Mensen die de maatregelen overtreden... Wat vinden jullie?
maandag 13 april 2020 om 09:44
Ik zie regelmatig mensen die de 1.5 meter regel niet navolgen zoals 2 dagen geleden bij de Bollenstreek maar ook hier in mijn buurt. Ik denk van ''Alleen samen krijgen we corona onder controle en dan zijn er jongeren die lopen te voetballen en daarbij geen 1.5 meter afstand houden'' Wat vinden jullie er nou van?
dinsdag 14 april 2020 om 13:07
Mijn tante van 81 denkt er net zo over.
En verder vind ik het hier weer een hoog dramatisch gehalte hebben bij sommigen.
Gaan vloeken omdat je al 5 weken met een kleuter binnen zit: dat doe je toch echt zelf. Er is geen enkele regel die je verbiedt om met je kleuter naar buiten te gaan, sterker nog: in heel Nederland werden beren voor ramen gezet, zodat je met je kind een rondje door de wijk kon omdopen in een heuse berenjacht.
En zeggen dat je kinderen niks mogen omdat jij dan misschien je bejaarde buurvrouw bij de supermarkt besmet..... hoezo? denk ik dan: je houdt toch afstand in de winkels.
Vlakbij mijn huis is een groot speelveld waar ik regelmatig een gezin even zie voetballen / badmintonnen / schommelen of wat dan ook. Allemaal prima binnen de regels.
Gistermiddag waren daar 8 ruim volwassen kerels aan het voetballen; dat was echt het eerste in alle weken wat niet conform de voorschriften was.
En de vraag: wat is nodig? vind ik ook nogal multi interpretabel.
Gisteren is er een man in Engeland aangehouden omdat hij een heel stuk met zijn auto aan het rijden was. Op de vraag waarom hij onderweg was antwoordde hij dat hij echt een tijdje weg moest van zijn vrouw en 3 kinderen.
Is dat nodig? Als hij inmiddels moordneigingen had en op deze manier een gezinsdrama is voorkomen, lijkt het me een prima beslissing van hem.
En verder vind ik het hier weer een hoog dramatisch gehalte hebben bij sommigen.
Gaan vloeken omdat je al 5 weken met een kleuter binnen zit: dat doe je toch echt zelf. Er is geen enkele regel die je verbiedt om met je kleuter naar buiten te gaan, sterker nog: in heel Nederland werden beren voor ramen gezet, zodat je met je kind een rondje door de wijk kon omdopen in een heuse berenjacht.
En zeggen dat je kinderen niks mogen omdat jij dan misschien je bejaarde buurvrouw bij de supermarkt besmet..... hoezo? denk ik dan: je houdt toch afstand in de winkels.
Vlakbij mijn huis is een groot speelveld waar ik regelmatig een gezin even zie voetballen / badmintonnen / schommelen of wat dan ook. Allemaal prima binnen de regels.
Gistermiddag waren daar 8 ruim volwassen kerels aan het voetballen; dat was echt het eerste in alle weken wat niet conform de voorschriften was.
Gisteren is er een man in Engeland aangehouden omdat hij een heel stuk met zijn auto aan het rijden was. Op de vraag waarom hij onderweg was antwoordde hij dat hij echt een tijdje weg moest van zijn vrouw en 3 kinderen.
Is dat nodig? Als hij inmiddels moordneigingen had en op deze manier een gezinsdrama is voorkomen, lijkt het me een prima beslissing van hem.

dinsdag 14 april 2020 om 13:39
Ben ik met je eens.girasole3 schreef: ↑14-04-2020 13:07
Gisteren zat er een arts-epidemiloog -dacht ik- aan tafel bij Jinek en hij vertelde dat hij bij het tuincentrum was geweest om bloemen te halen voor in de tuin. Als zo'n man, die daar echt niet zit omdat 'ie een jandoedel is, op tv zegt dat hij dat gedaan heeft, dan mag iemand anders dat ook gewoon. Hij zou echt niets doen dat in strijd is met de maatregelen.
Dat je jezelf uit lijfsbehoud dan striktere maatregelen oplegt is tot daar aan toe, maar anderen de maat gaan nemen omdat ze iets doen dat in jouw ogen niet nodig is, dat moeten we dan maar niet meer doen.

dinsdag 14 april 2020 om 13:44
Als we niet naar het tuincentrum mochten, moet de overheid dat lekker laten sluiten.
Maar nu is het open. Dan ga ik daar dus heen als ik wat wil hebben.
Als er op de parkeerplaats al een rij staat, dan ga ik gewoon weer weg. Maar tot nu toe kon ik steeds gewoon doorlopen. (Tuin is flink op de schop, dus ik ben er vaak geweest ja)
Maar nu is het open. Dan ga ik daar dus heen als ik wat wil hebben.
Als er op de parkeerplaats al een rij staat, dan ga ik gewoon weer weg. Maar tot nu toe kon ik steeds gewoon doorlopen. (Tuin is flink op de schop, dus ik ben er vaak geweest ja)
dinsdag 14 april 2020 om 13:46
ninanoname schreef: ↑14-04-2020 13:39Ben ik met je eens.
Gisteren zat er een arts-epidemiloog -dacht ik- aan tafel bij Jinek en hij vertelde dat hij bij het tuincentrum was geweest om bloemen te halen voor in de tuin. Als zo'n man, die daar echt niet zit omdat 'ie een jandoedel is, op tv zegt dat hij dat gedaan heeft, dan mag iemand anders dat ook gewoon. Hij zou echt niets doen dat in strijd is met de maatregelen.
Ja, Jean Luc Murk. Hij is arts-microbioloog en viroloog.
Hij was er geloof ik een paar dagen vóór Pasen geweest en niet met Pasen zelf. Maar hij vertelde daar inderdaad openlijk over.
En dit vind ik nu ook een voorbeeld van die "intelligente lockdown". Niet op die drukke tweede paasdag gaan, maar op een rustiger moment kan dat best.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

dinsdag 14 april 2020 om 13:53
Blijkbaar moet je een bepaalde intelligentie bezitten om te begrijpen dat noodzakelijk (in de zin van noodzakelijke boodschappen of noodzakelijk bezoek) voor iedereen wat anders betekent. En dat het dus niet noodzakelijk is om jezelf compleet af te zonderen.malibu82 schreef: ↑14-04-2020 13:46Ja, Jean Luc Murk. Hij is arts-microbioloog en viroloog.
Hij was er geloof ik een paar dagen vóór Pasen geweest en niet met Pasen zelf. Maar hij vertelde daar inderdaad openlijk over.
En dit vind ik nu ook een voorbeeld van die "intelligente lockdown". Niet op die drukke tweede paasdag gaan, maar op een rustiger moment kan dat best.
dinsdag 14 april 2020 om 14:16
ninanoname schreef: ↑14-04-2020 13:53Blijkbaar moet je een bepaalde intelligentie bezitten om te begrijpen dat noodzakelijk (in de zin van noodzakelijke boodschappen of noodzakelijk bezoek) voor iedereen wat anders betekent. En dat het dus niet noodzakelijk is om jezelf compleet af te zonderen.
Ik snap wel dat een deel van de mensen daar onzeker van wordt. Die hebben liever dat hen door het kabinet letterlijk wordt meegedeeld wat wel mag en wat niet mag en die zijn waarschijnlijk meer van de controle en regels en erg risicomijdend. Is denk ik een karaktertrek, maar dat lijkt me nu wel erg lastig omdat een aanzienlijk deel van de bevolking anders in elkaar zit en de regering het ook bewust als intelligente lockdown heeft opgezet.
Het lijkt me daardoor een extra stressvolle periode voor die groep. Maar wel iets waarmee ze moeten dealen, want je kan de anderen nu eenmaal niet controleren en beheersen.
I'm not lazy
dinsdag 14 april 2020 om 14:44
Dit dus. Ik had echt heel dringend iets nodig van de bouwmarkt, afgelopen zaterdag.
Vanwege een rottend raamkozijn in de schuur. Omdat ik bang was dat het druk zou worden ben ik meteen om 9 uur gegaan.
En toen was het nog lekker rustig.
Daarnaast heb ik er ook helemaal geen zin in om in de rij te staan voor een bouwmarkt. Ik heb wel wat beters te doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 14 april 2020 om 19:28
Ik kan niets anders zeggen dat ik je schoonmoeder helemaal begrijp. Dit werpt er wel een ander licht op ja. Thanks.ninanoname schreef: ↑14-04-2020 11:23Ik snap je gedachtegang, maar mijn schoonmoeder ziet het dus precies omgekeerd. Ik zal je haar gedachtegang uitleggen: Tot er een vaccin is, blijf ik horen bij de kwetsbare groep. Dat duurt misschien nog wel anderhalf jaar, op z'n best. Als ik geen corona krijg dan heb ik statistisch gezien nog zicht op 4 gezonde jaren en zal ik sterven voor 2030. Maar misschien wel eerder, want ik kan gewoon kanker krijgen, waar ik statistisch meer kans op maak, of een verkeersongeluk. Ik heb helemaal geen zin om nog anderhalf jaar, maar wellicht langer mijn leven in de spaarstand door te brengen. De kans dat ik corona krijg is klein, zeker als ik oplet. Ik neem het risico, en ik ga niet de komende anderhalf jaar in angst leven en dingen niet doen voor iets dat misschien niet eens gaat gebeuren. Kom maar gewoon bij me op visite.
Misschien ga ik wel dood aan iets anders voor er een vaccin tegen corona is, en al die tijd had ik mijn familie wel kunnen zien, maar zou ik het dan niet willen.
Kun je wat met die redenatie?
dinsdag 14 april 2020 om 19:32
Dat was een beetje gechargeerd gezegd. Het is niet dat mijn kinderen helemaal niks mogen. Sowieso wonen we in een klein, ruim opgezet dorp, dus hebben ze wat meer bewegingsvrijheid. Maar het stoorde me dat ik rekening hou met mensen die dat niet met zichzelf doen. Maar het verhaal van ninanoname over haar schoonmoeder werpt er wel een ander licht op.girasole3 schreef: ↑14-04-2020 13:07Mijn tante van 81 denkt er net zo over.
dawncutler wijzigde dit bericht op 14-04-2020 19:36
0.81% gewijzigd
woensdag 15 april 2020 om 11:33
Op z'n best hebben we deze herfst al een vaccin. Dat vallen die paar zomerse maanden best mee.ninanoname schreef: ↑14-04-2020 11:23Ik snap je gedachtegang, maar mijn schoonmoeder ziet het dus precies omgekeerd. Ik zal je haar gedachtegang uitleggen: Tot er een vaccin is, blijf ik horen bij de kwetsbare groep. Dat duurt misschien nog wel anderhalf jaar, op z'n best.
Mijn schoonouders hebben dezelfde gedachtegang als jouw schoonmoeder, en is wat van te zeggen maar doet me denken aan The Mist van Stephen King: net wanneer de vader zijn gezin heeft vermoord verdwijnt de mist als sneeuw voor de zon en is de wereld weer zoals het was.

woensdag 15 april 2020 om 12:52
OhDeer schreef: ↑15-04-2020 11:33Op z'n best hebben we deze herfst al een vaccin. Dat vallen die paar zomerse maanden best mee.
Mijn schoonouders hebben dezelfde gedachtegang als jouw schoonmoeder, en is wat van te zeggen maar doet me denken aan The Mist van Stephen King: net wanneer de vader zijn gezin heeft vermoord verdwijnt de mist als sneeuw voor de zon en is de wereld weer zoals het was.
Ik zal ze op het hart drukken de keukenmessen in de la te laten.
Nee, zonder gekheid, ik snap wat je bedoelt hoor. Maar dat is natuurlijk met ieder risico dat je wilt voorkomen en dat je dan eindelijk denkt dat je er bent... om met Alanis Morisette te spreken: isn’t that ironic.
woensdag 15 april 2020 om 16:48
Ik schreef vorige week dat mijn ouders er met hun electrische fietsen op uit gegaan waren, naar de bollenvelden. Ze wonen ook in die regio. De week daarvoor naar het strand (waar een dag later alles is afgezet vanwege de drukte.) Tja, zelf vond ik dat niet zo handig eigenlijk en later op het nieuws werd dat bevestigd. Waarom... je kunt ook gewoon in je eigen wijk blijven. Ze hebben zelfs een grote tuin.
Net kreeg ik een foto, weer van een bollenveld. Met daarbij het onderschrift: "Ze hebben nog niet alles gekopt, hoor!". Zouden ze dan niet snappen dat die bollenboeren dit niet voor niks doen? Of misschien begrijpen ze het ook wel, maar vinden ze dat ze de uitzonderingen zijn voor die maatregelen niet gelden?
Ik vind het wel een interessant fenomeen, waarschijnlijk denken mensen dan: als het niet mag, dan zal het er nu wel rustig zijn... maar als meer dat denken, is het natuurlijk alsnog druk.
Net kreeg ik een foto, weer van een bollenveld. Met daarbij het onderschrift: "Ze hebben nog niet alles gekopt, hoor!". Zouden ze dan niet snappen dat die bollenboeren dit niet voor niks doen? Of misschien begrijpen ze het ook wel, maar vinden ze dat ze de uitzonderingen zijn voor die maatregelen niet gelden?
Ik vind het wel een interessant fenomeen, waarschijnlijk denken mensen dan: als het niet mag, dan zal het er nu wel rustig zijn... maar als meer dat denken, is het natuurlijk alsnog druk.
woensdag 15 april 2020 om 23:35
Mooi omschreven en herkenbaar!ninanoname schreef: ↑14-04-2020 11:23Ik snap je gedachtegang, maar mijn schoonmoeder ziet het dus precies omgekeerd. Ik zal je haar gedachtegang uitleggen: Tot er een vaccin is, blijf ik horen bij de kwetsbare groep. Dat duurt misschien nog wel anderhalf jaar, op z'n best. Als ik geen corona krijg dan heb ik statistisch gezien nog zicht op 4 gezonde jaren en zal ik sterven voor 2030. Maar misschien wel eerder, want ik kan gewoon kanker krijgen, waar ik statistisch meer kans op maak, of een verkeersongeluk. Ik heb helemaal geen zin om nog anderhalf jaar, maar wellicht langer mijn leven in de spaarstand door te brengen. De kans dat ik corona krijg is klein, zeker als ik oplet. Ik neem het risico, en ik ga niet de komende anderhalf jaar in angst leven en dingen niet doen voor iets dat misschien niet eens gaat gebeuren. Kom maar gewoon bij me op visite.
Misschien ga ik wel dood aan iets anders voor er een vaccin tegen corona is, en al die tijd had ik mijn familie wel kunnen zien, maar zou ik het dan niet willen.
Kun je wat met die redenatie?