Wanneer bevalling of geboorte aankondigen?

28-04-2020 17:07 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De titel zegt het al. Voor de zwangeren onder ons, en de mama’s die bevallen zijn. Lichten jullie mensen in als de bevalling begonnen is? Of hebben jullie dat gedaan? Of pas mensen op de hoogte brengen als de baby geboren is?

Wij krijgen ons eerste kindje. We hebben 1 hond, waarvoor schoonzus als evt oppas is opgetrommeld omdat ze het dichtste bij woont. Plan is om met de bevalling zo lang mogelijk thuis te blijven, en als het echt niet gaat of nodig is richting het ziekenhuis te gaan.

Eigen wens is om familie/vrienden enz in te lichten pas wanneer de baby geboren is. Lijkt me zo bijzonder om samen met de papa voor heel even als enige te weten van het bestaan van dit nieuwe leven :gift: gewoon voor even samenzijn als nieuw gezin en niets of niemand anders. “Golden hour” heet zoiets geloof ik. Echter voelt moeders zich gepasseerd. Had toch wel verwacht gebeld te worden wanneer de bevalling is begonnen door manlief. Helaas gaat dit niet gebeuren omdat ik dat niet prettig vind. Nodige commentaar en mot daardoor al achter de rug, maar die wens staat echt vast.

Wat vinden jullie? Zou ik me dan toch meer moeten inleven in wens van aanstaande oma? (Voor het eerst) Of moet oma zich aanpassen? Ik vind dat lastig.

Groetjes! :heart:
anoniem_391143 wijzigde dit bericht op 28-04-2020 17:10
11.05% gewijzigd
Bij mij begon het midden in de nacht en rond half 3 hebben we beide ouders wel gebeld dat we naar het ziekenhuis gingen. Mijn ouders wonen 3 uur rijden hier vandaan, dus zouden tegen de ochtend onze kant op komen. 2 Uur laten konden we al bellen dat ze er was :) mijn ouders waren toen dus nog thuis en kwamen zo ongeveer tegelijk met ons thuis aan. Ze waren net het geboortebord in de tuin aan het plaatsen samen met schoonouders. Die waren er al en hebben lekker de verwarming aangezet en theewater op enz. Ik vond het wel prettig dat ze het wisten. Je weet nooit wat er tijdens de bevalling mis kan gaan en vond het wel fijn dat beide ouders in ieder geval wisten dat we in het ziekenhuis waren.
Vrienden, broers, zussen hebben we na een uurtje gebeld toen we nog in het ziekenhuis waren.
Pfff wat een drama queen. Lekker pas na de geboorte bellen.
ik geef mn bek ook maar een douw
PikkuMyy schreef:
28-04-2020 17:11
Jammer voor moeders. Jouw bevalling, jullie kind, jullie wensen. Niet vanaf wijken!
En idd het is doodnormaal om pas na de geboorte mensen in te lichten. Kies dag moment zelf. Hier was het uren later. Eerst lekker zelf bijkomen, ik gedoucht en een tukkie gedaan.
Hier ging appen ook nog wel. Behalve het laatste uur. En anders laat je je man terug appen met jou gsm.
Lekke bellen als de baby er is hoor.
Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat er direct bezoek voor de deur staat. Wanneer je thuis bevalt mag er geen visite komen als de kraamverzorgende aanwezig is. In het ziekenhuis geen bezoek. Dit i.v.m. Corona.
Heb je daar al rekening mee gehouden?
Ik weet niet wanneer je uitgerekend bent?
Tomatensoep94 schreef:
28-04-2020 17:35
Ik hoop dat ik dat ook kan doen :-D
Dat hoop ik ook voor je! :D
Bij mij was er gewoon geen peil op te trekken qua weeën. Soms heel snel, dan weer half uur niets.
Maar goed, dat is ook bij iedereen anders ;)

Doe wat jullie prettig vinden, dat is nooit fout (en in sommige ogen nooit goed ;-D)
Make it one day
Overleg ook even met je man wat hij moet doen wat bellen enzo betreft in het geval dat het een spoedkeizersnee wordt. Dat gebeurde bij mijn laatste. Ik was onder narcose en werd pas 2 uur na de geboorte wakker.
Er wordt niet alleen een baby geboren.

Er wordt ook een nieuwe vader geboren, en een nieuwe moeder. Een nieuw gezin. Jullie zijn straks het kerngezin waar de rest omheen draait. Jij en je man zijn primair verantwoordelijk voor het wel en wee van iedereen in dat kerngezin. Daar hoort het maken van keuzes ten gunste van het gezin bij.

Jouw moeder wordt oma. Maar dat is echt een andere rol dan moederschap. Welke rol zij kan vervullen, is in overleg met jou!

Ik weet niet of het het eerste kleinkind van je moeder is. Veel verse oma’s moeten echt even schakelen en leren dat zij het niet meer bepalen (zoals ze dat altijd voor hun kerngezin hebben moeten doen).

Wees duidelijk en consequent naar jouw moeder. Dat is even wennen en niet altijd even leuk. Maar je groeit erin, echt waar.
En het houdt niet op bij de bevalling hè. Dit is pas het begin. Dus neem je verantwoordelijkheid voor jouw eigen geluk.
bij de eerste belde ik mijn moeder na de bevalling en zij hoorde op de achtergrond mijn kind huilen zegt ze; loop je in de prenatal? dus ik zeg nee dat is je kleinkind... :rofl:
bij de tweede kwamen mijn schoonouders mijn oudste ophalen dus die wisten het toen. maar ze hielden zich netjes bij de voordeur alleen dochter halen en klaar. man komt alleen terug, dus ik zeg kon je ze niet even binnen vragen? ik was al halverwege en verloskundige was er al, maar ik voelde me wel prima.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik zou gewoon kijken hoe je je op dat moment voelt en er over denkt ? Ik ben zelf uitgerekend over 3.5 week en dat was ook mijn plan. Wie weet heb ik er helemaal geen behoefte aan en misschien wel? Geen idee! Verplicht moet je je in ieder geval niet voelen hoor!!!
mienmandolien wijzigde dit bericht op 28-04-2020 18:54
0.56% gewijzigd
Tomatensoep94 schreef:
28-04-2020 17:22
- Ik vind het gevoel dat ze zich zorgen maakt als het wat langer duurt niet prettig.
- Tevens het gevoel dat er iemand achter de telefoon zit te wachten maakt me nu al onrustig.
- De aankondiging van, je bent oma geworden, lijkt me super leuk om te doen!
- Moeder kennende zouden anderen ook al op de hoogte gebracht worden. Lijkt me niets.
Genoeg redenen om het dus te doen zoals jij het voor je ziet!!
Zoiets bijzonders... jij bepaalt hoor.
Subnautica schreef:
28-04-2020 18:44
Overleg ook even met je man wat hij moet doen wat bellen enzo betreft in het geval dat het een spoedkeizersnee wordt. Dat gebeurde bij mijn laatste. Ik was onder narcose en werd pas 2 uur na de geboorte wakker.
Ja goed inlichten hoor. Dat hij niet van de zenuwen al iedereen gaat bellen en foto's sturen, terwijl jij je kind nog niet hebt gezien.

Ik heb met mijn moeder ook ruzie moeten maken. Uiteindelijk legde ze zich er wel bij neer. Ik wilde niet dat iemand zat 'te wachten'. Na de eerste vrij snel gebeld. Na de tweede had ik echt even een dagdeel nodig om weer tot mezelf te komen.
Goh verbaas me wel wat over de reacties.. bij mij zijn opa en oma dan misschien meer onderdeel van het gezin. Dat kan. Geen verwijt hoor...iedereen staat anders in het leven.
Ik zou pas bellen als je weet dat je binnen afzienbare tijd weer aangekleed en fris bent. Gedoucht, aangekleed, eventueel weer thuis.
Bijvoorbeeld als je naar het ziekenhuis moest en je weet dat je over een half uur thuis bent, of als je weer thuis bent, dat je dan pas belt. Het lijkt me gewoon helemaal niks als je belt vlak voordat je nog moet douchen en aankleden, en je bent dan de hele tijd bezig met iemand die niet wil ophangen of die meteen foto's wil. Pas bellen als je je zaakjes op orde hebt voelt voor mij fijner. Ik zou ook niet thuis aan willen komen terwijl er grootouders in de tuin staan die to h nog even in de maxicosi willen kijken ipv door het raam. Enz.
Janco schreef:
28-04-2020 18:56
Goh verbaas me wel wat over de reacties.. bij mij zijn opa en oma dan misschien meer onderdeel van het gezin.
Hier zijn ze niet minder onderdeel, maar gewoon helemaal geen.
Janco schreef:
Goh verbaas me wel wat over de reacties.. bij mij zijn opa en oma dan misschien meer onderdeel van het gezin. Dat kan. Geen verwijt hoor...iedereen staat anders in het leven.
Niet alle opa's en oma's zijn warme steunende mensen.

Ik hou van mijn moeder en ze blijft altijd mijn moeder, maar ze heeft haar emoties niet onder controle en is daardoor een stressverhogende factor. Ik heb haar zenuwen niet nodig bij spannende momenten in mijn leven.
Janco schreef:
Nee helemaal geen oordeel hoor. Please.
On topic, doe wat je wil want je kraamtijd kun je niet overdoen. en kweek een brede rug want je kunt het nooit goed doen voor iedereen
Don't cry, buy a bag and move on.
Lekker doen zoals het voor jou goed voelt. Ik heb bij aanvang bevalling meteen mijn ouders gebeld en ze kwamen naar het ziekenhuis. Tenminste, mijn vader bracht mijn moeder. En mijn zus kwam ook. Ze zijn beiden bij de bevalling geweest en nog steeds ben ik daar blij om. Uurtje na de bevalling heeft mijn vader mij even een knuffel gegeven, en mijn schoonmoeder. En ff baby gezien
Dat was fijn.

Kan me voorstellen dat er veel vrouwen zijn die daar dan niet aan moeten denken. Dus vooral nogmaals, gewoon doen wat past bij jou/jullie. Daar heeft verder niemand iets over te zeggen (misschien wel voelen, maar daar moeten ze dan zelf mee dealen, niet jij)
Wij hebben er voor gekozen om direct na de bevalling te bellen. Beide moesten minimaal een uur reizen dus vandaar meteen. Wilden r ook graag bij zijn maar bewust samen gekozen om dat niet te doen. Wilden ook niet dat ze wisten zodra de bevalling begon want dan zitten ze ook alleen maar in de stress in de wachtruimte van het ziekenhuis. We wilden ze sowieso niet in de bevallingskamer hebben.

Achteraf gezien zouden we het de volgende keer weer zo doen.
Donder op zeg Morgenster. TO vraagt iets en ik geef een reactie.
Wie ben jij om daar wat van te vinden.
Wij hebben dat vooraf helemaal niet met (schoon)ouders besproken eigenlijk. Ik kreeg een (kort vooraf) geplande keizersnede en dat hebben we lekker voor onszelf gehouden. Die rust samen vonden we fijn.
Overigens zou ik me niet al te hard verheugen op een romantisch uur samen met je nieuwe gezin en hele mooie "Je bent oma geworden" gesprekken. Soms lopen dingen niet zo rooskleurig, al hoop ik dat wel voor je natuurlijk :)
We zouden na de bevalling bellen, maar mijn vader belde ongeveer toen ik mocht gaan persen en mijn man nam de telefoon op.
Tja
Toch nog een toevoeging hoor. Ik zou ouders/ schoonouders wel op de hoogte stellen betreft bezoek ziekenhuis (niet mogelijk nu) en bezoek thuis wanneer de kraamverzorgster er is. (Ook niet mogelijk nu). Dit i.v.m. Corona. Ook wel fijn dat ze dat weten denk ik. Voorkomt teleurstelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven