Op jezelf wonen
woensdag 29 april 2020 om 17:51
Hey allemaal.
Graag zou ik jullie ervaring willen horen over het volgend onderwerp.
In principe is het niet iets unieks, ik ben 21 en wil dolgraag uit huis. Sinds altijd al is er een vervelende thuissituatie, en wil ik graag weg. Naar aanleiding van al een aantal afspraken bij de psycholoog, ben ik er achter dat alle negatieve gevoelens niet weg gaan als ik hier blijf.
Maar ik durf niet.
Ik heb geen (spaar)geld om uit huis te gaan en ik studeer nog. Ik werk ook maar dat is helaas door de corona nu niet van toepassing, al had ik daar altijd wel een mooi inkomstbron van. Dus totdat corona nog speelt zit het uit huis gaan ook niet in.
Ik kan op hele goedkope appartamentjes reageren speciaal voor jongere (340 euro pm met huurtoeslag). Die zou ik met mijn stufi en bijbaan goed kunnen betalen denk ik (stroom, water etc. ook niet te vergeten) en zelfs als het zou moeten zou ik nog een bijbaan nemen. Maar toch hou ik een enorme angst achter dat het toch onmogelijk is, en dat kan ik nog niet zo goed begrijpen. Ik heb een vreselijke faalangst en ik weet niet of ik dit wel kan zonder eerst een goede geld buffer.
Hebben jullie misschien ook zoiets meegemaakt? Als toch uit huis willen gaan maar niet meteen de middelen ervoor hebben? etc. Ik zou er erg dankbaar voor zijn
Graag zou ik jullie ervaring willen horen over het volgend onderwerp.
In principe is het niet iets unieks, ik ben 21 en wil dolgraag uit huis. Sinds altijd al is er een vervelende thuissituatie, en wil ik graag weg. Naar aanleiding van al een aantal afspraken bij de psycholoog, ben ik er achter dat alle negatieve gevoelens niet weg gaan als ik hier blijf.
Maar ik durf niet.
Ik heb geen (spaar)geld om uit huis te gaan en ik studeer nog. Ik werk ook maar dat is helaas door de corona nu niet van toepassing, al had ik daar altijd wel een mooi inkomstbron van. Dus totdat corona nog speelt zit het uit huis gaan ook niet in.
Ik kan op hele goedkope appartamentjes reageren speciaal voor jongere (340 euro pm met huurtoeslag). Die zou ik met mijn stufi en bijbaan goed kunnen betalen denk ik (stroom, water etc. ook niet te vergeten) en zelfs als het zou moeten zou ik nog een bijbaan nemen. Maar toch hou ik een enorme angst achter dat het toch onmogelijk is, en dat kan ik nog niet zo goed begrijpen. Ik heb een vreselijke faalangst en ik weet niet of ik dit wel kan zonder eerst een goede geld buffer.
Hebben jullie misschien ook zoiets meegemaakt? Als toch uit huis willen gaan maar niet meteen de middelen ervoor hebben? etc. Ik zou er erg dankbaar voor zijn
alice2706 wijzigde dit bericht op 29-04-2020 17:52
0.27% gewijzigd
woensdag 29 april 2020 om 19:13
Ja, nu ben je nummer 16, maar volgende keer misschien nummer 5 en daarna....
Het is mogelijk dat een paar mensen afzeggen dus mogelijk kom je nog wat hoger op de lijst.
Maar geloof ons maar, wie niet waagt, die niet wint! En volgens mij heb je alleen maar een hele wereld om te winnen!!
Kijk bij de verhuurder welke gegevens je nodig hebt, mocht je op een gegeven moment in aanmerking komen voor een huis. Zorg ervoor dat je deze gegevens dan al bij elkaar hebt of weet waar je ze op moet vragen als ze heel recent moeten zijn. Zo voorkom je dat een huis aan je neus voorbij gaat omdat je niet op tijd alles bij elkaar hebt kunnen vinden.
Het is mogelijk dat een paar mensen afzeggen dus mogelijk kom je nog wat hoger op de lijst.
Maar geloof ons maar, wie niet waagt, die niet wint! En volgens mij heb je alleen maar een hele wereld om te winnen!!
Kijk bij de verhuurder welke gegevens je nodig hebt, mocht je op een gegeven moment in aanmerking komen voor een huis. Zorg ervoor dat je deze gegevens dan al bij elkaar hebt of weet waar je ze op moet vragen als ze heel recent moeten zijn. Zo voorkom je dat een huis aan je neus voorbij gaat omdat je niet op tijd alles bij elkaar hebt kunnen vinden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 29 april 2020 om 19:30
Inderdaad! Ga alvast wat spullen verzamelen. Kijk wat er gratis af te halen is in de buurt. Kringloopwinkels krijgen nu ook veel nieuw spul. Vraag aan familie, kennissen, of ze nog wat kunnen missen.
Maak eens een lijstje met dingen die je nodig hebt (begin maar eens met wat je inpakt als je op vakantie gaat + wat standaard keukenspulletjes en je bent al klaar met de essentials)
Qua keukenspullen kun je ook kijken naar bv mensen de de inboedel van een caravan verkopen.
Succes!
Maak eens een lijstje met dingen die je nodig hebt (begin maar eens met wat je inpakt als je op vakantie gaat + wat standaard keukenspulletjes en je bent al klaar met de essentials)
Qua keukenspullen kun je ook kijken naar bv mensen de de inboedel van een caravan verkopen.
Succes!
woensdag 29 april 2020 om 21:36
woensdag 29 april 2020 om 21:46
Wat goed!
Je zult merken dat het je zelfs al wat lucht en positieve energie zal geven nu je concreet aan de slag gaat met de voorbereidingen (spullen, lijstjes, reageren, enz). Je pakt de controle over jouw situatie, en dat zal jouw zelfvertrouwen doen groeien. En bovendien heb je daardoor ook nog minder tijd om je er druk over te maken.
Succes met alles!
woensdag 29 april 2020 om 21:51
woensdag 29 april 2020 om 22:00
Dankjewel!!
DankjewelPhoebemeaculpa schreef: ↑29-04-2020 21:51Nogmaals graag gedaan en succes!!!![]()
![]()
![]()
Laat je over een tijdje weten hoe het gaat?
Ik hoop dat ik gauw iets meer weet! En als er iets anders leuks tussen komt dan weet ik wat ik moet doen
woensdag 29 april 2020 om 22:31
Zo te horen ben je al goed bezig!
Je kan altijd nog eens aan maatschappelijk werk denken als je nog wat ondersteuning bij bepaalde dingen nodig hebt!
Vanuit mijn werk help ik vaak jongeren in zulke posities. We kunnen meedenken met het financiele stuk, ondersteuning bieden of soms even dat duwtje in de rug geven dat iemand er voor kan/durft te gaan !
Super leuk om te doen dus
Veel succes!
Je kan altijd nog eens aan maatschappelijk werk denken als je nog wat ondersteuning bij bepaalde dingen nodig hebt!
Vanuit mijn werk help ik vaak jongeren in zulke posities. We kunnen meedenken met het financiele stuk, ondersteuning bieden of soms even dat duwtje in de rug geven dat iemand er voor kan/durft te gaan !
Super leuk om te doen dus
Veel succes!
woensdag 29 april 2020 om 22:38
Zorg dat je je financiën op papier hebt en budgetten hebt voor alles. Let op de aanbiedingen en kijk of je wat dingen bij weggeefhoeken en marktplaats kan op scharrelen. Kringlopen zijn nu dicht (hier wel in elk geval) dus iedereen moet met zijn meuk naar elders. Mijn oma is toevallig pas verhuisd en normaal zou ze alles naar de kringloop doen, maar nu ging het op een weggeefhoek. Een heel huis vol hele blije mensen die ons kwamen verlossen van onze meuk (best mooie en dure meuk nog wel zelfs, maar ja geen plek is geen plek). Ik denk dus dat er nu relatief veel leuks (bijna) gratis te vinden is, begin op tijd met zoeken!
Zorg ook dat je je papieren gereed hebt voor een eventuele bezichtiging. Loonstrookjes, een bewijs van inschrijving bij de gemeente, dat soort dingen. Iedere woonsite heeft zijn eigen eisen dus kijk goed wat je moet hebben en zorg dat je het hebt (en dat het correct is!). Ze zullen geen seconde op je wachten als jij iets niet hebt en als er 1 ding niet klopt gaan ze zo naar de volgende.
Zorg ook dat je je papieren gereed hebt voor een eventuele bezichtiging. Loonstrookjes, een bewijs van inschrijving bij de gemeente, dat soort dingen. Iedere woonsite heeft zijn eigen eisen dus kijk goed wat je moet hebben en zorg dat je het hebt (en dat het correct is!). Ze zullen geen seconde op je wachten als jij iets niet hebt en als er 1 ding niet klopt gaan ze zo naar de volgende.
donderdag 30 april 2020 om 00:25
Ik vond het geweldig om op kamers te gaan maar ook best spannend, volgens mij is dat heel normaal omdat het voelt als een enorme verantwoordelijkheid om overal alleen voor te staan maar in de praktijk valt dat enorm mee. Je kosten zijn super laag en dat is vaak de grootste zorg van "op kamers gaan", de rest vogel je vanzelf uit. Maar inderdaad, waar je van tevoren weinig weet van hebt is de praktische kant van op je zelf wonen. Je hebt geen complete uitzet nodig maar stomme dingen als borden, bestek maar ook dus een kaasschaaf of een garde en een knoflookpers. Je grijpt de eerste tijd vaak mis en van sommige kosten blijf je schrikken, wasmiddellen, tandpasta en shampoo, leer af om van A merken af te stappen, merken waar je nog nooit van gehoord hebt zijn ook prima. God, was mis ik die tijd soms, ik had niets maar het leven lag open.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:29
En nu maar hopen dat de eersten 'oudjes' waren
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 1 mei 2020 om 17:30
vrijdag 1 mei 2020 om 17:31
Je maakt echt een goede keuze. Ik stond in jouw schoenen toen ik 18 was en vond het ook doodeng (want ouders waren eigenlijk geen optie meer als vangnet, dus het Moest Goed Gaan, dus paniek), maar natuurlijk kwam het goed. Veel mensen nemen deze stap zonder enige buffer, dus jou gaat dit echt lukken. Op naar een fijner leven, in een fijnere omgeving. Veel succes!
vrijdag 1 mei 2020 om 17:34
Dankjewel voor het delen! Fijn om te lezen dat alles goed is gegaan.Koffiehagedis schreef: ↑01-05-2020 17:31Je maakt echt een goede keuze. Ik stond in jouw schoenen toen ik 18 was en vond het ook doodeng (want ouders waren eigenlijk geen optie meer als vangnet, dus het Moest Goed Gaan, dus paniek), maar natuurlijk kwam het goed. Veel mensen nemen deze stap zonder enige buffer, dus jou gaat dit echt lukken. Op naar een fijner leven, in een fijnere omgeving. Veel succes!
De ervaringen hier op het forum zijn echt zeer behulpzaam