Wanneer bevalling of geboorte aankondigen?

28-04-2020 17:07 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De titel zegt het al. Voor de zwangeren onder ons, en de mama’s die bevallen zijn. Lichten jullie mensen in als de bevalling begonnen is? Of hebben jullie dat gedaan? Of pas mensen op de hoogte brengen als de baby geboren is?

Wij krijgen ons eerste kindje. We hebben 1 hond, waarvoor schoonzus als evt oppas is opgetrommeld omdat ze het dichtste bij woont. Plan is om met de bevalling zo lang mogelijk thuis te blijven, en als het echt niet gaat of nodig is richting het ziekenhuis te gaan.

Eigen wens is om familie/vrienden enz in te lichten pas wanneer de baby geboren is. Lijkt me zo bijzonder om samen met de papa voor heel even als enige te weten van het bestaan van dit nieuwe leven :gift: gewoon voor even samenzijn als nieuw gezin en niets of niemand anders. “Golden hour” heet zoiets geloof ik. Echter voelt moeders zich gepasseerd. Had toch wel verwacht gebeld te worden wanneer de bevalling is begonnen door manlief. Helaas gaat dit niet gebeuren omdat ik dat niet prettig vind. Nodige commentaar en mot daardoor al achter de rug, maar die wens staat echt vast.

Wat vinden jullie? Zou ik me dan toch meer moeten inleven in wens van aanstaande oma? (Voor het eerst) Of moet oma zich aanpassen? Ik vind dat lastig.

Groetjes! :heart:
anoniem_391143 wijzigde dit bericht op 28-04-2020 17:10
11.05% gewijzigd
lilalinda schreef:
28-04-2020 19:10
We zouden na de bevalling bellen, maar mijn vader belde ongeveer toen ik mocht gaan persen en mijn man nam de telefoon op.
Tja
Hij nam op :-o
Hahaha wow das heel bijzonder!

On topic:
Wij belden mijn schoonmoeder midden in de nacht, ze woont dichtbij en had aangeboden op te passen op vriends dochter die op dat moment bij ons was. Zo konden wij naar het ziekenhuis.
Dus schoonouders wisten het. De rest pas gebeld (een uur) na de geboorte.
Het is eigenlijk gewoon de vraag: durf je voor jezelf op te komen en te zeggen wat je echt wilt?
Janco schreef:
28-04-2020 18:56
Goh verbaas me wel wat over de reacties.. bij mij zijn opa en oma dan misschien meer onderdeel van het gezin. Dat kan. Geen verwijt hoor...iedereen staat anders in het leven.
Mijn moeder vond het achteraf ( de eerste keer) wel erg lastig dat ze wist dat de bevalling was begonnen, maar niet wist hoe het met mij ging en of het met baby goed ging.
Ze gaf zelf aan dat ze achteraf liever niet op de hoogte was geweest, want ook voor haar duurde het wachten 28 uur. We gaven af en toe wel een update, maar toch.
Bij de tweede heeft ze eigenlijk alles meegekregen, al was ze niet in de kamer toen ik daadwerkelijk beviel van van de tweede. Het had ook zo mijn schoonmoeder kunnen zijn, dat was mij om het even geweest. Zolang oudste maar werd opgevangen.

Het heeft niets met meer onderdeel van een gezin te maken, maar vooral met persoonlijke voorkeuren. En dan heb ik niet alleen met mijn eigen gevoel te maken, maar ook dat van mijn man ( wel in mindere mate vind ik, uiteindelijk onderga ik het allemaal), maar ook in hoe je eigen ouders hierin staan. Niet iedereen vindt het prettig het te weten ( zoals mijn moeder)/te zeggen (heel veel stellen, zoals je hier kunt lezen). Doet mijn inziens niets af aan hoe belangrijk/welk onderdeel je van een gezin bent.
Bedenk me dat ik bij de laatste zwangerschap zelfs nog een collega had geappt dat de bevalling was begonnen, toen hij vroeg hoe het met me ging. 1.5 uur later was de baby er :O er zijn nog weddenschappen op afgesloten op kantoor hoorde ik later haha
Kraamverzorgster wel bewust past geappt nadat we al thuis waren (ziekenhuis bevalling). Wilde eerst rustig thuiskomen voordat de kraamverzorgster er was. Bij de eerste twee kinderen vond ik het heel vervelend dat ze er meteen al was nl.
Ik heb het erna pas verteld. Ik werd al gek van de berichtjes voordat er wat gaande was (indirect in de groepsapp: 'Goh ik heb nog helemaal niks van Fae gehoord vandaag' of een gesprek beginnen met 'Hee meisje' en als ik dan antwoordde 'Ik wilde even kijken of je nog reageerde haha ik ga nu slapen/koken/tv kijken/de deur uit doeiii' :swear: heel irritant!) dus ik had geen zin in wat er allemaal aan berichten zou komen als ze het zouden weten.
Tussen mijn laatste app en de komst van de baby zat 15 minuten, ze vielen bijna van hun stoel toen ik belde. :proud:
Vinkjes e.d. had ik uitgezet inderdaad.
Intotheunknown schreef:
28-04-2020 19:49
Kraamverzorgster wel bewust past geappt nadat we al thuis waren (ziekenhuis bevalling). Wilde eerst rustig thuiskomen voordat de kraamverzorgster er was. Bij de eerste twee kinderen vond ik het heel vervelend dat ze er meteen al was nl.
Mocht ik dit keer in het ziekenhuis bevallen. Wil ik dat ook zo doen.
kaartje1 schreef:
28-04-2020 20:07
Mocht ik dit keer in het ziekenhuis bevallen. Wil ik dat ook zo doen.
Echt een aanrader. Zo fijn om eerst thuis even bij te kunnen komen!
Intotheunknown schreef:
28-04-2020 20:08
Kan ik mij goed voorstellen. Ik had het idee dat toen de kraamverzorgster net binnen was er opeens van alles meteen moest. Even rustig bijkomen is wel een fijn idee.
aankleefsjaan schreef:
28-04-2020 19:14
Hij nam op :-o
Hahaha wow das heel bijzonder!

eeuh ja, als je vrouw tegen het eind van de bevalling ligt
ga je niet de kamer uit, om de telefoon op te nemen
dat kan wel even wachten
Niet doen als je het niet wil. En als je ter plekke iets anders wil, doe je dat.

Bij onze eerste niemand ingelicht toen ik werd ingeleid. De verassing was des te groter!

Bij de tweede ging mijn moeder mee naar het ziekenhuis voor een routine overtijd check-up (41+4) ik kon gelijk blijven om in te leiden. Manlief zat op uurtje rijden. Vliezen, infuus ed aangesloten terwijl mijn moeder erbij was. Toen mijn man kwam ging mijn moeder naar huis en onze oudste dochter weer ophalen bij mijn schoonmoeder. Toen wist dus bijna in de familie iedereen het en dat vond ik prima.

Werd een spoedkeizersnede en vlak voordat ik de OK in ging nog even gebeld met moeder en schoonmoeder, ook ivm opvang en blijven slapen van onze oudste. Voelde op dat moment goed!
Whomi schreef:
28-04-2020 18:24
mijn ouders waren toen dus nog thuis en kwamen zo ongeveer tegelijk met ons thuis aan. Ze waren net het geboortebord in de tuin aan het plaatsen samen met schoonouders.
Lijkt me heel eerlijk gezegd echt vreselijk.
Lachattenoir schreef:
28-04-2020 21:22
Lijkt me heel eerlijk gezegd echt vreselijk.
Mij ook ja.
Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt! Ik ben nu 38 weken zwanger en wil graag in het zh bevallen. Wij hebben afgesproken dat we mijn ouders en schoonouders inlichten als we onderweg zijn naar het ziekenhuis. Door corona ontvangen we de eerste weken sowieso geen bezoek. Mijn ouders en schoonouders zijn enorm betrokken en we vinden het fijn als ze dan op de hoogte zijn en op die manier in gedachten bij ons kunnen zijn. Wel aangegeven dat wij hun berichten wanneer hij is geboren is, het is niet de bedoeling dat zij ons gaan contacten.
Echt doe wat voor jou goed voelt.

Bij mij kon het niet anders, met 42 weken kreeg ik een geplande inleiding. Om die reden zeg ik nu tegen mensen ook niet mijn UD maar. “Eind september” en smokkel zo een weekje erbij. Mijn bevalling duurde 15 uur, blijkbaar waren mijn ouders zo in de stress dat ze maar niets hoorde dat ze op Gegevsn moment mijn man belde. Ik was daar niet blij mee op dat moment O_O

Dus doe wat voor jou goed voelt, jij moet bevallen niet je moeder!
Intotheunknown schreef:
28-04-2020 20:08
Kleine kanttekening: stel je sjouwt je halve huis door vóór je doorhebt dat dat helemaal niet handig is als je vliezen zijn gebroken en het is meconiumhoudend vruchtwater, dan is het erg fijn als de kraamverzorgster eerder is (ik was heel voortvarend spullen aan het pakken en met de VK aan het bellen en ik loop altijd rond als ik bel) ;-D :facepalm:

On topic: ik heb bij de eerste gebeld toen ik echt helemaal geland en gedouched was. Bij de tweede heb ik meteen gebeld, maar dat lag aan het tijdstip; we zouden een kwartier later bij mijn ouders eten. Ik heb toen ook gebeld met 'we komen niet eten - ik ben net bevallen'.
Bij de geboorte van ons oudste hebben we niemand ingelicht dat het begonnen was.
Was 's avonds en werd laat.
Pas de volgende dag gebeld dat kind geboren was.

Doe waar je je zelf goed bij voelt
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Aankondigen als jij je er goed bij voelt. Is dat erna dan zeker erna doen.

We hebben destijds alle opa’s en oma’s willen informeren nadat de baby er was. Ze wisten wel dat het er binnen 3 dagen zou zijn omdat mijn vliezen waren gebroken, dus dan konden ze er qua werk en hun planning zich er op voorbereiden dat ze weg konden als het zo ver was.
Alleen belde mijn moeder tijdens de weeën, dus die wist het wel eerder.
anoniem_64fcab9a7f119 wijzigde dit bericht op 29-04-2020 07:55
Reden: Herkenbaarheid
33.91% gewijzigd
elein schreef:
28-04-2020 23:25
Kleine kanttekening: stel je sjouwt je halve huis door vóór je doorhebt dat dat helemaal niet handig is als je vliezen zijn gebroken en het is meconiumhoudend vruchtwater, dan is het erg fijn als de kraamverzorgster eerder is (ik was heel voortvarend spullen aan het pakken en met de VK aan het bellen en ik loop altijd rond als ik bel) ;-D :facepalm:
Ik was medisch en moest in het ziekenhuis bevallen ;)
Bij mijn oudste begon de bevalling nogal onverwachts en vroeg, dus toen heb ik mijn moeder gebeld. Dat was ik niet per se van plan, ik dacht ook 'gewoon' te bevallen en daarna iedereen in te lichten, maar het voelde wel goed. Juist ook omdat het zo onverwachts was. Bij mijn tweede hebben we ook verteld dat de bevalling begonnen was, want mijn moeder zou dan oppassen.

Toen ging de bevalling niet helemaal vlekkeloos en heb ik aangegeven dat ik geen bezoek wilde in het ziekenhuis. Dat was voor hun wel een domper, want ze wonen nogal ver weg, maar ik was fysiek tot niets in staat, laat staan bezoek. Volgens mij kwamen ze toen de dag erna.

Ik zou dus vooral doen wat goed voelt.
Bij de oudste werd de bevalling ingeleid - en dat hebben we toen aan onze beide ouders verteld. Niet slim want het duurde ruim 2 dagen voordat de weeen op gang kwamen en toen nog een dag voordat baby er was en al die tijd hebben zij in spanning gezeten. Kwam nog bij dat er in mans familie nog iemand aan het bevallen was, spontane bevalling die ook 3 dagen duurde dus op een gegeven moment werd het bijna een live-feed met wie er al eerste een baby zou hebben. Niet leuk - echt verschrikkelijk.

Bij nr. 2 hebben we daarom pas gebeld toen baby geboren was en ik opgelapt en gedouched.
Nu in Corona tijd mogen ze toch ziekenhuis niet in en alleen raam-visite.

Als je ge-appt wordt, kan je man met jouw telefoon terug appen.

En wat je (schoon)moeder wil is echt totaal niet relevant, zij is namelijk helemaal geen partij in de bevalling als je dat niet wil, en daar heeft ze zich gewoon maar naar te schikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven