Wanneer bevalling of geboorte aankondigen?

28-04-2020 17:07 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De titel zegt het al. Voor de zwangeren onder ons, en de mama’s die bevallen zijn. Lichten jullie mensen in als de bevalling begonnen is? Of hebben jullie dat gedaan? Of pas mensen op de hoogte brengen als de baby geboren is?

Wij krijgen ons eerste kindje. We hebben 1 hond, waarvoor schoonzus als evt oppas is opgetrommeld omdat ze het dichtste bij woont. Plan is om met de bevalling zo lang mogelijk thuis te blijven, en als het echt niet gaat of nodig is richting het ziekenhuis te gaan.

Eigen wens is om familie/vrienden enz in te lichten pas wanneer de baby geboren is. Lijkt me zo bijzonder om samen met de papa voor heel even als enige te weten van het bestaan van dit nieuwe leven :gift: gewoon voor even samenzijn als nieuw gezin en niets of niemand anders. “Golden hour” heet zoiets geloof ik. Echter voelt moeders zich gepasseerd. Had toch wel verwacht gebeld te worden wanneer de bevalling is begonnen door manlief. Helaas gaat dit niet gebeuren omdat ik dat niet prettig vind. Nodige commentaar en mot daardoor al achter de rug, maar die wens staat echt vast.

Wat vinden jullie? Zou ik me dan toch meer moeten inleven in wens van aanstaande oma? (Voor het eerst) Of moet oma zich aanpassen? Ik vind dat lastig.

Groetjes! :heart:
anoniem_391143 wijzigde dit bericht op 28-04-2020 17:10
11.05% gewijzigd
Ik zou zeker wachten tot de baby er is. Voor de rust van iedereen om je heen, maar ook die van jezelf. De bevalling kan best een poos duren, sommige mensen kunnen zich dan zorgen gaan maken, het kan druk op jou en je vriend leggen om dan toch iedereen te willen updaten, etc. Meld het als je er klaar voor bent!

Geen leuk voorbeeld, maar na mijn eerste bevalling moest ik uiteindelijk met spoed naar de OK. Baby was er om 07:50 en ik was pas om een uur of 15.15 terug op de kamer. Ik was zó blij dat ik zelf ouders kon bellen en kon zeggen dat de baby er was en ik (weer) ok was. Nadeel was dat het voor mijn vriend wel even moeilijk was, de tussenperiode dat ik weg was en niemand het wist.

Nu zwanger van de tweede en vanwege opvang van mijn 1e moet ik wel mijn ouders op de hoogte stellen, maar had het liever niet gedaan..
Tomatensoep94 schreef:
28-04-2020 17:29
Nu vraag ik me af. In hoeverre ben je tijdens je bevalling in staat om “gewoon te appen?”. Mocht ze me toevallig appen tijdens de gebeurtenis zou ik graag willen doen alsof er niets aan de hand is ;-D maar als ik nu al een hele dag niet reageer op de app krijg ik al berichtjes zoals: hallo?hallo?hallo? :biggrin:

Ik kon tot een centimeter of 7-8 prima appen, toen had ik zelfs nog niet door dat ik aan het bevallen was. Daarna wel en toen kon ik niet meer appen, maar dat duurde niet zo lang.
Tomatensoep94 schreef:
Nu vraag ik me af. In hoeverre ben je tijdens je bevalling in staat om “gewoon te appen?”. Mocht ze me toevallig appen tijdens de gebeurtenis zou ik graag willen doen alsof er niets aan de hand is ;-D maar als ik nu al een hele dag niet reageer op de app krijg ik al berichtjes zoals: hallo?hallo?hallo? :biggrin:
Ik was inmiddels ruim 41 weken zwanger dus kreeg inderdaad dagelijks wel berichtjes van m’n moeder om even te vragen hoe het ging. Ik wilde dus niet liegen en heb toch maar geappt dat de weeën net begonnen waren (niet helemaal waar, die waren inmiddels al zeker 6 uur bezig :)

Ik kon prima tussendoor appen, met steeds een minuut of 3, 4 rust tussen de weeën lukte dat wel. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd kan.
Guavepapaya schreef:
28-04-2020 17:30
Lekker doen waar jij en je partner zich goed bij voelen. Niets van anderen aantrekken ;)

Ik heb rustig met iedereen lopen appen tussen de weeën door, niemand had iets door, dus de verrassing was des te groter toen we na 19u bevallen de volgende ochtend iedereen ging bellen/appen.
Ik hoop dat ik dat ook kan doen :-D
Tomatensoep94 schreef:
28-04-2020 17:22
- Ik vind het gevoel dat ze zich zorgen maakt als het wat langer duurt niet prettig.
- Tevens het gevoel dat er iemand achter de telefoon zit te wachten maakt me nu al onrustig.
- De aankondiging van, je bent oma geworden, lijkt me super leuk om te doen!
- Moeder kennende zouden anderen ook al op de hoogte gebracht worden. Lijkt me niets.

Hier geef je je eigen antwoord al. Dit is wat jij wilt. Bespreek het met je vriend zodat jullie op een lijn staan. Ga niet in discussie hierover. Dit is het, hier moet ze het mee doen. Nee, het is niet zielig voor haar.
Tomatensoep94 schreef:
Laat je echt niet opjagen, zeker niet tijdens je bevalling. Laat je telefoon links liggen als jij dat wilt.

Mijn weeën begonnen zaterdagnacht en mijn dochter is maandagavond geboren. Na enkele uren heb ik alleen de belangrijkste mensen even kort opgebeld, mijn man ook. We woonden toen in het buitenland dus geen kraamvisite. Eigenlijk vond ik dat wel prettig. Ik was kápot.
Hakuna Matata
Herfstblaadje19 schreef:
28-04-2020 17:33
Nee joh, dan ben je alsnog met haar bezig straks. Tja, ze zal dan misschien wel iets vermoeden. Dat is dan maar zo, je kunt niet alles voorkomen.
Naja opzich is het contact meestal kort via app. Ik ben niet zo goed in reageren dus mensen wachten vaak enige tijd (zeg 1-2 uur), dat ik een vraag beantwoord. :facepalm:
Ik werd aan het einde van mn zwangerschap ook gek van alle berichtjes: rommelt het al wat, voel je al wat, maakt ie al aanstalten om te komen. Mensen kregen van mij meteen terug: je hoort het wel als ie er is!
Snap sowieso nooit zo goed dat mensen zich gepasseerd kunnen voelen met dit soort dingen. Het gaat toch om de aanstaande vader moeder en baby. Echt doe wat jij wilt! Dan voelt ze zich maar gepasseerd. Dat is echt niet jouw probleem!
Oh dat appen zou ik me überhaupt niet druk over maken. Ik vind dat überhaupt onzin, dat er altijd zo snel mogelijk op gereageerd moet worden. Soms ben ik gewoon bezig of heb ik er geen zin in.
Maar even als waarschuwing: ik kón appen (want ik heb nog een wetenschappelijke discussie gevoerd met een verpleegkundige die onzin zat te vertellen terwijl ik de weeen opving met 8cm), maar voor de progressie van je bevalling kun je beter niet met je telefoon bezig zijn. Je lichaam doet het het beste als je in jezelf keert en in een soort van niks-toestand kan raken. Daarbij werkt een telefoon niet zo mee.
Tip: zet nu alvast de blauwe vinkjes en laatst gezien van je telefoon uit. Dan wennen mensen daar alvast aan ;-D
Gewoon pas na de bevalling laten weten inderdaad.

Ik ben nu 32 weken zwanger van de eerste en zie mijn schoonmoeder er met name ook wel voor aan om te appen om te vragen of de ontsluiting al vordert en of ik al mag persen en dat soort dingen :roll:. Dus ik ga zeker ook wachten totdat de baby er is.

Ben je al bijna uitgerekend? Er mag op dit moment toch niemand in het ziekenhuis aanwezig zijn behalve de partner, dus wat dat betreft hoef je niet bang te zijn dat mensen dan al willen langskomen.
Tomatensoep94 schreef:
Zet gewoon je telefoon uit. Als ze je vriend appen, app hij terug dat je telefoon stuk is.
Niks leuker om je moeder te verrassen met een telefoontje.

Bij ons is het gebruikelijk dat je ouders niet informeert over de bevalling. Ik zou het in de toekomst van mn kinderen ook niet willen weten. Dat wachten lijkt me niks.
Je weet al heel goed wat jullie willen. Maak je echt niet druk om anderen en het komt vanzelf goed. Er zal uiteindelijk altijd mensen zijn die er anders over denken. Waardoor je aan jezelf gaat twijfelen. Maar echt niet doen. Het komt vanzelf goed. Niet teveel druk maken ook over de telefoon en andere dingen want je weet het niet. Je kan je van alles inbeelden en voorbereiden maar zodra het gaat beginnen dan weet je vanzelf wel hoe je erop gaat reageren. Heel veel succes alvast!

En ik had zelfs een soort ‘gedoe’ gehad over dat ik de dag erna pas bezoek wilde. Omdat ik even rustig wilden bijkomen met mijn partner en zoon. Mijn oudste is in de ochtend geboren dus het was een kort nachtje. Zo zie je maar, altijd naar jezelf luisteren. Dit gaat niet om mijn moeder overigens.
mommy2014 wijzigde dit bericht op 28-04-2020 18:04
2.61% gewijzigd
Tsja. Mijn moeder was bij de bevalling. Niet omdat ik dat nou perse heel graag wilde maar zij wilde het zo graag. En ze zat gewoon rustig in een hoekje. Heeft wel gezorgd voor oneindig veel vreugde bij haar en een mega sterke band tussen haar en kleinkind.
Ik heb dat haar gegund vooral om er bij te zijn. Maar dat ben ik.
Niet dat daarbij aanwezig zijn per definitie zorgt voor een sterke band, maar hoor ze samen nog wel eens kletsen erover en kind dat dat toch ook bijzonder vindt. Plus oma weet details nog die papa en ik zijn vergeten 😄
Tsja. Mijn moeder was bij de bevalling. Niet omdat ik dat nou perse heel graag wilde maar zij wilde het zo graag. En ze zat gewoon rustig in een hoekje. Heeft wel gezorgd voor oneindig veel vreugde bij haar en een mega sterke band tussen haar en kleinkind.
Ik heb dat haar gegund vooral om er bij te zijn. Maar dat ben ik.
Hangt waarschijnlijk erg af van de band met je moeder/ ouders.
Dubbel
captain_hindsight schreef:
28-04-2020 17:54
Tip: zet nu alvast de blauwe vinkjes en laatst gezien van je telefoon uit. Dan wennen mensen daar alvast aan ;-D
Dit is wel een goede tip ja :biggrin:

Ik heb sowieso geen dagelijks contact met (schoon)ouders (goede band verder hoor, maar wat moet je elkaar iedere dag melden dan?) en ik heb m'n ouders al laten weten dat we A; niks laten weten als het begonnen is, en B; als de baby geboren is, en het is na 20.00 (of zo....) dat we pas de volgende dag wat laten weten. Misschien veranderen we op de dag/het moment zelf nog van mening, maar nu zijn ze in ieder geval alvast op de hoogte van "worst case scenario" dat de kans groot is dat wij het zo gaan doen :) Ze vonden het (gelukkig) prima.

En naast onze ouders weet verder niemand onze uitgerekende datum. We zeggen meestal "eind juli" of "hartje zomer".

To; het is jóuw bevalling. Jíj bepaald (evt in overleg met je partner) wie je wanneer inlicht met welk nieuws. Laat haar inderdaad alvast wennen aan niet gelijk te antwoorden. Een soort fade out in reactietijd of zo. En dan vraagt ze maar waarom je niet antwoordt; je hebt een leven/bent druk, whatever. Mensen moet eens af van de verwachting dat iedereen bovenop z'n telefoon zit en binnen een paar minuten antwoorden.....
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 28-04-2020 18:11
4.58% gewijzigd
Gewoon doen wat jullie zelf willen.

Als je de keuze hebt in ieder geval; bij mijn tweede bevalling braken mijn vliezen tijdens een familiefeestje ;)
.
De eerste bevalling was een inleiding, ik liep overtijd, was er behoorlijk klaar mee en bijna iedereen uit onze directe omgeving wist dat we naar het ziekenhuis gingen, zodat ik kon bevallen.
Geen problemen mee gehad, mensen reageerden alleen als wij iets van ons lieten horen ( want het duurde laaaaaaang voordat ik beviel). Na de geboorte ( rond middernacht) hebben we ouders, broers en zussen ingelicht. De volgende ochtend de rest.

De tweede keer moesten we wel onze ouders of schoonouders inlichten, want oudste moest opgevangen worden.
Dat bleek uiteindelijk mee te vallen, oudste heeft zo’n beetje de volledige bevalling ( die al met al ook maar 2,5 uur duurde) doorgeslapen. Mijn moeder zat beneden op de bank voor het geval dochter wakker werd, wat gebeurde tijdens de persfase.
Na de bevalling andere ouderstel ingericht, samen met broers, zussen en vrienden.

Vooral doen wat je zelf prettig vindt en je niets op laten dringen.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 28-04-2020 18:38
6.24% gewijzigd
Je moet precies doen waar jullie je goed bij voelen en in dit specifieke geval heb jij het veto recht omdat het om jouw lijf gaat.
Ik heb alle drie de keren niemand erbij willen hebben niemand van te voren ingelicht buiten man en de vlos/gyn. Ik vind het een privéaangelegenheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven