Afstand doen van kat

02-05-2020 11:58 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Mensen,

Ten eerste wil ik iedereen heel erg bedanken voor alle lieve reacties, ervaringen en meedenken :heart:
Daar heb ik enorm veel steun aan gehad en ik voel mij daardoor veel zekerder over mijn besluit.

Ik heb een paar dagen geleden besloten om mijn jongste kat Eli naar een hele goede opvang te brengen waar hij net zolang kan blijven totdat het perfecte nieuwe huis voor hem is gevonden. Die mevrouw woont met 7 katten op een hele mooie boot en Eli wordt nummer 8 en dan zit het vol. Het is 1 van de beste vriendinnen van mijn beste vriendin en ze heeft een hart van goud en haar leven draait om het zorgen voor de katten en het vinden van een nieuw huisje. En ze gaat mij op de hoogte houden hoe het met hem gaat. Als hij daar een tijdje zit en gewend is wil ik haar vragen of ik hem een keer mag bezoeken. Het doet mij pijn, maar ik heb vertrouwen dat hij in goede handen is en dat het goed komt met Eli.

Veel lieve katten groetjes Anna.
anoniem_397699 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 22:47
81.77% gewijzigd
Jee, wat rot voor je :hug:
Ik denk wel dat je er goed aan doet. Je jongste kat is nog niet heel hoogbejaard, en als je een goed huis kan vinden kan hij nog 10 jaar daar gelukkig zijn.
Heb je ook geen keuken/badkamer waar je de oudste kat voorlopig kan houden met een mandje wat kattenspeelgoed, ..etc? Zodat de jongste in de rest van het huis kan. Tijdelijk scheiden tot je voor de jongste een goed huis hebt gevonden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
het is rol maar het klinkt wel als de oplossing die het beste is voor beide katten.
viva-amber schreef:
02-05-2020 12:08
Heb je ook geen keuken/badkamer waar je de oudste kat voorlopig kan houden met een mandje wat kattenspeelgoed, ..etc? Zodat de jongste in de rest van het huis kan. Tijdelijk scheiden tot je voor de jongste een goed huis hebt gevonden.
Ik kan het tot ik een oplossing heb zeker uithouden hoor en ik wil niks haasten omdat ik het beste wil voor mijn dieren. Dus als ik wegga doe ik de oudste in de bench en als ik thuis ben let ik goed op.
Kan de bench (of de kat zonder bench) niet in de badkamer?
Hou er wel rekening mee dat een kat die ziek en zwak is vaak aan gevallen wordt door een ander. Dus misschien is dit al een teken dat die oude kat al op is en binnenkort ingeslapen moet worden.
Het ligt echt aan de kat of hij ergens anders gelukkig wordt. De ene is gelijk gewend en de ander pist alles onder van boosheid in zijn nieuwe huis.
Kan je niet 1 van de 2 buiten laten als je niet thuis bent? (In de tuin?)
TO ik vind je helemaal geen slecht baasje want je bent erg zorgvuldig naar je katten, ondanks dat het natuurlijk ontzettend pijnlijk voor je moet zijn om dit te moeten besluiten.
Ik denk overigens ook dat het wel verstandig is voor beide katten, beter dan een kat opsluiten, daar word geen kat gelukkig van, katten houden daar echt niet van. (ik bedoel niet de bench want die kat is ziek. Alhoewel als de jongere weggaat hoeft ze daar natuurlijk niet meer in)

Sterkte TO!
Ik heb mijn kat uit een soortgelijke situatie als die van jou gehaald. Hij was in dat verhaal ook de jongste en zat steeds achter de oudste aan. Dat kon de oudste niet meer aan en daarom moest er een nieuw onderkomen voor jongste worden gezocht. Hij had enorm veel stress omdat hij niet meer in de gedeeltes van het huis mocht komen waar oudste kat was. Toen ik hem kwam ophalen waren beide zijkanten en zijn onderkant compleet kaal door stress wassen.
Hij is best lang vrij gestrest en bang geweest maar hij zit nu prinsheerlijk naast me en geniet van het leven.
Wat ik wil zeggen is dat ik me kan voorstellen dat je het een hele moeilijke beslissing vindt (dat is het ook) maar dat ik vrij zeker weet dat het voor zowel beide katten als voor jou de beste en enige oplossing is. Je katten zullen je dankbaar zijn.
Kersje1988 schreef:
02-05-2020 12:37
Ik heb mijn kat uit een soortgelijke situatie als die van jou gehaald. Hij was in dat verhaal ook de jongste en zat steeds achter de oudste aan. Dat kon de oudste niet meer aan en daarom moest er een nieuw onderkomen voor jongste worden gezocht. Hij had enorm veel stress omdat hij niet meer in de gedeeltes van het huis mocht komen waar oudste kat was. Toen ik hem kwam ophalen waren beide zijkanten en zijn onderkant compleet kaal door stress wassen.
Hij is best lang vrij gestrest en bang geweest maar hij zit nu prinsheerlijk naast me en geniet van het leven.
Wat ik wil zeggen is dat ik me kan voorstellen dat je het een hele moeilijke beslissing vindt (dat is het ook) maar dat ik vrij zeker weet dat het voor zowel beide katten als voor jou de beste en enige oplossing is. Je katten zullen je dankbaar zijn.
Wat sneu. :( Maar inderdaad wel het beste voor die beestjes!
Je bent juist een heel goed baasje als je de jongste een ander huisje geeft waar ze naar hartelust kan spelen. Ik zou het doen.
Wel heel verdrietig voor jou, sterkte!
Ik snap je dilemma maar uit ervaring kan ik zeggen dat een kat op oudere leeftijd nog heel prima ergens anders kan wennen. Ik heb zelf een paar jaar geleden een kat overgenomen die destijds 9 was en altijd bij hetzelfde baasje in hetzelfde huis had gewoond. De eerste dag heeft ze onder het bed gezeten maar daarna was het helemaal prima.
Maar even iets anders? Je zegt dat je oudste kat heel veel pijn heeft door de artrose en 2 weken rust heeft gehad en het wat beter gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen pijn meer heeft want artrose is niet te genezen. Mijn kat heeft namelijk ook lichte artrose in zijn knietjes. Hij krijgt dagelijks Matacam en zolang hij het hier goed op blijft doen (goed eten, spelen, goede vacht houden etc) is het goed. Maar als jij er niet goed uit gaat zien en zichtbaar veel pijn heeft is het beter voor ons beestje dat hij ingeslapen wordt (hij is 14). Hoe zit dat bij jullie kat? Krijgt hij medicatie en ziet hij er nig happy uit? Want anders zou ik ipv je jongste kat weg doen toch eens even nagaan of je oudste kat nog wel een fijn leven heeft.
Hoi TO, ik herken het probleem. Ik heb altijd veel katten gehad en nu heb ik ook weer vijf. Er zijn zeker situaties geweest zoals jij het beschrijft en het is inderdaad erg vervelend voor het slachtoffer wat helemaal niet ongezond hoeft te zijn trouwens. Ze zijn alleen niet zo weerbaar. Ik heb katten die veranderen in een vulkaan als iemand het in zijn hoofd haalt om te klieren, die laten het wel uit hun hoofd. Van al die katten heb ik slechts een keer een kat via het dierenasiel laten herplaatsen. Deze gecastreerde kater van 9 maanden had ik overgenomen vanwege een allergie. Nou hij joeg mijn dameskatten weg, eentje mocht niet meer naar beneden van hem en de ander kon niet meer thuis komen. En nu heb ik ook een kater die er een handje van heeft en hij staat onder curatele. Hij weet dus prima dat het niet mag en wordt steeds rustiger daarin. Dat kun je dus nog proberen er bovenop te zitten. Je kunt proberen tijdelijk uit te plaatsen, kijken hoe het dan gaat met de achterblijver en kijken hoe het ergens anders gaat.
Herfstblaadje19 schreef:
02-05-2020 12:39
Wat sneu. :( Maar inderdaad wel het beste voor die beestjes!
Dat is ook mijn mening. (Heb mn hele leven katten gehad)
TO je bent juist een hele goed baasje wanneer je als vooral denkt aan het welzijn van je diertjes. I.m.o hoort dat bij het hebben en verzorgen van huisdieren, en jij doet dat en dst vind ik hartstikke goed van je :hug: :hug: :hug:
Selina0102 schreef:
02-05-2020 12:25
Hou er wel rekening mee dat een kat die ziek en zwak is vaak aan gevallen wordt door een ander. Dus misschien is dit al een teken dat die oude kat al op is en binnenkort ingeslapen moet worden.
Het ligt echt aan de kat of hij ergens anders gelukkig wordt. De ene is gelijk gewend en de ander pist alles onder van boosheid in zijn nieuwe huis.
Kan je niet 1 van de 2 buiten laten als je niet thuis bent? (In de tuin?)
De oude kat is nu natuurlijk niet lekker in haar vel omdat ze net een artrose aanval heeft gehad en al langere tijd pijn had en moet revalideren en dat voelt Eli natuurlijk, ik heb zeker niet het idee dat ze op is en ingeslapen moet worden. Hij heeft geen artrose en wil lekker spelen ook. Het zijn binnenkatten dus ik kan de andere kat helaas niet in de tuin doen. Maar totdat ik een goede plek heb kan ik de situatie zeker aan en is het geen probleem, ik ga niet haastig handelen het gaat wel om dieren en ik ga Eli niet met spoed ergens heen brengen, het heeft er mee te maken dat dit geen goede situatie is voor hele lange tijd. Maar bedankt voor het meedenken sowieso
Kersje1988 schreef:
02-05-2020 12:37
Hoi Kersje, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik enorm veel steun aan! Wel rot om te horen dat jij het zelfde hebt mee moeten maken. Fijn dat je oudste kat nu blij is en dat hij niet meer gestrest is. Weet jij ook hoe het gaat met je jongere kat?

Groetjes Anna.
hippie_meisje schreef:
02-05-2020 12:52
Je bent juist een heel goed baasje als je de jongste een ander huisje geeft waar ze naar hartelust kan spelen. Ik zou het doen.
Wel heel verdrietig voor jou, sterkte!
Dank je wel voor je lieve woorden, daar heb ik veel steun aan.
Phoebemeaculpa schreef:
02-05-2020 15:19
Dat is ook mijn mening. (Heb mn hele leven katten gehad)
TO je bent juist een hele goed baasje wanneer je als vooral denkt aan het welzijn van je diertjes. I.m.o hoort dat bij het hebben en verzorgen van huisdieren, en jij doet dat en dst vind ik hartstikke goed van je :hug: :hug: :hug:
Heel erg bedankt voor je steun! Ik waardeer de reacties enorm van iedereen en daardoor voel ik mij minder alleen in het maken van deze lastige beslissing :heart:
Lady_Day schreef:
02-05-2020 12:52
Ik snap je dilemma maar uit ervaring kan ik zeggen dat een kat op oudere leeftijd nog heel prima ergens anders kan wennen. Ik heb zelf een paar jaar geleden een kat overgenomen die destijds 9 was en altijd bij hetzelfde baasje in hetzelfde huis had gewoond. De eerste dag heeft ze onder het bed gezeten maar daarna was het helemaal prima.
Hoi Lady_Day, Heel erg bedankt voor je reactie dat doet mij heel erg goed en het is een enorme steun!
Ahna3010 schreef:
02-05-2020 15:40
Hoi Kersje, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik enorm veel steun aan! Wel rot om te horen dat jij het zelfde hebt mee moeten maken. Fijn dat je oudste kat nu blij is en dat hij niet meer gestrest is. Weet jij ook hoe het gaat met je jongere kat?

Groetjes Anna.
Hoi Anna,
Je begrijpt me verkeerd. Mijn kat is hetzelfde als jouw jongste en is dus weggegaan bij een ander huis waar een oudere kat was.
Jonge kat is bij mij gekomen, oude kat mocht haar laatste jaren in alle rust bij haar eigen baasje doorbrengen.
Katten blij, ik blij, baasje van oude kat blij.
Phoebemeaculpa schreef:
02-05-2020 12:31
TO ik vind je helemaal geen slecht baasje want je bent erg zorgvuldig naar je katten, ondanks dat het natuurlijk ontzettend pijnlijk voor je moet zijn om dit te moeten besluiten.
Ik denk overigens ook dat het wel verstandig is voor beide katten, beter dan een kat opsluiten, daar word geen kat gelukkig van, katten houden daar echt niet van. (ik bedoel niet de bench want die kat is ziek. Alhoewel als de jongere weggaat hoeft ze daar natuurlijk niet meer in)

Sterkte TO!
Heel erg bedankt voor je bericht! Ik denk dat het ook echt niet goed is als ik steeds 1 van de katten moet opsluiten totdat ik thuis ben en ze dan in de gaten moet houden. Eli verdiend zeker een heel goed leven vol vreugde, ontspanning en vooral veel spelen !
Sjiraf schreef:
02-05-2020 13:36
Maar even iets anders? Je zegt dat je oudste kat heel veel pijn heeft door de artrose en 2 weken rust heeft gehad en het wat beter gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen pijn meer heeft want artrose is niet te genezen. Mijn kat heeft namelijk ook lichte artrose in zijn knietjes. Hij krijgt dagelijks Matacam en zolang hij het hier goed op blijft doen (goed eten, spelen, goede vacht houden etc) is het goed. Maar als jij er niet goed uit gaat zien en zichtbaar veel pijn heeft is het beter voor ons beestje dat hij ingeslapen wordt (hij is 14). Hoe zit dat bij jullie kat? Krijgt hij medicatie en ziet hij er nig happy uit? Want anders zou ik ipv je jongste kat weg doen toch eens even nagaan of je oudste kat nog wel een fijn leven heeft.
Hoi Sjiraf, Dank je wel voor je bericht! Ze krijgt inderdaad metacam en speciale voeding en ik denk dat ze geen pijn heeft en dat het zeker goed kan komen, maar wild spelen zit er gewoon niet meer in voor haar. Haar in laten slapen is nog niet aan de orde gelukkig. Het is allemaal net gebeurd en ze moet nog veel rust krijgen en ik geloof er wel in dat ze nog echt een een goed leven kan hebben met haar artrose. Dus eigelijk is het voor haar belangrijk dat ze in alle rust verder kan leven zonder dat er achter haar aan wordt gerend. Ze ziet er nog happy uit, alleen wel gestrest door de jongere kat.
Maar mocht ik merken dat ze toch pijn heeft en het helemaal niet beter gaat dan dat het nu gaat dan ga ik haar zeker niet met pijn laten rondlopen. Ik wil het beste voor het dier en vanuit die gedachten zal ik altijd handelen en niet omdat ik kosten wat het kost haar in leven wil houden om haar niet kwijt te raken.
Wat betekend TO eigelijk ?
Kersje1988 schreef:
02-05-2020 15:51
Hoi Anna,
Je begrijpt me verkeerd. Mijn kat is hetzelfde als jouw jongste en is dus weggegaan bij een ander huis waar een oudere kat was.
Jonge kat is bij mij gekomen, oude kat mocht haar laatste jaren in alle rust bij haar eigen baasje doorbrengen.
Katten blij, ik blij, baasje van oude kat blij.
O o o o sorry helemaal verkeerd gelezen. Maar ik heb er dan nog steeds veel steun van dat ik weet dat de andere kat nog steeds gelukkig kan worden :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven