. Kan het niet gewoon even wat duidelijker?
Is toch duidelijk? Mag, maar liever niet.
Vandaar het woord intelligent.
Eurus schreef:
09-04-2020 14:25
En als iedereen het toch doet dan? Dan heeft dus niemand iets verkeerd gedaan, maar heeft de "maatregel" intussen wel geen enkel nut...
Rosanna1985 schreef:
09-04-2020 14:20
Da 's waar da 's jammer dat het niet doorgaat. Maar niets houdt je tegen om die samenkomst alsnog te houden wanneer het weer veilig is, ook al is het dan geen pasen of kerst hé!

Als we maar wisten wanneer dat was. Voor hetzelfde geld is dat pas tegen Kerstmis weer.
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-04-2020 14:47
Als we maar wisten wanneer dat was. Voor hetzelfde geld is dat pas tegen Kerstmis weer.
Dat is een behoorlijke deprimerende gedachte. Maak jezelf niet gek met dat soort doemscenario's.
Rosanna1985 schreef:
09-04-2020 14:42
En als iedereen het toch doet dan? Dan heeft dus niemand iets verkeerd gedaan, maar heeft de "maatregel" intussen wel geen enkel nut...
En dat baseer je op?
Eurus schreef:
09-04-2020 14:25
Ik vind daar niks intelligents aan hoor. Dat zorgt ervoor dat het scheef gaat lopen. Het speelt nu heel erg in op het verantwoordelijkheidsgevoel en morele compas van het individu. Ik vind het eerlijker als het gewoon is of iedereen wel of iedereen niet. Lekker simpel, lekker duidelijk. Niet dat Piet wel gaat en Jan niet.
Aardvarkentje schreef:
09-04-2020 15:00
Ik vind daar niks intelligents aan hoor. Dat zorgt ervoor dat het scheef gaat lopen. Het speelt nu heel erg in op het verantwoordelijkheidsgevoel en morele compas van het individu. Ik vind het eerlijker als het gewoon is of iedereen wel of iedereen niet. Lekker simpel, lekker duidelijk. Niet dat Piet wel gaat en Jan niet.
Dat blijkt.
Aardvarkentje schreef:
08-04-2020 22:12
Ik heb het er zelf niet zo moeilijk mee maar mijn moeder mist me wel zegt ze. Natuurlijk vind ik dat voor haar vervelend. Maar ze moet het maar even volhouden.
Ik snap dat het moeilijk is. Ik mis mijn familie ook. Maar het is ff niet anders en we moeten gewoon geduld hebben,hoe moeilijk ook.
Snouth schreef:
09-04-2020 00:50
Wij hebben 4 Paas afspraken:
1 Met mijn schoonzus en haar gezin zitten we aan het online paasontbijt.
2 Met mijn zus en haar gezin doen we online Paasbingo
3 Mijn ouders (die twee straten verderop wonen) verstoppen Paaseieren in hun tuin en wij mogen ze zoeken, terwijl zij vanachter het raam meekijken.
4 Met vriendin gaan we online gourmetten/borrelen.

En oh ja.... de kinderen hebben morgenochtend nog een online paasviering met hun klasgenoten.

Ik denk dat we super gezellige Paasdagen geweest. Met meer sociale contacten dan ooit te voren, maar zonder enig fysiek contact.
Er zijn zoveel opties om evengoed samen te zijn en samen te vieren.
Dat klinkt inspirerend. Leuk! :)
*2020* schreef:
08-04-2020 18:59
Ik begin opstandig te worden van al die regels en die regels trekt ook de families gezinnen uit elkaar.
De vrienden die ik gisteravond eten bracht, en waar we vanachter het raam zwaaiden omdat hun vader aan corona is overleden, ja hun familie is ook uit elkaar getrokken nu. Een andere vriend van ons (veertiger) die nu al 3 weken op de ic ligt dus waar het uur van de waarheid dichterbij komt (gaat hij ooit nog zelfstandig ademen), ja zijn familie wordt ook uit elkaar getrokken. Mijn collega wiens man al 10 dagen doodziek is, maar nog net niet ziek genoeg om naar het ziekenhuis te gaan, ja die zit ook in angst dat ze uit elkaar getrokken worden.
Misschien woon jij in een provincie, waar het nog niet zoveel voor komt, dat je er zo over denkt en TO ook, die nog zoveel mensen ziet die nonchalant zijn. Zodra de ziekte dichterbij komt en bekenden treft ga je er vanzelf anders over denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven