Gras zaaien
zondag 8 maart 2009 om 09:57
Ik wil deze maand gras gaan zaaien in mijn (grote) tuin. De zoveelste keer! Tot nu toe mislukt het steeds, er komt veel te weinig op, of sterft een snelle dood in de lentemaanden...
Wie heeft hier veel ervaring mee en kan mij helpen met goeie tips? Op de doos/zak staat nooit een uitgebreide handleiding.
Alvast bedankt voor je hulp.
Wie heeft hier veel ervaring mee en kan mij helpen met goeie tips? Op de doos/zak staat nooit een uitgebreide handleiding.
Alvast bedankt voor je hulp.
woensdag 22 april 2009 om 02:49
quote:Zamirah schreef op 21 april 2009 @ 18:05:
Heb wel bemest! En kalken hoefde niet van die mevrouw van de winkel.
Ja, een klein laagje grond....en staks weer sproeien.
Luister dan ook niet naar die domme mevrouwen in de winkel....
Als je grasveld niet aanslaat is er vaak/ meestal een bodemprobleem, bodem vaak te zuur of te schraal, daarom moet je spitten en kalken.
Heb wel bemest! En kalken hoefde niet van die mevrouw van de winkel.
Ja, een klein laagje grond....en staks weer sproeien.
Luister dan ook niet naar die domme mevrouwen in de winkel....
Als je grasveld niet aanslaat is er vaak/ meestal een bodemprobleem, bodem vaak te zuur of te schraal, daarom moet je spitten en kalken.
woensdag 22 april 2009 om 14:02
Wij hebben op 2 plaatsen in de tuin opnieuw graszoden gelegd. De oude verticuteerd, de grond opgehoogd met een mengsel van aarde en zand en graszoden erop. 1 gedeelte is de schaduwkant, dus hebben we de randen bijgezaaid met schaduwgras. De andere kant lag gewoon te laag, waardoor het altijd drassig was. Goe dopgehoogd en nu maar hopen dat het aanslaat. We sproeien iedere dag een half uurtje. Is dit niet veel?
Graszoden kosten overigens niet zo veel. Wij hebben 2,75 per m2 betaald. Bij de Praxis was het 2,50 per m2.
Graszoden kosten overigens niet zo veel. Wij hebben 2,75 per m2 betaald. Bij de Praxis was het 2,50 per m2.
woensdag 22 april 2009 om 20:35
quote:kaar schreef op 22 april 2009 @ 14:02:
We sproeien iedere dag een half uurtje. Is dit niet veel?
Hoe groot is je tuin? Geldt overigens voor beide opmerkingen....
Zam: praat je wel tegen je graszaadjes?
We sproeien iedere dag een half uurtje. Is dit niet veel?
Hoe groot is je tuin? Geldt overigens voor beide opmerkingen....
Zam: praat je wel tegen je graszaadjes?
donderdag 23 april 2009 om 02:26
Nee Zam natuurlijk heb je geen gele plekken met al die lactacyd die je verbruikt.....
Maar kalken moet eigenlijk altijd ook als je geen gele plekken hebt.
Drassig gras is ook gevolg van slechte ondergrond, vaak zijn de tuinen in nieuwbouwwijken teveel bereden door zware voertuigen en zit de grond helemaal vast, slechte afwatering dus en geen goede voedingsbodem voor planten. Frezen helpt niet, je moet echt twee steken diep spitten
Maar kalken moet eigenlijk altijd ook als je geen gele plekken hebt.
Drassig gras is ook gevolg van slechte ondergrond, vaak zijn de tuinen in nieuwbouwwijken teveel bereden door zware voertuigen en zit de grond helemaal vast, slechte afwatering dus en geen goede voedingsbodem voor planten. Frezen helpt niet, je moet echt twee steken diep spitten
donderdag 23 april 2009 om 09:32
Ik heb een paar weken geleden ook graszaad gezaaid, en er komt heel af en toe ergens een sprietje op... Wel zie ik allemaal zaadjes zielug liggen op de grond, moet ik die nu onderspitten? Of gewoon laten liggen tot ze kiemen? Bemesten? Kalken? Laagje grond erop?
Oftewel: help
De grond is op zich wel goed, want er groeit vanálles waar eigenlijk gras hoort te zitten, allemaal plantjes enzo die we er nog uit moeten trekken, we willen natuurlijk wel een egaal grasveld
Oftewel: help
De grond is op zich wel goed, want er groeit vanálles waar eigenlijk gras hoort te zitten, allemaal plantjes enzo die we er nog uit moeten trekken, we willen natuurlijk wel een egaal grasveld
vrijdag 24 april 2009 om 02:46
vrijdag 24 april 2009 om 22:27
quote:Zamirah schreef op 23 april 2009 @ 16:37:
Volgens Sara Scott moeten we kletsen tegen onze graszaadjes! Grijns.
https://www.vreeken.nl/2007/index1024x7 ... rloptions=
Hier kan je madeliefjes-zaden kopen (ook nog verschillende soorten, ff zoeken op de site naar "Bellis perennis"!)
Volgens Sara Scott moeten we kletsen tegen onze graszaadjes! Grijns.
https://www.vreeken.nl/2007/index1024x7 ... rloptions=
Hier kan je madeliefjes-zaden kopen (ook nog verschillende soorten, ff zoeken op de site naar "Bellis perennis"!)