(Voeding)tips voor oude kat

16-04-2020 22:03 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve poes van 16 jaar gaat niet zo goed. Ze is al langer een nierpatiëntje (half tabletje medicatie per dag) maar begint nu ook steeds minder actief te worden, slecht te lopen, veel te slapen.
Ook wast ze zichzelf niet meer. Springen gaat moeizaam. Ze eet en drinkt wel nog steeds. Mager was ze al, maar volgens de DA heeft ze nog steeds geen ondergewicht.

De symptomen lijken (naast die van nierfalen) op artrose, alhoewel ik natuurlijk het oordeel van de DA afwacht. Morgen heb ik daar een afspraak opstaan.
Naast dat ik natuurlijk erg ongerust ben, vraag ik me af, als de schade te bestrijden valt, of jullie nog tips hebben qua dieetvoeding. (Andere tips/ervaringen zijn ook welkom.)
Mijn poes is een lastige eter, dieetvoeding heb ik eerder uitgeprobeerd in de vorm van brokjes (voor haar nieren) maar dat at ze niet. Ze eet nu het liefst natvoer.

Uiteraard ga ik hierover ook met de DA in gesprek maar ik neem graag jullie tips mee.

Alvast bedankt.
wij slapen nooit.
Heel veel katten hebben op latere leeftijd last van artrose. Die van mij is 14 en kan niet meer springen. Dat is op zich niet zo'n ramp want er zijn dierentrapjes. Zo kan ze toch nog lekker bij me liggen zonder haar gewrichten extra te belasten.

Ik zou het consult van morgen even afwachten. Er is wel speciaal voer van Royal Canin ter ondersteuning van de gewrichten maar ik heb geen idee of dat marketing is of dat het echt werkt.

Ik wil niet lullig doen hoor, maar met 16 is een poes echt wel bejaard. En helaas komt ouderdom met gebreken.
Wacht af wat de DA zegt.
En bedenk voor jezelf hoe leuk haar leven nu is en wordt.
Klinkt heel hard.... I know. Ik heb er ook gestaan...
Als ze van nat voer houdt kan je een visje koken. Wijting bij de visboer of koolvisfilet uit de diepvries van de supermarkt.

De dierenarts heeft ook speciale blikjes krachtvoer om aan te sterken. Veel succes morgen!
Je hebt ook nat nierdieetvoer. Dieetvoer is voor de nieren echt heel belangrijk, dus probeer dat toch naar binnen te krijgen. Op sites als die van medpets kun je verschillende soorten vinden die je uit kunt proberen.

Voor artrose bestaat goede medicatie, maar ik weet niet of dat samen met de nierproblemen kan. Overleg dat dus met de DA.

Bij honden wordt nog wel eens een voedingssupplement gegeven (glucosamine, chondroitine, MSM) met wisselend resultaat. Maar ook daarvoor geldt: eerst met de DA overleggen.
Je hebt van dat moddervette dieetvoer. Heeft een van mij ook lang gegeten.
Ik zou haar geven wat ze lekker vindt. Ze zal niet opeens meer beter worden van aangepast voer.

Geef haar een fijne laatste fase van haar leventje.
Mijn oude nierkatten kregen lactosevrije melk uit de supermarkt en een vloeibare voedingssupplement verkrijgbaar bij Petsplace.
patchouli_ schreef:
16-04-2020 22:26
Ik zou haar geven wat ze lekker vindt. Ze zal niet opeens meer beter worden van aangepast voer.

Geef haar een fijne laatste fase van haar leventje.

Als je een kat met nierfalen geeft wat ze lekker vindt, dan geef je de kat dus juist een hele langzame en ook een hele nare dood. Door nierfalen wordt de kat min of meer langzaam vergiftigd en zal de kat zich steeds beroerder gaan voelen.
Bedankt voor de reacties iedereen, doet me goed.
wij slapen nooit.
Bij ons at de 17 jarige de laatste maanden zijn lievelingsnatvoer met wat warm water gestaafmixt.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 22:37
Als je een kat met nierfalen geeft wat ze lekker vindt, dan geef je de kat dus juist een hele langzame en ook een hele nare dood. Door nierfalen wordt de kat min of meer langzaam vergiftigd en zal de kat zich steeds beroerder gaan voelen.
Dit is goed om te weten.
wij slapen nooit.
RocketScienceFiction schreef:
16-04-2020 22:19
Als ze van nat voer houdt kan je een visje koken. Wijting bij de visboer of koolvisfilet uit de diepvries van de supermarkt.

De dierenarts heeft ook speciale blikjes krachtvoer om aan te sterken. Veel succes morgen!
Dank je wel!
wij slapen nooit.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 22:19
Je hebt ook nat nierdieetvoer. Dieetvoer is voor de nieren echt heel belangrijk, dus probeer dat toch naar binnen te krijgen. Op sites als die van medpets kun je verschillende soorten vinden die je uit kunt proberen.

Voor artrose bestaat goede medicatie, maar ik weet niet of dat samen met de nierproblemen kan. Overleg dat dus met de DA.

Bij honden wordt nog wel eens een voedingssupplement gegeven (glucosamine, chondroitine, MSM) met wisselend resultaat. Maar ook daarvoor geldt: eerst met de DA overleggen.
Ja, maar er is zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik las echter goede reviews over het merk Hill's.
Iemand daar toevallig ervaring mee? Of ervaring met aan ander merk?
wij slapen nooit.
Hill's, Iams, Technical, Eukanuba. Allemaal het wat betere voer. Hebben ook voor nierpatiënten. Vers koken, vis of vlees wordt ook gewaardeerd. Als het gaar was gingen ze miauwen. Wist ik het ook :-]
Ja, ga morgen gelijk een visje voor haar halen.
wij slapen nooit.
alongwiththesunshine schreef:
16-04-2020 23:01

Doet haar vast goed na zo'n bezoek aan de dierenarts. Het kookvocht deed ik ook in een bakje om te drinken. Als ze het niet kent zal ze misschien even moeten kijken wat het is, maar ze lust het vast.
16-04-2020 22:57
Hill's, Iams, Technical, Eukanuba. Allemaal het wat betere voer. Hebben ook voor nierpatiënten.

Eens

Vers koken, vis of vlees wordt ook gewaardeerd. Als het gaar was gingen ze miauwen. Wist ik het ook :-]

Niet eens voor een kat met nierfalen. Een nierdieet beperkt juist de inname van eiwitten.
Niet meer wassen en minder actief kan idd een symptoom zijn van artrose, dan doet buugen, strekken en springen namelijk pijn. Gelukkig is er pijnstilling, heb het er met je da over hoe je haar het zo comfortabel mogelijk kan maken. Toen mijn kat na een aanrijding in de kreukels lag kreeg ze een soort astronautenvoer, Restorative Care a/d van Hill's. Geniet nog maar lekker van haar!
Mijn kat heeft ook nierproblemen, hoewel hij nog jong is. Nierdieet schijnt niet heel smakelijk te zijn en daarbij zijn nierpatiëntjes vaak slechte eters. Mijn kat is echt een enorme zeikerd met eten.
Na van alles geprobeerd te hebben krijgt hij nu droge brokken van Hills feline k/d. Dat eet hij goed. Natvoer eet hij meestal met lange tanden.
Sinds kort krijgt hij Kattovit Drink Nieren: een drankje, speciaal voor bij nierproblemen. Een soort bouillon met wat sliertjes kip erin. Hij vindt het heerlijk en krijgt zo weer veel meer vocht binnen.

https://zooplus.page.link/NeLs2snpf2Rsec11A
alongwiththesunshine schreef:
16-04-2020 23:01
Nee, niet doen. Hier lees je waarom niet:

https://www.mcvoordieren.nl/nierdieet

In het kort: een nierdieet moet eiwit- en fosfaatarm zijn. In (wit)vis zit veel eiwit en veel fosfaat.

In dit artikel staat een lijst van wat je wel bij mag voeren om het eten aantrekkelijker te maken.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:05

Je hebt gelijk.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:14

In het kort: een nierdieet moet eiwit- en fosfaatarm zijn. In (wit)vis zit veel eiwit en veel fosfaat.

In dit artikel staat een lijst van wat je wel bij mag voeren om het eten aantrekkelijker te maken.

Blij dat jij er bent. Schaam me rot met mijn stomme advies.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:14

Bedankt.
Zie dat Hill's dan ook wordt afgeraden omdat er blijkbaar veel fosfaat in zit.
wij slapen nooit.
16-04-2020 23:19
Blij dat jij er bent. Schaam me rot met mijn stomme advies.

Het was goed bedoeld, toch? Je kunt niet alles weten. Ik heb me er door ervaring met mijn dieren helaas in moeten verdiepen, dus vandaar dat ik het toevallig wel weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven