Tweede kindje uitstellen wegens werk?

07-05-2020 22:16 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn man en ik komen er niet uit en blijven twijfelen, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken...

We hebben een kindje van bijna 2 en het kriebelt voor een tweede. Nu is het zo dat ik een verplichte opleiding voor mijn werk moet doen die start in november 2020 en eindigt in juli 2021. Het is best een pittige opleiding met veel reizen en thuisstudie.

Het dilemma; eigenlijk willen we vanaf deze maand stoppen met de pil. Maar mocht het dan snel lukken, ligt de uitgerekende datum binnen de duur van de opleiding. Het is niets iets wat ik wil en kan combineren. Dus dat zou betekenen dat ik de opleiding moet uitstellen. Maar kan ik dat maken? Ik zou het bijna niet tegen mijn baas durven vertellen. Daarnaast zou ik het dan het liefst gelijk twee jaar uitstellen, zodat de jongste ook weer wat zelfstandiger is.

Aan de andere kant,misschien duurt het wel lang voor het lukt. En dan vind ik het zonde om niet nu al te stoppen, want her lijkt ons leuk als er te veel leeftijdverschil tussen onze kindjes zit.

Dus er voor gaan en eventueel de opleiding uitstellen? Of wachten, en proberen tijdens de opleiding zwanger te raken? Wat vinden jullie?

Mijn man zegt overigens dat ik werk niet van invloed moet laten zijn op mijn priveleven, dus die wil ervoor gaan. Ik ben de twijfelaar zeg maar ;-).

Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Alvast bedankt. Groetjes
Ik zou denk ik een middenweg kiezen en rond feb 2021 stoppen met anticonceptie. Mits je de eerste keer vrij vlot zwanger was. En dat is natuurlijk geen garantie voor een 2e snelle ronde.

Lastig.
Patatmetappelmoes schreef:
08-05-2020 07:17
Ik zou denk ik een middenweg kiezen en rond feb 2021 stoppen met anticonceptie. Mits je de eerste keer vrij vlot zwanger was. En dat is natuurlijk geen garantie voor een 2e snelle ronde.

Lastig.
+1
ik ben het eens met je man. en ik heb echt geen gierende hormonen, ik heb mijn portie al lang en breed gehad. ik zou voor een kindje gaan. opleiding kun je heus wel uitstellen. werkgever weet dat je geen robot bent maar een vrouw met kind en dan loopt hij nou eenmaal het risico dat jij zwanger wordt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Niet alles gelezen, OP en een paar reacties.

Je zet jezelf nogal voor een dilemma: nu OF over 2 jaar pas. Waarom? Stel je start nu en doet een half jaar over zwanger worden, dan zit je goed met de opleiding en is je kindje nog niet heel zelfstandig..

Ik zou dus gewoon dat half jaar wachten en er dan voor gaan. Precies zo uitkienen dat, mocht je direct zwanger zijn, de opleiding klaar is net voor de 34e of 36e week. Afhankelijk van wanneer je met verlof wilt.

En nee, niet voor je baas, maar vanwege jezelf en je eigen gemoedsrust.

Je bent trouwens van harte welkom in het 'Wachten met zwanger worden'-topic, mocht je het nog even uitstellen :) .
Ja, uitstellen of ander werk of werkgever zoeken als je echt nu al wil beginnen.

Een verplichte opleiding met veel reizen? Bedoel je dan van hier naar stad 50 km verderop of half europa/wereld door?
Wat fijn dat jullie allemaal al zo snel gereageerd hebben!

Ik ben nog maar 28 jaar, dus daar hoef ik geen haast voor te hebben.

Ik zie een aantal keer de vraag of ik zin heb in de opleiding. En dat speelt wel mee, want dat heb ik dus niet. Het zijn erg lange dagen met gemiddeld 5 uur per dag in de auto/file. En ik leer daar dingen die ik nu al in de praktijk doe. Echter het is wel een verplichte opleiding, dus helemaal skippen is geen optie. En dan is het waarschijnlijk wel makkelijker te combineren met 1 kind dan met 2.
En ik ken mezelf, ik vind ook niet heel fijn dat het nog boven mijn hoofd hangt. Ander werk/werkgever is geen optie, ik vind het harstikke leuk en zit echt op mijn plek.

Van onze eerste was ik overigens binnen 3 maanden zwanger, maar goed dat zegt niet zoveel denk ik.

Aan de andere kant ben ik het ook wel eens met degene die zeggen dat een kinderwens niet van je werk af moet hangen. Er zijn ook genoeg collega bij ons die eerst de tropenjaar hebben doorstaan om pas veel later die opleiding te gaan doen. Echter sinds een jaar is er de regel dat het binnen 5 jaar na afronding eerste deel opleiding moet. Eerste deel heb ik afgerond in 2018, dus dan zou ik sowieso nog tot 2023 hebben.

En wij willen ook maar 2 kinderen, dus het is niet dat ik over twee jaar weer voor dat probleem kom te staan zeg maar.

Ik blijf denk ik nog even twijfelen, nu een stopweek van de pil, dus nog een weekje bedenktijd. Als ik blijf twijfelen, stel ik het wel uit en ga ik voor de voorgestelde middenweg (december stoppen met de pil). Want als we er voor gaan, wil ik dat wel met een zeker gevoel doen.

Als er nog meer tips zijn, hoor ik het graag. En harstikke bedankt voor het meedenken!

Liefs
Mijn man zegt overigens dat ik werk niet van invloed moet laten zijn op mijn priveleven, dus die wil ervoor gaan. Ik ben de twijfelaar zeg maar
Lekker makkelijk voor hem om dit zo te zeggen, hij hoeft niks op te geven voor zijn kinderwens.

Kun je de opleiding versneld afronden? Zo heb ik het zelf gedaan, een jaar lang keihard gewerkt en twee jaar in één gedaan (naast mijn baan) en toen de eindstreep in zicht was en het me niet meer kon ontglippen, zwanger geraakt van de tweede.

Het was een druk jaar, maar het idee dat we daarna aan een tweede konden beginnen werkte erg motiverend voor me.
Kokoro schreef:
08-05-2020 07:43
Precies zo uitkienen dat, mocht je direct zwanger zijn, de opleiding klaar is net voor de 34e of 36e week. Afhankelijk van wanneer je met verlof wilt.
Bijna eens, ik heb ervaring met een opleiding in zowel zwangerschap als na bevalling en áls je het dan uitstelt, stel het dan langer uit, dat je max 28 weken bent bij einde opleiding. Op een gegeven moment lukt het gewoon niet meer zoals je wilt mentaal en scherp lange dagen nieuwe info op te nemen en uit te voeren. Al weet ik niet wat voor opleiding het is en valt t misschien mee. Tegelijkertijd vond ik het véél zwaarder om 6 weken na de bevalling de opleiding op te pakken dan tijdens mijn zwangerschap, 5 maanden erna ook nog trouwens. Wat je wellicht nog kan overwegen is om
- het nu te proberen 2-3 rondes. En als het dan niet raak is, een probeerpauze in te lassen en voor je opleiding te gaan.
Ik heb zelf de ervaring dat als je eenmaal wil, dat ook weer denkkracht kost, dus kan ook wel meegaan met je man.
Girlboss01 schreef:
08-05-2020 08:31
Ik zie een aantal keer de vraag of ik zin heb in de opleiding. En dat speelt wel mee, want dat heb ik dus niet. Het zijn erg lange dagen met gemiddeld 5 uur per dag in de auto/file. En ik leer daar dingen die ik nu al in de praktijk doe. Echter het is wel een verplichte opleiding, dus helemaal skippen is geen optie. En dan is het waarschijnlijk wel makkelijker te combineren met 1 kind dan met 2.
Ah, dat schept dan ook wel weer kansen om de opleiding deels zwanger te doen, het is geen nieuwe info zeg maar. Tenzij je echt een zwangerschap from hell hebt, maar dat weet je nooit.
Zou er niet aan moeten denken om zwanger 5 uur reistijd te hebben...
Intotheunknown schreef:
08-05-2020 09:35
hangt er een beetje vanaf of het 5 dagen per week is of 1 dag per week. Met kleine kinderen zou ik trouwens ook niet moeten denken aan 5 uur reistijd. Lastige. TO, hoeveel dagen per week is de opleiding?
Molligpaard schreef:
08-05-2020 09:40
hangt er een beetje vanaf of het 5 dagen per week is of 1 dag per week. Met kleine kinderen zou ik trouwens ook niet moeten denken aan 5 uur reistijd. Lastige. TO, hoeveel dagen per week is de opleiding?

Hangt er ook vanaf hoe je zwangerschap is. En als je bijvoorbeeld bij de eerste bekkeninstabiliteet had.. dan heb je dat bij de 2 vaak ook en veel erger en veel eerder. Hoeft niet maar kans is heel groot.

Vind ook wel makkelijk van de partner van TO. Met dat werk geen invloed moet hebben op priveleven.

Maar hij kan niet zwanger worden, geen zwangerschap doorstaan, geen bevalling en herstel. Hij hoeft die cursus niet te doen. En werken jullie nu al en/of daarna ook evenveel uren en zorgen ook evenveel?

Ik zou lekker wachten tot cursus af is. Zo heel lang is het niet.
Intotheunknown schreef:
08-05-2020 09:35
In dit geval zou ik zo snel mogelijk zwanger worden ;-D

Is er nog een mogelijkheid dat deze opleiding (deels) digitaal wordt? Ik bedoel... 5 uur reistijd is toch iets wat we vroeger deden?
Zou zeggen doe de opleiding en richting het einde stoppen met de anticonceptie.. zwanger een pittige opleiding doen lijkt me hels.. en met 2 jonge kinderen er nog aan beginnen is ook echt niet ideaal?
Girlboss01 schreef:
07-05-2020 22:16
Mijn man zegt overigens dat ik werk niet van invloed moet laten zijn op mijn priveleven, dus die wil ervoor gaan.
Hebben jullie het er al wel goed over gehad dat de bulk van de zorg voor de kinderen dan bij hem komt te liggen als het er straks twee zijn en jij begint alsnog aan die opleiding?

Want het kan niet zo zijn dat jij je opleiding nu laat liggen omdat hij er nu voor wil gaan, en dan vervolgens dubbel zo hard moet werken met twee kinderen èn een opleiding. Daar zou ik wel hele harde afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat hij nu alvast meer uren draait, of IKB opspaart om straks 1 of 2 dagen per week minder te werken.
Een paar maanden is geen uitstel maar gewoon goed timen.
Uitstel tot na die opleiding ... dan is er altijd wat. Dan krijg je een nieuwe functie. Even een jaartje inwerken. Dan een nieuw project. Dan dit. Dan dat.

Bekijk het in het grote geheel; als je over 70 jaar overlijdt staat er niet in de advertentie 'wij van bedrijf X dat misschien niet eens meer bestaat zijn blij dat ze die opleiding heeft afgerond' maar 'liefhebbende kinderen en kleinkinderen'.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
To als je er geen zin hebt zal ik er helemaal voor zorgen dat hij af is voordat 2e kindje er is. Oftewel ik zou nu even knallen en samen met man een goede datum bepalen wanneer stoppen met pil, zodat je wel eerst de tijd hebt om die opleiding af te maken.

Het is nu even wachten. Timen inderdaad. Maar dan ben je er straks vanaf. Ik zou met 2 kinderen er niet aan moeten denken die opleiding nog eens te doen.
SteunEndeToeverlaet schreef:
08-05-2020 11:39
Een paar maanden is geen uitstel maar gewoon goed timen.
Uitstel tot na die opleiding ... dan is er altijd wat. Dan krijg je een nieuwe functie. Even een jaartje inwerken. Dan een nieuw project. Dan dit. Dan dat.

Bekijk het in het grote geheel; als je over 70 jaar overlijdt staat er niet in de advertentie 'wij van bedrijf X dat misschien niet eens meer bestaat zijn blij dat ze die opleiding heeft afgerond' maar 'liefhebbende kinderen en kleinkinderen'.
Ja, lekker. Dat is als je dood bent, maar goede carrièrekansen tijdens je leven zijn ook leuk. Je leeft toch niet voor een grafsteen?

Ik zou voor de opleiding gaan, dan heb je het maar gehad.
Ik zou even mijn hoofd erbij houden (en mijn eierstokken negeren) :)
Opleiding nu afronden (heb je dat ook maar weer gehad) en dan zwanger raken.
Het zijn onzeker tijden, juist nu is iets langer nadenken echt slim
Het gros zegt wachten dus. Ik neig daar ook naar.

Opleiding is 1 dag in de week, naar Utrecht vanuit Zeeland. Idd niet meer van deze tijd,maar ze doen niet aan digitale lessen.

Wat Molligpaard schrijft vind ik ook wel een goede; 3 rondes proberen. Als ik dan niet zwanger ben, voor de opleiding gaan. En dan hopelijk halverwege ergens zwanger worden. Hoogzwanger lijkt me inderdaad ook geen pretje, dus dat zou wel iets langer willen wachten.

Man klinkt wat cru, maar geeft ook dat het voor mij lastiger is dan voor hem. Daarom bepaal ik zeg maar. Voor hem is het ook niet erg om een half jaartje uit te stellen.

Ik ga vanavond nog eens goed praten met mijn man onder het genot van een glas wijn (nu kan het nog;-)) en dan gaan we beslissen.

Bedankt voor al jullie reacties en misschien tot een volgende keer!
Girlboss01 schreef:
08-05-2020 14:00

Wat Molligpaard schrijft vind ik ook wel een goede; 3 rondes proberen. Als ik dan niet zwanger ben, voor de opleiding gaan.
Raar.
hannaa45 schreef:
08-05-2020 14:05
Raar.
Een soort van “overmacht” situatie creëren lijkt wel. Zodat je óf niet start, maar eenmaal gestart met opleiding niet hoeft te onderbreken.

Zeker als je tegen zo’n opleiding opziet zou ik dat niet de hele tijd boven m’n hoofd hebben willen hangen.
elein schreef:
08-05-2020 11:35
Hebben jullie het er al wel goed over gehad dat de bulk van de zorg voor de kinderen dan bij hem komt te liggen als het er straks twee zijn en jij begint alsnog aan die opleiding?

Want het kan niet zo zijn dat jij je opleiding nu laat liggen omdat hij er nu voor wil gaan, en dan vervolgens dubbel zo hard moet werken met twee kinderen èn een opleiding. Daar zou ik wel hele harde afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat hij nu alvast meer uren draait, of IKB opspaart om straks 1 of 2 dagen per week minder te werken.
Wel fijn zo'n man die van mening is dat je privéleven voor gaat op werk. Daar heb je wat aan en daar kun je hem ook aan herinneren TO als het gaat om hoe jullie de zorg voor de kinderen verdelen.
Girlboss01 schreef:

Opleiding is 1 dag in de week, naar Utrecht vanuit Zeeland. Idd niet meer van deze tijd,maar ze doen niet aan digitale lessen.

Wat Molligpaard schrijft vind ik ook wel een goede; 3 rondes proberen. Als ik dan niet zwanger ben, voor de opleiding gaan. En dan hopelijk halverwege ergens zwanger worden. Hoogzwanger lijkt me inderdaad ook geen pretje, dus dat zou wel iets langer willen wachten.

Man klinkt wat cru, maar geeft ook dat het voor mij lastiger is dan voor hem. Daarom bepaal ik zeg maar. Voor hem is het ook niet erg om een half jaartje uit te stellen.

Ik ga vanavond nog eens goed praten met mijn man onder het genot van een glas wijn (nu kan het nog;-)) en dan gaan we beslissen.

De kans dat ze dat dit jaar wel moeten, is levensgroot. Mensen uit het hele land laten samenkomen terwijl het ook online kan, is ook in november nog niet verantwoord.
Girlboss01 schreef:

Nee joh doe normaal, geen gokjes gaan nemen
Gewoon als een volwassen mens op een volwassen manier denken en overleggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven