(Voeding)tips voor oude kat

16-04-2020 22:03 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve poes van 16 jaar gaat niet zo goed. Ze is al langer een nierpatiëntje (half tabletje medicatie per dag) maar begint nu ook steeds minder actief te worden, slecht te lopen, veel te slapen.
Ook wast ze zichzelf niet meer. Springen gaat moeizaam. Ze eet en drinkt wel nog steeds. Mager was ze al, maar volgens de DA heeft ze nog steeds geen ondergewicht.

De symptomen lijken (naast die van nierfalen) op artrose, alhoewel ik natuurlijk het oordeel van de DA afwacht. Morgen heb ik daar een afspraak opstaan.
Naast dat ik natuurlijk erg ongerust ben, vraag ik me af, als de schade te bestrijden valt, of jullie nog tips hebben qua dieetvoeding. (Andere tips/ervaringen zijn ook welkom.)
Mijn poes is een lastige eter, dieetvoeding heb ik eerder uitgeprobeerd in de vorm van brokjes (voor haar nieren) maar dat at ze niet. Ze eet nu het liefst natvoer.

Uiteraard ga ik hierover ook met de DA in gesprek maar ik neem graag jullie tips mee.

Alvast bedankt.
wij slapen nooit.
RocketScienceFiction schreef:
16-04-2020 23:19
Blij dat jij er bent. Schaam me rot met mijn stomme advies.

Dank zij jouw 'stomme advies' en de reactie van Nummer*Zoveel heb ik weer wat geleerd :)
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:14
Nee, niet doen. Hier lees je waarom niet:

https://www.mcvoordieren.nl/nierdieet

In het kort: een nierdieet moet eiwit- en fosfaatarm zijn. In (wit)vis zit veel eiwit en veel fosfaat.

In dit artikel staat een lijst van wat je wel bij mag voeren om het eten aantrekkelijker te maken.

Eiwit-arm dieet voor een carnivoor? Dan blijft dus alleen vet en een beetje koolhydraten over. Als de kat trouwens pijn heeft kun je hem beter daar wat voor geven.
16-04-2020 23:19
Blij dat jij er bent. Schaam me rot met mijn stomme advies.
Daar kunnen we juist van leren. En het is ook moeilijk om het juiste te adviseren, gezien er zoveel informatie is tegenwoordig.
wij slapen nooit.
Wat misschien ook prettig is voor je senior is om haar etensbakjes ietsje hoger te zetten zodat ze niet zo ver hoeft te buigen om bij haar eten en drinken te komen. Mijn oude kater had ook artrose en at op het laatst staand, met verhoogde bakjes kon hij er makkelijker bij zonder al te veel moeite te doen, waardoor hij ook beter at.
hallodaar... wijzigde dit bericht op 16-04-2020 23:35
Reden: t is een poes en geen kater..
5.74% gewijzigd
Antoon69 schreef:
16-04-2020 23:26
Eiwit-arm dieet voor een carnivoor? Dan blijft dus alleen vet en een beetje koolhydraten over. Als de kat trouwens pijn heeft kun je hem beter daar wat voor geven.
Eiwit-arm is niet eiwit-vrij.

En dierenartsen proberen natuurlijk altijd eerst de oorzaak te vinden en op te lossen bij een slechte werking van de nieren.

Maar als de nierfunctie achteruit gaat, kan een dieet essentieel worden om te voorkomen dat de kat zichzelf uiteindelijk vergiftigt. Daar helpt een pijnstiller niet tegen. (Sterker nog, medicatie kan de nierfunctie juist negatief beïnvloeden).
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:36

En dierenartsen proberen natuurlijk altijd eerst de oorzaak te vinden en op te lossen bij een slechte werking van de nieren.

Maar als de nierfunctie achteruit gaat, kan een dieet essentieel worden om te voorkomen dat de kat zichzelf uiteindelijk vergiftigt. Daar helpt een pijnstiller niet tegen. (Sterker nog, medicatie kan de nierfunctie juist negatief beïnvloeden).

Mwa ik zou mijn kat liever een pijnvrije oude dag geven dan een moeilijk leven zo lang mogelijk rekken. Maar inderdaad, toen het zover was heb ik het eindeloos uitgesteld om hem in te laten slapen.
Antoon69 schreef:
16-04-2020 23:42
Mwa ik zou mijn kat liever een pijnvrije oude dag geven dan een moeilijk leven zo lang mogelijk rekken. Maar inderdaad, toen het zover was heb ik het eindeloos uitgesteld om hem in te laten slapen.
Het is nog maar de vraag wat uiteindelijk het meest pijnvrij voor haar is.

Trouwens, ik lees ook wat dingen over KVV. Iemand daar ervaringen mee?
alongwiththesunshine wijzigde dit bericht op 16-04-2020 23:57
0.24% gewijzigd
wij slapen nooit.
Als je nieren steeds slechter worden, vergiftig je jezelf.
Dat is ook ook geen fijn vooruitzicht.
Als je dat met een dieet kan remmen, is dat toch mooi meegenomen?
alongwiththesunshine schreef:
16-04-2020 23:54
Het is nog maar de vraag wat uiteindelijk het meest pijnvrij voor haar is.

Trouwens, ik lees ook wat dingen over KKV. Iemand daar ervaringen mee?
KVV staat voor kant en klaar vers vlees, en dat zit weer vol met eiwit. Je moet dat dus beperken en dan gaan aanvullen met allerlei supplementen. Juist als een kat een dieet nodig heeft waarbij de samenstelling van de ingrediënten erg nauw luistert, dan is dat bijna niet goed te doen.
Antoon69 schreef:
16-04-2020 23:42

Een leven eindeloos rekken is onnodig. Maar als de pijn en misère met een dieet verholpen kan worden, en de kat daar nog een paar mooie fijne jaren mee door kan, waarom zou je dat dan niet doen?
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:58
KVV staat voor kant en klaar vers vlees, en dat zit weer vol met eiwit. Je moet dat dus beperken en dan gaan aanvullen met allerlei supplementen. Juist als een kat een dieet nodig heeft waarbij de samenstelling van de ingrediënten erg nauw luistert, dan is dat bijna niet goed te doen.
Ja ik las ook dat er KVV's zijn speciaal voor katten met nierproblemen, dus laag in eiwit.
wij slapen nooit.
Dit kwam ik tegen nml:
"Ik zou geen combinatie maken tussen vers en nierbrokken. Dit omdat de benadering van het probleem, nl nierfalen helemaal anders aangepakt wordt.
Bij brokken gaat men plantaardige eiwitten toevoegen en dierlijke mijden omdat daar fosfor bij zit. Een kat kan echter weinig aanvangen met plantaardig voedsel, en granen zijn zelfs ronduit schadelijk en belastend voor de nieren. Men gaat ook eiwitten verminderen om minder afvalstoffen van eiwitten in het bloed te hebben wanneer de nieren niet werken. Dat is symptoombestrijding en schadelijk voor de kat.
Een dieet op rauw vlees gaat er echter uit van het principe dat een hoogwaardig dieet een algemene betere lichamelijke conditie ook een positief effect heeft op de nieren. Een kat is gebouwd op dierlijke eiwitten, heeft deze echt nodig en ondanks dat deze fosfor bij zich hebben, zijn deze rauwe! eiwitten dus minder belastend voor de nieren en het gehele lichaam van de kat. Ervaring leert dat een kat op dat moment die extra fosfor perfect kan verwerken en minder last heeft van de afbraakproducten in het bloed.
Tel daarbij dat een brok geen vocht bevat en dat dat juist superbelangrijk is voor de nieren, dan is een rauw dieet dus het beste voor een kat met nierfalen.
Bij veel katten is gewoon overgaan op rauw vlees al voldoende om de symptomen te laten verdwijnen.
Houd er rekening mee dat een rauw dieet een iets hogere nierwaarden in het bloed geeft dan de referentiewaarden die gebaseerd zijn op een dieet van brokken. Dit is normaal en niet gevaarlijk. Veel hoger mag uiteraard niet."
wij slapen nooit.
Lijkt mij een eenzijdig verhaal van iemand met belangen. Zou morgen de dierenarts afwachten.
17-04-2020 00:19
Lijkt mij een eenzijdig verhaal van iemand met belangen. Zou morgen de dierenarts afwachten.
Net zo eenzijdig als iedere andere forummer hoor. :)
wij slapen nooit.
17-04-2020 00:15
Dit kwam ik tegen nml:
Er zijn voor- en tegenstanders van beiden kanten van de medaille.

Ik ga zelf af op mijn eigen ervaring. Ik haalde een kat van 12,5 jaar uit het asiel voor een “fijne laatste fase”. De kat had (naast chronische verkoudheid) zowel nier- als blaasproblemen, en hij moest op een heel streng en strikt dieet. In het asiel had de dierenarts er 3 jaar over gedaan om het goed samen te stellen (want een dieet dat goed is voor de nieren is juist slecht voor de blaas en andersom). Dat ging dus om een mix van verschillende dieetbrokjes (Royal Canin). De kat is daar uiteindelijk 21+ mee geworden.

Overigens gaan katten van droge brokken juist meer drinken. Bij vers en natvoer zit het water door het voer, en hoeven ze niet zoveel extra te drinken. Maar als het voer droog is, dan vullen ze dat zelf aan met het drinken water. (Logisch ook, want wij lusten na het eten van iets droogs ook wel wat te drinken, toch?)
Nummer*Zoveel schreef:
17-04-2020 00:40
Er zijn voor- en tegenstanders van beiden kanten van de medaille.

Ik ga zelf af op mijn eigen ervaring. Ik haalde een kat van 12,5 jaar uit het asiel voor een “fijne laatste fase”. De kat had (naast chronische verkoudheid) zowel nier- als blaasproblemen, en hij moest op een heel streng en strikt dieet. In het asiel had de dierenarts er 3 jaar over gedaan om het goed samen te stellen (want een dieet dat goed is voor de nieren is juist slecht voor de blaas en andersom). Dat ging dus om een mix van verschillende dieetbrokjes (Royal Canin). De kat is daar uiteindelijk 21+ mee geworden.

Overigens gaan katten van droge brokken juist meer drinken. Bij vers en natvoer zit het water door het voer, en hoeven ze niet zoveel extra te drinken. Maar als het voer droog is, dan vullen ze dat zelf aan met het drinken water. (Logisch ook, want wij lusten na het eten van iets droogs ook wel wat te drinken, toch?)
Bedankt voor je verhaal, een goede nuancering.
Ben benieuwd wat de DA ervan zegt, hij is meestal niet erg lang van draad en
informatief. (Wat ik wel vaker mis bij dokters: het 'waarom'.)
wij slapen nooit.
Gewoon doorvragen. Van tevoren een lijstje eventueel. Wat uitleg mag je toch wel verwachten.
Mijn oude dame kreeg dieetbrokken om de nieren te ontlasten. Daarbij kreeg ze regelmatig koolvis (diepvries uit supermarkt). Ik sneed blok door de helft en daar kreeg zij het grootste deel van. De jonge kat kreeg de rest, maar die was er minder dol op. Oude dame heeft tot het laatst goed gegeten, maar werd toch steeds magerder. Uiteindelijk is ze toch 23 jaar geworden.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 22:37
Als je een kat met nierfalen geeft wat ze lekker vindt, dan geef je de kat dus juist een hele langzame en ook een hele nare dood. Door nierfalen wordt de kat min of meer langzaam vergiftigd en zal de kat zich steeds beroerder gaan voelen.
Er zit een verschil tussen ontbijtspek geven en gewoon verantwoord kattenvoer.....
Na verscheidene oude katten gehad te hebben en ik heb sinds vorige zomer weer een oudje erbij heeft de ervaring mij geleerd dat de meeste katten naast brokjes helemaal niet zoveel drinken, ook niet wanneer dat wel zou moeten. Zoveel katten, zoveel smaken. Ook onder de nierkatten zijn er verschillen en nierdieten wil de kat vaak niet aan. Ik heb vaak allerlei proefmonsters moeten uitproberen met resultaat nul. Natvoer staat tegenwoordig hoger aangeschreven voor vochtinname dan brokken. Verder kun je nog wat uitproberen met een bak water buiten of een drinkfontein.
Bij mij werd een enkeling met nierproblemen nog ouder en soms helemaal niet.
En vergeten te zeggen dat katten met slechtere nieren ook misselijk kunnen zijn en mede daarom niet willen eten.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2020 23:36

Bij oude katten gaan net als bij mensen de functies achteruit daarom moet je ze het zo comfortabel mogelijk maken. Er is soms geen redden meer aan, dan de nieren, dan benauwdheid door hartfalen. Op die leeftijd moeten ze goed onder de monitor met wat eerlijk is en wat niet. Is dat pijnstilling dan is dat zo, bij een lichte dosering hoeft het niet schadelijk te zijn voor de nieren.
17-04-2020 00:28
Net zo eenzijdig als iedere andere forummer hoor. :)
De meeste katten hier willen geen versvoer eten.

Oudje van 16 ook niet, en zij heeft het erg zwaar gehad met voedseltekort.
miekemv schreef:
17-04-2020 12:12
Bij oude katten gaan net als bij mensen de functies achteruit daarom moet je ze het zo comfortabel mogelijk maken. Er is soms geen redden meer aan, dan de nieren, dan benauwdheid door hartfalen. Op die leeftijd moeten ze goed onder de monitor met wat eerlijk is en wat niet. Is dat pijnstilling dan is dat zo, bij een lichte dosering hoeft het niet schadelijk te zijn voor de nieren.
Mijn punt was dat je de gevolgen van nierfalen niet tegen kunt gaan met pijnstillers. Een kat met nierfalen voelt zich steeds beroerder, maar heeft geen pijn dat met een pijnstiller is op te lossen.
Nummer*Zoveel schreef:
17-04-2020 12:16
Mijn punt was dat je de gevolgen van nierfalen niet tegen kunt gaan met pijnstillers. Een kat met nierfalen voelt zich steeds beroerder, maar heeft geen pijn dat met een pijnstiller is op te lossen.
Het is best complex, katten op leeftijd. Ik denk dat het oudje bij mij blijft wonen maar ze heeft zo haar problemen. Ze heeft vrijwel geen kracht maar als je aan haar rug komt wil ze bijten en ze zit altijd wat ineengedoken. Nu wel met een tevreden blik inmiddels maar vermoeden is artrose. Bovendien hebben kinderen haar aan haar pootjes in het rondte gedraaid. Kijken nu of het met rust en goede voeding beter gaat worden. Maar die pijnstilling zit er wel aan te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven