(Voeding)tips voor oude kat

16-04-2020 22:03 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve poes van 16 jaar gaat niet zo goed. Ze is al langer een nierpatiëntje (half tabletje medicatie per dag) maar begint nu ook steeds minder actief te worden, slecht te lopen, veel te slapen.
Ook wast ze zichzelf niet meer. Springen gaat moeizaam. Ze eet en drinkt wel nog steeds. Mager was ze al, maar volgens de DA heeft ze nog steeds geen ondergewicht.

De symptomen lijken (naast die van nierfalen) op artrose, alhoewel ik natuurlijk het oordeel van de DA afwacht. Morgen heb ik daar een afspraak opstaan.
Naast dat ik natuurlijk erg ongerust ben, vraag ik me af, als de schade te bestrijden valt, of jullie nog tips hebben qua dieetvoeding. (Andere tips/ervaringen zijn ook welkom.)
Mijn poes is een lastige eter, dieetvoeding heb ik eerder uitgeprobeerd in de vorm van brokjes (voor haar nieren) maar dat at ze niet. Ze eet nu het liefst natvoer.

Uiteraard ga ik hierover ook met de DA in gesprek maar ik neem graag jullie tips mee.

Alvast bedankt.
wij slapen nooit.
Hoi lieve allemaal,
Ik ben zojuist teruggebeld door de dierenarts.
Haar nieren functioneren helemaal niet meer. Hier is ze ook nog eens supermisselijk door.
Ik vroeg wat er nog gedaan kon worden. Een infuus zei hij, maar het de vraag of dat echt resultaat zou bieden en het zou het beestje veel stress geven.
Ik weet nu even niet wat te doen. Dit is het moment waarvan je wist dat het ooit zou komen. En ik wist dat het eraan zat te komen.
wij slapen nooit.
alongwiththesunshine schreef:
17-04-2020 14:38
Hoi lieve allemaal,
Haar nieren functioneren helemaal niet meer. Hier is ze ook nog eens supermisselijk door.
Ik vroeg wat er nog gedaan kon worden. Een infuus zei hij, maar het de vraag of dat echt resultaat zou bieden en het zou het beestje veel stress geven.
Ik weet nu even niet wat te doen. Dit is het moment waarvan je wist dat het ooit zou komen. En ik wist dat het eraan zat te komen.
Wat erg voor je. Dan kun je alleen nog maar een ding doen. Heel veel sterkte met de beslissing.
alongwiththesunshine schreef:
17-04-2020 14:38
Hoi lieve allemaal,

Tering wat een slecht nieuws zeg. Je weet wel dat het komt, maar je wil er niet aan. Ik ken dat wel, nu moet je wel. Ik leef met je mee!

Heb je ook gevraagd wat de best volgende stap is die je nu kan nemen? Inslapen zou ik thuis doen. Er zijn manieren dat je ook in deze tijd gewoon je lieverd vast kan houden, was vanmorgen nog op radio 1.

Klote voor je!

:hug:
Ach, wat een verdrietig bericht. Ik zou het van het advies en de kansberekening van de dierenarts af laten hangen, denk ik. Sterkte! :hug:
We zijn naar een andere (holistische) praktijk geweest voor een vochtinjectie.
Mijn reguliere DA was vanmiddag op verlof.
Ook hebben we zuiveringszout meegekregen en Mifloran.

Verklaar me voor gek. ik laat dit beestje ook niet onnodig langer lijden maar nu hebben we alles gedaan wat nog mogelijk was.
Als ze morgen niet wat opknapt (dat moest wel gebeuren zei deze arts) dan laten we haar inslapen.
wij slapen nooit.
Wat een slecht nieuws. Ik hoop voor je op een klein wonder.
Ik ben nog even naar Petsplace geweest en nu weet ik weer hoe het heet. Ze gaan het voor me bestellen. Zooplus kan het ook leveren zag ik.
Het heet Viyo drink reinforce voor katten;
Hè, wat een rotbericht.
En wat goed dat ze dan toch nog iets heeft gegeten, ondanks de misselijkheid.

Sterkte, TO..
Ik hoop zo dat het aanslaat! En ik snap dat je alles wil doen binnen redelijke grenzen. Goed om een second opinion te vragen.

Wel raar ook dat je eigen dierenarts helemaal niet bereikbaar is. Hij had je met meer advies en hulp achter kunnen laten na deze diagnose.

Sterkte!
Bedankt miekemv!

Het nieuwe voer van Hill's gaat erin als zoete koek. Aangelengd met water slobbert ze het goed weg. Ook heb ik haar een mini portie rauw vlees gegeven (KVV - aangeraden door de andere DA) met beetje zuiveringszout erop en water. Ging ook top. De probiotica Mifloran zojuist ook in bakje gedaan met water en beetje Hill's, perfect! (Kon het ook gelijk in haar bekje spuiten maar dat is ook weer zo stressvol nu.)
Ze heeft dus vandaag twee kleine porties Hill's gehad wat water en een mini portie rauw vlees met water. En vanochtend nog haar oude natvoer voordat ik naar reguliere DA ging.
Kortom goed gegeten en geslobberd. En het lijkt alsof ze er iets beter uitziet. Maar daar mag ik niet voorbarig in zijn maar toch ben ik een beetje blij.
wij slapen nooit.
Wat fijn!
Dat is een goed teken! Hoop dat het doorzet!
Ik kan de zuiveringszout niet goed plaatsen.
Dank je wel Bubbel en Rocket.
Gisteravond kon ze nauwelijks meer op haar pootjes staan. Verschrikkelijk om te zien. Wel zag ik gisteren haarzelf wassen, een klein beetje. Ook lijkt haar vacht er beter uit te zien. Dat is volgens de nieuwe DA (met mijn oude geen contact meer gehad, geen behoefte aan) een goed teken.
Vannacht heb ik haar naar boven gedragen op haar favoriete kussen, en toen is ze nog mijn kast in gesprongen, daar ligt ze de laatste tijd graag. Ze slaapt veel en komt de kast niet meer uit. Ik voer haar dus nu in mijn kast. Kleine beetjes Hill's met bronwater, probiotica en zuiveringszout. Ze neemt het nog tot zich, ook al is het niet veel.
Vanmiddag kijk ik weer hoe het ervoor staat.
wij slapen nooit.
Achgos. Vooral veel knuffelen en hopen dat ze wat blijft eten. En duimen dat ze zich wat beter gaat voelen.
Maar ook voorbereiden op haar afscheid, vrees ik. :(
Sterkte ermee! Ik hoop dat door eten en drinken de krachten weer terug komen. Ze heeft wel een lekker rustig plekje en ze vertrouwt jou. Leef echt met je mee, ken het zelf.
Ze slaapt nog steeds. Tot nu toe heeft ze amper gegeten. Wel haar shotje Mifloran en wat zuiveringszout binnengekregen.
Als ze wakker is, staan haar ogen helder.
Ik weet het niet meer.
wij slapen nooit.
Hoe meer ze krijgt qua vocht en voeding hoe langer het duurt voordat ze doodgaan. Als de nieren niet meer werken dan vergiftigen ze zichzelf en komen ze te overlijden. Dan wordt de lichaamstemperatuur telkens lager en raken ze in een coma.
Als het hart sterk is en ze krijgt vocht dan kan het best dagen duren.

Het is een beetje hard gezegd maar dit is wat ik vaker heb gezien. En waar ik info over heb gevraagd want het is ook lastig en moeilijk.

Overleg met die dierenarts, zo was het afgesproken toch? Misschien ziet zij nog hoop ergens.
miekemv schreef:
18-04-2020 13:53
Hoe meer ze krijgt qua vocht en voeding hoe langer het duurt voordat ze doodgaan. Als de nieren niet meer werken dan vergiftigen ze zichzelf en komen ze te overlijden. Dan wordt de lichaamstemperatuur telkens lager en raken ze in een coma.
Als het hart sterk is en ze krijgt vocht dan kan het best dagen duren.

Het is een beetje hard gezegd maar dit is wat ik vaker heb gezien. En waar ik info over heb gevraagd want het is ook lastig en moeilijk.

Overleg met die dierenarts, zo was het afgesproken toch? Misschien ziet zij nog hoop ergens.
Heb de DA al vier keer gebeld vandaag om een update te geven en om eerlijk advies te vragen.
De enige hoop voor nu is dat ze blijft eten tezamen met de probiotica en zout e.d. Want met die combinatie kun je de nieren wel degelijk verbeteren. En nee dat betekent niet dat er een 100% succesgarantie is of dat ik er maar eindeloos mee doorga.
Wat betreft de coma en temperatuursverschillen: dat treedt op als ze stoppen met eten (zojuist nagevraagd bij DA). Maar ze eet/drinkt nog steeds en haar vacht ziet er weer beter uit.
En voor de rest zou ik het op prijs stellen als we daar niet over in discussie gaan treden. Dat geeft me alleen maar stress en dat ervaar ik nu al genoeg. Alvast bedankt. :heart:
wij slapen nooit.
Jeetje wat heftig allemaal. Hopelijk komt je kat er toch nog boven op.Mijn kat kreeg bijna 6 jaar geleden de diagnose nierfalen. Ze was toen 9 jaar.Ze krijgt nu al een tijdje het nierdieetvoer van Trovet. Ze eet de stoofpotje van hills kd.
Heel veel sterkte
@angel82 wijzigde dit bericht op 20-04-2020 01:58
Reden: Fout in tekst
58.76% gewijzigd
Hoe gaat het nu?
Ze lijkt sinds gistermiddag wat stabieler, maar man, wat ga ik door een rollercoaster van emoties. Van verdriet en stress naar opluchting naar weer verdriet en bezorgdheid, and so on...
Ze kijkt beter (meer 'aanwezig') uit haar ogen. Ze heeft sinds zaterdag twee keer gepoept (substantie goed, beetje gummy), en drie keer geplast. Ze wast zichzelf weer. Ze liep vanochtend iets beter, maar het is nog steeds erg instabiel. Dan zakt ze door d'r achterpootjes. Ze eet en drinkt nog steeds, en gisteren en vanochtend zeurde ze zelfs een beetje om het eten.
Enige vervelende is dat ze nu de neiging heeft om het kattengrind op te likken nadat ze naar de bak is geweest. Dit doen ze als ze bloedarmoede hebben en/of nierfalen hebben.
Voor de rest laat ik vandaag of morgen haar bloedwaardes weer checken bij de nieuwe DA.
wij slapen nooit.
Dat instabiele is vaak een gebrek aan kalium begreep ik toen.
miekemv schreef:
20-04-2020 13:33
Dat instabiele is vaak een gebrek aan kalium begreep ik toen.
Oké, bedankt voor de info. Zie dat daar bepaalde druppeltjes voor zijn...zal eens overleggen met de DA.
Hoorde vandaag ook haar buikje/darmen rammelen nadat ze dronk. Hmmm. :( en de DA neemt nu niet op.
wij slapen nooit.
In overleg stop ik maar met de (met water aangelengde) Jersey melk, het kan zijn dat ze daar niet goed op reageert waardoor haar darmen gaan rommelen. Straks naar PetsPlace om de Viyo Reinforces Drink te kopen (ook in overleg DA).
Zojuist is ze weer eens uit de kast gekomen om te plassen in de bak. Ze is helemaal zelf de trap afgelopen. Het lopen zag er iets beter uit. Daarna klein beetje gegeten. Toen naar buiten en heerlijk in de zon gelegen en gerollebold!!!!
Heel fijn om te zien.
Alleen die nare nieuwe gewoonte om het kattengrind op te likken, bevalt me voor geen meter. Ze heeft dus een tekort aan vitaminen en mineralen. Ik weet niet of jullie daar nog tips voor hebben qua drinks of voeding? Hopelijk gaat die Viyo Drink een beetje helpen.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven