Ervaring hoge bloeddruk 2e zwangerschap?

22-04-2020 07:11 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onverwachts zwanger van kind nummer 2.

Bij de eerste had ik een hele hoge bloeddruk. Maximale dosis labetalol geslikt vanaf week 30 en eerder ingeleid.

Verloskundige zegt dat de kans om het weer te krijgen kleiner is en dat ik "kinderparacetamol" voor geschreven krijg om de kans op herhaling te verkleinen.

Heeft iemand ervaring met een hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging in een volgende zwangerschap?
Hoe verliep dat?
Bij eerste zwangerschap kwam hypertensie aan het licht rond week 35. Reageerde onvoldoende op bloeddruk verlagers. Bloeddruk bleef 160/125, eiwitten in urine enz. Uiteindelijk ingeleid en alles weer goed met moeder en kind.
Volgens gynaecoloog kans klein dat dit weer ging gebeuren bij volgende zwangerschap. Geen oorzaak gevonden bij uitgebreid bloedonderzoek.
Tweede zwangerschap vanaf week 27 hypertensie. Gelukkig deden de bloeddrukverlagers wel hun werk deze keer zodat we het nog even konden rekken. Veel opnames ter observatie en veel extra controles. Uiteindelijk met 35 weken ingeleid en alles goed gekomen met moeder en kind.
Daarna gesprek gehad met gyn en advies gekregen niet weer zwanger te worden.
Mijn bloeddruk normaliseerde weer zodra het kind geboren was. Geen oorzaak gevonden waarom de bloeddruk op loopt.
Kinderen zijn inmiddels 8 en 10.
Verloskundige??? Je moet toch naar de gynaecoloog nu?! Ik heb bij al mijn zwangerschappen medicatie geslikt voor mijn bloeddruk.
De verloskundige van mijn zus was ook zo laks. Zeker als het de tweede is, weet je bij de eerste stijging eigenlijk al dat je het traject niet bij de vk gaat afmaken. Ik ben bij de tweede al met een week of 15 doorgestuurd. Gezien mijn voorgeschiedenis hoefde ik ook niet meer terug naar de eerste lijn. Bloeddruk bleef zonder medicijnen stabiel 150/100 tot 40 weken en ging toen flink omhoog. Met 41 weken ben ik dus helaas toch ingeleid, hoewel ik het had willen afwachten.
Na de bevalling is mijn bloeddruk amper gedaald dus ben ik alsnog medicijnen gaan gebruiken (levenslang).
Niet quoten svp, ik haal dit straks weer weg ivm praaivesie

...
maechtje wijzigde dit bericht op 22-04-2020 11:22
92.20% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Nansie: Ik moet zolang mijn bloeddruk goed is bij de verloskundige blijven.

Geprobeerd om een telefonisch gesprek met de gyn te krijgen. Maar de huisarts wil mij niet doorverwijzen omdat in de brief uit zwangerschap 1 staat dat ik bij een volgende keer weer bij de vk mag starten.

We hebben altijd gezegd dat we juist door de vorige zwangerschap niet voor een 2e zouden gaan. Maar nu onverwacht zwanger.

Ik ben bang om weer ziek te worden.
En zoals Mieke om blijvende hoge bloeddruk te krijgen, of een kind te verliezen. En dan heb ik het nog niet eens over in het ziekenhuis liggen tijdens corona tijd.
Allesisop: kun je rechtstreeks het ziekenhuis bellen? PE is an sich wel een reden om door te verwijzen volgens mij en kunnen zij je HA/VK wat onder druk zetten. Maar heeft dit ook niet te maken met corona en de zorg ontzien?

Verder: hoge bloeddruk/PE ontwikkel je meestal pas op latere termijn in de zwangerschap en vaak minder heftig dan bij de eerste (dus kreeg je het bij de eerste met 32 weken, dan nu waarschijnlijk pas daarna, áls je het al krijgt). Hoe ver was je toen je het bij de tweede kreeg?

EDIT: Ascal heb ik ook geslikt trouwens, aspirine en losse calciumtabletten.
maechtje wijzigde dit bericht op 22-04-2020 09:19
7.17% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
De Vk bedoelt geen kinderparacetamol maar kinderaspirine. Ook wel Ascal genoemd. Kinderaspirine klinkt onschuldig, maar het is geen medicijn dat voor kinderen wordt gebruikt maar een bloedverdunner die bij hart- en vaatziekten wordt voorgeschreven. Geen kattenpis.

Ik heb ook ervaring met hoge bloeddruk en pre eclampsie. Bij mij volgende zwangerschap moet ik vanaf week 8 de bloedverdunners slikken. Ik zou mogen starten bij de VK, maar wel met 8 weken een keer langs de gynaecoloog want die moet de Ascal voorschrijven.

Met jouw voorgeschiedenis zou ik zeker een keer langs de gyn willen. En dat je HA je niet wil verwijzen kan niet door Corona komen zoals hierboven gesuggereerd werd, gynaecologen hebben het momenteel niet druk daarmee.
En gewoon op eigen initiatief de gyn bellen die jouw bevalling heeft gedaan? En vragen hoe en wat.
Was je kind wel voldragen bij de geboorte? Dus na 37 weken geboren?

Als dit het advies is van de gyn, dan kun je verder weinig doen denk ik. Zelf goed blijven opletten of je klachten krijgt en dan meteen een extra controle bij de vk vragen. Ik hoop voor je dat het in deze zwangerschap gewoon goed gaat. En gefeliciteerd ook :-)
Ik werd bij mijn eerste met 28 weken opgenomen vanwege een extreem hoge bloeddruk. Ik heb ruim een maand volledige bedrust gehad in het ziekenhuis, heel veel medicatie en uiteindelijk een prematuur kindje na 32 weken. Vanwege die voorgeschiedenis en keizersnee, stond ik bij mijn andere zwangerschappen vanaf het begin onder controle bij de gyn.
De andere twee zwangerschappen verliepen prima, maar wel dus met medicatie. En ben beide keren ook natuurlijk bevallen. Dat maakte heel veel goed van de nare ervaringen bij mijn oudste.
Nansie:
Ik ben met 36 en 6 dagen ingeleid.
Dus echt nét niet.

Heb jij tijdens de laatste 2 zwangerschappen ook aspirine gekregen? Of een ander medicijn?
Geen aspirine, maar labetalol en methyldopa. Ik weet niet meer welk middel bij de laatste twee zwangerschappen. Bij de eerste kreeg ik van allebei een hoge dosering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven