Zelf hond trimmen. Tips?

16-04-2020 15:13 35 berichten
Onze hond (Drentsche Patrijshond, teefje van 14 jaar) heeft altijd goed tegen de warmte gekund, maar nu ze oud is krijgt ze er steeds meer moeite mee.

In principe is ze nog goed gezond. Onlangs nog helemaal nagekeken door de dierenarts en in orde bevonden. In de winter loopt ze probleemloos nog wandelingen van 5 tot 10 kilometer mee. Maar nu het weer wat warmer begint te worden kakt ze weer helemaal in. En als het straks nog warmer gaat worden krijgt ze het echt moeilijk, ook in huis.

De vacht van een Drentsche Patrijshond hoeft in principe niet getrimd te worden. We hebben dat ook nooit gedaan. Maar met het oog op de warmte hebben we in overleg met de dierenarts besloten dat nu toch te doen. (Ik ken de discussies tussen voor- en tegenstanders over dit onderwerp. Maar het blijkt dat de tegenstanders vooral theoretische argumenten hebben, terwijl de voorstanders vooral ervaringsdeskundigen zijn, die dus aan hun eigen hond hebben gezien hoe die opleefde na een trimbeurt. Dus die keuze staat wat ons betreft al vast.)

Het idee was om het de eerste keer door een professionele trimmer te laten doen, waarbij ik mee zou kijken, waarna ik het de volgende keren zelf zou kunnen doen. Maar vanwege het Coronavirus gaat die vlieger nu niet op, dus dan toch maar zelf aan de slag.

De bedoeling is om in ieder geval de dikke kraag uit te dunnen en de haren op de buik korter te maken. Maar eigenlijk wil ik het haar over haar hele lijf wat korter maken. Heb al wat filmpjes bekeken op YouTube en ben van plan een tondeuse en een effileerschaar te kopen.

Het hoeft niet perfect te worden en het gaat niet om het mooie, dus het zal allemaal best wel lukken. Maar met wat tips van ervaringsdeskundigen (do’s, don’ts, welke tondeuse, welke effileerschaar, etc.) zou ik toch wel blij zijn. Dus tips zijn welkom!
Even een plaatje (van internet, niet onze hond) om een idee te geven van de vacht.

Afbeelding
Het is belangrijk om de buik niet te kort te maken zodat ze niet met blote huid op hete stenen ligt.
Sommige trimsalons zijn open, dan geef je je hond af bij de deur oa (dus met aangepaste maatregelen mag dat).
Ik zou eerder daarnaar zoeken in je omgeving.
Zeker ook als je hond nooit dit ervaren heeft, jij geen ervaring hebt met trimmen is het best een ding..
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip, niet doen 😂..
Oh wat zag mijn shihtzu er verschrikkelijk uit toen ik het zelf een keer wou proberen. De rest van zijn leven ging hij mooi naar de trimsalon.
Ik heb een trimsalon in een grote winkelketen gezien die gewoon nog open is. Baasje kon shoppen tijdens de knipbeurt. Ik zou niet zelf gaan trimmen eerlijk gezegd.
Ik trim al jaren mijn hond zelf dus ik heb wel wat tips.

Ten eerste: mijn hond is wel van kleins af aan gewend aan gewassen, geborsteld en getrimd worden en vindt dit alleen maar heerlijk. Hij gedraagt zich netjes, maar ik weet van trimmers dat er ook wel honden zijn die er een gevecht van maken. Ik vraag me af of je dat aan moet willen gaan bij je eigen hond.

Ten tweede: koop goed materiaal. Eerst had ik een goedkope tondeuse en een goedkope borstel en wat een gedoe. Toen heb ik goede gekocht en nu werkt het erg prettig. Ik heb deze:
https://www.online-petstore.nl/Webwinke ... f0QAvD_BwE
Die kan ik laten slijpen bij een winkel die ook messen slijpt zodat hij goed scherp blijft.

Ik zou aanraden om te kiezen voor een tondeuse met een snoer. Die hebben meer power dan die op batterijen, en waarschijnlijk ga je hem toch alleen thuis gebruiken.

Ten derde: zorg dat je je hond goed wast en foht voor je begint met trimmen. Als de hond niet eerst gewassen wordt komt er zand en vuil in je tondeuse en dan is die een stuk sneller bot.

Roep maar als je verder nog vragen hebt!
Hier is de trimsalon ook nog gewoon open.

Mijn hond is vorige week nog geweest.

Kwestie van even contact opnemen denk ik?
Quaintrelle schreef:
16-04-2020 15:15
Het is belangrijk om de buik niet te kort te maken zodat ze niet met blote huid op hete stenen ligt.
Oh dit herken ik dan weer helemaal niet. Mijn ene hond heeft van nature een blote buik en verder ook weinig vacht en ligt het liefst non stop in de volle zon. Mijn andere hond trim ik en bij hem trim ik de buik meestal helemaal kaal. Hij is zwart en ligt uit zichzelf al liever in de schaduw.
Als ze buiten liggen is dat eigenlijk altijd op een kleedje of op het gras, dus geen last van hete tegels.
Thuis-in-eigen-huis schreef:
16-04-2020 15:17
Sommige trimsalons zijn open, dan geef je je hond af bij de deur oa (dus met aangepaste maatregelen mag dat).
Ik zou eerder daarnaar zoeken in je omgeving.
Zeker ook als je hond nooit dit ervaren heeft, jij geen ervaring hebt met trimmen is het best een ding..
Dit. Het is een hele klus.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Oh en bij de tondeuse heb je natuurlijk opzetstukken nodig. Want anders kan je alleen standje kaal en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling XD
Bedankt voor de reacties!

Op de hete stenen gaat ze uit zichzelf al niet liggen. Ze is wel zo slim dat ze de schaduw opzoekt. Maar sowieso zal ik de buik niet helemaal kaal scheren.

En er is hier in de buurt inderdaad een trimsalon die open is. Maar dan moet ik haar vanwege Corona door een sluis naar binnen sturen, waar ze haar dan aan de andere kant weer uithalen. Ze komt dan dus in een vreemde omgeving terecht, bij vreemde mensen, die vreemde dingen met haar doen, terwijl ik daar niet bij mag zijn. Denk niet dat ik haar (en de trimmer) dat aan moet doen. Voor de gemiddelde hond misschien geen probleem, maar de onze is niet zo'n held en gaat dat niet trekken.

Zelf mag ik alles bij haar doen. Met koekjes is ze goed om te kopen. En het gaat mij er vooral om dat ze het wat comfortabeler krijgt. Hoeft er echt niet perfect uit te zien. Dus als er iets mis gaat is dat niet zo'n probleem.
Als naar trimsalon geen optie, dan zou ik gewoon goed de haren kammen en eventueel wat korter knippen dan maar niet gaan scheren...
De vacht heeft ook als functie verkoelen (en zorgen dat ze niet verbranden), als je het verkeerd doet heeft het dan alsnog geen nut en kan de hond ook slechter af zijn dan daarvoor...
anoniem_371912 wijzigde dit bericht op 16-04-2020 15:52
5.86% gewijzigd
Ik lees even mee. Ik ben inderdaad zo iemand die tegen trimmen is, maar onze Cocker Spaniel heeft ook zo'n last van de warmte en een vergelijkbare vacht met jouw hond. Dat ze opknappen van een trimbeurt geloof ik ook niet, volgens mij springen ze blij rond omdat de knipbeurt voorbij is, maar nogmaals, geen ervaring mee. Wat moet je trimmen om te zorgen dat ze minder last hebben van de warmte, is dat algeheel korter?
ClumsyNinja, bedankt voor de praktische tips!

Hond is gewend aan borstelen. Niet aan wassen en trimmen, maar met wat getuttel en veel brokjes krijg ik dat denk ik wel bij haar gedaan.

Qua materiaal vind ik die tondeuse wel een beetje prijzig. Vooral omdat hond al op leeftijd is en ik hem waarschijnlijk nog maar een paar keer ga gebruiken. Het hoeft ook niet de goedkoopste te worden. Maar iets er tussenin, haha.

Mij leek juist een snoerloze tondeuse wel handig. Niet bij stil gestaan dat je dan minder power hebt. Maar zit zo'n snoer niet steeds in de weg tijdens het trimmen?
Hoi, ik knip al jaren mijn honden zelf. Zoek als ze er zijn, Youtubefilmpjes van het trimmen op. Als het vooral tegen de warmte is, begin met alleen die efileerschaar te kopen en de vacht uit te dunnen. Hoe minder je doet, hoe minder er mis kan gaan. Doe het dus in kleine stapjes, ook omdat je hond trimmen niet gewend is. Per keer 10 min, kwartiertje maximaal.
Thuis-in-eigen-huis schreef:
16-04-2020 15:51
Als naar trimsalon geen optie, dan zou ik gewoon goed de haren kammen en eventueel wat korter knippen dan maar niet gaan scheren...
De vacht heeft ook als functie verkoelen (en zorgen dat ze niet verbranden), als je het verkeerd doet heeft het dan alsnog geen nut en kan de hond ook slechter af zijn dan daarvoor...

Hmm, ja, knippen of scheren, twijfel, twijfel...

Maar als ik het haar over het hele lijf wat korter wil maken, zie ik eigenlijk niet hoe ik dat moet doen met knippen. Gaat dan denk ik erg happerig en ongelijkmatig worden. Dan wordt het met scheren denk ik gelijkmatiger. Maar of dat ook makkelijker is? Ik zal het wel eerst uitproberen op een onopvallende plaats. :angel:
Ik ben trimmer.

Waarvoor zou je een tondeuse willen gebruiken dan? Besef wel dat de vacht ook een bescherming biedt tegen warmte en koude. Het funktioneert als een soort van isolatie.
Wat je wel kan doen is de vacht goed uitdunnen met een coatking. [ 16 messen ] Veel goedkoper ook dan een tondeuse.. En met een effileerschaar kun je de bevedering op poten, buik en staart goed uitdunnen.

Veel succes!!
ClumsyNinja schreef:
16-04-2020 15:37
Ik trim al jaren mijn hond zelf dus ik heb wel wat tips.

Ten eerste: mijn hond is wel van kleins af aan gewend aan gewassen, geborsteld en getrimd worden en vindt dit alleen maar heerlijk. Hij gedraagt zich netjes, maar ik weet van trimmers dat er ook wel honden zijn die er een gevecht van maken. Ik vraag me af of je dat aan moet willen gaan bij je eigen hond.

Ten tweede: koop goed materiaal. Eerst had ik een goedkope tondeuse en een goedkope borstel en wat een gedoe. Toen heb ik goede gekocht en nu werkt het erg prettig. Ik heb deze:
https://www.online-petstore.nl/Webwinke ... f0QAvD_BwE
Die kan ik laten slijpen bij een winkel die ook messen slijpt zodat hij goed scherp blijft.

Ik zou aanraden om te kiezen voor een tondeuse met een snoer. Die hebben meer power dan die op batterijen, en waarschijnlijk ga je hem toch alleen thuis gebruiken.

Ten derde: zorg dat je je hond goed wast en foht voor je begint met trimmen. Als de hond niet eerst gewassen wordt komt er zand en vuil in je tondeuse en dan is die een stuk sneller bot.

Roep maar als je verder nog vragen hebt!

Ik wist niet dat die tondeuses zo duur waren.
kataravrouw schreef:
16-04-2020 16:10
Ik ben trimmer.

Waarvoor zou je een tondeuse willen gebruiken dan? Besef wel dat de vacht ook een bescherming biedt tegen warmte en koude. Het funktioneert als een soort van isolatie.
Wat je wel kan doen is de vacht goed uitdunnen met een coatking. [ 16 messen ] Veel goedkoper ook dan een tondeuse.. En met een effileerschaar kun je de bevedering op poten, buik en staart goed uitdunnen.

Veel succes!!
Hoe kan je dan het beste de haren korter maken? (ik heb een malteeuws leeuwtje dat alweer op een leeuw begint te lijken. En is een coatking ook geschikt voor een kortharige chihuahua? En heb je daar nog verschil tussen? M.a.w. kan je ons wat adviseren?
Spinnogwat schreef:
16-04-2020 15:51
Ik lees even mee. Ik ben inderdaad zo iemand die tegen trimmen is, maar onze Cocker Spaniel heeft ook zo'n last van de warmte en een vergelijkbare vacht met jouw hond. Dat ze opknappen van een trimbeurt geloof ik ook niet, volgens mij springen ze blij rond omdat de knipbeurt voorbij is, maar nogmaals, geen ervaring mee. Wat moet je trimmen om te zorgen dat ze minder last hebben van de warmte, is dat algeheel korter?
Heeft de fokker van jouw cockertje niet uitgelegd dat een cocker elke 4 maanden ongeveer naar de trimsalon moet? Een cocker moet geplukt worden en als dat niet gebeurd gaan de losse dekharen irriteren. Tuurlijk knappen ze van een trimbeurt op. Jij zelf knapt ook op van een bezoekje aan de kapper of Spa?
Gisselle schreef:
16-04-2020 16:15
Hoe kan je dan het beste de haren korter maken? (ik heb een malteeuws leeuwtje dat alweer op een leeuw begint te lijken. En is een coatking ook geschikt voor een kortharige chihuahua? En heb je daar nog verschil tussen? M.a.w. kan je ons wat adviseren?
Als je heel handig bent met de schaar kun je je Maltesertje gewoon knippen. Eerst wassen, dan droog fohnen en knippen maar. Moet je er wel wat gevoel voor hebben en je hondje moet goed kunnen blijven stilstaan. Met een tondeuse, scheerkop 10 cm of 5 cm [ of zelfs 3 cm, maar dat is eigenlijk kaal ]kun je hem ook makkelijk kort scheren.
Nee een coatking kun je zeker niet op korthaar chihuahua gebruiken. Wat zou je willen doen dan aan je chihuahua?
Fijn dat jullie meedenken!

Het hoeft inderdaad ook eigenlijk niet allemaal tegelijk. Eerst dan maar eens flink uitdunnen. En kijken hoe dat bevalt. Als ze dan nog steeds last heeft, kan ik altijd nog knippen/scheren.
kataravrouw schreef:
16-04-2020 16:10
Ik ben trimmer.

Veel succes!!

Dank voor je reactie!

Ik had geen idee van het bestaan van een coatking. Kun je die dan gebruiken om het haar op de rug e.d. uit te dunnen? En kan ik de kraag daar ook mee doen?
Ik heb even filmpjes zitten kijken over het gebruik van de coatking. Wow, als ik het probleem daarmee zou kunnen oplossen zou ik dat veel liever doen dan met een tondeuse. Hier kun je je bijna geen buil aan vallen. :D
anoniem_391696 wijzigde dit bericht op 16-04-2020 17:20
0.23% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven