Zelf douchen
donderdag 11 oktober 2018 om 19:58
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf
Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.
Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken
) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf
Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken
maandag 15 oktober 2018 om 13:54
Ik ging op m'n 19e op kamers en heb echt nooit thuis mijn eigen brood hoeven te smeren, dat deed m'n moeder altijd
Ben waarschijnlijk voor galg en rad opgegroeid en een hele onzelfstandige volwassene geworden.
Nu ben ik 36 en smeer ik nog steeds m'n brood niet, ik eet altijd warm tussen de middag, dus doe de resten van de vorige avond in een bakje die ik op m'n werk in de magnetron gooi. Vind brood ook niet erg lekker.
Mijn dochetrs van 8 en 5.5 douchen zichzelf. ook hun haren. maar ze hebben stijl, kort haar, dus makkelijk uit te wassen.
Brood smeren voor school doen ze dus niet, omdat ze tussen de middag een warme maaltijd krijgen (ik woon niet in NL) ideaal.
ikzelf zorg er wel voor dat hun waterbekers en tussendoortje in hun tassen zitten.
Bij het ontbijt smeren ze vaak hun eigen broodjes of ze maken zelf een bakje conrflakes met melk.
Ik ben nu bezig mijn oudste fruit te leren snijden (met een scherp mes dus)
Hoe oud waren jullie kinderen toen ze bv. een appel of een peer in stukjes konden snijden?
Nu ben ik 36 en smeer ik nog steeds m'n brood niet, ik eet altijd warm tussen de middag, dus doe de resten van de vorige avond in een bakje die ik op m'n werk in de magnetron gooi. Vind brood ook niet erg lekker.
Mijn dochetrs van 8 en 5.5 douchen zichzelf. ook hun haren. maar ze hebben stijl, kort haar, dus makkelijk uit te wassen.
Brood smeren voor school doen ze dus niet, omdat ze tussen de middag een warme maaltijd krijgen (ik woon niet in NL) ideaal.
ikzelf zorg er wel voor dat hun waterbekers en tussendoortje in hun tassen zitten.
Bij het ontbijt smeren ze vaak hun eigen broodjes of ze maken zelf een bakje conrflakes met melk.
Hoe oud waren jullie kinderen toen ze bv. een appel of een peer in stukjes konden snijden?
maandag 15 oktober 2018 om 14:09
Snijden van fruit en groente vanaf een jaar of 4 denk ik? Wij wonen ook niet in Nederland en op school mochten de kinderen ook vanaf een jaar of 4 meehelpen snijden of schillen met een dunschiller. Ik bleef er dan wel altijd bij om het goed in de gaten te houden.Razzmatazz schreef: ↑15-10-2018 13:54Ik ging op m'n 19e op kamers en heb echt nooit thuis mijn eigen brood hoeven te smeren, dat deed m'n moeder altijdBen waarschijnlijk voor galg en rad opgegroeid en een hele onzelfstandige volwassene geworden.
![]()
maandag 15 oktober 2018 om 15:32
Wat is dit topic leuk uitgewijd!
Iemand vroeg waarom sommige mensen zo zorgzaam waren en kon alleen negatieve opties bedenken.
Hier nog een positieve (waar ik er gelukkig meer van lees
):
Ik zorg graag,wil m'n kinderen graag kind laten zijn en ze moeten al zoveel.
Ik ben niet bang dat ze dingen nooit zullen kunnen als ze het niet voor hun 6e leren, en lui zijn/worden ze ook niet.
(Of juist "toch wel" in de puberteit).
Sommige van onze kinderen gaan het vanzelf zelf doen, sommigen hebben wat stimulans en hulp om het te leren nodig.
Ik vind die verschillen leuk en interessant.
Veel dingen doe ik ook uit eigen gemak.
Zelf laten doen levert mij ook weer werk op en ik ben heel pietluttig in orde houden in ons grote huishouden.
ik wil de kinderen geen smetvrees aanpraten of ze drillen het te doen zoals ik het wil hebben. Daarom doe ik het liever zelf.
Dat zal makkelijker worden als ze groter zijn, en dan is het vroeg genoeg.
Voor ze 18 zijn kunnen ze volledig voor zichzelf (en anderen) zorgen,daar ben ik van overtuigd.
Iemand vroeg waarom sommige mensen zo zorgzaam waren en kon alleen negatieve opties bedenken.
Hier nog een positieve (waar ik er gelukkig meer van lees
Ik zorg graag,wil m'n kinderen graag kind laten zijn en ze moeten al zoveel.
Ik ben niet bang dat ze dingen nooit zullen kunnen als ze het niet voor hun 6e leren, en lui zijn/worden ze ook niet.
(Of juist "toch wel" in de puberteit).
Sommige van onze kinderen gaan het vanzelf zelf doen, sommigen hebben wat stimulans en hulp om het te leren nodig.
Ik vind die verschillen leuk en interessant.
Veel dingen doe ik ook uit eigen gemak.
Zelf laten doen levert mij ook weer werk op en ik ben heel pietluttig in orde houden in ons grote huishouden.
ik wil de kinderen geen smetvrees aanpraten of ze drillen het te doen zoals ik het wil hebben. Daarom doe ik het liever zelf.
Dat zal makkelijker worden als ze groter zijn, en dan is het vroeg genoeg.
Voor ze 18 zijn kunnen ze volledig voor zichzelf (en anderen) zorgen,daar ben ik van overtuigd.
maandag 15 oktober 2018 om 15:49
Ja, zo doe ik het ook. En stofzuigen gaat bij onze 6-jarige prima als het om hagelslag of broodkruimels gaatdaddy_gijs schreef: ↑15-10-2018 13:13Tja, de rotzooi opruimen die je veroorzaakt hebt, is een ander verhaal. Dat moeten ze bij mij ook: beker drinken omgegooit -> zelf opruimen met een doekje (meerdere keren terug naar de keuken om doektje uit te spoelen). Gestrooid met hagelslag of popcorn, zelf opruimen (eventueel met stofzuiger).
Maar dat vind ik wat anders dan de woonkamer stofzuigen (vooral veel vuil in de hoekjes). Dat valt bij mij in de categorie: "laat een kind vooral even kind zijn...". Ze moeten in hun leven nog heel veel huishoudelijke klusjes doen, dat hoeven ze van mij nu nog niet (hoefde ik vroeger ook niet). Maar wie ben ik![]()
Helpen met schoonmaken doet kind al vanaf vier jaar. Kind wilde een extreem duur kado (ik weet echt niet meer wat haha) en dacht dat geld uit de muur kwam. Dus hebben we hem geleerd dat je geld kan verdienen met werken. Kind mocht zelf klusjes verzinnen en dat werd dus stofzuigen, het balkon van oma vegen, planten afstoffen (geen idee waarom, maar leuk verzonnen lol) etc. Tafel dekken is sindsdien kinds vaste taak en die levert geen geld op. Net als opruimen, bed rechttrekken en schooltas in-/uitpakken. En af en toe doet kind dus een Heitje voor een Karweitje. En dan kan kind opvallend veel zelf ineens lol
Fruit snijden, ligt eraan welk fruit. Banaan snijdt kind eigenlijk al sinds 4 jaar zelf, met een kindermes. Appels snijden lukt echter nog steeds niet echt goed met 6, vanwege de kracht die nodig is (we eten graag harde appels ^^). Overig fruit gaat hier veelal met schil en al, zo uit het vuistje.
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 15:51
Reden: Typo
Reden: Typo
6.44% gewijzigd
zaterdag 25 april 2020 om 09:02
Oudste is 5 en beide meisjes hebben lang haar, ze staan/spelen meestal alleen onder de douche en ik doe hun haren. Ik ben niet zo precies, geef ze lekker n washandje, dat billen en vagina goed schoon zijn is het belangrijkst. Afdrogen leert oudste nu zelf te doen, maar mamma doet het is zoveel fijner
zaterdag 25 april 2020 om 09:10
Kind van 5 heeft nu met thuiszitten opeens bedacht dat ze alles wel zelfstandig kan. Dus bedenkt ze zelf dat ze onder de douche wil elke avond, wij moeten de kraan aanzetten (is ook wel met een ingewikkelde handleiding bij ons) wast zichzelf en haren, poetst tanden, droogt af en de hele riedel tot ze in bed ligt en dan worden we geroepen voor verhaal.