Tips extreme kalk aanslag?

05-05-2020 17:10 51 berichten
Onlangs zijn wij in onze nieuwe huurwoning gaan wonen. Maar helaas hielden de vorige bewoners niet zo van schoonmaken en ben ik nogal het tegenovergestelde. Nu is het zo dat de rand van de douche deur en de stenen rand daaronder echt vol van de kalk zitten. Een hele dikke laag. Ik heb in heel veel huizen gewoond maar het nog nooit zo erg gezien. :proud:

Ik heb al van alles geprobeerd: Kalkreinigers van diverse merken, chloor, Cif, schoonmaak azijn met schuursponzen en oude tandenborstels.

Echter blijft die dikke vette kalk laag op de stenen zitten. Heeft iemand hier dé goude tip? Ik zou je eeuwig dankbaar zijn! :lol:
Alle reacties Link kopieren
Los bikken?
Cola.
wc eend
Het enige dat ik kan verzinnen is: niet meteen gaan schrobben en boenen met die middelen, maar het langdurig laten inwerken. Dus de kalklaag echt doordrenken met een antikalkmiddel of azijn en daarna "inpakken" met een oude handdoek of theedoek die je ook hebt doordrenkt met dat middel. Minstens een dag laten zitten en inwerken. Dan komt de kalk er misschien nog niet gelijk af, maar pak een plamuurmes en dan heb je kans dat de kalk in stukken en plakkaten opeens los laat. Anders zou ik het niet weten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cateautje schreef:
05-05-2020 17:13
Cola.
Echt? Hoe moet ik dat voor me zien? Gewoon er over heen gieten? Het is wel aan de buitenkant van de deur dus zal dan wel een plak vloer krijgen. Maar dat neem ik zeker voor lief. :yes:
Met een Stanley glasschraper kun je het eraf halen. Mes goed vlak houden zodat je echt langs het glas en de tegels heen schraapt, en er niet in hakt.

(PS ik adviseer Stanley omdat je daar veel extra mesjes bij krijgt, en die heb je nodig omdat de mesjes snel bot worden op glas en tegels).
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 05-05-2020 17:18
32.88% gewijzigd
Wc papier of keukenrol erop leggen en dat doordrenken met schoonmaakazijn en een hele nacht laten zitten.
pejeka schreef:
05-05-2020 17:16
Het enige dat ik kan verzinnen is: niet meteen gaan schrobben en boenen met die middelen, maar het langdurig laten inwerken. Dus de kalklaag echt doordrenken met een antikalkmiddel of azijn en daarna "inpakken" met een oude handdoek of theedoek die je ook hebt doordrenkt met dat middel. Minstens een dag laten zitten en inwerken. Dan komt de kalk er misschien nog niet gelijk af, maar pak een plamuurmes en dan heb je kans dat de kalk in stukken en plakkaten opeens los laat. Anders zou ik het niet weten.
Ik heb het inderdaad heeeeel lang laten intrekken. De lucht was niet te harden, maar goed. Plamuurmes is inderdaad een goed idee! Gaat op ‘t lijstje. :proud:
Wc eend.
dolfje schreef:
Wc papier of keukenrol erop leggen en dat doordrenken met schoonmaakazijn en een hele nacht laten zitten.
Dat heb ik inderdaad als eerste gedaan toen we de sleutel kregen. Heeft helaas niet geholpen. Het is blijkbaar nogal hardnekkig. @(
Nummer*Zoveel schreef:
Met een Stanley glasschraper kun je het eraf halen. Mes goed vlak houden zodat je echt langs het glas en de tegels heen schraapt, en er niet in hakt.

(PS ik adviseer Stanley omdat je daar veel extra mesjes bij krijgt, en die heb je nodig omdat de mesjes snel bot worden op glas en tegels).
Nooit aan gedacht. Goede tip! Dankjewel
dolfje schreef:
Dit inderdaad.
Of een schoonmaakdoekje gedrenkt in schoonmaakazijn.
Het moet echt lang inwerken, een nacht is prima. Misschien moet je dat een paar keer herhalen, want een dikke laag zal er niet in één nacht af gaan vrees ik.
HG ontkalker en dan de schuimvariant
Weet je wel zeker dat het kalk is en niet poreus steen waar vuil in is gaan zitten?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
05-05-2020 17:30
Weet je wel zeker dat het kalk is en niet poreus steen waar vuil in is gaan zitten?
Ja het is echt kalk.
Werd daar bij de oplevering niks van gezwgd dan ?
Als het het een nachtje laat staan met in schoonmaakazijn gedrenkte doekjes of keukenpapier, hoef je echt niet te bikken. Dan haal je het eenvoudig zonder veel moeite weg met een schuursponsje.
MinkeDeWit schreef:
05-05-2020 17:40
Als het het een nachtje laat staan met in schoonmaakazijn gedrenkte doekjes of keukenpapier, hoef je echt niet te bikken. Dan haal je het eenvoudig zonder veel moeite weg met een schuursponsje.
Dat heb ik al eerder gedaan. Een dag + nacht. Heeft niet gewerkt :'(
Dan is het geen kalk. Misschien urine-aanslag?
Bij een huurhuis kun je dan vragen om een nieuwe douchebak.
MinkeDeWit schreef:
05-05-2020 17:48
Dan is het geen kalk. Misschien urine-aanslag?
Bij een huurhuis kun je dan vragen om een nieuwe douchebak.
Nee het is aan de buitenkant van de deur dus urine kan het niet zijn. Strakke, nieuwe badkamer van een paar jaar oud. Het is geen woningbouw oid. Er is ook geen douchebak want het is een strakke zwarte tegel wand en vloer.
Klagen bij de verhuurder
Azijn met soda mengen?
Baking soda?
Met een schuurpapiertje voorzichtig weg schuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven